2017-10-03, 08:44
Medlem
Jag har tittat på en del klipp från själva skjutningen och det är ingen som helst tvekan om att man hör flera olika vapen som skjuter automateld samtidigt. Det är troligen inte ens samma vapentyp. Att det skulle vara polisen som skjuter är helt otänkbart eftersom de aldrig skulle använda automateld. Eko är det definitivt inte heller. Jag vet inte om han har kunnat på något sätt avfyra flera vapen själv. En automatkarbin i varje hand kanske. Men det är väl lite för mycket Rambo för en 62-årig gubbe.

https://www.youtube.com/watch?v=mPWdyHT_5o0
Citera
2017-10-03, 08:45
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Tittar du noga, så ser du att det där ljuset blinkar även när man inte hör ljuden från skott.
Ljud och ljus kommer sällan samtidigt...
Citera
2017-10-03, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 227
Helt förutsägbart så kommer PK-media i Sverige att ange vapenlagarna i USA som avgörande faktor för den tragiska skjutningen.
Inte denna, men i de flesta skjutningar så minskar antalet offer om skötsamma människor tillåts ha vapen.

Detta argument framkommer ofta, men jag kan inte påminna mig några masskjutningar där beväpnade civila nedkämpat GM. Kan du ge några exempel?
Citera
2017-10-03, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Detta argument framkommer ofta, men jag kan inte påminna mig några masskjutningar där beväpnade civila nedkämpat GM. Kan du ge några exempel?
Det har jag hört om flertalet har, senast för någon vecka sedan, tror det var en präst som sköt GM...
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jo, men i så fall är det en masskjutning som ser ut som ett terrordåd. Du vet ju mycket väl att det här med att slå till offentliga tillställningar enbart för att chocka och kunna ha ihjäl så många människor som möjligt är nåt man ser vid terrordåd. Mig veterligt har det aldrig förekommit vid masskjutningar, även om du försöker få det att låta så.

Så frågan är: Varför har den här 64-årige gubben utan några kända extremistiska åsikter (än) begått vad som mest av allt ser ut som ett terrordåd?

Vi har ju bland annat han som sköt ihjäl en massa människor i en biograf i USA, bombdådet i Finland för ≈15 år sedan och massakern i München för något år sedan. Kanske inte tillställningar i formen av offentliga arrangemang, men det är ju också vid arrangemang som det finns flest människor tätt. Det kan ju vara därför som han valt det. För terrorister däremot kan det ju tjäna ett dubbelt syfte, och att det är offentligt blir ett mål i sig.

Kanske kan man jämföra dådet med piloten som för något år sedan kraschade in i en bergvägg, och tog något hundratal personer med i döden?
Citera
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var får du den mängden vapen ifrån, speciellt på hotellrummet? På SVT-text står det 8 vapen på hotellrummet och mer än 18 i hemmet.

De sammanlagda antalet vapen rapporteras om på många nyhetsmedier nu.

23 + 19 så här långt.

SVT text kan du skippa om du vill vara uppdaterad. De uppdaterar sidor en gång per dygn ungefär.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har tittat på en del klipp från själva skjutningen och det är ingen som helst tvekan om att man hör flera olika vapen som skjuter automateld samtidigt. Det är troligen inte ens samma vapentyp. Att det skulle vara polisen som skjuter är helt otänkbart eftersom de aldrig skulle använda automateld. Eko är det definitivt inte heller. Jag vet inte om han har kunnat på något sätt avfyra flera vapen själv. En automatkarbin i varje hand kanske. Men det är väl lite för mycket Rambo för en 62-årig gubbe.

https://www.youtube.com/watch?v=mPWdyHT_5o0

Varför skulle det inte kunna vara eko? Jag har visserligen noll erfarenhet av att höra vapen avfyras live, men som jag uppfattar det är det avfyrarljud, eko och ljud när kulorna passerar nära kamerorna. Eftersom det är automatgevär så är det ju simultana träffljud som avfyrarljud.

Sen kan han väl mycket väl haft stativ till sina gevär. Verkar ju som han haft en hel arsenal vapen så säkerligen lite hjälpmedel också.
Citera
2017-10-03, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Aha, det har börjat konstrueras ett narrativ under natten. Började med att peka ut en annan - oskyldig - person med liberala åsikter. Nu är kvinnan som kopplas till Paddock IS och Paddock har pussy hat. Ja jag säger då det.

Jag säger inte att kvinnan är IS. Däremot stämmer det nog att mannen i pussy-hat är Paddock.
Citera
2017-10-03, 08:55
Medlem
Har inte hittat en enda bilder på offer som dödats, med tanke på antalet bör de väl dyka upp rätt många eller? Är inte detta lite märkligt?
Citera
2017-10-03, 08:59
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Du fattar ju inte. Hårdare vapenlagar innebär inte att befolkningen avväpnas. Varför kör du med den halmgubben i inlägg efter inlägg?

Hårdare vapenlagar kan istället innebära att en person tillåts beväpna sig men inte med en vapenarsenal som räcker till en armépluton. Dessutom finns inget rimligt skäl att varje gubbe måste förfoga över en mängd automatvapen.

Fast den aktuella skyttens enorma arsenal är ju också en halmgubbe många använder. "Han hade 10 vapen, nej 20 vapen, nej nu är det 30 vapen!!!"

Faktum är att han hade kunnat göra all den skada han gjorde med ETT helautomatiskt vapen, förslagsvis en AK47 eller en helautomatisk AR15. Det som krävs är kanske förlängda magasin och en del träning i att ladda snabbt och effektivt. Och i filmerna är det helt klart så långa avbrott mellen skottsalvorna att det lika väl kunde vatrit ett vapen och omladdning det var frågan om.
Citera
2017-10-03, 09:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Jag säger inte att kvinnan är IS. Däremot stämmer det nog att mannen i pussy-hat är Paddock.

'Nog'? Vad finns det som stöder detta?
Citera
2017-10-03, 09:00
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Men nu pratar vi om en orätt kille. Vad spelar det för roll om han har 2-3 vapen eller +17? +20?
2-3 räcker för att göra det han gjorde.

Har folk två eller tre vapen finns större möjligheter att spridningen begränsas. Med 42 vapen, några låg i hans bil, en hel del i hemmet, så är risken naturligtvis avsevärt större att massa vapen driver runt i samhället, exempelvis efter inbrott eller bilstöld.

Vad tror du, spelar det roll om Ahmed i Rinkeby, 15 år, har en k-pist eller om han inte har någon kpist alls? Tillgången på vapen i Sverige är mycket stor, med färre vapen hade det skjutits mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in