Citat:
Ursprungligen postat av
RiverStyx
Vi har ju uppggifter på att det var en AK47 som var stativmonterad:
Jag kan inte tänka mig M60 med patronbälte. Jag tycker inte det låter alls som en KSP på filmerna och dessutom tror jag andelen döda i förhållande till skadade skulle varit klart högre med så tung kaliber.
Eldhastigheten stämmer bättre med AK47, men varifrån finns uppgifterna kring att det var en sådan som var stativmonterad? Den skottserien man hör i början precis när skjutningen kommer igång, först som en kort eldskur, ungefär som ett test. Därefter ihållande eldserie på uppåt 100 skott.
7,62*51 som en M60 tar är dessutom inte någon superkraftig patron, utan en väldigt vanligt förekommande kaliber i såväl militära som i civila jaktvapen. Eftersom skytten besköt området snett uppifrån sidan tror jag att samma kulor kan ha slagit in genom flera kroppar eftersom folk stod så tätt. Det driver säkerligen också upp dödstalen. Jag har ganska svårt att bedöma hur kraftig kaliber det är enbart på ljudfiler, eftersom det beror på så mycket. Mikrofonens beskaffenhet, akustiska förhållanden m.m. Något som man däremot hör tydligt är eldhastigheten. Den är inte speciellt hög.
Tycker det finns mycket som stämmer:
En M60 har en eldhastighet på 550 kulor/minut. Det finns uppgifter som talar om 9 kulor per sekund.
9*60=540.
Polisen har talat om stativ. En M60 monteras med fördel på stativ.
En M60 matas med 100-skottspatronband. Det var cirka 100 skott mellan omladdningarna.
Finns visserligen fler vapen som har ungefär den eldhastigheten, men inte så vanligt förekommande med 100 skottsmag.
Mannen var enligt uppgift rik. Han ville troligen göra något spektangulärt och gå till historen. Senaste tiden ska han skaffat sig en mängd vapen. Han bodde i rummet i dagar innan attacken. Det fanns gott om tid för förberedelse. Vapnet hade han lätt smugglat in i rummet i en stor resväska med hjul på.
Tror inte hans huvudvapen var någon simpel AK47. Inte alls faktiskt. Skjutavståndet var ju relativt långt och en AK47a är mer som en trimmad k-pist i jämförelse.