2017-10-04, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det stämmer inte. Han har hållit på med ubåtar och raketer sedan han var liten pojke. Han är ENORMT kunnig på dessa områden. Det MÄRKS att han vet vad han pratar om, han rabblar inte bara upp någon innantilläxa som en papegoja. Han kan svara initierat på reportrarnas frågor, han var också handledare i verkstaden. Och du får läsa hans blogg, den ligger ju öppen på Ingeniören. Jag "börjar inte om", men rätt ska vara rätt.

Jag håller med Remark. Bilden av Peter Madsen som ett superkompetent ubåtsgeni är något han själv intenst provat att profilera utåt till media och i bloggar. Det är direkt pinsamt för den media som skrivit om honom hur det låtit sig lura av hans förvrängningar av verkligheten i så många år. Det verkar som du själv i ett bra tag också lät dig luras och hellre litar på det han säger än andra även när verkligheten starkt talar emot Peter Madsens versioner.

Väldigt mycket av det du sagt som förskönar Peter Madsen är antingen tagit direkt från Peter Madsens mun, eller från en artikel eller liknande som också gjort samma misstag att lita på att han ger en bild som är hyfsad ärlig när han ska beskriva verksamheten och sin egen roll i den utan att kolla med verkligheten först.

Att han blivit rätt kunnig om ubåtar är väl inte så konstigt om han haft det som mer eller mindre huvudsyssla i många, många år. Ser inte varför det skulle indikera att han skulle vara intelligent.

Tvärtemot tycks han vara otroligt sparsam med att komma med djupare reflektioner som sätter krav att på ett intelligent sätt se mönster och samband mellan olika saker och med hjälp av detta dra korrekta slutsatser och spå utfall som ej tidigare testats.

När man hör honom prata tycks han bli väldigt luddig när han ska prova förklara något naturvetenskapligt fenomen. Det är som om han bara av erfarenhet vet att A orsakar B, och att det finns någon form av orsak C till detta som han dock inte tycks förstå eller kan beskriva koncist eller generalisera på ett träffsäkert sätt.

Han har inte en förståelse av C som är stark nog att kunna spå vad C kommer att få för verkan på D, om detta aldrig tidigare explicit testats. Detta tycker jag snarare talar starkt emot att han skulle vara ovanligt intelligent. Förlåt om jag blev lite flummig där.

Han pratar dock med hög grad av övertygelse, så om man är helt okunnig i området och inte granskar vad han faktiskt säger är det nog lätt att gå i fällan att köpa hans bluff som ubåtsgeniet som han så hårt provar att projicera. Du är ju långt från den enda, många journalister gjorde det med.

Intelligens är ofta svårt att definiera, men med min definition är jag inte alls övertygad att han har över genomsnittlig intelligens. Och om han har det är det inte i någon anmärkningsvärd grad på något sätt.
Citera
2017-10-04, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Detta med lögnen om Wired har jag missat. Vad handlar det om? Såvitt jag förstått skulle hon pitcha en artikel om PM till Wired, hon var aldrig ute på officiellt uppdrag för dem. Har hon hävdat något annat?
Nej, inte vad vi vet! Madsen verkade tro att hon var från Wired när han klev i land, men det kan såklart varit ett enkelt ordval eller missförstånd. (Han sa något i stil med "Hon hette Kim, tror hon var från Wired"). För hennes kompisar hade hon sagt att hon skulle försöka sälja in artikeln till Wired, så det är med all trolighet antingen Madsen som missförstått eller bara en olycklig formulering.
Citera
2017-10-04, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Nej, det betyder att någon ringde från Kims telefon till någon hennes pojkvan, darefter slogs larm till polisen..
Missförstånd. Pojkvännen ringde flera gånger. När telefonen var avstängd när han försökte kontaktade han polisen.
Citera
2017-10-04, 07:46
Bannlyst
Citat:
Nej. Polisen sa tydligt att det inte var videor som M personligen deltog i eller hade något med att göra.

Ok, har inte tagit del av allt som sades under den senaste förhandlingen då man har annat att göra. Hela loggen från förhandlingen bör väl någon här sparat undan någonstans?
Citera
2017-10-04, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Nej, inte vad vi vet! Madsen verkade tro att hon var från Wired när han klev i land, men det kan såklart varit ett enkelt ordval eller missförstånd. (Han sa något i stil med "Hon hette Kim, tror hon var från Wired"). För hennes kompisar hade hon sagt att hon skulle försöka sälja in artikeln till Wired, så det är med all trolighet antingen Madsen som missförstått eller bara en olycklig formulering.

Håller med.

