2017-10-04, 21:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Alltså är ni fortfarande inne på att det är fler gärningsmän? Och det bästa budet är en halvnaken kvinna i ett stall i närheten som råkat fastna på bild?
Att polisen bemötte det påståendet var givetvis för att personen ifråga inte är skyldig, man vet vem hen är. Att bli anklagad för mord eller medhjälp till mord är väldigt allvarligt för en person som troligen ganska lätt kan identifieras. Om hen då kan avföras helt, är det rätt att gå ut med en dementi.
Andra teorier som framvimsas här i tråden innebär inte nödvändigtvis förtal av någon.
Jag vidhåller att han var ensam.
Citera
2017-10-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Instämmer. Det är lite för mycket/många osannolika omständigheter för att EG ska ha utfört detta helt själv.

Hittar man dödsoffer håller man väl sig på behörigt avstånd?
Skulle det fladdra något hårstrå och landa olyckligt så kan det ju knappast hamna "mitt i smeten"..

Nja, polisen sprider ju knappt några uppgifter annat än knapphändigt om sådant de vill ha in mer uppgifter kring.
Åklagarna styr och ställer dock en del om vilka uppgifter som kommer ut, men det är snarare tvetydigheter än felaktigheter - felaktigheterna uppstår ju när läsare har otur när de tolkar det och skriver sina tankar kring det här.

Helt klart är det många omständigheter som spretar åt olika håll. Vad händer om det möbleras om i händelsekedjan.
Det kanske var EG som åkte i den iakttagna raggarbilen som besökte paret på Lördagen. Överfallet kanske skedde just denna dag. Det finns inga kända iakttagelser kring bostaden under Söndagen, detta kanske beror på att det inte hände något denna dag.
Citera
2017-10-04, 22:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Helt klart är det många omständigheter som spretar åt olika håll. Vad händer om det möbleras om i händelsekedjan.
Det kanske var EG som åkte i den iakttagna raggarbilen som besökte paret på Lördagen. Överfallet kanske skedde just denna dag. Det finns inga kända iakttagelser kring bostaden under Söndagen, detta kanske beror på att det inte hände något denna dag.
Det förutsätter dock att rättsmedicin tar fel på ett dygn avseende dödstidpunkt. Det verkar orimligt.
Däremot kan han ha besökt dem med (eller utan) raggarbil på lördagen. Det är inte uteslutet bara för att någon påstått, att det skulle ha omnämnts.
Varför måste det ha omnämnts i en "kontakt" med någon anhörig på natten? Man babblar inte om allt hela tiden med sina nära och kära. Det behöver inte ha varit något omtumlande besök då.
Citera
2017-10-04, 22:08
Medlem
Torneros avatar
Jag tror såhär.. eftersom det inte verkar finnas någon koppling med offren.

1) antingen hade han dragit på väg på måfå och tänkt ordna cash och stöldgods.. råkade hamna en bra bit hemifrån och tänkte att där känner ingen igen honom.
Gör inbrott hos offren som inte är hemma, men plötsligt kommer de hem och då ändras planen.

2) befinner sig i Borensberg enligt polisen, inte enbart vid bankomatuttagen.. stöter ihop eller ser offren ta ut pengar och följer efter dem till Mantorp.

Tror helt klart stallflicksn bör kollad extremt noga. Kan hon ha blivit avförd redan innan svanen hittades? Hennes DNA kanske inte finns på mordplatsen, men likt förbannat kan hon vara iblandad ändå. Kört GM? Hållt vakt? Fraktat stöldgods? Hur VET polisen att det går att avfärda? Är hennes version trovärdig? Med tanke på att hon fångats på kamera inom den aktuella tidsramen. Känns för osannolikt om det springer flera dårar vid samma tidpunkt i samma område och dessa inte har ett samband. Litar inte på att polisen tittat ordentligt på detta.. tänker främst på att Anders Eklund var inringad som MGM av polisen till Pernilla-mordet redan 7 år innan Engla bragders om livet, då Eklund glömdes bort i en pärm.
Citera
2017-10-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Alltså är ni fortfarande inne på att det är fler gärningsmän? Och det bästa budet är en halvnaken kvinna i ett stall i närheten som råkat fastna på bild?
Att polisen bemötte det påståendet var givetvis för att personen ifråga inte är skyldig, man vet vem hen är. Att bli anklagad för mord eller medhjälp till mord är väldigt allvarligt för en person som troligen ganska lätt kan identifieras. Om hen då kan avföras helt, är det rätt att gå ut med en dementi.
Andra teorier som framvimsas här i tråden innebär inte nödvändigtvis förtal av någon.
Jag vidhåller att han var ensam.

