2017-10-03, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemontea
Har du en källa som stödjer ditt påstående angående överrepresentation av AST i fängelser? Du vet också att det heter autistiskt spektrumtillstånd av en anledning; det är ett spektra av olika symtom vilket gör att personer med AST kan vara väldigt olika varandra. Det är också Mycket troligt att det inte existerar en endaste människa som INTE har minst ett autismliknande drag utan att för den skull få diagnos. Att vara dedikerad ett eller flera intressen och att inte vara socialt övertrevlig innebär inte att man har AST.

Mycket medveten om AST. Det blir en diagnos först efter en genomgång enligt diagnosmanual, och tillräckligt många pekare stämmer. Det är egenskaper, som tillsammans ger svårigheter i vardagslivet, som bedöms. Och ja, håller med dig om att alla människor bär någon på egenskap som är inom spektrat.

Nej, ingen källa på överrepresentation i fängelser, det är bara en logisk slutsats.
Citera
2017-10-03, 20:26
Medlem
Fjalliss avatar
Blod från Kim fanns bland annat på näsan... Diskuterades om det var rivsår i tidigt skede. Går att zooma in bra på bilden här:
https://timedotcom.files.wordpress.com/2017/08/peter-madsen.jpg?quality=85
Citera
2017-10-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Håller med, ett brott av den här typen drabbar även GMs nära och kära i någon mån. Han har ju beskrivits som en Peter Pan typ, och i vissa avseenden verkat uppträda som sådan.
Jag tror att hans anhöriga befinner sig i fritt fall just nu. Liksom både vänner och ovänner.
Alla inklusive ovänner har ju sagt tidigt,-Att ingen av dem hade sett detta komma!
Madsen må vara dysfunktionell,udda och ecentrisk. Men han är ju helt ostraffad tidigare.
Så troligtvis sitter de och grubblar och reviderar händelser bakåt. Saker som PM sagt och gjort.
Och vet varken in och ut. Jag har ju väldigt svårt att tro att 15-åriga lille räkan Peter ska ha med styckmordet på Japanskan,Köpenhamn 1986 att göra. Men polisen tittar på det. Eftersom det fanns likheter i styckningsförfarandet. Nu sitter jag och undrar, Kan det vara möjligt ändå? I detta fallet blir det bara värre och värre.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Nå er jeg ennå mer overbevist om at Madsen har drept før.

Jo man tycker han borde ha gjort det tidigare med tanke på hänsynslösheten. Sedan kanske detta inte var ett planerat mord då det skulle vara extremt dumt att ha ihjäl en relativt känd journalist som folk kommer sakna direkt. Det man gissar på där att det hänt något som eskalerat till mord ganska snabbt men denna gång blev kvinnan saknad direkt och polisen och räddningstjänst började söka och hittade ubåten innan han städat ur den ordentligt. Sedan rör det sig om en kvinna som direkt kan kopplas till honom och tidpunkt för hennes försvinnande. Om han mördat tidigare har det säkert då varit kvinnor som inte många saknar inte i Danmark åtminstone. Vad som kan ha gått snett i ubåten som ledde till mordet kan man bara spekulera i men möjligen kanske Kim nosade runt lite för mycket bland grejorna på ubåten och hittade hans porrsamling och sedan började fråga om denna.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antitesify
Håller delvis med. Men det finns risker även med att plocka upp en prostituerad på allmän plats.

Det jag tänker är att hans plan var ungefär:
Dräpa henne och leva ut sina fantasier
Sänka kroppen
Efter en längre tid (en vecka?) stiga i land med eller utan ubåt (här är den svagaste punkten i min teori, PM är påläst nog att veta att han inte kan städa ubåten helt ren från besudlingar så han måste sänka den på en plats där den inte bärgas på länge)
Kim har han lämnat av vid en annan hamn, men han minns inte exakt när
Kroppen hittas aldrig
Vad har hänt henne? Ingen vet. Inget rättsfall, ingen dom. En gåta. Ännu mer uppmärksamhet till PM.

Jag tror han hade kunnat komma undan med det.

Om du byter ut "henne" och Kim", till en annan random kvinna som ej hade en i förväg annonserad resa.., då kan jag "vidga vyerna"..(som sagt, inte lätt att veta hur Peter`s synapser kopplar)

Kanske det var planen i det längre loppet, ett planerat mord ombord på sin kära Ubåt.., men det blev förhastat i.o.m att Peter`s planer med Kim gick snett, han tänkte sig sex och hon sade nej på ett mycket bestämt sätt.., och Peter gillar inte att få "nej" i ansiktet.., och har möjligheten att lära henne "en läxa" på plats..
Citera
2017-10-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Mycket medveten om AST. Det blir en diagnos först efter en genomgång enligt diagnosmanual, och tillräckligt många pekare stämmer. Det är egenskaper, som tillsammans ger svårigheter i vardagslivet, som bedöms. Och ja, håller med dig om att alla människor bär någon på egenskap som är inom spektrat.

