2017-10-03, 23:51
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad tror du gjorde att han började improvisera och handla i panik?
Avslutet. Han hade nog tänkt sänka kroppen på djupare vatten och med säkrare tyngder. Eller någon helt annan plan för att bli av med det. Han hade antingen planerat sänja ubåten djupare - inte på 7 meter och inte inför ögonen på massor av båtar. Kanske var tanken att båten skulle sänkas djupt med kroppen kvar. Om ingen sökt efter dem hade han kunnat ta sig i land och säga att han inte visste var ubåten sjönk och att Kim redan var i land för länge sedan.
När polis/sjöräddning började försöka komma i kontakt redan före midnatt blev det inte så lätt att komma undan. Från det var han jagad medan han försökte bli av med både kropp o båt.
Citera
2017-10-03, 23:51
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Vad menar du? PM misslyckas totalt med att komma undan. Kroppen flyter upp. Ubåten bärgas. Han ertappas med blod på händerna, näsan o nacken etc. Hans dator undersöks o hans böjelser uppdagas. Sämre kunde han inte planerat om han hållit på lääänge.
Han fick med henne ensam ut. Lyckas mörda och få sin vilja. Men sen börjar polisen leta efter ubåten redan i det skedet. Klart han fick eld i baken att göra sig av med kroppen, städa undan bevis...till slut sänker han båten och låtsas hamnatbi sjönöd. Runt omkring ligger båtar och tittar när han sänker båten. Panik kallar jag det även om han inte visar en enda min utåt sedan när han kommer iland.

Men tänk på att allt detta är sådant som man upptäcker "i ett senare skede". PM's enda miss i sammanhanget, så som han planerat det, var att han bevisligen inte varit vid refshaleöen när han skulle. Samt att en sjöräddningsoperation startades under natten. Exakt varför den startades vid ca 0230 vet vi inte. Bara att det var pojkvännen som larmade. Men varför larmade han plötsligt fem och en halv timme efter att KW skulle ha varit tillbaka. Varför inte två timmar senare, eller påföljande morgon? Fanns det ett SMS, eller inte. Om det gör det, så är SMS'et en av PM's missar också. Alternativt att han inte förutsåg att det skulle bli en sjöräddningsoperation så snabbt.

Kroppen hade han gjort sig av med långt innan han blev varse att polisen sökte honom. Det var inte förrän han vaknade på fredagsmorgonen och bröt ytan, som han insåg att hans plan inte hållit hela vägen, tror jag. Han hade inte räknat med att KW skulle efterlysas så snabbt.
Citera
2017-10-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nu har det säkert redan diskuterats, men pojkvännen kan ju inte ha hört av sig till polisen i samband med sista samtalet från henne. Han kontaktade ju polisen vid 2-tiden eller nåt. Då hade ju Kim inte kommit hem på 3-4 timmar. Skulle hon alltså ha levt fram till dess, tvingats vara kvar på ubåten, men ändå kunnat ringa och först efter det blivit dödad, torterad, skändad och styckad. Det känns märkligt. Men märkligare saker har hänt. Om han velat hålla kvar henne, så var det ju bättre att gå till botten där det inte går att ringa. Men har hon alltså tagit sig upp i tornet ovanför vattenytan och ringt där mitt i natten? Blir alldeles snurrig när jag försöker förstå.

Antingen ringde hon då eller så har de i artikeln missförstått något.

Det har diskuterats en hel del i tråden faktiskt, de få dagarna du var borta. Vissa ansåg att KW kan ha provat skicka ett oroväckande SMS i uläge men att SMSet först blev skickat när u-båten gick upp i ytläge, vilket ju kan ha varit flera timmar senare.

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Misstolkning. Betyder att han slog larm efter att ha försökt nå henne på telefon utan framgång.

Misstolkning av journalisten i så fall, inte av läsarna. Det står ju fra Kim Wall, inte til.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-10-03 kl. 23:56.
Citera
2017-10-03, 23:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Som sagt, jag efterlyser också en bekräftelse på detta omtalade SMS.

Dock behöver hon inte ha stått i tornet. Hon kan ha skrivit SMS'et nere i ubåten och tryckt på sänd-knappen. När PM senare tagit upp telefonen för att slänga den överbord har SMS'et gått iväg. Det skulle också förklara den sena tidpunkten och tidpunkten för pojkvännens larm.

Som jag ser det - om pojkvännen var oroad "enbart" av att hon inte kommit tillbaka, och att han inte fick kontakt med henne, så hade larmet kommit mycket tidigare. 1-2h efter att hon inte kommit tillbaka på utsatt tid, och helt utan att han fått kontakt med henne, tycker jag är lång tid att inte kontakta sjöräddningen. Om han nu väntade ända till halv tre på natten, då har han suttit på nålar flera timmar mitt i natten, utan att ringa. Har lite svårt att tro det. Antingen var han rejält orolig, och då hade han ringt tidigare, eller så var han inte så orolig, och då hade det dröjt till morgonen. Om det inte var för att han plötsligt fick en anledning att blir rejält orolig.

Men, helt sant, vi saknar en bekräftelse på detta SMS. Jag vill minnas att det sagts att det stått i någon artikel som sedan tagits bort.

Men ett sådant SMS borde ju också vara ett starkt bevis emot PM, och därför kommit fram i häktningsförhandlingarna. Så jag är ändå tveksam till dess existens.

Detta med pojlvännens sena larm är väl den största oklara pusselbiten för min del just nu.

Ja, om det fanns ett sms som handlade om hurvrädd hon var eller nåt hemskt hon varit med om, så fattar jag inte varför de inte använder det som ett bevis i häktningsförhandlingen.

