2017-10-03, 16:30
Medlem
Det är ju kul att vintersport-artiklarna börjar ticka in, men ändå. Vad fan är det här för platt meningslöst skit? Och två man tar cred för det också.

https://www.svt.se/sport/vintersport/kalla-listar-sina-framsta-svenska-kvinnliga-os-hopp/

Kalla tror att stafettlaget kan "slåss om medaljerna" och Frida och Sandra är duktiga i sina idrotter.

edit: Just det, finns en "TV och media-tråd" kom jag på...
2017-10-03, 17:02
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Ryssland Kanada och Slovenien gästar Gällivare
2017-10-03, 18:34
Medlem
Är det samma slingor (och endast de) som användes på för-OS som kommer användas på OS också? Eller tillkommer det? Nya bansträckningar? Och i sådana fall, banprofiler ute? Upplys mig!
2017-10-03, 23:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Det är ju kul att vintersport-artiklarna börjar ticka in, men ändå. Vad fan är det här för platt meningslöst skit? Och två man tar cred för det också.

https://www.svt.se/sport/vintersport/kalla-listar-sina-framsta-svenska-kvinnliga-os-hopp/

Kalla tror att stafettlaget kan "slåss om medaljerna" och Frida och Sandra är duktiga i sina idrotter.

edit: Just det, finns en "TV och media-tråd" kom jag på...

Ja, det var ganska innehållslöst, men Kalla är väl inte heller känd som någon stor analytiker.

Citat:
Är det samma slingor (och endast de) som användes på för-OS som kommer användas på OS också? Eller tillkommer det? Nya bansträckningar? Och i sådana fall, banprofiler ute? Upplys mig!

Har inte sett något om detta och har inte hittat några banprofiler för OS-tävlingarna heller (det närmast man kommer är väl detta: https://www.pyeongchang2018.com/en/venues/alpensia-cross-country-centre ).
2017-10-03, 23:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Ryssland Kanada och Slovenien gästar Gällivare

Är du säker på att det är Slovenien och inte Slovakien? Jag fick intrycket att det skulle vara Slovakien när jag läste nyhetsnotiserna om Legkov idag och Slovenien brukar väl alltid tävla i Norge.
2017-10-04, 07:12
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är du säker på att det är Slovenien och inte Slovakien? Jag fick intrycket att det skulle vara Slovakien när jag läste nyhetsnotiserna om Legkov idag och Slovenien brukar väl alltid tävla i Norge.
Du har helt rätt det är Slovakien
http://www.sporteventgellivare.com/aktuellt/vm-kungen-startar-i-gallivare/
2017-10-04, 07:18
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Jag menade såklart landet som på slovakiska heter Slovensko. Så typ Prochazkova då
2017-10-04, 11:00
Medlem
Thax21s avatar
Blir stökigt i Gällivare om det stämmer att ryssarna kommer med 80 (!) utövare, som sporteventgellivare uppger på sin facebooksida. Det är egentligen på tok för många, svenska premiären ska handla om svenskarna. Någon enstaka utlänning (som Japanerna ifjol) är väl okej, men trist om hela tävlingen blir som en landskamp. Samma problem har ju varit i Bruksvallarna en del år när halva norska landslaget dyker upp.
Ny kort nyhet om Kalla idag, hon avstår tävlingarna i Seefeld innan OS. Man måste för övrigt säga att Kalla har vunnit mediekampen mot landslaget rätt rejält denna sommar/höst, tycker det dyker upp en mindre nyhet varannan dag och ett reportage varannan vecka om Kalla, inte ett enda längre reportage om landslaget (?). Samtidigt är det naturligtvis så att Kalla - nu när hon står utanför landslaget - kanske är i större behov av att hålla sitt namn aktuellt, samt naturligtvis att det är ett OS-år och då vill svenska folket mer än vanligt veta var man har Kalla.
Ingen kan väl för övrigt ha missat det, men rätt underrapporterat i tråden att Kalla tänker sig att köra sprintstafetten. Möjligt att någon har skrivit om det här men ingen diskussion i alla fall. Kalla-Nilsson känns väl som en solklar guldkandidat? Favoriter t.o.m?
Citat:
Jens Burman befäster sin position som min favorit med sin sköna Wassbergska inställning. "långt och jävligt" är positiva förutsättningar i skidlopp enligt Jens. Han är en klassisk tjurskalle, en gnetare.
När jag läste Burmans svar var min första tanke: "Det här kommer MacReady gilla". Han är dock svår att inte gilla den gode Burman. Kul detalj också att Burman är den som Calle helst tränar med av alla, trist för Calle bara att kärleken inte besvaras.

