2017-10-02, 15:20
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glokk18
Det verkar vara DU som inte fattar. Ett 40-tal stater tillåter automatvapen (NFA weapons).

https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_the_United_States_by_state

Så sluta sprid fakta du inte har koll på, tack.

Tack för att skickar länkar som bekräftar det jag säger.:NFA weapons are weapons that are heavily restricted at a federal level by the National Firearms Act of 1934 and the Firearm Owners Protection Act of 1986. These include automatic firearms (such as machine guns), short-barreled shotguns, and short-barreled rifles. Some states and localities place additional restrictions on such weapons.

Jag känner amerikanska gun nuts som säger att det är i praktiken omöjligt att ha millitätra aotomatvapen. Fan dom bråkade som fan för att få ha den rättigheten. Men så svängde diskussionen efter alla skjutningar och nu har NRA fått gå defensiven för att försvara semiautomatiska karbiner och pratar inte längre om full autos.

Men OK jag har iofs fel. Det är teoretisk sett möjligt att äga dem visst. Men i praktiken inte värt det.
Senast redigerad av -benito- 2017-10-02 kl. 15:27.
Citera
2017-10-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Vem är den berömda "gubben" det pratas om?
Uppenbarligen begriper jag att det är GM (och att han förmodligen inte är IS(?)), men är det en äldre vänstermupp eller en kristen fanatiker?

Motiv är inte känt ännu. 64 årig amerikan för övrigt.
Citera
Medlem
Firewaias avatar
[quote=Johnth|61948866]
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
För att det oftast är psykiskt sjuka som utför extrema mord och våldsdåd utan anledning? Rätt logiskt?[/QUOTE

Sa alla Islamistiska Jihadkrigare ar psykiskt sjuka. Sag det till min mullah i mitt kvarter. Da djavlar brakar helvetet loss.
Ring mig innan du tar din teori till en moske.
Där är det terrorism, alltså politiskt motiverat. De har en gudomlig anledning att göra som de gör. En man som gör ett sådant här dåd utan den motiveringen brukar oftast bli klassade psykiskt sjuka ja.
Citera
Medlem
Tycker det är märkligt att motivet ännu är så otydligt. Det mesta pekar på att det var planerat och min högst personliga uppfattning om denna typen av personer är att de är måna om att få sin åsikt hörd efteråt på något vis.
Citera
2017-10-02, 15:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamthebatman
Vem är den berömda "gubben" det pratas om?
Uppenbarligen begriper jag att det är GM (och att han förmodligen inte är IS(?)), men är det en äldre vänstermupp eller en kristen fanatiker?

Inget är känt om GM:s politiska eller religiösa tillhörighet. Men vad jag begriper finns det heller inget som talar för att det rör sig om ett politiskt eller religiöst motiverat brott.
Citera
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
enligt cbsnews så var det RA15
Jepp, gissade på AR-15 också, då det är det vanligaste vapnet i USA.
....m60, vad i helvete.
Citera
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linenc
Kvinnan som han var rumskompis med har en man som stödjer flera militära vänstergrupper som poserar med vapen på facebook. Han är väldigt anti-trump och är med i flera grupper "fight Trump" osv.
Kan finnas ett samband eftersom att dom verkar dela fru.

Festivalbesökarna kan vara ett politiskt mål.

Spekulationer.

Han hade varit i hotellrummet sedan den 28e förra månaden.

Gubben som sköt Steve Scalise tidigare i år var en Trump Hatare, som älskade Hillary Clinton över allt annat. Vill vänstern här inne få detta till ett politiskt terror massaker på vita utfört av en vit vänsterextrem rasblandare så fine.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Tack för att skickar länkar som bekräftar det jag säger.:NFA weapons are weapons that are heavily restricted at a federal level by the National Firearms Act of 1934 and the Firearm Owners Protection Act of 1986. These include automatic firearms (such as machine guns), short-barreled shotguns, and short-barreled rifles. Some states and localities place additional restrictions on such weapons.

