2017-10-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Titta hur det ser ut i våra fängelser, det är en överrepresentation av personer med diagnoser inom AST......vad som sedan blir psykopat, har ofta en grundförklaring, egenskaper, uppväxt, utveckling av livet mm. Men, jag säger men, hjärnan är komplicerad, och man vet ännu ganska lite om de här processerna i tiden, hur de utvecklas...

För den intresserade,

http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Infoteket/Funktionsnedsattningar/Autismspektrumtillstand-AST/Vad-ar-Aspergers-syndrom/

Och ett citat ur texten:

"Många med AST utvecklar ett intensivt intresse för en hobby eller ett samlande, som kan bli helt uppslukande. Det kan handla om att ordna eller minnas fakta om ett speciellt ämne, till exempel tidtabeller, resultatlistor med mera. Om intresset är så uppslukande att det blir ett hinder från att fungera i vardagen är det förstås ett problem. Men beroende på intresseområde och hur man fungerar för övrigt kan i vissa fall specialintresset utvecklas och bli en framtida försörjnings/inkomstkälla. Man kan vara enastående skicklig på att lära in faktabetonade kunskaper men ha betydligt svårare att förstå sig på sådant som kräver att man förstår hur andra tänker och upplever saker, det vill säga att ta andras perspektiv."

Det finns också mycket mer i länken för , som stämmer mycket väl in på PM, därför mitt inlägg.

AST-personer förstår oftast inte att ljuga.

Tror det här beskriver hans problem mer exakt:
http://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/psykopati

BTW, vart hittar jag statistiken på AST-personligheters överreprentation i svenska fängelser?
Citera
2017-10-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han kommer fortsätta att neka och hävda sin oskuld. Bli martyr och börja skriva dagböcker, böcker mm.

Det är inte säkert det, Det danska rättsväsendet kan ju känna viss "skam" över det inträffade och PM kan ju hållas isolerad för lång tid framöver liksom för Breivik. Om PM nu skriver något så kan hända det offentliggörs först efter PMs död, det vet vi ju inte...

Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Funderar på hur det är möjligt att ta reda på att KW levde när hon fick knivhuggen.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det har att göra med att kroppen fortfarande pumpar runt blodet, och att man då i efterhand kan avgöra att blodet har pumpats runt när stickskadorna tillfogats. Tydligen kan man avgöra detta medicinskt även om kroppen legat i vatten en tid. Tur det.
Rättsmedicinen är på många vis en imponerande vetenskap.

Ja precis, detta gör att blödningen blir större och det föreligger då förmodligen en stor ansamling av levrat blod, kring stickskadorna

Citat:
Vi får väl se om PM erkänner i hopp om strafflindring, ifall det är en möjlighet.

Mycket möjligt men det danska rättsväsendet kommer nog inte att acceptera en strafflindring ändå, De kommer nog att göra allt för att hålla kvar PM. Gissar på att PM kommer ändå att trivas bättre med att sitta inne, typ...

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men hur 17 kunde en så intelligent man välja ett offer under sådana omständigheter, när han visste att han skulle bli den förste att bli misstänkt? Och sedan röja undan efter sig så slarvigt? Nu undrar jag om han kan ha fått en psykos ?

Troligen inte, psykospatienter brukar vara extremt desorienterade och vilsna, ibland så erkänner de händelsen, brottet rakt av utan någon som helst ånger eller reflektion. Det kan röra sig om allt ifrån demoner, tomtar och troll och UFO-Aliens gjort brottet, i en enda salig röra. Psykospatienter är ibland rätt så samarbetsvilliga i att berätta om "sin" världsbild.
Regissören Werner Herzog har gjort någon intervju med sådan på serien On Death Row
http://www.imdb.com/title/tt1843894/

Väl så magstarka personligheter och inget att rekommendera om man vill slippa mardrömmar.

Citat:
Madsen är mer kokt än en julskinka!
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men hur 17 kunde en så intelligent man välja ett offer under sådana omständigheter, när han visste att han skulle bli den förste att bli misstänkt? Och sedan röja undan efter sig så slarvigt? Nu undrar jag om han kan ha fått en psykos?

Och hans bästa försvar är att hans snopp var ren.

Saltad, rökt, kokt, stekt, pantad och såld var nog ordet ja,
Hen kan ju ha hunnit tvättat av bananen det vet vi ju inte...

Citat:
Ursprungligen postat av pita55
14 stick i underlivet..vid dödsögonblicket!!! Tvi vale ..jag spyr, trots att jag hade såna gissnigar Släpp aldrig ut honom bland folk igen!