Edit: Kom på en sak jag såg nyligen. Enligt schemat på fis-ski.com så ska man köra 10/15 km även på mellandagen (lördagen, intervallstarten) i Ruka, tidigare har det alltid varit 5/10 vad jag kan dra mig till minnes. Positivt om så är fallet, men man ska nog inte ropa hej än. Klassisk FIS-grej att uppge längre distanser än vad som faktiskt körs i slutändan.
Senast redigerad av Thax21 2017-10-04 kl. 11:09.
2017-10-04, 11:26
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Blir stökigt i Gällivare om det stämmer att ryssarna kommer med 80 (!) utövare, som sporteventgellivare uppger på sin facebooksida. Det är egentligen på tok för många, svenska premiären ska handla om svenskarna. Någon enstaka utlänning (som Japanerna ifjol) är väl okej, men trist om hela tävlingen blir som en landskamp. Samma problem har ju varit i Bruksvallarna en del år när halva norska landslaget dyker upp.
Ny kort nyhet om Kalla idag, hon avstår tävlingarna i Seefeld innan OS. Man måste för övrigt säga att Kalla har vunnit mediekampen mot landslaget rätt rejält denna sommar/höst, tycker det dyker upp en mindre nyhet varannan dag och ett reportage varannan vecka om Kalla, inte ett enda längre reportage om landslaget (?). Samtidigt är det naturligtvis så att Kalla - nu när hon står utanför landslaget - kanske är i större behov av att hålla sitt namn aktuellt, samt naturligtvis att det är ett OS-år och då vill svenska folket mer än vanligt veta var man har Kalla.
Ingen kan väl för övrigt ha missat det, men rätt underrapporterat i tråden att Kalla tänker sig att köra sprintstafetten. Möjligt att någon har skrivit om det här men ingen diskussion i alla fall. Kalla-Nilsson känns väl som en solklar guldkandidat? Favoriter t.o.m?

När jag läste Burmans svar var min första tanke: "Det här kommer MacReady gilla". Han är dock svår att inte gilla den gode Burman. Kul detalj också att Burman är den som Calle helst tränar med av alla, trist för Calle bara att kärleken inte besvaras.

Edit: Kom på en sak jag såg nyligen. Enligt schemat på fis-ski.com så ska man köra 10/15 km även på mellandagen (lördagen, intervallstarten) i Ruka, tidigare har det alltid varit 5/10 vad jag kan dra mig till minnes. Positivt om så är fallet, men man ska nog inte ropa hej än. Klassisk FIS-grej att uppge längre distanser än vad som faktiskt körs i slutändan.
Alla lopp utom Lillehammer och Kollen är 10/15 km i världscupen
2017-10-04, 11:47
Medlem
Citat:

Team sprinten är en extremt bra guldchans helt klart... Norge är väl enda som kan utmana i fritt.. kan vara den största guldchans i längd i OS
2017-10-04, 14:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Frågan är ju också hur många svenska åkare (utanför landslagets träningsgrupper) som kommer till start i Gällivare av logistiska skäl. Kan ju vara så att en del väljer Bruksvallarna helgen innan istället.

Citat:

Jag tycker väl att jag läst intervjuer med båda Stina och Haag (framför allt i Expressen). Och Grip var ju intervjuad i samband med att de svenska damerna hade sitt läger i Frankrike där han menade att svenskorna ligger bättre till i år jämfört med förra säsongen och att han lyfte fram Haag och Sömskar som två som sett riktigt starka ut under försäsongen så jag tycker inte att det är så tydlig seger för Kalla i mediekriget.

Citat:

Har Kalla verkligen det som krävs för åka hem ett OS-guld med Stina?
2017-10-04, 15:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Hittade för övrigt programmet för helgen när supersprinten i Östersund har premiär: http://jamtland-harjedalen.skidor.com/globalassets/jamtland-harjedalen/ostersund-wgo.pdf

Vet inte riktigt vad jag skall tycka om detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in