Nej, ingen källa på överrepresentation i fängelser, det är bara en logisk slutsats.

Svar: Ingen vet, det är samarbetsvilligheten här som är en knepig parameter, Liksom som hos Sture Bergwall går den för långt ibland. Och fängelsemiljön är inte heller representativ jämfört med den "fria" miljön, i form av att samarbete ger ibland fördelar inom murarna, ibland inte.

Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Hahhah... Vi säger väl så då.. Vad har du rökt, din hashtomte?

?? Typiskt att tro att allt finns på Google ? Varför skulle det finnas ? Jag trodde jag uttryckte mig klart. Någon måste ju göra undersökningen i så fall, -- Jobbet gör ju inte sig självt, eller hur ?
Problemet med att intervjua fångar är ju just att samarbetsvilligheten ofta saknas, och då leder det ju ingen vart. Inse att dessa filurer brukar inte hålla sig till sanningen någonsin, mytomani är ju extremt vanligt ibland

Så när du blir klar med din psykologutbildning eller får klart med din examen på Södertörn så kan det vara läge för dig att söka anslag för att intervjua svenska fångar om detta ämne och denna inriktning

Kanske du är något viktigt vetenskapligt genombrott gällande kriminalpsykologi på spåren här ?
Citera
2017-10-03, 20:33
Medlem
trngws avatar
Att en person som begår ett sådant här mord, skulle ha mördat förr, är så klart inget som vore någon större överraskning. Men för mig är den stora frågan varför någon som begår ett sådant här mord måste ha mördat förr?

Polisen har kollat upp saken och inte funnit några kopplingar att spinna vidare på. Samma sak med NB.
Citera
2017-10-03, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte rättspsyk. Då kan han vara ute om fem år ju! Lås in honom. Och låt resten av internerna kalasa på honom.
Har också gått några strandpromenader längs brofästet och i Höllviken-Skanör/Falsterbo. Men inte rört varken vid tång el vatten. Dock spanat ut över vattnet .

I början var jag ute på balkongen tio ggr om dagen för att spana efter något orange på strömmarna.
Fängelsestraff är tidsbegränsat. Rättspsyk kan man förlänga i princip på livstid.
Nu har jag inte googlat Dansk rätt. Men att han skulle bli friskförklarad under sin livstid tror jag inte.
Jag är övertygad om att Danskt rättsväsen kommer att göra allt i sin makt att få bort en lustmördare från gatorna.
Skriver detta utan att vara jurist. Men jag är säker på att de gör allt i sin makt iallafall.
Citera
2017-10-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Antingen så är PM frisk eller sjuk, finns knappast ett mellanting.

Kan en sjuk människa hjälpa att hen blir sjuk, skylla sig själv att man blir sjuk?

Fängelse eller sjukvård, finns en anledning till att det finns både och.

Både narcissism eller/och psykopati vilka har många släktdrag samt ofta stark samvariation med varandra kan till grovt våld (t.ex. mord) leder inte till vård utan till fängelse. Dom bedöms friska i juridisk mening då vård är konstaterat verkningslöst utan snarast kontraproduktivt. Oavsett att vi i allmänhet betraktar många som sjuka.
Citera
2017-10-03, 20:38
Medlem
NYTÅRS RAKETMOTOR TEST & UBÅD
http://www.aok.dk/udstilling/nytaars-raketmotor-test-ubaad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Det var tydligen så det gick till. Monster finns.
Nej. Hon var med all säkerhet långt i i medvetslösheten när han skar henne. Men kanske vid liv.
Ja. Monster finns. Men DU kan välja att inte raljera. Eller hur?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om du byter ut "henne" och Kim", till en annan random kvinna som ej hade en i förväg annonserad resa.., då kan jag "vidga vyerna"..(som sagt, inte lätt att veta hur Peter`s synapser kopplar)

Kanske det var planen i det längre loppet, ett planerat mord ombord på sin kära Ubåt.., men det blev förhastat i.o.m att Peter`s planer med Kim gick snett, han tänkte sig sex och hon sade nej på ett mycket bestämt sätt.., och Peter gillar inte att få "nej" i ansiktet.., och har möjligheten att lära henne "en läxa" på plats..

I början ... ja till och med i mitten ... av denna tråd hade jag varit helt med på ditt resonemang men varje utvecklingsskede har visat sig vara precis i linje med de resonemang som vi 'normalt funtade' avfärdat som ologiska och insnöade så nu lutar jag mer och mer åt det jag tidigare avfärdade som osannolikt. Helt plötsligt känns det inte lika osannolikt att just PM inte trodde det skulle gå bra att ta KW av daga utan större risk. Han kanske tänkte att hon var 'utlänning' och därmed inte skulle saknas lika fort som en dansk, vad vet jag. Han bevisat gång på gång att han inte tänker som du och jag gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in