2017-10-03, 16:43
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Så här står det på adlibris: Hans Liljeson var på 60-talet jurist hos Skandinaviska Banken underställd Lars-Erik Thunholm. Därefter egen advokatbyrå i Stockholm. På 70-talet bosatt och verksam i Frankrike som juridisk konsult. Vid 80-talets början byrådirektör hos ÖB i Försvarsstaben. Från 1984 verksam som advokat i Paris. Rådgivare åt svenska Parisambassaden under Carl Lidbom. Numera pensionerad med levande intresse för svensk samtidhistoria.

Det låter mer som en person som skulle ha stora anledningar att sprida desinformation. Någon här i tråden har sagt att denna personen sa till honom i Paris att de skulle skjuta Palme. Även han Jurist i Paris.
http://www.dn.se/arkiv/familj/goran-printz/

Jag pekar inte på något sätt ut denna personen, eftersom jag ej har någon aning. Men det har skrivits i tråden.

Ja, historien i boken är ju om inte annat helt vansinnig.
Citera
2017-10-03, 18:39
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag vet inte om det var din intention SGDF men du ställer frågan som inte kan besvaras korrekt utan att låta som ett teknokratiskt hjärtlöst a-hole. Preskribtionstiden för mord togs bort för några år sedan, gränsen sattes för ca tiden från MOP för vilka som skulle omfattas. Det har delvis att göra med att man inte ville att statsministermord skulle preskiberas, det omfattar dock alla mord begågna efter den tidpunkt lagändringen gäller. Specifikt Lisbets lidande är dock av mindre relevans, mer väsentligt är väl att man helt enkelt har möjlighet att få kvalitativt bättre bevisning av teknisk art också på senare tid, det har annars varit det som varit vanskligt med att dra igång ett åtal på fal som legat och jäst några år. Och då och då kan man se att polis uttalat att de anser något "polisiärt uppklarat" vilket ofta innebär att de anser sig att ha utrett något till vetskap om vem som begått brottet men att bevisningen inte är sådan att man kan räkna med fällande dom. Det har spelat större roll för borttagandet av preskibtionen än anhörigas lidande generellt eller Lisbeth Palmes speciellt.

Nänä, jag har inga agendor i tråden. Jag tycker att Lisbeth komplicerar saken något alldeles oerhört, om det gör mig till ett rövhål struntar jag i.

1. Finns det en anledning till att hon beskjuts, eller är det ett vådaskott? Jag tycker detta är den mest spännande detaljen av allihop. Vilka kan anledningarna i så fall vara?

2. Stämmer Gunnar Walls tes om Lisbeth, eller inte? Vilka andra möjligheter finns?

3. Vet hon mer, eller inte?

4. Hur tänkte mördaren den första mars 1986, när han såg vad han åstadkommit, och hur tänker han idag, om han lever? Det kanske inte är att betrakta som särskilt jätteheroiskt att skjuta en kvinna i ryggen? Hur tänker eventuella inblandade?

Jag kan bara spekulera, men jag tror att mördaren var rätt säker på att hon sett honom förut, och skulle känna igen honom.
Citera
2017-10-03, 19:11
Medlem
hehehos avatar
Sammanträffande?
Avslöjad CIA agent på amerikanska ambassaden i slutet av 70-talet GIESECKE, FRITZ H.
någon relation till Curt-Steffan Giesecke.
Citera
2017-10-03, 19:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Nänä, jag har inga agendor i tråden. Jag tycker att Lisbeth komplicerar saken något alldeles oerhört, om det gör mig till ett rövhål struntar jag i.

1. Finns det en anledning till att hon beskjuts, eller är det ett vådaskott? Jag tycker detta är den mest spännande detaljen av allihop. Vilka kan anledningarna i så fall vara?

2. Stämmer Gunnar Walls tes om Lisbeth, eller inte? Vilka andra möjligheter finns?

3. Vet hon mer, eller inte?

4. Hur tänkte mördaren den första mars 1986, när han såg vad han åstadkommit, och hur tänker han idag, om han lever? Det kanske inte är att betrakta som särskilt jätteheroiskt att skjuta en kvinna i ryggen? Hur tänker eventuella inblandade?

