2017-10-03, 00:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Håller jag inte med om. Hur tänker du då? Att man förbereder sig, anskaffar vapen, ser till att skaffa sig ett rum med utsikt mot en musikfestival för att sen försöka döda och skada så många som möjligt har väl betydligt fler likheter med terrordåd än masskjutningar?

Jag säger inte att det måste vara ett terrordåd, men du försöker få det att framstå som en vanlig masskjutning. Bara med lite fler offer. Det är helt fel.

Det är ett ovanligt dåd och en ovanlig gärningsman. Vi får se vad de hittar i motivbilden.

Exempelvis att inget framkommit som tyder på att MGM har några extrema politiska eller religiösa övertygelser. Att det även från officiellt håll betonats att man inte misstänker terrordåd.

Men uppenbarligen har ju 59+ personer skjutits ihjäl, så något ovanligt har ju hänt. Av de två extremt ovanliga alternativen massskjutning utan rimligt
motiv och terrordåd så lutar jag åt det förstnämnda. Finns kanske ytterligare alternativ, exempelvis spelmissbruk i kombination med psykisk sjukdom.
Citera
Medlem
0rganets avatar
från PK:
Inget manifest
Skjutit säkerhetsvakt genom dörren (i benet)
Något om ammonium(nitrat??) i bilen?
2 rums svit
Lagliga vapen men "filade"
Flickvännen i Tokyo
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Gun-control argumentet håller ju inte här då han hade ett helautomatiskt vapen som är olagliga ändå.

Jo det är dem.

It’s also legal in Nevada to own a fully automatic firearm, such as a machine gun, though federal regulations require owners to pay a $200 fee and submit to an extensive federal background check and fingerprinting, which can take up to a year to complete. This weaponry is regulated under the National Firearms Act. Some states have laws specifically restricting machine guns, but most don’t.
Citera
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Visst är det som terror men han ber inte med arslet upp på knä och han är vit, så frågar du Trump och hans administration lär svaret bli att det inte är ett terrorbrott. Det är deras definition på terror.
Fast att gissningarna går åt det hållet handlar väl snarare om att ISIS tagit på sig ansvaret för dådet.
Utan att något sådant hade uttalats hade nog de flesta riktat blicken åt andra hållet -- högerextremister.
Citera
2017-10-03, 00:39
Medlem
Snapcounts avatar
En liten uppdatering :

3. oktober 2017 kl. 00:11 Tallet på drepte og sårede stiger Sheriff Joseph Lombardo opplyser at 59 ble drept og 527 såret etter skytingen i Las Vegas. Han sier videre at etterforskere skal ha funnet ytterligere 18 skytevåpen og eksplosiver i mistenkte Stephen Paddocks hus i Mesquite, melder AP.

https://www.nrk.no/nyheter/tallet-pa-drepte-og-sarede-stiger-1.13716435
Citera
2017-10-03, 00:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Visst är det som terror men han ber inte med arslet upp på knä och han är vit, så frågar du Trump och hans administration lär svaret bli att det inte är ett terrorbrott. Det är deras definition på terror.

Ett terroristbrott är något som sker med specifikt syfte, oftast relaterat till att åstadkomma eller förhindra något. En som klappar ihop psykiskt och plötsligt går ut och dödar så många hen kan för att hen hatar hela världen är inte en terrorist i speciellt många länder. Det är inte graden av skada på antal människor eller byggnader etc som relevant.
Citera
2017-10-03, 00:40
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonPaul2008
Exact. Denna video av intervjun (analys) är också intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=YDOJWzF_trI

Inte många som verkar hålla med det officiella narrativet i kommentarsfältet.

Brorsan är helt klart skum i intervjun.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
från PK:
Inget manifest
Skjutit säkerhetsvakt genom dörren (i benet)
Något om ammonium(nitrat??) i bilen?
2 rums svit
Lagliga vapen men "filade"
Flickvännen i Tokyo

Det jag snappade upp:

16 vapen en har hittas i rummet.
Kaliber mellan .308 to .22.
Kikarsikten ska funnits några på vapen.
Han har använt flertal vapen.
Ammoniumnitrat ska hittas i hans bil.
Kvinnan ska ha varit hans flickvän hon ska nu befinna sig i Tokyo.
10+ väskor ska ha hittas i sviten.
Han ska bott på våning 32 i en svit med två rum.
Han ska ha skjutit en säkerhetsvakt genom dörren på sviten.
Han har eventuellt besökt "Life is Beautiful" festivalen veckan tidigare på samma plats som Country festivalen.

Edit: Faktafel fixade
Senast redigerad av mandelkaka 2017-10-03 kl. 00:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Hur kan man ens spekulera om han konverterat till islem (nä jag vet hur det stavas) och agerat på uppdrag av IS?

Vem vet? Vi vet ju försvinnande lite om gubbjäveln. Finns massor av muslimer som inte lever som de lär men gärna hugger huvudet av dem som de anser otrogna. Men nej, jag tror inte heller att han var konvertit. Men vi vet inte så mycket ännu.

Angående att han fått ett knäpp så är det väl rätt rimligt även om jag personligen inte tror det. Han hade väldigt mycket ammunition och vapen, skaffar man sig det efter en knäpp? Och kan man ens gå in i en vapenaffär och införskaffa sådana mängder som det har rapporterats om? Låter märkligt oavsett anser jag. Min magkänsla är vänsterextremism, terrorism helt enkelt. Ifall han inte hade med sig alla vapen och all ammunition hemmifrån så måste det ha kostat ansenliga summor i vilket fall, men visst han behöver ju inte ha varit bankrutt även om han spelade bort flera miljoner, bara 90% av sin pension och insåg att hans liv gått åt helvete.
Citera
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit
Kan någon förklara det här???

Eftersom fönstren ej går att öppna, och det ej är sönder så är det inte en mynningsflamma som skjuter ut iaf.
Citera
2017-10-03, 00:41
Medlem
Såg just presskonferensen, sheriffen Joe Lombardo såg riktigt tagen ut, nästan på gränsen till att klappa ihop; flera gånger under utfrågningen var han tvungen att be journalisterna att lugna ner sig. Dels har han väl varit igång oavbrutet snart ett dygn, dels är väl ingen förberedd på att hantera en händelse av den här storleken.
Citera
2017-10-03, 00:42
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Det jag snappade upp:

16 vapen en har hittas i rummet.
Kaliber mellan 308 to .22.
Kikarsikten ska funnits några på vapen.
Han har använt flertal vapen.
Ammoniumnitrat ska hittas i hans bil.
Kvinnan ska ha varit hans flickvän hon ska nu befinna sig i Tokyo.
10+ väskor ska ha hittas i sviten.
Han ska bott på 29 våningen i svit med två rum.
Han ska ha skjutit en säkerhetsvakt genom dörren på sviten.
Hans ska ha besökt "Life is Beautiful" festivalen som varit på samma plats Country festivalen.

Fel. Dom trodde mellan 29 och 32 men det är på våning 32.
dom trodde även han hade varit på Life is beautiful, dom var ej säkra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in