Ja, antagligen så kommer det danska rättsväsendet se till att PM aldrig kommer ut igen, även om hur lagen är utformad så just nu så kan de nog kämpa hårt för att hålla karlen inlåst till hen åtminstone är > 85 år nånting. Allting annat skulle ju verka helt absurt. Och att detta på lång sikt kommer att påverka danskt rättsväsende, och synen på mord.

Jag kan också gissa på att det heller inte blir ett överklagande, eftersom många domar ändå inte överklagas, och här finns det väl knappast "förmildrande omständigheter" någonstans.
Och ingen annan anledning i att överklaga heller. Åtalet blir nog så gott som vattentätt, om man nu ska göra sig lustig över händelsen

Som jag skrev i mitt förra inlägg så gissade jag att Politiet sitter på bra mycket mera information än vad som då hade gått ut i media tidigare. Politiet och åklagaren driver inte sin verksamhet för att agera informationskanal till media och allmänheten utav underhållningsskäl med smaskiga detaljer

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Från Aftonbladets liverapportering:

"Han går sedan till att prata om vad man har hittat i datorn.
- I datorn har vi hittat en länk till en hårddisk.Hårddisken har vi sedan hittat i Peter Madsens verkstad. I hårddisken finns filmer med flera klipp av BDSM, tortyr och mord. Det ska röra sig om filmer med äkta mord på kvinnor. Bland annat med halshuggning och hängning."

Jaså minsann...

Ja så skrev jag tidigare att Politiet skulle nog inte ha några problem att dekryptera PMs dator, förmodligen tog det en del tid, men skickliga forensiker, med tillräckliga resurser, Tex FRA/NSA/CIA/FBI/MI6 klarade nog ganska snabbt av att dekryptera den. Svårigheten med dekryptering är ju förstås längden på lösenordet, ju längre det är desto större svårigheter, men ibland kan man hitta genvägar runt det också.

Så tyvärr Merwinna, PM visade sig bara vara ett simpelt sadistiskt kräk som man kan med gott samvete dränka i Landsortsdjupet. Dina inlägg har i alla fall varit läsvärda vilket jag tycker du ska ha credd för

Många andra här ska ha credd för intressanta inlägg, tex cellplast, skunkjobb, trngw mfl

Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
"Lesion[/b] [lɛˈɧuːn] är en medicinsk term för skada eller sjuklig förändring i funktion eller organstruktur, betingad av såväl yttre våld som sjukdom. Ordet kommer ytterst av latinska laesio "skada", "såra"."

Det vanliga motsvarande svenska ordet är vävnadsskada, och kan vara allt ifrån skrubbsår, tex på knän, skavsår, osv, till djupare typ macheteskador
Citera
2017-10-03, 19:45
Medlem
Det är bevisat sedan länge att personer som har autism/asperger oftare också har nån annan mental/social/kognitiv/emotionell störning i bakgrunden som ökar prevalensen för att dessa personer ska begå våldsbrott.

Det är liksom ingen slump att massmördare, sadister, våldtäksmän och annat skit oftast beskrivs som "enstöringar", socialt avvikande, socialt isolerade och har svårt med att reglera känslor eller ännu värre, saknar empatisk förmåga.

Autism är inte normalt. Människor med autism har nedsatt pragmatisk och empatisk förmåga. Det är större sannolikhet att personer med diagnosticerade mentala störningar (allt från schizofreni till ADHD) har autistiska drag än tvärtom. Autism förekommer alltså sällan som ett isolerat tillstånd.

Att vara socialt avvikande är inte att vara excentrisk. Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta åt de som beskriver Madsen med positivt laddade ord som "excentrisk", "speciell", "annorlunda" med vetskapen om att Madsen är en sexualsadist som går igång på att kvinnor mördas, våldtas och förnedras.

När ska social avvikelse sluta ses som något positivt, annorlunda och excentrisk och istället ses som den sjuklighet det faktiskt är?
Citera
2017-10-03, 19:46
Medlem
Jag slutade följa tråden för 3 veckor sedan eftersom jag blev så trött på vissa som förskönade PM. Men nu när ny fakta ligger på bordet så antar jag att vi slipper läsa sånt mer.

Jag mår fysiskt illa efter de nya bevisen lagts fram och min första spekulation efter torson hittades (om att mordet var välplanerat och att PM dödat förut) har dammats av.

Jag tror åter igen att PM mördade japanskan som hittades styckad. Trots att han bara var 15 år. Jag tror att han mördade kvinnan på caféet. Och jag tror han mördade Emelie. Jag tror att han hade planerat att utföra det som KW fick utstå, först på sin gamla kk som han kontaktade några dagar innan men fick nobben av.

