2017-10-04, 17:21
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Att man skulle ta hänsyn till hennes eventuella jet lag är fan i klass med Mossad- och stroboskop-snacket...

NYTimes:

Tror inte det finns mycket att få ut av henne, men de lär säkerligen prioritera det rätt högt att höra vad hon har att säga. Men visst, de kanske väntar på att jet lagen avtagit.

Eftersom gärningsmannen är död och att hon troligtvis inte är inblandad på något sett så får jag nog ändå anse att det inte är konstigt att man låter jetlagget lägga sig.
Citera
2017-10-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Ja eller en PKM i 7,62x54

Men nu gjorde han inte det, ialf inte från den skottgluggen vi ser på bilderna, alla tomhylsor där är 5,56

M249 är väl 5.56? Det är ju M240 som har 7.62.. (ksp90 och ksp58 i Sverige bygger väl på samma vapen? Dvs M249/FN Minimi=ksp90 och M240=ksp58)

https://www.soldf.com/ksp90.html

Når ju 7-800 m med en max range på drygt 3km.. 5.56 är nog inga problem på dryga 300 meter..
Senast redigerad av HalfRunar 2017-10-04 kl. 17:31.
Citera
2017-10-04, 17:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligtSpeciell
jaha vad exakt menar du med detta?! Lol. Fick han hjärtinfrakt eller ringde frugan honom? Han lär ha varit extremt motiverad, det tyder allting på att han var. Annars skulle han inte haft de sakerna han hade på rummet.

OM han inte satte sig och började runka av vad han hade gjort... Enda seriösa anledningen till att sluta som jag kan se.

EN sak undrar jag dock, varför fick han inte död på fler personer? Jag menar om där var 22000 personer och han bara dödar 58 stycken tycker jag som lekman på vapen att det är fruktansvärt dåligt. Breivik som fick gå runt och leta sina byten på en ö där det max fanns några hundra stycken fick död på fler än denna personen som alltså hade praktiskt taget obegränsat med material att döda.

Kan någon förklara varför han inte dödade fler? Nu är jag lekman men jag skulle seriöst gissa på att en person i detta läget kunde fått död på upp mot flera tusen?

Det är väl inte så svårt att förstå? Han kanske inte pallade mer?
Tänk utanför boxen lite. Det finns inte alltid svart på vitt ett motiv, och heller ingen rak mall för genomförande av sådana här dåd.
Med tanke på uppriggade förberedda vapen i hotellrummet tycker jag det går orimligt lång tid mellan skottsalvorna, vilket kan vara ett tecken på att han mentalt inte riktigt pallade att genomföra detta.
Vi vet ju inte ens om samtliga avlossade skott varit riktade mot festivalområdet?
500+ skadade vittnar ändå om att han träffat en hel del, och direkt dödande skott kräver träff inom ganska små marginaler.

Att han stoppar en stund, men sedan fortsätter när polisen står utanför hans dörr får mig att tro att han var trött på systemet. Just att han fortsatte mot polisen.
Även självmordet kan tyda på att han inte tänkt ta del av systemets straffprocedurer.
Efter att han har jobbat som revisor många år så nära en ren nöjesstad med sitt gedigna förflutna av fiffel & båg får iaf mig att grovt tro så ang motivet.
Man är inte revisor i ett sådant område utan att få särskild inblick i både bolagskonstruktioner och även breda samhällskonstruktioner, och Las Vegas är bra snuskigt i det hänseendet.
Citera
2017-10-04, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Jag provar igen... om du köper en sak, måste du ha den i hemmet (eller ens i egen ägo)?

Jag tror i och för mig inte annat med tanke på dådet, men det finns INGA uppgifter om att han haft ett Vapenintresse. Tvärtom förnekas detta av broder Eric.
Finns källa på det så visa källan.
Var var vapnen?
Var/när tränade GM? Finns inga data på det.

Vi provar igen...om du hjälper någon att flytta rotar du igenom alla lådor för att se vad det är dem flyttar?
Svara på frågan istället hur det kommer sig att han har köpt vapen under 20 års tid?
Eller påstår du att de olika vapenaffärerna över hela USA, för han har köpt i olika delstater, ljuger?
Citera
2017-10-04, 17:29
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Jag har hjälpt massor av människor att flytta och jag kan knappast säga att jag har någon som helst aning om hur många vapen de har i sina gömmor.

Jag tror att brodern låter käften gå eftersom han sitter i en situation som han inte vet hur han ska hantera.

Det märkliga är att broder Eric talar om några handguns i safety box under flytten men inte sett några big guns...

Men Brodern behöver inte tala sanning.
Citera
2017-10-04, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
http://www.abc.net.au/news/2017-10-04/las-vegas-shooting-leaked-photos-show-gunmans-hotel-room-arsenal/9013522

Mr Lombardo was also concerned images from inside the hotel room had been leaked to the public.

