Citat:
Ursprungligen postat av
Cataphract
2,8 % låter lite väl men jag tror absolut att SD tappat 1-2 % senaste veckorna, något annat vore orimligt.
1. Hanna Wigh-skandalen. Linus Bylund är en så pass högt uppsatt person att det inte ser bra ut. Påverkar absolut.
2. En av SD:s kärnfrågor är pensionärernas välmående. Socialdemokraterna fläskade på rätt fint i senaste budgeten för div. grupper men framför allt för pensionärerna, troligt att en del pensionärer flöt över till S ifrån SD baserat på detta.
3. Precis som Lookalike skriver här ovan så är vi i högkonjunktur. Att landet svämmar över med islamister, afrikaner, våldtäktsmän, bidragstagare och imamer spelar ingen roll för gemene man så länge de kan hålla avstånd och bibehålla sin levnadsstandard. Hade vi befunnit oss i en kraftig lågkonjunktur kombinerad med dagens invandringssituation inför valet så hade vi inte talat om 20 % för SD utan snarare 30-35 %.
4. MSM har framgångsrikt sålt bilden om att Sverige har Europas restriktivaste invandringspolitik, regeringen har sålt bilden om att asylsökande skall utvisas. Verkligheten är ju att det fortfarande väller in blattar (anhöriginvandring, illegala som smiter in förbi gränskontroller, zigenare, fortfarande tiotusentals officiella asylsökande) samtidigt som knappt några utvisas.
Majoriteten får fortfarande bifall på sina ansökningar. De som får avslag går i 4/5 fall under jorden, de som ej går under jorden får snyftartiklar till stöd i MSM varpå tre biljarder PK-fittor dyker upp och förhindrar utvisningen.
SD verkar vara nöjda med dagens invandring och befolkningsutbyte. Att 50 % av alla under 18 består av icke-svenskar i alla större städer verkar OK.
Men det är långt kvar till valet, hoppas och tror att vi klarar 20 %.
Jag håller med om allt i din analys:
1) Som kvinna har jag inte upplevt SD:s innersta kärna som kvinnofientlig, men det finns ändå en aura av grabbighet runt partiet. Jag tror att SD tappade många kvinnliga sympatisörer på grund av Hanna Wigh-skandalen.
2) Instämmer.
3) Det är väl bra att vi har högkonjunktur, dock? SD måste framstå som trovärdiga och angelägna också när ekonomin går bra.
4) Mycket bra sagt. MSM:s makt över opinionen är skrämmande stark. Folk tror verkligen att våra gränser är stängda och att flyktingkrisen är över. Det är också hemskt att nästan inga personer utvisas längre.
Jag vill lägga till några saker. Jag tror det var ett stort misstag av SD att hoppa på misstroendeförklaringen mot Hultqvist och sedan hålla fast vid den. Man vinner inga röster på att försöka fälla en jättepopulär försvarsminister! Att C och L hoppade av misstroendeförklaringen medan SD höll fast vid den fick SD att verka helt oresonliga. Och att SD sedan helt ensamma la en misstroendeförklaring mot Stefan Löfven fick dem att verka direkt löjliga.
Jag tycker också att det var ett stort misstag av SD att "komma ut" som ett borgerligt parti. Det finns säkert rätt många svenskar som gillar den välfärd som socialdemokraterna står för, men som inte alls gillar invandringen. De här socialdemokratiska invandringskritikerna måste nu välja mellan välfärden och invandringskritiken. Många kommer att välja välfärden och (S).
Det var också ett stort misstag att komma ut som ett borgerligt parti eftersom SD ändå inte har minsta chans att få komma med i alliansen. Annie Lööf avskyr SD och vill öka invandringen i stället för att minska den. Dessutom är Lööf så stark och kaxig att hon har rätt stor chans att bli den nya alliansens ledare, och i så fall kan alliansen i värsta fall återgå till att bli en Reinfeldt-allians.
Det SD måste göra mer än någonting annat är att försöka få människor att fatta att flyktingkrisen inte på något sätt är över, och att de andra partierna inte klarar av att hantera den.