2017-10-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du kanske ska läsa det jag länkade till?
https://en.wikipedia.org/wiki/Gyrocompass

Eller så kan du läsa ett inlägg på Flashback:
(FB) Gyrokompass på Nordpolen?
Du vill alltså påstå att jorden rör sig under en stillastående farkost? Om jag sitter och metar i en ankrad båt så rör sig jorden under mig, enligt dig?
Citera
2017-10-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Ok. Då kan du beskriva exakt hur gyrokompassen fungerar? Vilka mekanismer får det att veta hur den har ställts in samt hur den är orienterad? Inte magnetism, inte acceleration, utan...?
Gyro och magnetkompass är två skilda saker.
Citera
2017-10-03, 21:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vem har påstått motsatsen?
Citera
2017-10-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Död o återfödd andra plattskallar fortfarande inte kunnat ge något svar på den väldigt enkla frågan, hur kommer det sig att två personer som befinner sig på olika sidor om ekvatorn ser två olika rotationer av månen? Det vill säga, månen ser ut att vara uppochned i Sydafrika jämfört med hur vi ser månen.

Om du har en triangel som pekar åt nord i taket, så pekar den mot syd om du ställer dig på andra sidan av rummet/triangeln.
Citera
2017-10-03, 22:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Om du har en triangel som pekar åt nord i taket, så pekar den mot syd om du ställer dig på andra sidan av rummet/triangeln.
Den liknelsen haltar. Triangelns spets ska peka mot golvet på ena sidan rummen, men peka upp mot taket, sett från andra sidan rummet.
Citera
2017-10-03, 23:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du vill alltså påstå att jorden rör sig under en stillastående farkost? Om jag sitter och metar i en ankrad båt så rör sig jorden under mig, enligt dig?

Nej det påstår jag inte.

Jag berättar för dig att med hjälp av en gyrokompass så kan man bevisa två saker:
- latituder är inte cirklar med origo på nordpolen.
- jorden roterar.

Den här gången citerar jag Encyclopædia Britannica:
Citat:
Consider a gyrocompass started with its spin axis horizontal and pointing a few degrees east of north. The Earth’s rotation then causes the spin axis to rise above the horizon as seen by an Earth observer (more accurately, the horizon dips below the spin axis, which initially remains motionless in inertial space). This action produces a horizontal torque directed westward due to the effect of gravity on the pendulosity. The spin axis, obeying the basic law of gyroscopics, precesses about the vertical toward the meridian, continuing to rise because of Earth’s rotation until the meridian is reached.

Kompassen ställer in sig längs en meridian tack vare jordens rotation. Roterar inte jorden fungerar inte kompassen.

Med hjälp av kompassen kan vi därefter hålla bäring 270 och konstatera att latituder inte är cirklar på en platt jord. Vi har mao visat att Gleason och andra liknande "plattjordskartor" är felaktiga.
Senast redigerad av madtop 2017-10-03 kl. 23:10.
Citera
2017-10-04, 10:40
Medlem
Citat:

Hur var det ett svar på min fråga?

Vad antyder att jag inte förstår det?

Kan du svara på min ursprungsfråga?
Citera
2017-10-04, 11:24
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Experimentet bevisar varken rund eller platt jord eftersom gravitationen alltid är vinkelrät mot jordytan. Plattskallar tar det förstås som bevis på platt jord eftersom de inte accepterar existensen av gravitation. Hjärndöda dårar.

Det var bra gjort att lyckas missförstå experimentet så brutalt. Total platthet bevisar total platthet, bollen är död.

Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Död o återfödd andra plattskallar fortfarande inte kunnat ge något svar på den väldigt enkla frågan, hur kommer det sig att två personer som befinner sig på olika sidor om ekvatorn ser två olika rotationer av månen? Det vill säga, månen ser ut att vara uppochned i Sydafrika jämfört med hur vi ser månen.

Inkorrekt, ingen har någonsin skådat månens baksida så ingenting är upp och ner så din beskrivning är felaktig så det är väl därför ingen tar dig på allvar.
Skriv ut en bild på månen, sätt den i taket mitt i rummet, ställ dig på vardera sida av rummet. Det handlar om olika perspektiv helt enkelt. Annan rotation hade inneburit att månen tar en annan bana än solen och stjärnorna och det gör den inte, månen har samma bana över hela jorden. Aldrig någonsin är månens rotation olik solen och stjärnorna varken på syd eller nordpool.
Citera
2017-10-04, 12:13
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Det var bra gjort att lyckas missförstå experimentet så brutalt. Total platthet bevisar total platthet, bollen är död.
Trams. Det är den som utfört experimentet som inte förstått. Precis som du som fortsätter att exponera din totala okunnighet i tråden. Som alla troll.
Citera
2017-10-04, 12:18
Medlem
Citat:

Inkorrekt, ingen har någonsin skådat månens baksida så ingenting är upp och ner så din beskrivning är felaktig så det är väl därför ingen tar dig på allvar.
Skriv ut en bild på månen, sätt den i taket mitt i rummet, ställ dig på vardera sida av rummet. Det handlar om olika perspektiv helt enkelt. Annan rotation hade inneburit att månen tar en annan bana än solen och stjärnorna och det gör den inte, månen har samma bana över hela jorden. Aldrig någonsin är månens rotation olik solen och stjärnorna varken på syd eller nordpool.

Månen (och stjärnhimlen) roterar åt olika håll på södra resp. norra halvklotet. Så nu kan du gå och trolla i nåt annat ämne.
Citera
2017-10-04, 13:07
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Månen (och stjärnhimlen) roterar åt olika håll på södra resp. norra halvklotet. Så nu kan du gå och trolla i nåt annat ämne.

Inkorrekt, månen snurrar aldrig emot solen och stjärnorna utan dom följer samma bana och det är precis likadant över hela jorden.
Citera
2017-10-04, 13:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Inkorrekt, månen snurrar aldrig emot solen och stjärnorna utan dom följer samma bana och det är precis likadant över hela jorden.
Nej, stjärnhimlens skenbara rotation är åt olika håll på norra respektive södra halvklotet. Polstjärnan syns inte från södra halvklotet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in