Citat:
Ursprungligen postat av
wint3riscoming
Och vilken vapenaffär gick han in och köpte ett helautomatiskt vapen helt legalt?
Vilken affär han införskaffade sina vapen i vet jag dessvärre inte. Men han hade licens på tre vapen enligt wikipedia. Från wikipedia: Breivik hade licens för tre vapen, en pistol av märket Glock för att användas på den skytteklubb i vilken han var medlem, ett halvautomatiskt gevär av märket Ruger för jakt samt ett hagelgevär.
Om jag inte missminner mig så använde han det halvautomatiska geväret flitigast på utöya och tog således flest liv med detta. Troligtvis fler än skytten i Las Vegas.
Varför folk hänger upp sig på helautomatiska gevär förstår jag inte riktigt, skjuter du automateld med exepelvis en ak-4 så blir träffbilden hemskt dålig, det är när du börjar skjuta skott för skott eller dubbelskott som du får bra resultat.
Oavsett vilket så tror jag att vapen är här för att stanna.
Tyvärr idioter också. Och de kommer att få tag i vapnen hur man än försöker begränsa det.
Kolla i vårt eget land. Här försöker vi göra det så svårt som möjligt för vanligt folk att skaffa sig vapen, men det går knappt en natt utan att där är skjutningar i våra städer. Så nu har alla kriminella en jävla massa vapen medan de flesta normala svenskar inte har det. Jag hade hellre sett att det var tvärtom.