Jag hoppas att han blir inburad på den avdelning där de farligaste fångarna sitter och att fångvaktarna ”glömmer” låsa hans cell en kväll!!!
Citera
2017-10-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju förstås svårt att veta vad som rör sig i Peter`s hjärna.., det med improvisering och adrenalin köper jag, blir lätt panikåtgärder och sämre lösningar på svåra problem.

Men nej.., köper det inte ännu iallafall med genomarbetad plan. Mordplatsen är även ett högrisk-område, dvs det är bara han som är där. Likaså var det aviserat att han skulle ut med Kim på "Ubåts-tur", spåren leder automatiskt till honom.

Möjligt att han fantiserade om att dräpa en kvinna, men...Kim på hans Ubåt, och annonserad resa sen tidigare..

(han borde ju ha då haft det lättare, att plocka upp tex en prostituerad och "haft sin väg" med henne vid en mindre misstänksam plats.., "man skall ju inte skita där man sover")

Håller delvis med. Men det finns risker även med att plocka upp en prostituerad på allmän plats.

Det jag tänker är att hans plan var ungefär:
Dräpa henne och leva ut sina fantasier
Sänka kroppen
Efter en längre tid (en vecka?) stiga i land med eller utan ubåt (här är den svagaste punkten i min teori, PM är påläst nog att veta att han inte kan städa ubåten helt ren från besudlingar så han måste sänka den på en plats där den inte bärgas på länge)
Kim har han lämnat av vid en annan hamn, men han minns inte exakt när
Kroppen hittas aldrig
Vad har hänt henne? Ingen vet. Inget rättsfall, ingen dom. En gåta. Ännu mer uppmärksamhet till PM.

Jag tror han hade kunnat komma undan med det.
Citera
2017-10-03, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Jag slutade följa tråden för 3 veckor sedan eftersom jag blev så trött på vissa som förskönade PM. Men nu när ny fakta ligger på bordet så antar jag att vi slipper läsa sånt mer.

Jag mår fysiskt illa efter de nya bevisen lagts fram och min första spekulation efter torson hittades (om att mordet var välplanerat och att PM dödat förut) har dammats av.

Jag tror åter igen att PM mördade japanskan som hittades styckad. Trots att han bara var 15 år. Jag tror att han mördade kvinnan på caféet. Och jag tror han mördade Emelie. Jag tror att han hade planerat att utföra det som KW fick utstå, först på sin gamla kk som han kontaktade några dagar innan men fick nobben av.

Jag hoppas att han blir inburad på den avdelning där de farligaste fångarna sitter och att fångvaktarna ”glömmer” låsa hans cell en kväll!!!
Jag är böjd att hålla med dig. Svårt att se att detta är det första han gjort. Han är helt klart mentalt skadad. Polisen kommer med all säkerhet granska tidigare mord. Det sa dom ju dessutom ganska tidigt.
Citera
2017-10-03, 19:52
Medlem
Jag har just läst tidningarna. Här sitter jag nu och skakar. Nog för att jag trodde att de skulle hitta något som kunde vara ett motiv i datorn. Fakemord och annat skit. Men snuffmord?! Först får man veta att KW dött genom olyckshändelse ombord och att PM gett henne en sjöbegravning. Chock!
Ett par timmar senare innan chocken lagt sig så flyter en kvinnotorso iland. Chock igen! Som GW skulle uttryckt det-Det känns som Guds pekfinger. Som att det var Kim själv som ville säga,- Madsen ljuger! Det där var den första spiken i kistan för mig vad det gäller Madsen. Efter det gick jag om allt från början och fann en massa spikar. Den absolut sista spiken i kistan för mig var häktningsförhandlingen i Köpenhamn. Dumt nog trodde jag att Madsen skulle berätta sanningen om olyckan. Något trovärdigt vållande till annans död som skulle förklara hans handlande. Men Nej.
Bara lögner och hur synd det var om honom själv i långa banor. Som om han trodde att hans eget lidande kunde ursäkta detta avskyvärt vidriga brott. Så om det var sista spiken. Vad kallar man det här för?
Jag lider mest med KW:s anhöriga (offret själv lider inte längre och jag vågar inte tänka tanken ut om hon led innan döden. Det gör allt för ont). Det finns andra offer också. Jag känner inte Madsens fru men jag tror att detta måste vara som en helt obegriplig mardröm för henne. Att mannen som hon älskar och respekterar har sådant material i datorn. En mörk avgrund som slukar allt förnuft.
Och dessutom anklagad för detta förfärliga brott. Om hon hamnar i psykos så är det fullt förståeligt. Och PM:s halvbröder måste ju också vara helt förstörda. Jag saknar ord. Helst vill jag bara skriva en massa svordomar om Madsen. FY för den lede!
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-03 kl. 20:01.
Citera
2017-10-03, 19:54
Avslutad
Det enda logiska med Peder Madsens handlingar är att han försökt dölja mordet, det övriga kan inte en normal människa förstå sig på.
Man förstår dock nu varför han sänkte ubåten.
Frågan är om han hade tänkt sänka sig själv också, dock tror jag han är för feg för att ta sitt eget liv och då tog han någon annans liv istället.
Kanske hade han rent av planerat en sista färd med ubåten långt innan.
Citera
2017-10-03, 19:56
Medlem
"Anklager fortæller, at man også har fundet en pose med mulige vævsrester. Helt præcist er der fundet muskel, knogle og fedtvæv samt muligt hår og fibre. Tøjstykket stammer fra kedeldragt, som Peter Madsen har haft på i forbindelse med anholdelsen. Der også spor af blod på lænden og ryggen."