Jag kan bara spekulera, men jag tror att mördaren var rätt säker på att hon sett honom förut, och skulle känna igen honom.

Jag menade att mitt svar nödvändigt blir sådant att en del säkert tycker jag framstår som ett teknokratiskt a-hole. Jag brukar få lätt allergi mot sådant som förutsätter alltförmycket känslomässiga aspekter i någon sympatiriktning, det tenderar ofta att skymma hur sakfrågan kan benas ut på olika alternativa sätt.

Att Lisbeth komplicerar saken håller jag med dig om, dels att det blir ett ytterligare risktagande. GM är förvisso beredd till det genom val av tidpunkt och plats, men det är ändå viss skillnad tänker jag på okända människor (även om de händelsevis omedelbart skulle känna igen primära (?) BO) som slumpvis befinner sig där och hur en medföljande närstående kan antas reagera inbillar jag mig.

Varför tänker du att GM skulle anta att Lisbeth känner igen honom? Refererar det till ögonbliket det händer, eller någon senare tidpunkt (om hon blir briefad om potentiella attentatsmän)? Eller är du inne på att GM har förekommit i exempelvis något ärende i samband med hennes tjänsteutövning som barnpsykolog (exvis infekterat vårdnadsärende eller dylikt) eller något med Olofs uppdrag som han kan tänkas berättat, eller drabbat dem (stalkande rättshaverist eller liknande)?
Jag måste erkänna att jag inte satt mig in i Walls tes om Lisbeth än, så ursäkta om det förklaras där.
Eller tänker du något slags villfarelse hos GM, kanske av nacissistisk karaktär, att han uttalat hot eller uttryckt motvilja mot Palme och också förutsätter att typ SÄPO säkert vet det och briefat paret?

Att attentatet sker bakifrån är kanske inte något som reflekteras över, det är ju inte många attentat som sker under duelliknande former där de tilltänkta offren ges en hedervärd chans att förklara sig. Går det snabbt och GM får fullträff kan man kanske t. o. m. se det som hänsynsfullt om BO slipper ångest över att inse vad som ska ske, även om det rör sig om bråkdel av sekund? Jag måste erkänna att jag aldrig reflekterat över just detta när jag läst om eller funderat över MOP, inte som tonåring när det hände och inte heller nu. Jag har reflekterat över att det måste vara hemskt för Lisbeth att maktlös se hennes man bli skjuten, men inte avsevärt värre än exempelvis någon som får se sin man misshandlad till döds i ett fyllebråk vid en dansbana eller liknande, skillnaden är väl den massiva uppmärksamheten.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-03 kl. 20:20.
Citera
2017-10-03, 20:24
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Mera om Nagant revolvern.

https://silencerco.com/blog/2017/05/14/arsenal-blog-008-nagant-m1895/

Var det möjligen en sådan som användes vid attentatet mot en uzbekisk Imam
i ett trapphus i Strömsund 2012?

Nagant-revolvern m1895 användes flitigt av Nordvietnameser i Vietnamkriget och då ofta med ljuddämpare. Vad jag kan hitta så har Naganten endast varit inblandad i två mordfall på högre officiella personer. Tsarfamiljen, Romanov och den brittiske ministern, Lord Moyne.

"It was widely employed by the Bolshevik secret police, the Cheka, as well as its Soviet successor agencies, the OGPU and NKVD. Seven Nagant revolvers were used by communist revolutionaries to murder the Russian imperial family and their servants in July 1918. In the police role, it was frequently seen with a cut-down barrel to aid in concealment by plainclothes agents. Despite the advent of the more modern Soviet TT pistol, the M1895 remained in production and use throughout World War II."

The Nagant's sealed firing system meant that the Nagant revolver, unlike most other revolvers, could make effective use of a sound suppressor, and suppressors were sometimes fitted to it.

Suppressed M1895 Nagant revolvers, modified in clandestine workshops, also turned up in the hands of Viet Cong guerrillas during the Vietnam War as assassination weapons. There is an example of a suppressed Nagant M1895 in the CIA Museum in Langley, Virginia, USA."

