2017-10-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag reagerade också på att hastigheten var ojämn, men framförallt var hastigheten låg. Jag uppskattar det till ca 5 skott/sekund vilket man faktiskt kan skjuta i halvauto med lite övning.

Ja, sen kan man bumpa etc.

Men du har lyssnat på klippet rakt nedanför hotellet? inget helautomatiskt gevär skjuter så ojämnt.

När man vevar med handkraft så får man aldrig konstant hastighet utan man tenderar att få mer fart när man trycker veven i framåt/ner-fasen och då får man den där vågiga kurvan i varvtalen

lågoddsare

https://i.ytimg.com/vi/jif4Wo0LDX8/maxresdefault.jpg
https://i.ytimg.com/vi/kNQOjcP9hgc/sddefault.jpg#404_is_fine
Citera
2017-10-02, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det som hände i Oslo skedde ju visserligen samma dag, men var inte riktigt samma händelse. Finns förstås de som haft ihjäl fler än så, men skjutit ihjäl flest vid ett tillfälle har Brevik gjort, 67 stycken.

Vad vi vet*
Siffran i detta fallet är fortfarande 50+, minst 50.
Hörde att det fanns 12 kritiskt skadade på ett av Las Vegas (20~?) sjukhus och att de flesta av alla skadade är skottskadade. Sjukhusen hinner inte heller med.
Siffran kan lätt överstiga 75 när allt lugnat sig och det inte finns några kvar på intensiven.

Fick nyss reda på att Las Vegas har 24 sjukhus.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Vad menar du, är det omöjligt att köpa saker som kostar 80-150k? Om man ändå har bestämt sig för att dö spelar det väl ingen roll om man slänger ut en hundring i "onödan"...

Vad jag har förstått så kan man även hyra vissa vapen i ex Las Vegas..mycket vapen finns på svarta marknaden precis som här i Sverige..
Citera
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
77 dog i Norge 2011.

Citat:
Det var 67 som sköts ihjäl på Utøya. Men nog inte omöjligt att det här blir fler.

Nej Trojan, det var 69 personer som sköts ihjäl eller drunknade vid massakern på Utøya och ytterligare åtta människor som dödades vid attentatet i Oslo.
Citera
2017-10-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Inte lyssnar på klippet, men finns ju betydligt smidigare (om än några hundringar dyrare) att få väldigt hög eldhastighet än en vevjävel.
Pull/release trigger och slide/bump stock är väl de vanligaste antar jag.

Veven är 10ggr enklare än att bumpskjuta

https://i.ytimg.com/vi/kNQOjcP9hgc/sddefault.jpg#404_is_fine
Citera
2017-10-02, 17:14
Avslutad
http://www.friatider.se/islamiska-staten-tar-p-sig-las-vegas-massaker

Citat:
Islamiska Staten tar på sig Las Vegas-massaker

Citat:
Islamiska Staten har tagit på sig den brutala massakern i Las Vegas, där minst 50 dödades och 450 skadades. Enligt terrorsekten är gärningsmannen Stephen Paddock en konvertit till islam, rapporterar The Independent.
Citera
Medlem
tuffkatts avatar
"It's not full auto, Rate of fire for full auto m4 style rifle can empty a 30 rd mag in less than 2 seconds. That's why I believe he used a semi auto with a device like BMF Activator or bump fire stock"

Såg följande kommentar i något kommentarsflöde. Jag kan för lite om vapen för att uttala mig om saken men det kanske kan stämma.
Citera
Medlem
[quote=Johnth|61949887]
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Han betedde sig som en statsman. Skönt.[/Q

Vi far se hur manga timmar det tar innan all varldens mainstreamsmedia ska pissa pa USAs president.Aftonbladet kanske lugnar sig en kvart liksom de gjorde vid morden pa drottninggatan.
Sen business as usual. Pissa pa Trump och USA.

Han betedde sig den statsman han är så tom en brud på SVT berömde honom för hans tal.
Citera
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Det som hände i Oslo skedde ju visserligen samma dag, men var inte riktigt samma händelse. Finns förstås de som haft ihjäl fler än så, men skjutit ihjäl flest vid ett tillfälle har Brevik gjort, 67 stycken.

69 inte 67, två individer är mycket att ha fel på ungefär som 2 st Olof Palme.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Behring_Breivik

Citat:
Den 22 juli 2011 sprängde Breivik en bomb i regeringskvarteret i Oslo, vilket resulterade i åtta dödsfall. Han sköt därefter ihjäl 69 personer på Arbeidernes Ungdomsfylkings sommarläger på ön Utøya.

mvh/
Citera
2017-10-02, 17:15
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vad jag har förstått så kan man även hyra vissa vapen i ex Las Vegas..mycket vapen finns på svarta marknaden precis som här i Sverige..
Precis, så att skaffa galna vapen om man är en relativt städad person är inte speciellt svårt, och är man inte en städad person så är det inte heller speciellt svårt heller...

Tror ni det här kommer påverka vapendebatten nämnvärt? 50 döda so far och 400 till sjukhus är ju en hel del... Men med tanke på vem som sitter vid makten så kommer väl svaret bli mer vapen för att kunna skydda sig, speciellt efter som att det verkar vara en anti-Trump gubbe som gjorde det.
Citera
2017-10-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
"It's not full auto, Rate of fire for full auto m4 style rifle can empty a 30 rd mag in less than 2 seconds. That's why I believe he used a semi auto with a device like BMF Activator or bump fire stock"

Såg följande kommentar i något kommentarsflöde. Jag kan för lite om vapen för att uttala mig om saken men det kanske kan stämma.

Exakt BMF activator är en handvev till avtryckaren, det stämmer in på vad jag sa om den extremt ojämna skott/min och som osynlige mannen påpekade den väldigt låga eldhastigheten
Citera
2017-10-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ok. Jenan Moussa, en journalist som jag funnit trovärdig vad gäller ISIS twittrar om att ISIS tagit åt sig "äran" för Las Vegas massakern. Hon säger att ISIS inte presenterat något bevis.

https://twitter.com/jenanmoussa/status/914857605788573696

Om uppgifter stämmer att gubben blivit förändrad i slutet på sitt liv så kan det handla om demens och då ligger vi illa till om våra åldringar kan hjärntvättas till att begå terrorbrott.

Kan han blivit påverkad av indonesiska? Hon som redan lämnat landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in