2017-10-04, 17:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Inkorrekt månen följer solen över precis hela världen. Det finns ingen annan rotation, månen roterar aldrig emot solen. Detta är bara fakta och ni kommer aldrig kunna visa film på en måne som rör sig åt ett håll och en sol som rör sig åt ett annan håll så detta kommer jag inte ens bemöta igen.
Jag skrev om stjärnhimlens skenbara rotation.
Citera
2017-10-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Till exempel; varför skulle det vara så farligt att berätta att jorden är platt.

Vad tror du skulle hända med NASA om de sa att jorden är egentligen platt, och de har ljugit i decennier?

Citat:
Varför inga bilder på kanten?

Varför tror du att det finns en kant?

Citat:
Varför inga satellitbilder på den platta jorden etc...

Kan vara att bilderna av NASA där jorden ser ut som en boll är egentligen bilder på den platta jorden, men eftersom kameror, precis som våra ögon, ser i perspektiv (dvs. att saker blir mindre på distans), så förvrängs den platta jorden till en cirkel, eftersom horisonten (som är 360 grader runt) blir mindre och mindre, ju längre borta man är, så till slut ser den ut som en ganska liten cirkel.

Du kan se i den här videon att månen och jorden ser ganska platta ut: https://www.youtube.com/watch?v=DMdhQsHbWTs
Senast redigerad av elsydeon 2017-10-04 kl. 18:04.
Citera
2017-10-04, 18:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Kan vara att bilderna av NASA där jorden ser ut som en boll är egentligen bilder på den platta jorden, men eftersom kameror, precis som våra ögon, ser i perspektiv (dvs. att saker blir mindre på distans), så förvrängs den platta jorden till en cirkel, eftersom horisonten (som är 360 grader runt) blir mindre och mindre, ju längre borta man är, så till slut ser den ut som en ganska liten cirkel.
Det kan ju inte stämma. Det finns ju bilder på jorden där man ser Asien men inte Amerika, och tvärtom.

Horisonten blir inte mindre ju längre bort man är, om du fortfarande menar att jorden är oändligt stor.
Citera
2017-10-04, 18:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vad tror du skulle hända med NASA om de sa att jorden är egentligen platt, och de har ljugit i decennier?

Varför tror du att det finns en kant?

Du kan se i den här videon att månen och jorden ser ganska platta ut: https://www.youtube.com/watch?v=DMdhQsHbWTs
Skulle jorden vara evigt stor vilket du hävdar så kan den aldrig bli till en cirkel. Perspektivet förminskar saker, det förvränger inte. Dessutom skulle ju hela den kända världen synas om man kom tillräckligt långt ut men man ser ju bara halva. Jorden ser ut som ett klot eftersom den är ett klot.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-10-04 kl. 18:13.
Citera
2017-10-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det kan ju inte stämma. Det finns ju bilder på jorden där man ser Asien men inte Amerika, och tvärtom.

Horisonten blir inte mindre ju längre bort man är, om du fortfarande menar att jorden är oändligt stor.

Men om det inte är oändligt, eller om det är som i pacman, att man kommer ut från andra sidan, när man kommer till "slutet" av jorden? Vad händer då när man går långt upp?

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skulle jorden vara evigt stor vilket du hävdar så kan den aldrig bli till en cirkel.

Fast den är ju redan en cirkel, för att du ser en horisont som är 360 grader runt dig.

Citat:
Perspektivet förminskar saker, det förvränger inte. Dessutom skulle ju hela den kända världen synas om man kom tillräckligt långt ut men man ser ju bara halva.

Eftersom horisonten förminskas när du går högt upp, så kan du inte se den kända världen.
Citera
2017-10-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Jag skulle vilja ta ett steg tillbaka och ställa några uppriktiga frågor till de som (faktiskt) tror att jorden är platt.

Hur kom ni till den insikten? Vilka källor övertygade er om det? Varför värderar ni anonyma youtubevideor högre än världens samlade vetenskapliga institutioner; NASA, CNSA, universitet osv. Varför saknar ni förtroende för dessa? Kan ni ge något konkret exempel på varför?

Jag vill inte ha någon motfråga av typen "varför tror du på dem?", utan är uppriktigt nyfiken på att höra hur ni resonerar kring dessa frågor.
Kul att du ställer de här frågorna, vanligtvis går frågorna ut på att motbevisa plattjorden.
Hur jag kom till insikten: jag såg en video där Venus var transparent och såg ut som imploderande bubbla, blev väldigt förvånad av detta. Youtouba 'transparent Venus', och därefter blev jag nyfiken på ämnet och såg då Eric Dubays video 200 proof Earth is flat.