Sternligan låg bakom mordet på Lord Moyne och samma liga utförde några år senare även mordet på Folke Bernadotte.
"Mordet planerades av Yehoshua Zetler, Sternligans operative chef i Jerusalem, och godkändes av en styrgrupp, bestående av Nathan Yellin-Mor, Sternligans ledare i Jerusalem, filosofen Israel Eldad och Yitzhak Shamir, som under tiden för mordet var en av Sternligans högsta ledare och som blev Israels premiärminister 1983–1984 och 1986–1992."

"Mördaren betraktades sedermera som hjälte i Israel och fungerade som inofficiell livvakt åt den pensionerade David Ben-Gurion. Den israeliska mordutredningen genomfördes oprofessionellt och med låg ambition, vilken senare konstaterades av den svensk riksåklagaren Maths Heuman i en särskild utredning på uppdrag av den svenska regeringen. Mordet på Bernadotte åtföljdes av en undermålig polisutredning och en lika ifrågasatt rättsprocess. Bland annat tog det mer än ett dygn innan attentatsplatsen inspekterades, och Folke Bernadottes bil hann bli reparerad innan någon undersökning av den genomfördes, något som Sveriges dåvarande riksåklagare Maths Heuman riktade stark kritik mot. Utredningen åtföljdes av en också ifrågasatt rättsprocess."

Det ser ut som att utredningen av mordet på Folke Bernadotte sköttes på liknande sätt som utredningen av mordet på Olof Palme.
Samma år som Bernadotte mördades befann sig, konstigt nog, även Sigvard Marjasin i Israel som frivillig i erövringskriget mot Palestina.

https://www.revolvy.com/main/index.php?s=Nagant%20M1895&uid=1575
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte
Senast redigerad av Gothus 2017-10-03 kl. 21:12.
Citera
2017-10-03, 22:09
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Nagant-revolvern m1895 användes flitigt av Nordvietnameser i Vietnamkriget och då ofta med ljuddämpare. Vad jag kan hitta så har Naganten endast varit inblandad i två mordfall på högre officiella personer. Tsarfamiljen, Romanov och den brittiske ministern, Lord Moyne.

"It was widely employed by the Bolshevik secret police, the Cheka, as well as its Soviet successor agencies, the OGPU and NKVD. Seven Nagant revolvers were used by communist revolutionaries to murder the Russian imperial family and their servants in July 1918. In the police role, it was frequently seen with a cut-down barrel to aid in concealment by plainclothes agents. Despite the advent of the more modern Soviet TT pistol, the M1895 remained in production and use throughout World War II."

The Nagant's sealed firing system meant that the Nagant revolver, unlike most other revolvers, could make effective use of a sound suppressor, and suppressors were sometimes fitted to it.

Suppressed M1895 Nagant revolvers, modified in clandestine workshops, also turned up in the hands of Viet Cong guerrillas during the Vietnam War as assassination weapons. There is an example of a suppressed Nagant M1895 in the CIA Museum in Langley, Virginia, USA."

Sternligan låg bakom mordet på Lord Moyne och samma liga utförde några år senare även mordet på Folke Bernadotte.
"Mordet planerades av Yehoshua Zetler, Sternligans operative chef i Jerusalem, och godkändes av en styrgrupp, bestående av Nathan Yellin-Mor, Sternligans ledare i Jerusalem, filosofen Israel Eldad och Yitzhak Shamir, som under tiden för mordet var en av Sternligans högsta ledare och som blev Israels premiärminister 1983–1984 och 1986–1992."

"Mördaren betraktades sedermera som hjälte i Israel och fungerade som inofficiell livvakt åt den pensionerade David Ben-Gurion. Den israeliska mordutredningen genomfördes oprofessionellt och med låg ambition, vilken senare konstaterades av den svensk riksåklagaren Maths Heuman i en särskild utredning på uppdrag av den svenska regeringen. Mordet på Bernadotte åtföljdes av en undermålig polisutredning och en lika ifrågasatt rättsprocess. Bland annat tog det mer än ett dygn innan attentatsplatsen inspekterades, och Folke Bernadottes bil hann bli reparerad innan någon undersökning av den genomfördes, något som Sveriges dåvarande riksåklagare Maths Heuman riktade stark kritik mot. Utredningen åtföljdes av en också ifrågasatt rättsprocess."

