2017-10-03, 10:23
Medlem
Vaskrenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Och vilken vapenaffär gick han in och köpte ett helautomatiskt vapen helt legalt?

Vilken affär han införskaffade sina vapen i vet jag dessvärre inte. Men han hade licens på tre vapen enligt wikipedia. Från wikipedia: Breivik hade licens för tre vapen, en pistol av märket Glock för att användas på den skytteklubb i vilken han var medlem, ett halvautomatiskt gevär av märket Ruger för jakt samt ett hagelgevär.

Om jag inte missminner mig så använde han det halvautomatiska geväret flitigast på utöya och tog således flest liv med detta. Troligtvis fler än skytten i Las Vegas.

Varför folk hänger upp sig på helautomatiska gevär förstår jag inte riktigt, skjuter du automateld med exepelvis en ak-4 så blir träffbilden hemskt dålig, det är när du börjar skjuta skott för skott eller dubbelskott som du får bra resultat.

Oavsett vilket så tror jag att vapen är här för att stanna.
Tyvärr idioter också. Och de kommer att få tag i vapnen hur man än försöker begränsa det.
Kolla i vårt eget land. Här försöker vi göra det så svårt som möjligt för vanligt folk att skaffa sig vapen, men det går knappt en natt utan att där är skjutningar i våra städer. Så nu har alla kriminella en jävla massa vapen medan de flesta normala svenskar inte har det. Jag hade hellre sett att det var tvärtom.
Citera
2017-10-03, 10:24
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majeztic
Galet. Man fann 23 vapen i hotellrummet och 19 till i hans hus. Man menar att han gick ett flertal gånger mellan bilen och hotellrummet för att bära in alla vapen. Ingen av personalen misstänkte något eller såg det.

Jag har varit i Vegas några gånger. Hotellen är enorma, massor med folk. Ingen lägger märke till om man bär stora väskor fram och tillbaka flera gånger i några dagar.
Citera
2017-10-03, 10:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja men de är sällan radikaliserade.

Nej, alltså det är ju knappast ett kristet motiverat dåd. Jag menade bara att Filippinerna inte är ett land som direkt domineras av radikala muslimer. Känner inte heller till att personer från Filippinerna gjort sig skyldig till islamistisk terrorism i västvärlden. Men det kanske har hänt.
Citera
2017-10-03, 10:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Hur känns det att sväva i blindo utan etablissemanget som vägledare och snuttefilt? Inget politiskt motiv eller information kring massmördarens politiska åsikter.

Han var inte KKK-medlem iallafall, den saken är klar.

Tack bra. Hur känns det själv att vara en liten liten del av en styrd fårflock utan förmåga att tänka en enda egen tanke?
Citera
2017-10-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Hur känns det att leva i blindo utan etablissemanget som vägledare och snuttefilt? Inget politiskt motiv eller information kring massmördarens politiska åsikter.

Han var inte KKK-medlem iallafall, den saken är klar.

Nej det är detta som är så märkligt i detta fall. Han är helt osannolik som massmördare. En äldre man, inte kriminell, bra ekonomi, inga kända psykiska problem (utom möjligen speltorsk).
Antingen har han levt ett dubbelliv och dolt den mörka sidan skickligt, eller så måste han ganska snabbt ha förändrats, men att en så pass gammal person helt plötsligt förändras är också osannolikt.

Det mesta tyder ändå på att detta dåd var planerat. Hans rum hade utsikt över arenan och han hade med sig mängder av vapen och ammunition. Han måste ju ha haft ett djupt hat mot de människor som befann sig på konserten. Det var mest unga människor, traditionalister, Trumpsupporters och patrioter som gillade countrymusik.
Citera
2017-10-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej, alltså det är ju knappast ett kristet motiverat dåd. Jag menade bara att Filippinerna inte är ett land som direkt domineras av radikala muslimer. Känner inte heller till att personer från Filippinerna gjort sig skyldig till islamistisk terrorism i västvärlden. Men det kanske har hänt.

Du kanske ska googla lite på Filippinerna då...
Citera
2017-10-03, 10:29
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Kvinnan som han bodde med – hade hon påverkat honom på något sätt? Finns många radikaliserade i Filippinerna.

Finns betydligt fler radikaliserade i Sverige.. ändå är vi enbart 10 miljoner och Filippinerna 100 miljoner plus..

The Australian National Security says there are approximately 400 ASG fighters today, a figure that continues to fluctuate due to counterterrorism efforts, both local and international.

