Så, har sparat åt min son som just fyllde 10 år, eller investerat kanske man skall säga och gått helt ok. Nu har jag dock märkt det finns något i detta övervakarsamhälle som kallas för "Överförmyndarkontroll" vilket då är när någon man/kvinna tar över "huvudansvaret" som jag förstår när ett barn under 18 får "för mycket pengar".
Saxat från
Konsumenternas.se
"Om ett barn har tillgångar som överstiger åtta prisbasbelopp (44 800 kr x 8 = 358 400 kr för 2017) står förvaltningen av tillgångarna under viss kontroll av överförmyndaren."
Nu kommer det vara så att detta med stor sannolikhet kommer bli ett problem för mig (min son). Det står om man vill investera i aktier och fonder är det något som de skall godkänna. Men det är inget jag har lust med.
Fråga:
- Har du eller någon du känner haft något problem med denna regel? Jag förstår ju om det är problem inom familjen eller släkten och ett barn ärver mycket pengar att denna kontroll kan vara bra. Mitt mål är dock att maximera utvecklingen av min sons pengar på ett kontrollerat sätt. Jag vill bara hans bästa i alla lägen så jag vill inte ha någon sådan här regel.
- Om du vet mer om detta. Enda lösningen är då att spara åt sin son genom att spara i sitt eget namn? jag hade ju velat lämna över allt till honom i framtiden när det känns rätt så hade ju gärna haft allt på ett konto.
Vet du något? Tacksam för all info.