Det ser ut som att utredningen av mordet på Folke Bernadotte sköttes på liknande sätt som utredningen av mordet på Olof Palme.
Samma år som Bernadotte mördades befann sig, konstigt nog, även Sigvard Marjasin i Israel som frivillig i erövringskriget mot Palestina.

https://www.revolvy.com/main/index.php?s=Nagant%20M1895&uid=1575
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte

Hur gick det med scientologspåret? Fick du ner det till Sveavägen? ps. Varför kom 7.5 mm revolvern upp till diskussion? Finns väl inget som talar för att en sådan modell användes i mordet. Hänger inte med alls...
Citera
2017-10-03, 22:28
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Lisbeth Palme uppger vidare att "vapnet måste varit försett med ljuddämpare"

Det skulle i så fall kunna vara förklaringen till varför vissa vittnen påstår sig sett ett vapen "jättestor med lång pipa"
Som bekant förlängs en pistol med ljuddämpare.

tex: https://www.flashback.org/t133416p256

ljuddämpare är svårt (omöjligt) att få licens för och vad jag vet är de ovanliga i sverige, därför viktigt att vittnen som antyder detta tonas ned

(har skrivit om ljuddämpare innan men aldrig fått någon respons på det, det är därför jag upprepar det, eftersom jag tror det är en av de viktigtaste pusselbitarna och jag själv har erfarenhet av revolvrar och förstår att det inte var ett odämpat skott på nära håll folk hörde...)

Just ungefär vad ovanstående text beskriver gör det intressant med Nagant m1895. Men det förutsätter att kulorna är uppsopade och ersatta.

Nagant m1895 har inte kaliber 7.5 utan 7.62x38.
Senast redigerad av Gothus 2017-10-03 kl. 22:47.
Citera
2017-10-03, 22:36
Medlem
Citat:
Just ungefär vad ovanstående text beskriver gör det intressant med Nagant m1895. Men det förutsätter att kulorna är uppsopade och ersatta.

Men vittnen som hörde smällen? Delsborn uppger ju att han uppmärksammade en smäll först i samband med att han bromsade in vid rödljus, han kopplade det visst till ett ljud från en bil. Sedan såg han andra skottet, att han skulle inbillat sig, eller antagit sig höra ljud av skott (att han hör ett skottljud för att han förväntar sig det om han ser någon skjuta) är kanske antagligt men första smällen är isåfall svårförklarligt?
Citera
2017-10-03, 22:37
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Hur gick det med scientologspåret? Fick du ner det till Sveavägen? ps. Varför kom 7.5 mm revolvern upp till diskussion? Finns väl inget som talar för att en sådan modell användes i mordet. Hänger inte med alls...
Stig Björk, föreståndaren på Narconons behandlingshem, Fålasjögården, utanför kramfors, anklagades av P. Svensson. Och jag kan få ner honom på Sveavägen, 28 februari 1986. Han var på Sagabiografen vilket finns att läsa i statens utredningar, dock inte namngiven av förklarliga skäl. Jag tror däremot inte att SB har något med mordet att göra, tvärt om. Han blev ditlockad av en kvinna och jag kan undra vem det var? Och framför allt varför P. Svensson så gärna ville komma åt SB och Scientologerna. Även en undran över DETECTA AB´s diffusa inblandning och försök till att pressa fram ett erkännande av Stig Björk.
Senast redigerad av Gothus 2017-10-03 kl. 22:42.
Citera
2017-10-03, 23:11
Medlem
ben-varfors avatar
Hypotesen om Magnum-revolvern med specialammunitionen bygger
främst på att det är de kulor som uppges ha hittats. Säger obduktionen
något om att en Magnum-revolver använts? Det var ju rörigt med
avspärrningar och med privatpersoner som hittade kulor.
Citera
2017-10-03, 23:11
Medlem
Citat:
Stig Björk, föreståndaren på Narconons behandlingshem, Fålasjögården, utanför kramfors, anklagades av P. Svensson. Och jag kan få ner honom på Sveavägen, 28 februari 1986. Han var på Sagabiografen vilket finns att läsa i statens utredningar, dock inte namngiven av förklarliga skäl. Jag tror däremot inte att SB har något med mordet att göra, tvärt om. Han blev ditlockad av en kvinna och jag kan undra vem det var? Och framför allt varför P. Svensson så gärna ville komma åt SB och Scientologerna. Även en undran över DETECTA AB´s diffusa inblandning och försök till att pressa fram ett erkännande av Stig Björk.

