2017-10-03, 15:36
Medlem
Såg på den här videon:

https://www.liveleak.com/view?i=b97_1506931823

Att GM tog ganska långt tid på sig att ladda sina vapen. Bör man inte springa ifrån platsen när man hör att han laddar om vapnet?

Varför sitter så många kvar och vänta på att bli skjutna?

Vad hade ni gjort i samma situation?
Citera
2017-10-03, 15:37
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ser ut som att det är ligger 200 döda på scenområdet i den här filmen:
https://www.liveleak.com/view?i=840_1506929309

50 döda måste vara en grov underdrift?
Nu är väl dödssiffran uppe på nästan 60. Svårt att avgöra hur många som är döda på den gryniga filmen. Det kan ju också vara människor som försöker, med risk för sina egna liv, hjälpa de som är skadade. Och det får jag väl erkänna hade förmodligen inte jag själv gjort. Enligt en siffra jag läst så ska runt 500 vara skadade, många av dem kanske inte kunde ta sig från platsen...
Citera
2017-10-03, 15:37
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Förstår hur du menar och jag håller väl med om ditt argumenterande på ett sätt.
Men jag kan tycka att det är lite väl hårt att säga att någon har ett osunt synsätt på vapen för att man vill ha ett helautomatiskt.

Som vi är överens om så är användningen för det rättså liten för gemene man. Men vad gör det egentligen?
Intresset och nyfikenheten kan man väl ha utan att vara rent rubbad? Även om det inte avser just självförsvar.

Då borde det även anses osunt att ha exempelvis ett hundratal vapen i sitt ägande även om dessa inte är automatiska? Eller blir det en helt annan sak bara för det?
Jag själv är den typen av människa som gärna hade haft ett stort antal vapen, av alla de sorter pga mitt stora intresse för det. Tyvärr har jag inte ett enda utan bara ett stort antal böcker om vapen. Men i vissa fall så hade nog folk gått säkrare om jag haft vapnen i min samling istället för att babbarna i Malmö ränner runt med dem.

Och de mentalt osunda människorna du menar, hade ju funnits kvar även om man reglerade bort automatvapen för vanligt folk. Och jag tror att de hade fått tag i automatvapen ändå. I Sverige räcker det med ett varv på möllan för att komma över en k-pist eller en ak-47 så du kan ju själv tänka dig hur lätt det är i Usa.

Jag tror att det hade blivit värre om man förbjöd det helt. Precis som med annat.
Då är där istället ”gäng” och ”kretsar” som hade tjänat bra med stålar på att förse de mentalt osunda människorna med vapnen.
Utan att staten kan kontrollera vem som köper vad och var. Lite grann som i Sverige.
Kolla hur det gick i Australien efter att man uppdaterade sina vapenlagar och staten erbjöd sig att köpa tillbaka folks vapen. De hade förut problem med masskjutningar men det har i princip försvunnit sedan de fick en modern lagstiftning.

Vapenförespråkare körde med samma argument som du gör nu, men de hade fel. Ju färre antal vapen desto mindre skjutningar var resultatet i Australien och förmodligen skulle det bli likadant i usa.
Citera
2017-10-03, 15:38
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vilka incidenter syftar du på?
Manilla skjutningen och bomben på CDG-flygplatsen är de två senaste som debunkats efter att ISIS tagit på sig ansvaret. (I väst, finns många fler i mellanöstern.)
Citera
2017-10-03, 15:40
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercu
Såg på den här videon:

Att GM tog ganska långt tid på sig att ladda sina vapen. Bör man inte springa ifrån platsen när man hör att han laddar om vapnet?

Det är den absolut mest vanliga reaktionen från folk i en sådan situation. Handlingsförlamning. Adrenalin och förvirring är främsta orsaken att du bara står och glor.
Citera
Medlem
Citat:
Såg på den här videon:

Chock samt att det kan vara svårt att avgöra var skotten kommer ifrån. Det logiska man gör när man hör skott är att lägga sig ned på marken och ta skydd så gott som det går.
Nu hade den här personen världens läge med att skjuta från ett hotellfönster och därmed ha lätta mål. Desto lättare blir det om folk lägger sig ner då man blir en ännu större måltavla.