"I can't verify whether they are legitimate or not, what I can tell you is I'm very troubled by it," he said.

"We have an internal investigation occurring as we speak as to how those photographs were obtained by the public."

Detta är anmärkningsvärt. Polisen skall alltså inte ha släppt några bilder. Då frågar man sig. Finns det någon inom polisen som har läckt dessa bilder bara timmar efter attacken.

Eller är det så att någon annan har varit inne i rummet innan polisen kom dit och tagit bilder.
Citera
2017-10-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är anmärkningsvärt. Polisen skall alltså inte ha släppt några bilder. Då frågar man sig. Finns det någon inom polisen som har läckt dessa bilder bara timmar efter attacken.

Eller är det så att någon annan har varit inne i rummet innan polisen kom dit och tagit bilder.

Eller har någon haft tillgång till GMs övervakningskameror som han hade spridda runtomkring. Vem vet. Han kanske streamade.
Citera
2017-10-04, 17:33
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Eftersom gärningsmannen är död och att hon troligtvis inte är inblandad på något sett så får jag nog ändå anse att det inte är konstigt att man låter jetlagget lägga sig.

Nu måste vi tänka helt olika då.

Man efterlyste henne till en början, man gick ut och sa att hon är en person of interest igår. Samt stt gärningsmannen "skickade iväg" henne till Filippinerna före massmordet. Han förde även över 100 000 dollar till Filippinerna före dådet.

Dom lär inte ha väntat med förhör för att hon var lite trött.

Hon får väl sova på planet till USA eller sova efter det inledande förhöret.

Hur fan tänker ni? Frun till den som gjort den värsta masskjutningen i USA:s historia hämtas hem från en annan kontinent för att förhöras, men man låter henne vila lite först för hon är trött? Berätta åt mig hur ni skulle sova ifall detta skedde Er. Skulle ni åka hem till USA och lägga er och sova lite? Kanske med hjälp av en överdos heroin isåfall. Hon lär inte kunna sova alls.
Citera
2017-10-04, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv

Ok, man kanske låter henne vila upp sig lite efter ett initialt förhör, som jag har mycket svårt att tro att man skulle avstå från. Men jet lag från Filippinerna tar det typ en vecka att bli av med.

Men ok, detta är en detalj. Vi är nog överens om att hon inte är särskilt viktig. Sen finns det alltid en tendens i dylika fall att vilja sätta dit alla som på något sätt kan tänkas ha hjälpt GM, även om detta skedde utan någon som helst vetskap om vad för planer han hade.

Vore ju intressant att se vad som skulle hände om det visade sig att han köpt nått av vapnen svart, och man fick tag på säljaren. Men allt verkar ju ha gått lagligt till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja det blir svårare då. Och när man ser bilderna från rummet verkar det inte varit så himla mycket lampor på där inne.

Alltså han hade en jävla massa vapen på rummet så jag tror helt enkelt att förklaringen är att han hade två så kallade "stationer" för sina olika vapen. Som han kunde gå mellan, beroende på åt vilket håll folk sprang från själva konserten så kunde han flytta sig.

Ja om han får en "död vinkel" från ena fönstret så kan det andra erbjuda fritt skottfält.Han kanske även använder två fönster för att kunna skydda sig själv bättre från eventuell moteld.Sköt mannen med pipan utanför fönstret eller hade han sin skjutposition indragen ett stycke i rummet?
Har något motiv kommit fram ännu?Någon baktanke med val av sina offer borde dyka upp tycker man.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Källa på det? Den du anger säger endast att han köpt 33 vapen under en viss tidsperiod, vilket ingalunda är samma sak. Vad Browndawg nämner är vad jag läst. CNN ger vid ett tillfälle en något lägre siffra (42):

Man undrar hur svårt sån utrustning är att få tag på i USA. Förödelsen skulle säkerligen bli brutal. Hein Severloh ska ha skjutit av ungefär ett halvt ton ammunition med sin MG-42 på D-day och säkert dödat hundratals.

Eventuellt motiv är förvisso synnerligen intressant, men det är vapensnacket också.

Kan påpekas att man nämnde teorin om två skyttar på Fox, även om man självklart avfärdade den. Underligt att det alltid blir konspirationer varje gång något sånt här äger rum.

Ok. Jag sa att jag inte skulle snacka vapen. Du lurade in mig. Kulorna som avlossades bryter ljudvallen och det ger intryck att det ar 2 skyttar.
Motivet ar mycket viktigt. Media har nu I t ex Aftonbladet en Amerikan som har sina teorier om sjukdom. Inte ovantat. En coverupp tar form
Citera
2017-10-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Men for helvete lagg ner vapensnacket. MOTIVET???????

Instämer! Ett jävla tjat om kaliber och vapen. Lägg ned! Nu är det MOTIVET som är klart intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in