Jag tror också på att han är ensam gärningsman, om de har rätt kille (vilket jag förvisso antar att de har). Jag kan tänka mig att flera härinne håller fast vid flera gärningsmän enbart för att professor GW har nämnt något om det

Jag tänker självklart också på olika teorier och spånar åt alla möjliga håll.

Vi vet ju inte var på brottsplatsen de hittat gärningsmannens DNA. Tänk om han sålde någon machete eller kniv från sina annonser, och hans DNA fanns på bladet sen gammalt?
Tejpen? Ptja, det var ju ändå 13 till (osäker på antalet) som köpt samma kombination av tejper.
Eller kan han ha köpt tejpen för att laga något av vapnen han skulle sälja, och på det sättet fått sitt DNA på tejp och brottsplats? 😁 Man kan laga vad som helst med silvertejp, och eltejp är något som jag personligen lindat kring knivskaft för bättre grepp

Hehe, tugga på den slumpen ni, slumphatare
Citera
2017-10-04, 22:12
Medlem
Torneros avatar
Citat:
Det förutsätter dock att rättsmedicin tar fel på ett dygn avseende dödstidpunkt. Det verkar orimligt.
Däremot kan han ha besökt dem med (eller utan) raggarbil på lördagen. Det är inte uteslutet bara för att någon påstått, att det skulle ha omnämnts.
Varför måste det ha omnämnts i en "kontakt" med någon anhörig på natten? Man babblar inte om allt hela tiden med sina nära och kära. Det behöver inte ha varit något omtumlande besök då.

Intressant. Men kan dödsorsaken vara att de förblödde ihjäl först senare? Eller har de gått ut med typ kvävning? Är ju möjligt att svanen lämnade dem att dö?
Citera
2017-10-04, 22:20
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tornero
Intressant. Men kan dödsorsaken vara att de förblödde ihjäl först senare? Eller har de gått ut med typ kvävning? Är ju möjligt att svanen lämnade dem att dö?
Dessvärre verkar de ha dött av kraftigt våld, om jag ska försöka uttolka polisens info. "Avrättning" rimmar illa med ditt scenario, tyvärr. Han kan ha slagit halvt ihjäl dem för att sedan lämna dem att dö, ja. Men jag kan inte (och gissningsvis inte heller rätten) se annat än att dödandet var uppsåtligt i så fall.
Citera
2017-10-04, 22:23
Medlem
Citat:

Nu kan ju inte rättsmedicin avgöra när överfallet skedde. Ej heller när paret tejpades. Endast när döden inträffar.
Så detta brott skulle mycket väl ha kunnat inträffat under Lördagen.
Citera
2017-10-04, 22:25
Medlem
Citat:
Dessvärre verkar de ha dött av kraftigt våld, om jag ska försöka uttolka polisens info. "Avrättning" rimmar illa med ditt scenario, tyvärr. Han kan ha slagit halvt ihjäl dem för att sedan lämna dem att dö, ja. Men jag kan inte (och gissningsvis inte heller rätten) se annat än att dödandet var uppsåtligt i så fall.

Inte uppsåtligt men likgiltigt.
Citera
2017-10-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tornero

Kan ha vari så. När GM lämnade hade han ingen aning ifall BO var vid liv eller ej. Han är inte den förste och säkert inte den siste att agera på detta sätt.
Citera
2017-10-04, 22:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Nu kan ju inte rättsmedicin avgöra när överfallet skedde. Ej heller när paret tejpades. Endast när döden inträffar.
Så detta brott skulle mycket väl ha kunnat inträffat under Lördagen.
Visst, men då har bankomatuttagen ingen direkt koppling till brottet, i tidslinjen.
Hur som helst vore det ett risktagande, att lämna dem fasttejpade så där. Om de levde då, när ska han kunna besöka bankomaten? Varför vänta ett dygn så att kortet hinner spärras, ifall de upptäcks och befrias före dödens inträde?
Han åkte knappast tillbaka på söndagen, med eller utan stulen bil, för att kolla läget.
Citera
2017-10-04, 22:45
Medlem
Citat:
Visst, men då har bankomatuttagen ingen direkt koppling till brottet, i tidslinjen.
Hur som helst vore det ett risktagande, att lämna dem fasttejpade så där. Om de levde då, när ska han kunna besöka bankomaten? Varför vänta ett dygn så att kortet hinner spärras, ifall de upptäcks och befrias före dödens inträde?
Han åkte knappast tillbaka på söndagen, med eller utan stulen bil, för att kolla läget.

Nu ligger Borensberg på behörigt avstånd utanför en ev. snara. Sedan är det bar att kolla media och köra en rövare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in