Vad jag hade gjort i det läget har jag ingen aning om. Aldrig varit i den sitsen så jag kan inte veta vad jag hade gjort då. Förhoppningsvis hade jag sprungit ifrån platsen men det är väldigt osäkert, speciellt om de flesta stannar kvar.
Citera
Medlem
Newcastle76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClinicallyBlaze
Högern verkar gripa efter halmstrån.. "gillade han någon vänstersida på facebook?!?!"

Bra artikel: https://theintercept.com/2017/10/02/lone-wolf-white-privlege-las-vegas-stephen-paddock/

Skitdålig artikel.

Terrorism brukar kopplas ihop med ideologiska/religiösa motiv. Paddock hade inget känt sådant. Visar det sig att Paddock var exempelvis vänsterextrem så kan det vara terrorism.
Det är bara ni vänsterfjantar och marxist-liberaler som fokuserar på vilken färg Paddock hade på huden.
Citera
2017-10-03, 15:42
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newcastle76
Skitdålig artikel.

Terrorism brukar kopplas ihop med ideologiska/religiösa motiv. Paddock hade inget känt sådant. Visar det sig att Paddock var exempelvis vänsterextrem så kan det vara terrorism.
Det är bara ni vänsterfjantar och marxist-liberaler som fokuserar på vilken färg Paddock hade på huden.
Hehe, för varenda artikel om ett brott startar ju inte med "Vilken färg hade GM?" på flashback? Och när det är en vit självdör tråden relativt kvickt, eller distanseras som en trasig vit man och inte ens jämförbart med normala vita. Är det en svart så är buffén dukad!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Då kan vi dra upp honom varje gång. Precis som vänsteranhängare gör med Breivik.
Vänsteranhängare har inte rätt till sina åsikter nu när de är en del av problemet.

Varför ska grupperingar alltid falla till samma låga nivå och beskylla den ena för något en individ med liknande åsikter gjort?!

Vänstern drar alla högeranhängare över samma linje och vice verca, sen står vänstern/högern och säger: "Alla är inte sådana" - Tar det någonsin slut med alla jävla dumheter?

Jag bryr mig inte var Paddock's åsikter låg, det verkar som att han attackerade en festival som innehöll många anhängare till Trump dock, för i USA är i princip alla vita som lyssnar på country sydstatare och rasister som röstat på Trump, vänsterns definition.
Dock är det oskyldiga människor som fått sätta livet till pga en ensam galning med en massa vapen.
Varför är politisk riktning så jävla viktigt för många?
Vad får er att tycka att det är ett mindre äckligt dåd för att GM tillhör en speciell gren?
"Men vänstern/högern har gjort ditten och datten" - Varför beskylla istället för att komma med argument som faktiskt håller och som talar för er sak? Att någon galning dödat en massa människor på andra flanken gör knappast att ni vinner en diskussion!
Citera
Medlem
Citat:
Såg på den här videon:

För att det är logiskt. Du vet inte när han är klar och börjar skjuta, kan vara precis när du ställer dig upp och är då en perfekt måltavla. Otroligt många fryser och blir dessutom handlingsförlamade.

Jag hade med säkerhet inte ställt mig upp tror jag. Men man vet inte förrän man är där och upplever det.

Edit: Var centimeter från att bli överkörd en gång. Stod totalt stel och i chock istället för att springa åt sidan.
Senast redigerad av Hallonpulver 2017-10-03 kl. 15:47.
Citera
2017-10-03, 15:43
Bannlyst
Videon filmad innifrån taxin som visar hur det skjuts från fjärde våningen är svårförklarad.
Citera
2017-10-03, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Kolla hur det gick i Australien efter att man uppdaterade sina vapenlagar och staten erbjöd sig att köpa tillbaka folks vapen. De hade förut problem med masskjutningar men det har i princip försvunnit sedan de fick en modern lagstiftning.

Vapenförespråkare körde med samma argument som du gör nu, men de hade fel. Ju färre antal vapen desto mindre skjutningar var resultatet i Australien och förmodligen skulle det bli likadant i usa.

Australien är ett land med tio miljoner invånare. USA är ett land med tvåhundra miljoner invånare boende i femtio ganska självständiga stater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in