Här pratar man om en 'påse' i tyg med vävnadsrester som härstammar från overallen PM hade på sig när han häktades. Hur förklarar han det vill man gärna veta.

Blodet på länden och ryggen går säkert att bortförklara med att det kom till när han bar henne upp. Men vävnadsrester på sig om han inte styckade henne - vad sjutton försiggår i hans hjärna när han envist påstår att han senast såg henne i ett stycke?!
Citera
2017-10-03, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
AST-personer förstår oftast inte att ljuga.

Tror det här beskriver hans problem mer exakt:
http://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/psykopati

BTW, vart hittar jag statistiken på AST-personligheters överreprentation i svenska fängelser?

Alltså detta blir ju ett i en del fall ett onödigt resonemang eftersom med sådana undersökningar krävs det ett visst medgivande ifrån internen, och också en samarbetsvillighet för att de ska ställa upp på psykologutvärderingar. Det är tyvärr inte alla som gör det, även om de skulle erbjudas det, och att de är så fulla av hat att det är meningslöst i de flesta fall. Sen är det väl också så att det är påfrestande för de som ska sköta intervjuerna, -- se mitt förra inlägg om Werner Herzogs serie, ingen skönmålning där inte, fångarna talar för sig själva om hur skruvade de är, trist nog,
Citera
2017-10-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag har just läst tidningarna. Här sitter jag nu och skakar. Nog för att jag trodde att de skulle hitta något som kunde vara ett motiv i datorn. Fakemord och annat skit. Men snuffmord?! Först får man veta att KW dött genom olyckshändelse ombord och att PM gett henne en sjöbegravning. Chock!
Ett par timmar senare innan chocken lagt sig så flyter en kvinnotorso iland. Chock igen! Som GW skulle uttryckt det-Det känns som Guds pekfinger. Som att det var Kim själv som ville säga,- Madsen ljuger! Det där var den första spiken i kistan för mig vad det gäller Madsen. Efter det gick jag om allt från början och fann en massa spikar. Den absolut sista spiken i kistan för mig var häktningsförhandlingen i Köpenhamn. Dumt nog trodde jag att Madsen skulle berätta sanningen om olyckan. Något trovärdigt vållande till annans död som skulle förklara hans handlande. Men Nej.
Bara lögner och hur synd det var om honom själv i långa banor. Som om han trodde att hans eget lidande kunde ursäkta detta avskyvärt vidriga brott. Så om det var sista spiken. Vad kallar man det här för?
Jag lider mest med KW:s anhöriga (offret själv lider inte längre och jag vågar inte tänka tanken ut om hon led innan döden. Det gör allt för ont). Det finns andra offer också. Jag känner inte Madsens fru men jag tror att detta måste vara som en helt obegriplig mardröm för henne. Att mannen som hon älskar och respekterar har sådant material i datorn.
Och dessutom anklagad för detta förfärliga brott. Om hon hamnar i psykos så är det fullt förståeligt.Och PM:s halvbröder måste ju också vara helt förstörda. Jag saknar ord. Helst vill jag bara skriva en massa svordomar om Madsen. FY för den lede!
Håller med dig. Tappade hakan under förhandlingen. Vidrigt alltihop. Vilken sjuk hjärna han besitter.
Citera
2017-10-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Alltså detta blir ju ett i en del fall ett onödigt resonemang eftersom med sådana undersökningar krävs det ett visst medgivande ifrån internen, och också en samarbetsvillighet för att de ska ställa upp på psykologutvärderingar. Det är tyvärr inte alla som gör det, även om de skulle erbjudas det, och att de är så fulla av hat att det är meningslöst i de flesta fall. Sen är det väl också så att det är påfrestande för de som ska sköta intervjuerna, -- se mitt förra inlägg om Werner Herzogs serie, ingen skönmålning där inte, fångarna talar för sig själva om hur skruvade de är, trist nog,

Hahhah... Vi säger väl så då.. Vad har du rökt, din hashtomte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in