2017-10-04, 17:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, men huvudet tror jag nog aldrig kommer att hittas. Enligt fiskare är botten full med krabbor. Så köttet är rensat från skallen och huvudet ligger nog på botten.
Jo, det är nog rensat, men även på rena skallar går det fastställa trauman på.
Och under förutsättningen att det är ett trauma som lämnar spår såklart.
Slag på huvudet av lucka på 70kg, är en sådan som kommer synas.
Och saknas ett trauma där, så har man kommit fram till en sak till, och att luckan var en lögn.
Citera
2017-10-04, 17:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja. Vidrigt. Och kanske är det så. Jag, och säkert polis och åklagare också, är övertygade om mord. Men det räcker inte. När man åtalar måste det vara vattentätt. Fortfarande läcker det lite.
Med reservation för om dansk rättspraxis är annorlunda, så skulle jag vilja säga att det idag är klarlagt att Kim Wall har blivit avsiktligt bragt om livet bortom rimligt tvivel, och det är det som gills. I och med att så många stickskador tillfogats henne omkring dödens inträdande, skulle han inte ha hunnit med att utföra dem om han hade varit oförberedd på att hon skulle dö, vilket varje olyckshändelseteori förutsätter - alltså inte bara just den som Madsen har serverat utredningen. Man behöver alltså inte använda Madsens lögner som bevisning mot honom för att komma dithän.

Och har man bara klarat ut det, är resten en promenad i parken. PM är i såväl tid som rum starkt kopplad till brottsplatsen, och annan gärningsman är utesluten.
Senast redigerad av Hamilkar 2017-10-04 kl. 17:25.
Citera
2017-10-04, 17:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Vi vet ju inte allt han gjort med Kim. De offentliggör bara en bråkdel.
Sant. Men skulle de danska myndigheterna verkligen påstå att de hade en intakt torso, om de inte hade det?
Citera
2017-10-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Med reservation för om dansk rättspraxis är annorlunda, så skulle jag vilja säga att det idag är klarlagt att Kim Wall har blivit avsiktligt bragt om livet bortom rimligt tvivel, och det är det som gills. I och med att så många stickskador tillfogats henne omkring dödens inträdande, skulle han inte ha hunnit med att utföra dem om han hade varit oförberedd på att hon skulle dö, vilket varje olyckshändelseteori förutsätter - alltså inte bara just den som Madsen har serverat utredningen. Man behöver alltså inte bara använda Madsens lögner som bevisning mot honom för att komma dithän.

Och har man bara klarat ut det, är resten en promenad i parken. PM är i såväl tid som rum starkt kopplad till brottsplatsen, och annan gärningsman är utesluten.
Jag håller med dig. Är dock inte helt säker på juridiken där. Att han styckat och skändat henne är klart. Men det där ordet AVSIKTLIGA är inte jag helt säker på vad gäller bevisen. Än.
Citera
2017-10-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hon fick knivhugg omkring när hon dog eller strax efter den. Sen hur man tolkar det är jag ingen expert på. Omkring när hon dog = hon levde?

https://www.b.dk/nationalt/anklager-med-nye-beviser-mod-peter-madsen-hvis-ikke-det-er-en-indikation-paa

If blood is circulating at the time of stabbing, the wound is antemortem, and the edges immediately under the skin have a red, hemorrhagic appearance.
By contrast, a stab wound rendered after the heart has stopped has a pale yellow color, and lacks the blood around the edges
https://www.enotes.com/homework-help/how-can-knife-wounds-determined-ante-post-mortem-221729