Säpo: Tusentals radikala islamister i Sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sapo-tusentals-radikala-islamister-i-sverige
Citera
2017-10-03, 10:30
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag har varit i Vegas några gånger. Hotellen är enorma, massor med folk. Ingen lägger märke till om man bär stora väskor fram och tillbaka flera gånger i några dagar.

3200 rum på Mandalay bay. Och ja, han hade gåttt och hämtat nya väskor över ett antal dagar:

Citat:
Sheriff Lombardo said that Mr. Paddock brought at least 10 suitcases into his hotel room over a period of time.

https://www.nytimes.com/2017/10/02/us/las-vegas-shooting.html

Det verkar också som han haft tillgång till två rum, sviten på hörnan och ett anslutande rum:

https://static01.nyt.com/newsgraphics/2017/10/02/las-vegas-shooting/84b545c8154de693a17201ef51406ecb83b7aa77/room-diagram-600.jpg

Läste också att han satt upp wifi-kameror i korridoren och haft en laptop där han kunde se vad som skedde där. Kanske han sköt sig när SWAT-teamet var på plats? Eller tog ammunitionen till automatvapnen slut.
Citera
2017-10-03, 10:31
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Sen har jag sett en grej som är lite intressant, det är en hel grupp av c:a 25-30 skadade som kommer från samma geografiska område i Orange County/Kalifornien, kan det ha varit så att gubben var ute efter ett visst sällskap bland de 50.000 som trängdes, varför ödslade han annars tid med att ha kikarsikten på 2 stativmonterade automatvapen när det bara räckte med att "spraya verkanseld". Det som fick mig att haja till är att gubben ägt eller äger en del fastigheter i just detta område som offren kom ifrån.

Sen det att ha slog sönder 2 rutor på 32:a våningen, de glaskskivorna som flög nedåt bör ju ha landat på gångvägen upp till entren invid norra flygeln, redan där borde det ha gått larm, och det var ju rökdeckarna som pekade ut rummet som han var i redan vid första beskjutningen.

När jag sköt med automateld i lumpen så var det lögn i helvete att träffa ett mindre mål på längre avstånd på grund av kraften från när skotten avfyrades och rekylen och att vapnet rycktes uppåt. Men det kanske finns utrustning eller andra sorters vapen som gör att det är lättare att träffa ett mindre mål med automateld?

Angående fönsterna så kan det ju vara så att han gjorde ett mindre hål genom fönstret och drog in de krossade bitarna in i hotellrummet för att de inte skulle falla ner på utsidan och orsaka oro och eventuellt påkalla uppmärksamhet på hotellpersonal
Senast redigerad av Mimur 2017-10-03 kl. 10:51.
Citera
2017-10-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tack bra. Hur känns det själv att vara en liten liten del av en styrd fårflock utan förmåga att tänka en enda egen tanke?
Oj, det här var intressant, vem styr mina tankar? Nä, men nu har du gått lite OT, tror jag nog bestämt.
Citera
2017-10-03, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskrens
Oavsett vilket så tror jag att vapen är här för att stanna.
Tyvärr idioter också. Och de kommer att få tag i vapnen hur man än försöker begränsa det.
Kolla i vårt eget land. Här försöker vi göra det så svårt som möjligt för vanligt folk att skaffa sig vapen, men det går knappt en natt utan att där är skjutningar i våra städer. Så nu har alla kriminella en jävla massa vapen medan de flesta normala svenskar inte har det. Jag hade hellre sett att det var tvärtom.

Ja det är inte undra på att våra makthavare har panik nu med alla dessa skjutningar. Dels så är det ett problem för de som vill att vi skall ha fortsatt fri invandring, men det är också ett problem för de som påstår att Sveriges restriktiva vapenlagar är effektiva mot skjutningar.

I USA har man alltid sagt att det är lika bra att alla får ha vapen, för om man förbjuder vapen så drabbar det bara de laglydiga medborgarna. De kriminella kommer alltid åt vapen i vilket fall som helst.

Jag är helt för liberalare vapenlagar, men helst skulle jag vilja att vapen som säljs skall ha ett smart lås som gör att bara ägaren kan använda vapnet. Detta skulle förhindra många vådaskott och skulle underlätta brottsutredningar.
Citera
2017-10-03, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Finns betydligt fler radikaliserade i Sverige.. ändå är vi enbart 10 miljoner och Filippinerna 100 miljoner plus..

The Australian National Security says there are approximately 400 ASG fighters today, a figure that continues to fluctuate due to counterterrorism efforts, both local and international.

Säpo: Tusentals radikala islamister i Sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sapo-tusentals-radikala-islamister-i-sverige

Tror faktiskt det är fler radikaliserade på Filippinerna. Det verkar som att södra delen av landet är ett riktigt IS-fäste...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in