Även här kan ju Peter Madsens förvrängda självbild varit förklaringen. Kim Wall säger att hon ska prova pitcha (vad det nu betyder, ej insatt i journalistiktermer, men antar rätt synonymt till sälja) artikeln till Wired. Peter Madsen tar det som en självklarhet att de vill ha en artikel om Super Mario Madsen och glömmer därmed helt enkelt av hennes formulering efter hand då hon i hans ögon i princip är ifrån Wired. Så det var med högsta sannolikhet aldrig någon lögn från hennes sida.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-10-04 kl. 08:00.
Citera
2017-10-04, 07:53
Medlem
Citat:
Ska man skämmas och be om ursäkt för att man tror folk om gott? För att ens tankar inte direkt går till söndertrasade underliv?
Tror gott om folk? Det verkar inte ha gällt KW för dig, du har ju spenderat tråden med att hävda att hon är en lögnare, att hon har Asperger, att hon förväntat sig för mycket av PM och inte "förstått att man måste betala på något vis" (syftandes på att PM förväntat sig sex av KW), att hon skriver om vampyrsexorgier, att hon är en naiv medelklasstjej som tror världen tillhör henne, varav i princip allting har visat sig vara falskt när vi väl kollar upp.
Citera
2017-10-04, 07:57
Bannlyst
Undrar om Madsen kanske hade för avsikt att sälja videon av mordet, som jag är övertygad om att han filmade, till någon excentrisk rik samlare? Har hört talas om att det betalas bra, från olika källor, såg detta i en dokumentär på tv. Och här påstås samma sak i en bok. Var det så den sjuke jäveln skulle finansiera sitt fortsatta arbete? Det äldsta motivet som finns, pengar? Den varan hade han som bekant inte gott om. De rätta kontakterna har han säkert eftersom han själv kommit över sådana filmer. Kanske någon som gett honom ett fett erbjudande om han fixar ett mord i ubåten.

"the snuff films weren't made to be sold to run-of-the-mill sadistic degenerates, McKenna concluded. To do so would ... They paid good money for them and told no one. "

https://books.google.se/books?id=wTmcAAAAQBAJ&pg=PT162&lpg=PT162&dq=snuff+ movies+pay+good&source=bl&ots=Q3HrhMgIlw&sig=xqBQ5 dox5oMep6nAbCEHI-aZXhc&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjc5cqiotbWAhUEIJoKHcI5 B7oQ6AEIMDAE#v=onepage&q=snuff%20movies%20pay%20go od&f=false
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2017-10-04 kl. 08:06.
Citera
2017-10-04, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Missförstånd. Pojkvännen ringde flera gånger. När telefonen var avstängd när han försökte kontaktade han polisen.

I så fall är det missförstånd av journalisten. Det går ju inte att tolka artikeln så på något sätt. Ordet fra används ju, inte til.
Citera
2017-10-04, 07:58
Medlem
L0110s avatar
Citat:
Hade han det? Blodet och övriga spår av mord och styckning fanns ju kvar i hans ubåt. Även om han inte blivit dömd, så hade det varit starka misstankar hos folk i allmänhet, som hade påverkat hans tillgång till sponsorer, gratisarbetare o.s.v.. Jag kan inte fatta hur en i övrigt så intelligent människa kunde vara så här korkad plötsligt!

I hans kalkyler ingick nog inte att u-båten så snabbt skulle bärgas, utan att spåren av våldet skulle försvinna. Utan kropp så var sannolikheten att han kom undan mordrubriceringen hög. Brott mot griftefriden var ett brott han kunde kosta på sig mot upplevelsen att få utföra ett mord i realtid.

Så mycket positiv uppmärksamhet och beröm som han fått genom åren p g a sin drivkraft på olika projekt kan mycket väl ha stigit honom åt huvudet. Med hans strategiska tänkande och kalkylerande risktagande så tror jag att allt var i detalj planerat.

Det är ju ändå så att det krävs mycket av rättsapparaten för att klara bevisbördan och få honom fälld för mord. Har han klarat det innan, så har han mer erfarenhet nu - både i ålder och genom snuffmovies.

Han är sannolikt starkt upplevelsestyrd, vilket såväl u-båten som rymdraketen talar för. Utmaningen som sådan. Söker sig till starka känslor som finns såväl i sexualitet som i dödens gränsland - eller kombination av bägge - må sedan vara under vatten, i rymden, och i kombination med att åsamka en person lidande.