Pojkvännen var svensk. Svenskar kan vara dåliga på att få tummen ut och ringa polisen hur oroliga de än är. Vill liksom inte störa och skämma ut sig. De väntar lite till.
Citera
2017-10-03, 23:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Avslutet. Han hade nog tänkt sänka kroppen på djupare vatten och med säkrare tyngder. Eller någon helt annan plan för att bli av med det. Han hade antingen planerat sänja ubåten djupare - inte på 7 meter och inte inför ögonen på massor av båtar. Kanske var tanken att båten skulle sänkas djupt med kroppen kvar. Om ingen sökt efter dem hade han kunnat ta sig i land och säga att han inte visste var ubåten sjönk och att Kim redan var i land för länge sedan.
När polis/sjöräddning började försöka komma i kontakt redan före midnatt blev det inte så lätt att komma undan. Från det var han jagad medan han försökte bli av med både kropp o båt.

Vad jag vet kontaktade pojkvännen polis någon gång vid 2-tiden på natten. Så framtill dess störde ingen PM.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:

Det där tror inte jag alls. Det finns inga större djup i Öresund. Det är sportdykardjupt överallt. Och vrak är populära dykobjekt. Det vet PM med all säkerhet med tanke på hans tidigare sänkta ubåt som fått besök av många dykare. Inte en chans att han tänkte sig sänka ubåten med KW i.
Citera
Medlem
Citat:
Samtidig fastslår han, at politiet efterforsker bredt og holder døren åben for, at der kan være andre mistænkte i sagen.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/drabschef-om-ubaadssagen-vi-overvejer-rekonstruere-forloebet
Citera
2017-10-03, 23:55
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
LOL, du är för rolig, ändå!

Menar du på allvar, att dom klena rörstumparna som var ombord var planerat där att sänka en kropp? En kropp, som senare drev in mot land med strömmarna, eller flöt upp och drev in?

Ja du, ge dig inte på att planera att sänka något i vatten, om du tror att dessa "sänken" ingick i en plan av PM, är mitt tips till dig. Men förlåt, du kanske menade andra sänken, vilka då, isåfall, som inte användes.

Dessutom, att planera för och använda metalldelar som tillverkats i PM's egen verkstad, även om han är lite galen, så galen är han väl ändå inte.....eller?
Meningen med sänkena kanske är att dom ska sjunka och aldrig mer se dagens ljus, eller vad tror du Bror Duktig?
Citera
2017-10-03, 23:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Det har diskuterats en hel del i tråden faktiskt, de få dagarna du var borta. Vissa ansåg att KW kan ha provat skicka ett oroväckande SMS i uläge men att SMSet först blev skickat när u-båten gick upp i ytläge, vilket ju kan ha varit flera timmar senare.

Var borta ett tag från tråden för att lära mig bli mod. Missade tyvärr den diskussionen.

Låter ju inte helt otroligt att ett eventuellt sms gick iväg först då. Men varför har man inte tagit upp det vid häktningsförhandlingarna? Håller man på det av någon anledning? Och hur kunde de veta i artikeln?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Klockren satir av kräket. 🥇

Håller även med i resonemanget. Fanns aldrig på kartan att han ens övervägde ta sitt eget liv. Det gör narcissister (vilket han mycket väl kan vara) sällan, däremot spelar de gärna offerkortet i situationer där andra är de egentliga offren.

Ja,listan är så lång på dessa brottslingar med skitstöveldiagnoser som bara kan känna empati med sig själva. Min empati sträcker sig så långt att jag kan tycka synd om en sådan som Anna Anka tex (även om hon inte kan tycka synd om någon annan). Men när det finns oskyldiga offer för sådana här människors "utsvävningar" då har jag väldigt svårt att känna empati för dem.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
De sista veckorna när det har varit stiltje i fallet så har jag gått igenom lite gamla seriemördarfall för att försöka hitta nån som kan likna PM. Och se på fan om jag inte hittar nån som passar rätt bra in på PM, nämligen Ted Bundy. Det som först fick mig att fundera på att PM var väck i skallen var när han gjorde tummen upp i Dragör. Efter det så var det ju rätt många som undrade om PM var riktigt frisk. Sen så när det kom fram information från häktningsförhandlingen att PM till synes helt oberörd står och babblar om olyckor och emellanåt uppträder på ett arrogant sätt så blev det spiken i kistan för mig att PM är åtminstone halv psykopat. Det finns absolut ingen anledning för PM att uppträda ens i närheten av arrogant efter det som skett. PM bara förlorar själv på det.

Ted Bundy babblade rättegången igenom om att han var helt oskyldig etc. Han dömdes mot sitt nekande till ca 20 mord. Ted Bundy sparkade sin advokat och skötte sen sitt försvar själv. Bundy var fullständigt oberörd över vad han stod åtalad för och babblade hela rättegången igenom om att allt var olyckliga omständigheter etc etc i all oändlighet. Detta handlar alltså inte om att en rekonstruktion skulle vara bra eller dålig för försvaret utan om att PM ska få babbla lite mer bara. Återstår att se nu om PM gör som Bundy och sparkar sin advokat och sen sköter sitt försvar själv?
Tycker vi har en parallell psykopat även i Johanna Möller som inte går att överbevisa om någonting och bara ser sig själv som offret. Det är liksom bara att köra rättegången över huvudet på dem och så får man låsa in dem. De kommer aldrig att förstå.
Citera
2017-10-03, 23:57
Medlem
Kan det som någon tidigare påstod , vara så att pm planerade ett mord på någon annan tex älskarinnan Deidre , och så dök Kim upp med kort varsel och plötsligt kunde han inte vänta längre utan bestämmer sig för att sätta sin sjuka plan i verket på direkten? Det skulle ju kunna förklara både de planerade och oplanerade elementen!
Senast redigerad av Mint100 2017-10-04 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in