2017-10-04, 14:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag tror att många amerikaner efter detta tycker att deras vapenlagar är för restriktiva, de kunde ju inte försvara sig! Tänk ett helt torg med cowbojsare (jag förutsätter det bara är såna som går på countrykonsert) och det vet ju alla att de har revolvrar men en revolver på 350 meters avstånd är inte mycket att försvara sig med. Konsertbesökarna borde ha haft tunga kulsprutor eller lätta automatkanoner och/eller granatgevär, då hade de kunnat blåsa ut rummet galningen sköt från inom någon minut, tänk vad liv man sparat då!
Kan inte poliser träffa mer än 10 skott på ~10m, när de fyrat över 50 skott.
Hur inbillar du dig ett maskingevär inte skulle döda massa oskyldiga på flera hundra meter?
Kan tänka mig en kulsprutas eld i automat har en träffbild på kanske 50m, om ens det räcker.

Nån som kan berätta hur många tomhylsor utanför fönstret och på marken?
Det räcker ju sikta lite till vänster, så börjar tomhylsorna flyga ut genom fönstret
Citera
2017-10-04, 14:47
Medlem
Libertarismuss avatar
Enligt denna video så har polisen inte hittat något manifest eller uttalande fångat på video i hotellrummet. Stephen verkar således inte ha varit så intresserad av att stoltsera med ett motiv till varför han begick dådet.
Citera
2017-10-04, 14:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag såg angivelsen 300 meter / 1000 ft / 330 yards från fönstret till scenen. Det är inga problem för en automatkarbin värd namnet. Med Ak4 med kikarsikte skjuts det prick på 1000 m om jag inte minns fel. Utan kikarsikte sköt man prick på i alla fall 500 m har jag för mig, kanske mer.

Behöver man inte träffa så är det klart att det kan användas på 1 km. Ammunitionen är stor (7,62) och utgångshastigheten hög.

Det finns väl data för det där men jag tror inte kulan faller av på ännu en tag. Inte som gamla k-pisten precis med rundad 9 mm.-ammunition.

Maxräckvidden för ak4 var 4,5 km om man sköt i 45-gradig vinkel, men då faller ju kulan från kort efter 2 km antar jag.

Ak5 och andra senare 5,56-kal.-vapen (Nato-vapen) har väl lite lägre prestanda än ak4 i räckvidd och genomslag. Men syftet med karbinen är ju s.a.s att inte behöva engagera fienden i närstrid utan helst på större avstånd. Sen ska det vägas mot att man behöver ett vapen även för strid i bebyggelse, bevakning och på närmare håll, som inte får vara för tungt, kraftfullt och otympligt. Ak5 skulle ju fungera istället för ak4 och k-pist m/40 tillsammans.

Men de där gevären på ben och kikarsikte som paddock har är väl sådana som amerikanska armén använder som prickskyttekarbin, eller nära det, för att ta ner afghaner från bergen. Så 300 m är säker inget problem.
Med en AK-5 och 300m, så hade jag en träffbild på 10cm med stöd och 5 skott och under tidspress.
De som hade kikarsikten låg och sköt på 600m, men inte så bara koll på om de testade längre avstånd.

Dock är det nog andra saker som slår in här, och det enorma adrenalinpåslag som måste ske här.
Citera
2017-10-04, 14:48
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Kan väl ha varit en planerad resa sedan länge, att åka och hälsa på släktingar, begravning eller nåt.

Hennes syster uttalade sig och sa att mannen "skickade iväg" henne till Filippinerna innan dådet.
Citera
2017-10-04, 14:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Thanks! Bästa summeringen jag läst hittills. Detta fann jag anmärkningsvärt när de summerar intervjun med sheriffen:

Han slutade skjuta mot folket nere på konserten 10:19 och sköt säkerhetsvakten 10:38. Vad fan gjorde han de 19 minuterna däremellan? På bilderna ser man ju en hel hög med 100-skott-magasin så slut på ammo hade han ju absolut inte. 19 minuter i det läget är ju rätt länge. Han kan inte bara suttit och glott på sina monitors och väntat på att en vakt/polis skulle närma sig dörren tycker man.

Försökte nå mamma, men det var upptaget?
Citera
2017-10-04, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggetabowdit
Hade det varit ett brandlarm så hade väl hela hotellet blinkat och inte bara på 4:e. Jag tycker det ser ut som att ljuspulserna går i takt med eldgivningen.
Jag håller med.
Och taxichaffisen säger ju att det verkar kommit från en nedre våning och hon såg ju trots allt det hela IRL.
Citera
2017-10-04, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Enligt denna video så har polisen inte hittat något manifest eller uttalande fångat på video i hotellrummet. Stephen verkar således inte ha varit så intresserad av att stoltsera med ett motiv till varför han begick dådet.

Inte vad vi vet nu. Men ett motiv/förklaring lär nog komma förr eller senare när utredningen fortskrider.
Citera
2017-10-04, 14:53
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Jag håller med.
Och taxichaffisen säger ju att det verkar kommit från en nedre våning och hon såg ju trots allt det hela IRL.

Det fanns ingen annan skytt än på den 32 våningen. Källa: Hela världen.

Inget fönster trasigt, inga patroner hittade, ingenting. Förutom på 32 våningen.
Citera
2017-10-04, 14:54
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Vet inte om detta nämnts i tråden än, men han verkar ha fått Diazepam utskrivet i juni. Det kan tydligen trigga aggression.

https://www.reviewjournal.com/local/the-strip/las-vegas-strip-shooter-prescribed-anti-anxiety-drug-in-june/

...

Det kan ju vara så att han redan i juni när han fick medicinen utskriven, kände att han höll på att tappa kontrollen över sej själv och därför uppsökte läkare. Skulle vara intressant att veta vad som står i journalen. Gäller sekretessen vid fall som detta eller har polisen rätt att kolla upp vad läkarbesöket handlade om.
Citera
2017-10-04, 14:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag tillhör den ironiska generationen.
Du skriver inte som det vore ironi, ironi och sarkasm i text är hopplöst svårt i skriven text av en okänd person.

Men bra nu vet jag.
Citera
2017-10-04, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det fanns ingen annan skytt än på den 32 våningen. Källa: Hela världen.

Inget fönster trasigt, inga patroner hittade, ingenting. Förutom på 32 våningen.
Jag hör dig.
Men jag hör även taxichaffisen.
Citera
2017-10-04, 14:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Inte vad vi vet nu. Men ett motiv/förklaring lär nog komma förr eller senare när utredningen fortskrider.
Skulle inte utesluta en psykos, just för bror säger han aldrig sett denna sida innan.
Sen finns ju möjligheten att brodern ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in