Ja benämningen sjuk räcker inte. Finns nog inget ord som täcker in den avsky hans handlande väcker.
Citera
2017-10-04, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
VAD exakt säger att han de facto var intelligent?
Om man är intelligent och har ett brinnande intresse för ubåtar och raketer brukar man ha någon form av akademisk examen 8nom området. För den oinvigde kan han framstå som kunnig men för den som kan något framgår tydligt att han hsr mycket grunda kunskaper och att hans ubåtar såväl som raketer är rena skämt för proffs.

Han är däremot starkt manipulativ.
Citera
2017-10-04, 08:05
Medlem
L0110s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag är ej teknisk så kanske att jag är ute och cyklar med min fråga här.
Vet du möjligen om det går att skicka en mobilfilm till en dator uppe från Ubåtstornet.
Kanske raka vägen till någon idiots hårdisk eller liknande.
Kan kapten Madsen vara ett sådant svin (troligen). Men är det en möjlig tanke.
Eller ska jag sluta fundera på det.

Så tänker jag också. Ingenting förvånar vad gäller den mannen. En vattentät förpackning på havets botten för senare hämtning, är också en möjlig variant.

Förening av nytta och nöje, dvs en stark upplevelse i kombination med samtidig finansiering av hans maniska projekt.... och en säkring av "valutan" på havets botten..
Citera
2017-10-04, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Jag håller med Remark. Bilden av Peter Madsen som ett superkompetent ubåtsgeni är något han själv intenst provat att profilera utåt till media och i bloggar. Det är direkt pinsamt för den media som skrivit om honom hur det låtit sig lura av hans förvrängningar av verkligheten i så många år. Det verkar som du själv i ett bra tag också lät dig luras och hellre litar på det han säger än andra även när verkligheten starkt talar emot Peter Madsens versioner.

Väldigt mycket av det du sagt som förskönar Peter Madsen är antingen tagit direkt från Peter Madsens mun, eller från en artikel eller liknande som också gjort samma misstag att lita på att han ger en bild som är hyfsad ärlig när han ska beskriva verksamheten och sin egen roll i den utan att kolla med verkligheten först.

Att han blivit rätt kunnig om ubåtar är väl inte så konstigt om han haft det som mer eller mindre huvudsyssla i många, många år. Ser inte varför det skulle indikera att han skulle vara intelligent.

Tvärtemot tycks han vara otroligt sparsam med att komma med djupare reflektioner som sätter krav att på ett intelligent sätt se mönster och samband mellan olika saker och med hjälp av detta dra korrekta slutsatser och spå utfall som ej tidigare testats.

När man hör honom prata tycks han bli väldigt luddig när han ska prova förklara något naturvetenskapligt fenomen. Det är som om han bara av erfarenhet vet att A orsakar B, och att det finns någon form av orsak C till detta som han dock inte tycks förstå eller kan beskriva koncist eller generalisera på ett träffsäkert sätt.

Han har inte en förståelse av C som är stark nog att kunna spå vad C kommer att få för verkan på D, om detta aldrig tidigare explicit testats. Detta tycker jag snarare talar starkt emot att han skulle vara ovanligt intelligent. Förlåt om jag blev lite flummig där.

Han pratar dock med hög grad av övertygelse, så om man är helt okunnig i området och inte granskar vad han faktiskt säger är det nog lätt att gå i fällan att köpa hans bluff som ubåtsgeniet som han så hårt provar att projicera. Du är ju långt från den enda, många journalister gjorde det med.

Intelligens är ofta svårt att definiera, men med min definition är jag inte alls övertygad att han har över genomsnittlig intelligens. Och om han har det är det inte i någon anmärkningsvärd grad på något sätt.

Om man är bra på att snacka (och ej blygsam) så är det väldigt lätt att marknadsföra sig själv. Det är bara att själv höra av sig till en tidning att man har något intressant på gång. Journalister med nyhetstorka tar tacksamt emot nästan vad som helst. Med hjälp av gratis arbetskraft (arbetslösa) kan man bygga upp ett företag. När arbetsförmedlingen kräver att de arbetslösa efter ett par år ska anställas är det bara att säga att en "order sket sig." I värsta fall får man jobba med något annat i ett år. Sedan är man på grön kvist igen och Arbetsförmedlingen vill ju bara tömma sina skrivbordslådor så de kollar ju inte så noga. Så kan man hålla på och odla myten om sig själv som framgångsrik och speciell med hjälp av marknadsföring,arbetslösa och skattepengar. Har sett det där inifrån så jag vet hur det går till. Utnyttja andra samt inte ha några skrupler alls. Men ett pris har han ju fått rättvist iallafall: Inte som alle andre. Undrar hur pris kommitén känner sig idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in