De sågs väl som suspekta, om Narcononrörelsen som sådan ansågs som en sekt kan ju det tillsammans med att man ev. kände till något skelett i garderoben så att säga hos SB gör att man har ögonen på dem. Och när då en har befunnit sig i Stockholm vid tiden så.
Det sektbeteendet kunde väl drabba exempelvis anhöriga till narkomaner och då ligger det väl nära till hands att tänka sig att de var påpassade av FMN som ryktas ha kopplingar till Barbro.

Jag har ingen personlig direkt kännedom om Narconon eller deras metoder utöver det "mina" fältisar pladdrade om dem när jag skulle in på behandlingshem (varför de pladdrade om Narconon kan man ju undra, och de gjorde jag men brydde mig inte att fråga) och det lät ungefär som att de skulle på något sätt skapa sina egna vårdtagare. Det låter ju väldigt konspiratoriskt men lite som pyramidspelsföretag som jag förstod det. Och det att de avskärmar vårdtagaren från anhöriga eller andra som försöker hålla kontakt. Det gjordes första månaderna på det behandlingshemmet jag var på men därefter involveras ju anhöriga så långt möjligt (alla har väl inte normal familj i bakgrunden varför det kanske ibland är bättre att kapa kontakten?).
Det kan ju varit något som pågick att försöka koppla dem till det, eller helt enkelt göra det jobbigt för Narconon i allmänhet eller SB genom misstänkliggörande. Eller så för att man kanske missbedömt Narconons storlek på nätverket. Man kanske trodde att de känner till varenda narkoman och vad varenda narkoman sysslat med när Palme mördades?
Citera
2017-10-03, 23:24
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De sågs väl som suspekta, om Narcononrörelsen som sådan ansågs som en sekt kan ju det tillsammans med att man ev. kände till något skelett i garderoben så att säga hos SB gör att man har ögonen på dem. Och när då en har befunnit sig i Stockholm vid tiden så.
Det sektbeteendet kunde väl drabba exempelvis anhöriga till narkomaner och då ligger det väl nära till hands att tänka sig att de var påpassade av FMN som ryktas ha kopplingar till Barbro.

Jag har ingen personlig direkt kännedom om Narconon eller deras metoder utöver det "mina" fältisar pladdrade om dem när jag skulle in på behandlingshem (varför de pladdrade om Narconon kan man ju undra, och de gjorde jag men brydde mig inte att fråga) och det lät ungefär som att de skulle på något sätt skapa sina egna vårdtagare. Det låter ju väldigt konspiratoriskt men lite som pyramidspelsföretag som jag förstod det. Och det att de avskärmar vårdtagaren från anhöriga eller andra som försöker hålla kontakt. Det gjordes första månaderna på det behandlingshemmet jag var på men därefter involveras ju anhöriga så långt möjligt (alla har väl inte normal familj i bakgrunden varför det kanske ibland är bättre att kapa kontakten?).
Det kan ju varit något som pågick att försöka koppla dem till det, eller helt enkelt göra det jobbigt för Narconon i allmänhet eller SB genom misstänkliggörande. Eller så för att man kanske missbedömt Narconons storlek på nätverket. Man kanske trodde att de känner till varenda narkoman och vad varenda narkoman sysslat med när Palme mördades?

Citat:
Föreståndaren skötte sig inte på ett bra sätt, obetalda skulder och behandlingshemmet/lantbruket, misskött. Ansågs även ha problem med spriten. Av förklarliga skäl ville många ha bort honom från trakten, P. Svensson med sex bröder var uppväxta inte så långt därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in