Men hallå din åsna, det är bara att gå ut o köpa en m16 lower som har du laglig fullauto, men dom kostar eftersom det bara finns en begränsad mängd.
Citera
2017-10-02, 15:23
Medlem
Gärningsmannen var muslim. Konvertit till islam, så allt pekar mot ett islamistiskt terrorattentat. https://www.facebook.com/BehindTheNewsIsrael/?hc_ref=ARRfBtP2GE0HYhXhIbMUtnEkztwN-3ejhYbxPjN6lQSWRoP-_ytz87CVTEddn3cOTKs&fref=nf eller https://twitter.com/Behind__News/status/914817419058843648
Citera
Medlem
Citat:
Automatvapen är förbjudna i hela USA.
Lol, jag antar att du skämtar. Nej automatvapen är inte förbjudna i alla delstater. De är tillåtna i bl.a. Nevada och även maskingevär är tillåtna förutsatt att de är tillverkade före 1986.
Citera
Medlem
glokk18s avatar
Citat:

Tack för att du bekräftar din okunskap med att inte kunna skilja på restriction (begränsning) och prohibition (förbud).
Citera
2017-10-02, 15:24
Medlem
crippledmfs avatar
Har två saker jag tycker är värt att nämna i diskussionen om motiv.

För det första så krävde detta attentat uppenbart en hel del planering. Det må va enkelt att införskaffa vapen i USA men vi talar om mycket vapen och ammonution som inte är särskilt billigt och som måste transporteras. Jag tycker iallafall att det är uppenbart att Paddock valt detta specifika hotell för att kunna utföra attentatet mot just den musikfestivalen. När det gäller vansinnesdåd och masskjutningar generellt så är de oftast relativt impulsiva och oftast inte såhär väl genomförda. En person som är allvarligt psykiskt sjuk (psykossjukdomar mm.) har oftast inte kapaciteten att planera och utföra något sånt här. Oftast handlar det isåfall om spontana skjutningar som planerats samma dag och där utfallet i många fall är självmord. Nu är väl detta att betrakta som suicide by cop, men hela grejen känns oerhört genomtänkt i vilket fall. Att ordna hotellrum och åka dit, få dit alla vapen/ammo, smälta in och sedan kallblodigt utföra en attack just då och mot en specifik målgrupp är ingenting som vem som helst klarar. Självklart finns det fall med sinnessjuka personer som har lyckats planera väl osv, men det är ytterst ovanligt att en sinnessjuk har koncentration/medvetenhet/fokusering/resurser och de kunskaper som ett sånt här dåd faktiskt kräver. Att Paddock som är 64 år till synes har levt hela sitt liv utan några tydliga psykiska besvär talar för att han helt enkelt inte är sjuk, alternativt blivit akut sjuk men då tror jag inte att han hade kunnat genomföra detta. Och hade han varit frisk tidigare och blivit psykiskt sjuk så pass snabbt så borde anhöriga ha vetat om detta. Att hans bror snackar om att han var en vanlig snubbe och att polisen aldrig haft med honom och föra betyder troligtvis att han INTE är allvarligt psykiskt sjuk i den mening att han inte kan förstå sig på sina handlingar.

Och för det andra; det faktum att artisten som uppträdde just då är en oerhört känd countryartist i USA som b.la blivit uppmärksammad för att han offentligt mer eller mindre sagt att han stödjer Trump, det borde ändå vara något att beakta i fråga om motiv. För en vänstermänniska så är en sådan artist och de personer som uppskattar, betalar och besöker en konsert med honom fascistrasistkonservativa republikaner.

Jag tror faktiskt inte att personerna som dog blev mördade av en ren tillfällighet pg.a en allmänt sinnessjuk galning som hade flippat och var arg på samhället, jag tror det finns ett motiv och jag tror att Paddock var friskare än man kunnat ana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in