2017-07-26, 14:37
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Ja jag har IBS och har ofta problem med magen. Försöker leva hälsosamt tex att inte stressa när jag äter, inte äta för stark mat, äta på bestämda tider. Men vissa dagar är det hopplöst. Idag är en sån dag då jag inte tar mig utanför lägenheten på grund av magknip, extremt lös i magen och uppblåst mage så jag ser gravid ut. Har fått bo på toaletten nu efter frukost

Samma här. Jag tror att det är tarmarnas rörelsemönster som är knas, då spelar det nog inte lika stor roll vad man äter de dagarna även om det förstås är bra att försöka hitta en vettig kost. Jag har en riktigt usel dag i dag.. Magen är katastrof.

Någon som har någon erfarenhet av levaxin? Tänkte att det kanske påverkar magen negativt om man ligger något högt i dos?
Citera
2017-07-28, 11:26
Medlem
Är det någon mer som upplever att man kan göra allt rätt med kosten men ändå rasar magen med diarré ändå plötsligt?

O på samma sätt tvärtom, dvs man äter vad fan som helst o magen är bra? Så tröttsamt.

Jag vet iaf att kombinationen stekt kött, pommes och fet sås (typ bea) o så en öl på det nästan alltid pajar allt för mig. Alltid nåt o veta det iaf...
Citera
2017-07-28, 11:50
Medlem
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=233
Jag hade detta i 23-årsåldern. Då jobbade jag skift.

Min läkare gav mig först medicin (kan ha varit Imodium) som inte hjälpte alls.

Nästa möte sa han kortfattat "byt till dagtid". Jag gjorde så och efter ett år var problemet borta.

Kan det vara så enkelt att det är livsstil, stress och oregelbundna måltider som orsakar sjukdomen?
Citera
2017-07-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titel.Friherre

Nästa möte sa han kortfattat "byt till dagtid". Jag gjorde så och efter ett år var problemet borta.

Kan det vara så enkelt att det är livsstil, stress och oregelbundna måltider som orsakar sjukdomen?

Inte för mig iaf, nästan aldrig stressad, äter samma tider osv.
Citera
2017-07-30, 13:06
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titel.Friherre

För vissa är det nog säkert så. Vad bra att det hjälpte för dig! Mitt elände började efter några kraftiga halsfluss som krävde bredspektrumantibiotika, Cefamox (?), och oavsett vad jag testat så har jag bara varit besvärsfri under kortare perioder. Det återkommer alltid. Men så har jag ulcerös colit också så det är svårt att veta vad som är vad..
Citera
2017-08-29, 19:27
Medlem
Jultrollets avatar
När jag fick ibs-eländet när jag var 18 sade läkarna till mig att "man lär sig leva med det".

Har efter många år kommit fram till att jag kan stå ut med smärtorna, den uppblåsta magen, kramperna, diarréerna och att må skit oavsett vad jag äter. MEN det jag inte kan förlika mig med är de förbaskade anfallen som kommer när jag minst anar det. Tror det kallas situationsutlöst synkope och det är vidrigt.

Svetten forsar, öronen brusar, illamående, kräkningar, diarré, skakningar och lågt blodtryck med en väldigt långsam puls. Klamrar sig fast runt en hink på toan medan man kämpar med att andas lugnt för att inte hyperventilera och svimma (vilket har hänt). Efteråt är jag helt slut, som en urvriden disktrasa och med lite tur sover jag några timmar. Har jag inte tur så börjar en ny omgång..

Någon mer som har det här? Kan komma en gång per år vid bättre perioder, men nu den senaste tiden är det åtminstone någon eller några gånger per månad. Det enda som hjälper mig när det väl börjat är att som sagt andas lugnt och att kyla med kylklampar på händer och panna.
Citera
2017-08-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
När jag fick ibs-eländet när jag var 18 sade läkarna till mig att "man lär sig leva med det".

Har efter många år kommit fram till att jag kan stå ut med smärtorna, den uppblåsta magen, kramperna, diarréerna och att må skit oavsett vad jag äter. MEN det jag inte kan förlika mig med är de förbaskade anfallen som kommer när jag minst anar det. Tror det kallas situationsutlöst synkope och det är vidrigt.

Svetten forsar, öronen brusar, illamående, kräkningar, diarré, skakningar och lågt blodtryck med en väldigt långsam puls. Klamrar sig fast runt en hink på toan medan man kämpar med att andas lugnt för att inte hyperventilera och svimma (vilket har hänt). Efteråt är jag helt slut, som en urvriden disktrasa och med lite tur sover jag några timmar. Har jag inte tur så börjar en ny omgång..

Någon mer som har det här? Kan komma en gång per år vid bättre perioder, men nu den senaste tiden är det åtminstone någon eller några gånger per månad. Det enda som hjälper mig när det väl börjat är att som sagt andas lugnt och att kyla med kylklampar på händer och panna.

Fy fan, har inte så mycket att säga mer än att det låter riktigt jäkla jobbigt och får såna som mig som har mild IBS att skatta oss lyckliga. Kämpa på!
Citera
2017-08-30, 21:54
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Fy fan, har inte så mycket att säga mer än att det låter riktigt jäkla jobbigt och får såna som mig som har mild IBS att skatta oss lyckliga. Kämpa på!

Tack snälla, jo jag försöker kämpa på. Det har varit mycket runt mig nu på senare tid och antagligen mer stress än vanligt.. Säkert därför, men det är lika hemskt ändå. Vasovagal synkope heter det visst såg jag nu.
Citera
2017-10-03, 07:57
Medlem
Hatar mornar som dessa. Först toa med ”vanlig” avföring. Sen löst direkt inpå o likadant nu på jobbet. Blir alltid så matt o trött efter såna episoder. Man vill bara lägga sig o vila. Åt sen middag plus chips så har väl sina förklaringar.

Är det fler av er som ofta har ”normal” avförig o sen mkt lösare direkt inpå? Vad beror det på?
Citera
2017-10-03, 09:17
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Hatar mornar som dessa. Först toa med ”vanlig” avföring. Sen löst direkt inpå o likadant nu på jobbet. Blir alltid så matt o trött efter såna episoder. Man vill bara lägga sig o vila. Åt sen middag plus chips så har väl sina förklaringar.

Är det fler av er som ofta har ”normal” avförig o sen mkt lösare direkt inpå? Vad beror det på?

Jodå. Jag vet inte heller vad det beror på men det är väldigt irriterande.. Ska fråga min nya gastroenterolog nu när jag träffar henne inom några veckor så återkommer jag om hon har någon förklaring.
Citera
2017-10-03, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jodå. Jag vet inte heller vad det beror på men det är väldigt irriterande.. Ska fråga min nya gastroenterolog nu när jag träffar henne inom några veckor så återkommer jag om hon har någon förklaring.

Mm, det vore spännande o höra hennes svar. Det är som att magen ibland inte orkar omsätta allt till ”normal” avföring. Knepigt.
Citera
2017-10-14, 13:40
Medlem
.ermins avatar
Är det någon som har förslag på bra medicin mot trög mage när man har IBS? Är i stort sätt trög 90% av fallen och är grymt irriterad på det.

Någon som provat något och kan rekommendera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in