Källor: jag har tittat och läst hur mycket som helst om detta. Finns sajter som ifers.123.st som har massor av info om detta ämnet, Youtube såklart, Globebusters är bra, som ett radioprogram med gäster. Senaste med en pilot som blivit omplacerad pga av hennes tro på platt jord.

Värdering av bevis: det första jag kom in på efter flat Earth filmerna var NASA och deras rymdprogram. Det finns mängder av Youtubefilmer, sajter etc som granskar allt från månlandningar till ISS(rymdstationen). Sedan jag såg dessa och insåg att de var fejk, jag har aldrig tidigare betvivlat NASAs bedrifter, har jag svårt att tro på någonting som kommer från dem. Om du kollar upp det här med rymdforskning finner du att det är väldigt kontrollerat av tex NASA och förvånande kanske men Vatikanen (aplanetruth.info). Ja Vatikanen, de har del i de flesta stora teleskop som finns runt om i världen och är drivande i frågor om evolution och big bang. Hävdar att de uppfunnitdessa teorier. Ser man till forskningsvärlden så har de ett exempel på märkligheter i Stephen Hawking som är en av de främsta namnen i rymdfrågor, man kan ifrågasätta om han överhuvudtaget lever. Mycket märklig situation och det blir svårt att tro på vetenskapen efter sådana, visserligen behöver ju inte han vara representativ för vetenskapen.

Det finns flera teorier om hur jorden ser ut, platt, konkav, att den är rund och vi lever på insidan. Jag vet bara att jag inte tror på heliocentrismens modell om rund jord. Efter att upptäckt 'plattjorden' har jag kommit insikt om hur bisarr den värld vi lever är och hur utnyttjade vi är. Jag tyckte saker var skevt innan men när man upptäcker att jordens form är lögn inser man att det finns inga gränser för lögner och propaganda och det finns ingen gräns för hur mycket man kan lura människor heller tyvärr, jag var en av de lurade.
Citera
2017-10-04, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hur jag kom till insikten: jag såg en video där Venus var transparent och såg ut som imploderande bubbla, blev väldigt förvånad av detta.

Ja, det finns en teori att stjärnorna är "sonoluminescence", en implosion som skapar ljus i vatten. Bibeln och andra mytologier säger att rymden består av vatten. Jag har förut tänkt att de menade bildligt, att rymden är osynligt som vatten, men vissa plattskallar menar att det kanske ska tas bokstavligt.
Citera
2017-10-04, 19:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men om det inte är oändligt,
Då ser jorden förstås mindre ut ju längre bort man är, men man skulle se alla kontinenterna samtidigt.
Det gör man aldrig på bilderna av hela jorden.

Citat:
eller om det är som i pacman, att man kommer ut från andra sidan, när man kommer till "slutet" av jorden? Vad händer då när man går långt upp?
Hur skulle denna teleportering påverka jordens form?
Citera
2017-10-04, 19:39
Medlem
Väldigt osannolikt att de skulle ljuga för oss om så här mycket, att vi inte ens skulle veta jordens äkta form. Det är också svårt att tänka att de skulle vara så smarta att de skulle kunna lura oss alla.

Men på de senaste dagarna när jag har fått reda på att judarna verkar vara en sorts överlägsen ras, med överlägsen IQ, så kan jag inte vara så säker längre: (FB) Vad tycker ni om Kalergis påstående att judarna utvecklades till ett herrefolk?

Trots att judarna är en sån liten grupp människor så är de extremt rika och har sitt finger i spelet nästan överallt i världen. Judarnas heliga bok verkar också tyda på att jorden är platt, så kanske de vill dölja sanningen för "goyim", och göra oss förvirrade och psykologiskt fängslade på en snurrande boll.

Eller kanske de uppfann jordklotet för att mänskligheten lättare skulle förenas, när vi matas hela tiden med jordklotet överallt, nästan som en religiös symbol, som visar att vi är alla på en boll, så vi måste förenas.

Kanske judarna bara vill vårt bästa, precis som vi vita och kineser går till Afrika och hjälper dem skapa teknologiska samhällen, för att vi tycker att det är bättre för dem, på samma sätt vet judarna vad som är bäst för oss. Visserligen utnyttjar och förslavar vi Afrikaner också på sätt och vis, men det kanske ändå är bättre för dem om de lever i ett teknologiskt samhälle, med alla bra saker som teknologin ger?

