Blir stökigt i Gällivare om det stämmer att ryssarna kommer med 80 (!) utövare, som sporteventgellivare uppger på sin facebooksida. Det är egentligen på tok för många, svenska premiären ska handla om svenskarna. Någon enstaka utlänning (som Japanerna ifjol) är väl okej, men trist om hela tävlingen blir som en landskamp. Samma problem har ju varit i Bruksvallarna en del år när halva norska landslaget dyker upp.
Ny kort nyhet om Kalla idag, hon avstår tävlingarna i Seefeld innan OS. Man måste för övrigt säga att Kalla har vunnit mediekampen mot landslaget rätt rejält denna sommar/höst, tycker det dyker upp en mindre nyhet varannan dag och ett reportage varannan vecka om Kalla, inte ett enda längre reportage om landslaget (?). Samtidigt är det naturligtvis så att Kalla - nu när hon står utanför landslaget - kanske är i större behov av att hålla sitt namn aktuellt, samt naturligtvis att det är ett OS-år och då vill svenska folket mer än vanligt veta var man har Kalla.
Ingen kan väl för övrigt ha missat det, men rätt underrapporterat i tråden att Kalla tänker sig att köra sprintstafetten. Möjligt att någon har skrivit om det här men ingen diskussion i alla fall. Kalla-Nilsson känns väl som en solklar guldkandidat? Favoriter t.o.m?
Citat:
Ursprungligen postat av
MacReady
Jens Burman befäster sin position som min favorit med sin sköna Wassbergska inställning. "långt och jävligt" är positiva förutsättningar i skidlopp enligt Jens. Han är en klassisk tjurskalle, en gnetare.
När jag läste Burmans svar var min första tanke: "Det här kommer MacReady gilla". Han är dock svår att inte gilla den gode Burman. Kul detalj också att Burman är den som Calle helst tränar med av alla, trist för Calle bara att kärleken inte besvaras.
Edit: Kom på en sak jag såg nyligen. Enligt schemat på fis-ski.com så ska man köra 10/15 km även på mellandagen (lördagen, intervallstarten) i Ruka, tidigare har det alltid varit 5/10 vad jag kan dra mig till minnes. Positivt om så är fallet, men man ska nog inte ropa hej än. Klassisk FIS-grej att uppge längre distanser än vad som faktiskt körs i slutändan.