2017-10-03, 20:31
Medlem
Så alla mätningar som visar nedgång för SD är manipulerade? Foliehattarna är stora härinne som vanligt.

Eller som vi andra ser på saken:

Förutom invandringen så har inte SD så mycket att komma med.
2017-10-03, 20:33
Medlem
Om Demoskops mätning följs åt av liknande mätningar i andra OU skulle det vara intressant och viktigt att se väljarflöden mer specifikt:

Betyder partiledarbytet i M med en förhoppning om mer restriktiv migrationspolitik att M nu tar tillbaka en del väljare som gått till SD?

Eller är det före detta S-väljare som nu går tillbaka till S pga att SD utvecklats till ett stödparti till M och tappat något av "sin själ"?

Alternativen kräver olika strategier.

Jag kan i vilket fall konstatera att många trogna sympatisörer här i tråden har falnat i sin entusiasm.
2017-10-03, 20:36
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sd Demoskop: 15,3 (-2,8)

Diskutera i grupper.
Det ska bli intressant att se om de andra instituten visar liknande nedgångar. Demoskop har ju nu ett ras på ca 5 procentenheter sedan juni och det låter extremt mycket. Alla andra institut förutom Yougov har även de nedgångar sedan juni men det rör ju inte sig om sådana siffror (Demoskop hade ju t.o.m. en ökning förra månaden när 5 av 7 institut visade minskningar).
2017-10-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventon
Så alla mätningar som visar nedgång för SD är manipulerade? Foliehattarna är stora härinne som vanligt.

Nu är det fakta att Demoskop så sent som i augusti dumpade SD och gjorde jätterubriker om det, något som visade sig vara fel eftersom de var de enda som hade det raset.

Visst när de nu ringt runt samtidigt som Kalla Fakta precis gått på TV lär inte många kvinnor svara SD i telefonen.

Den som är ute och pratar med folk i verkliga livet noterar rätt snabbt att folks upprördhet över tillståndet i Sverige knappast förbättrats, tvärtom.
2017-10-03, 20:42
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Om Demoskops mätning följs åt av liknande mätningar i andra OU skulle det vara intressant och viktigt att se väljarflöden mer specifikt:

Betyder partiledarbytet i M med en förhoppning om mer restriktiv migrationspolitik att M nu tar tillbaka en del väljare som gått till SD?

Eller är det före detta S-väljare som nu går tillbaka till S pga att SD utvecklats till ett stödparti till M och tappat något av "sin själ"?

Alternativen kräver olika strategier.

Jag kan i vilket fall konstatera att många trogna sympatisörer här i tråden har falnat i sin entusiasm.
Eller så utgår man från de senaste valen och behandlar man telefonundersökningar för vad de är - totalt missvisande om hur opinionen ligger till. Man väljer vis av erfarenhet från senare val att utgå från att webbaserade undersökningar ligger närmare sanningen och bestämmer sig för att deras snitt på 22-23 från förra månaden är lite mindre än vad de verkliga siffrorna är, detta tack vare att de som svarar på opinionsundersökningar inte är representativa för de som inte svarar.
2017-10-03, 20:46
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:

Diskutera i grupper.

SD har knappast haft en bra period på sistone. Deras försök att ta ledningen från Alliansen i misstroendefrågan mot Hultqvist kom av sig när Annie Lööf fegade ur och SD till sist framstod som om de ville skapa oreda enbart för att. Historien med Hanna Wigh kommer de få dras med länge och visar tydligt att SD är mer av en sekt än ett parti. Om sossarna och Moderaterna kan övertyga folk om att de lärt sig sin läxa om invandringspolitiken kan SD halka in i en permanent svacka.
2017-10-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventon

Så kan man få tycka. Vad i politiken är det du inte gillar?
2017-10-03, 20:52
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Sett till historien är Demoskop det bästa bland telefoninstituten. Sista mätningen innan valet 2010 = 5,1, ganska bra. Sista innan valet 2014 = 10,2, dåligt men inte jumbo (Skop 8%, Novus 9,6%). YouGovs sistamätning låg på 11,1, för att sätta 10,2 i perspektiv.

Det som skiljer Demoskop från övriga är att de inte viktar mot tidigare val, vilket å ena sidan ger mer brus och berg- och dalbana, men å andra sidan gör dem snabbare och känsligare när det gäller att fånga upp trender. I Novus och Sifo får trender långsamt genomslag, som att lägga om rodret på en oljetanker, men Demoskop svarar blixtsnabbt. Framtiden får utvisa om det är brus eller om Demoskop har fångat en trend som får brett genomslag inom närmaste tiden.

Demoskop dumpade viktning mot föregående val 2005. Men någon gång under perioden 2010 - 2015 tog dom tillbaka den igen. Tror jag kan ha sparat tidpunkten mer exakt, återkommer om jag hittar den.
2017-10-03, 20:53
Medlem
Jag är inte förvånad. Se mitt inlägg #59209 på sidan 4935, som jag postade för bara ett par dagar sen.
2017-10-03, 20:59
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Diskutera i grupper.

Mest förvånad att så många uppger SD i TELEFON.
Demoskop gör en vägning: För att justera för eventuella skevheter i urvalet vägs resultaten på kön, ålder, utbildning, parti i senaste riksdagsval samt hushållsstorlek.

Troligen får de väga upp SD för jag tror aldrig så många som 15% säger SD i en telefonintervju.
Inte i dagens politiska klimat.
2017-10-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Eller så utgår man från de senaste valen och behandlar man telefonundersökningar för vad de är - totalt missvisande om hur opinionen ligger till. Man väljer vis av erfarenhet från senare val att utgå från att webbaserade undersökningar ligger närmare sanningen och bestämmer sig för att deras snitt på 22-23 från förra månaden är lite mindre än vad de verkliga siffrorna är, detta tack vare att de som svarar på opinionsundersökningar inte är representativa för de som inte svarar.
Jag tycker man ska ta det lite lugnt. SD har legat på 20 procent nu i snart två och ett halvt år. Ännu så länge inga tendenser till att snittet minskar (eller ökar).

SD gör bra valrörelser. Förra valet drog Jimmie Åkesson tusentals människor på ställen där Löfven får nöja sig med 50 eller 100. Nu är SD nästan dubbelt så stora och det kommer bli torgmöten där det blir svårt för alla att få plats. Sådant har genomslag på valresultatet.
2017-10-03, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tycker man ska ta det lite lugnt. SD har legat på 20 procent nu i snart två och ett halvt år. Ännu så länge inga tendenser till att snittet minskar (eller ökar).

SD gör bra valrörelser. Förra valet drog Jimmie Åkesson tusentals människor på ställen där Löfven får nöja sig med 50 eller 100. Nu är SD nästan dubbelt så stora och det kommer bli torgmöten där det blir svårt för alla att få plats. Sådant har genomslag på valresultatet.

15,3% i dagens Demoskop, ju! Larvigt med alla, som överskattar partiet. Och Jimmie hade ju ett breakdown med langvarig sjukskrivning efter förra valet. Han är nog inte densamme idag. Antidepp och konstiga utspel...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in