Sen om det stämmer vet inte jag, lite skum sida.
Citera
2017-10-04, 17:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Enligt mina seglarvänner också . Men man kan nog se ifall tungbenet är brutet med handkraft (strypning). Dykare kan hitta det om det ligger i närheten där vovvarna markerat. Men bottnen är full av slam. Tufft.
Tungbenet sitter inte ihop med resten av skelettet, och om kraniet finns i en miljö med mycket asätare kan man räkna med att det är borta för alltid, i synnerhet i en marin miljö där också svaga strömmar kan föra den typen av föremål långt.
Citera
2017-10-04, 17:34
Medlem
Citat:
Tungbenet sitter inte ihop med resten av skelettet, och om kraniet finns i en miljö med mycket asätare kan man räkna med att det är borta för alltid, i synnerhet i en marin miljö där också svaga strömmar kan föra den typen av föremål långt.
Anatomi är uppenbarligen inte min starka sida
Citera
2017-10-04, 17:40
Medlem
Citat:
Med reservation för om dansk rättspraxis är annorlunda, så skulle jag vilja säga att det idag är klarlagt att Kim Wall har blivit avsiktligt bragt om livet bortom rimligt tvivel, och det är det som gills. I och med att så många stickskador tillfogats henne omkring dödens inträdande, skulle han inte ha hunnit med att utföra dem om han hade varit oförberedd på att hon skulle dö, vilket varje olyckshändelseteori förutsätter - alltså inte bara just den som Madsen har serverat utredningen. Man behöver alltså inte använda Madsens lögner som bevisning mot honom för att komma dithän.

Instämmer till fullo, det har sagts tidigare men nu har han absolut ingen chans längre att undgå en morddom. Dessutom finns det garanterat mer besvärande saker som polis och åklagare inte framfört/klarlagt än.
Citera
2017-10-04, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Instämmer till fullo, det har sagts tidigare men nu har han absolut ingen chans längre att undgå en morddom. Dessutom finns det garanterat mer besvärande saker som polis och åklagare inte framfört/klarlagt än.
Håller med att det blir svårt för Madsen att krångla sig ur detta. Med tanke på allt vi vet och vad troligen åklagaren ännu inte blottat så får nog Madsen se fram emot mååånga härliga fängelseår.
Citera
2017-10-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Just så. Rationellt tänkande utifrån ett typiskt psykopatperspektiv där han på ett typiskt psykopatsätt anser sig stå över allt i
och alla i smarthet och där det inte finns utrymme att kunna sätta sig in i hur andra uppfattar hans beteende eller genomskåda hans lögner.
Ändå otroligt att följa hur han fortsatt försöker mästra åklagaren med sina tillrättavisningar om att hårddisken inte var hans, skylla på andra osv.
Empatistörd till max, isolerad i sin egen bubbla som han varit i så många år med enormt mycket tid och tillfälle att göda sina mörka sidor.

Ja akkurat, i går så jeg et bilde av Madsen med tatovering på skulderen av en supermannlogo.
Av den her typen https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTG4JzmoxV-We4_w0PB1NnejeARcfzFZic4di_EcIli11vzUFtg

RML sin logo er vel i samme gatan http://rml.space/sites/default/files/logo_small.png
Citera
2017-10-04, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Ja akkurat, i går så jeg et bilde av Madsen med tatovering på skulderen av en supermannlogo.
Av den her typen https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTG4JzmoxV-We4_w0PB1NnejeARcfzFZic4di_EcIli11vzUFtg

RML sin logo er vel i samme gatan http://rml.space/sites/default/files/logo_small.png
Superman? Madsen?
Citera
2017-10-04, 18:07
Medlem
Citat:
Jag håller med dig. Är dock inte helt säker på juridiken där. Att han styckat och skändat henne är klart. Men det där ordet AVSIKTLIGA är inte jag helt säker på vad gäller bevisen. Än.

Avsiktligt behöver inte handla om att du sticker en kniv i någon i syftet att döda. Avsiktligt kan vara något indirekt (likgiltighetsuppsåt) där du är medveten om att någon kan dö / håller på att dö till följd av något du har varit involverad i/orsakat och där du beslutar att inte vidta åtgärd (larma, försöka hjälpa personen o.s.v.)

Jag är av åsikten att vi redan idag kan konstatera att Madsen oavsett vilket visat likgiltighetsuppsåt. Han har inte haft för avsikt att KW skulle överleva (oaktat vad som föregått dödsögonblicket).

Det man kan tvista om är ifall han avsiktligt (som ett led i en plan, en längre tanke eller liknande) mördat henne. Men att han skulle fällas för något mindre än mord har jag ytterst svårt att se redan utifrån befintliga omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in