Citat:
Ursprungligen postat av
sportisen
Det får de gärna ha. Har man rent mjöl i påsen som jag har man inget att frukta heller, då spelar det ingen roll om myndigheterna har koll på en eller inte. Det ger jag blanka fan i men det är klart håller man på med skumrask-grejer förstår jag att man inte vill att myndigheterna har koll på en.
Vem bestämmer vad som är "skumrask-grejer" och vad som är rent mjöl? Får du vara med i beslutsprocessen där? Vad som är normalt idag kan vara "skumrask" imorgon. Vi har redan idag ett samhälle där yttrandefriheten är hotad, folk motarbetas, trakasseras och sätts t.o.m i fängelse för sina åsikter. Dina rättigheter att försvara dig själv, din familj och din egendom mot kriminella är extremt svaga i Sverige. Har du "fel" åsikter får du i vissa fall inte äga vapen fast du är helt ostraffad. Medborgarnas möjligheter att med våld störta en potentiellt urspårad regim i Sverige är lika med noll om man lägger samman alla faktorer som övervakningssystem, rätten att bära vapen och omfattande statliga och privata register/databaser över medborgarna.
I USA har medborgarna mycket större frihet, men det innebär så klart ett större ansvar. Där anser man att när man är vuxen ska man kunna ta hand om sig själv (till skillnad mot Sverige där staten är barnvakt åt folk hela livet) Anledningen till att det sker massskjutningar I USA är inte för att vapenlagarna är slappa utan för att folk mår dåligt, är sjuka, alienerade och har extremt låg tillit till sina medmänniskor.
Jag skulle säga att det beror på att man har ett mångkulturellt samhälle med många olika etniska grupper som inte alls litar på varandra och som tävlar om vem som kan blåsa vem mest. Kombinera det med en superkommersiell och degenererad kultur och ett hyperindividualistisk samhällsklimat så får du ett system där många människor inte känner sig hemma och mår skitdåligt. Ett samhälle där individen har en total frihet att leva precis som man vill innebär såklart också att den sociala kontrollen och pressen från omvärlden är liten och man kan lättare sväva ut i sjuka böjelser och intressen som kan vara skadliga för en själv och andra.
Så, lite rätt har du att man bör ha "koll" på folk som gör "skumrask-grejer". Skillnaden är att jag anser att det är dina medmänniskor som bör göra det och inte staten. Det kan dock bara ske i ett samhälle där den mellanmänskliga tilliten är hög (se Sverige fram till ca 1980)
Staten tar sig ofta rätten att styra och kontrollera medborgarna hårdare och hårdare när tilliten sjunker och samhällsklimatet blir tuffare och mer kaosartat, vilket startar en ond spiral.
Ett sunt samhälle vill alla medborgare vara en del av. När fler och fler individer spårar och "exploderar" på det här sättet är det ett tecken på att dynamiken blir mer och mer rubbad.
Om det här dådet inte är ett utslag av någon politisk ideologi, religion eller hämnd så tyder det på en störd person som borde ha skapat uppmärksamhet hos anhöriga och omgivning i ett friskt samhälle, men som passerade obemärkt i det krackelerade amerikanska samhället.