På samma sätt verkar vi vara slavar för judar, för att judar verkar inte göra så mycket jobb, utan de verkar bara tjäna pengar på pengar och på banker, eftersom de äger bankerna och förstår hur pengasystemet fungerar. De kan bara skapa pengar för sig själva.

Eric Dubay, den kändaste plattjordaren, anser också att judarna är bakom jordklotet.
Senast redigerad av elsydeon 2017-10-04 kl. 19:42.
Citera
2017-10-04, 19:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Fast den är ju redan en cirkel, för att du ser en horisont som är 360 grader runt dig.
Fast är den oändlig så ligger horisonten oändligt långt ut oavsett hur långt ut du kommer. Alltså i ögonhöjd. För att krympa ihop på det sätt du hävdar så måste den ha ändlig storlek och då skulle man ju se hela världen, inte bara halva ifall jorden var en skiva.
Citat:
Väldigt osannolikt att de skulle ljuga för oss om så här mycket, att vi inte ens skulle veta jordens äkta form. Det är också svårt att tänka att de skulle vara så smarta att de skulle kunna lura oss alla.

Men på de senaste dagarna när jag har fått reda på att judarna verkar vara en sorts överlägsen ras, med överlägsen IQ, så kan jag inte vara så säker längre: (FB) Vad tycker ni om Kalergis påstående att judarna utvecklades till ett herrefolk?

Trots att judarna är en sån liten grupp människor så är de extremt rika och har sitt finger i spelet nästan överallt i världen. Judarnas heliga bok verkar också tyda på att jorden är platt, så kanske de vill dölja sanningen för "goyim", och göra oss förvirrade och psykologiskt fängslade på en snurrande boll.

Eller kanske de uppfann jordklotet för att mänskligheten lättare skulle förenas, när vi matas hela tiden med jordklotet överallt, nästan som en religiös symbol, som visar att vi är alla på en boll, så vi måste förenas.

Kanske judarna bara vill vårt bästa, precis som vi vita och kineser går till Afrika och hjälper dem skapa teknologiska samhällen, för att vi tycker att det är bättre för dem, på samma sätt vet judarna vad som är bäst för oss. Visserligen utnyttjar och förslavar vi Afrikaner också på sätt och vis, men det kanske ändå är bättre för dem om de lever i ett teknologiskt samhälle, med alla bra saker som teknologin ger?

På samma sätt verkar vi vara slavar för judar, för att judar verkar inte göra så mycket jobb, utan de verkar bara tjäna pengar på pengar och på banker, eftersom de äger bankerna och förstår hur pengasystemet fungerar. De kan bara skapa pengar för sig själva.

Eric Dubay, den kändaste plattjordaren, anser också att judarna är bakom jordklotet.
Den där länken känns som ren rappakalja. Deras intelligens skulle ändras så dramatiskt pga. tusentals år av förtryck. Evolution tar betydligt längre tid än så.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-10-04 kl. 20:01.
Citera
2017-10-04, 19:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
...

Vad jag inte förstår är varför du och många andra inte tar reda på hur det ligger till med jordens form, varför springer du omkring och undrar om du är lurad i stället för att själv ta reda på fakta?

Det är ganska enkelt att finna bevis för att jorden inte är platt.
Citera
2017-10-04, 20:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Kul att du ställer de här frågorna, vanligtvis går frågorna ut på att motbevisa plattjorden.
Hur jag kom till insikten: jag såg en video där Venus var transparent och såg ut som imploderande bubbla, blev väldigt förvånad av detta. Youtouba 'transparent Venus', och därefter blev jag nyfiken på ämnet och såg då Eric Dubays video 200 proof Earth is flat.

Det sjuka med Dubays "200 proof Earth is flat" är att den inte innehåller 200 bevis för att jorden är platt. Den innehåller inte ens 10 bevis, den innehåller exakt noll bevis. Inte ett enda av de så kallade "bevisen" är ett bevis utan det är en salig blandning av upprepningar, felaktigheter och rena lögner.

Jag har tidigare bett dig välja ut de 3-5 "bevis" som du tycker är bäst så vi kan diskutera dem. Jag lovar dig att jag och andra mycket enkelt kan pulverisera charlatanens påstådda "bevis".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in