2017-10-01, 08:31
Medlem
neurobotics avatar
Så, har sparat åt min son som just fyllde 10 år, eller investerat kanske man skall säga och gått helt ok. Nu har jag dock märkt det finns något i detta övervakarsamhälle som kallas för "Överförmyndarkontroll" vilket då är när någon man/kvinna tar över "huvudansvaret" som jag förstår när ett barn under 18 får "för mycket pengar".

Saxat från Konsumenternas.se

"Om ett barn har tillgångar som överstiger åtta prisbasbelopp (44 800 kr x 8 = 358 400 kr för 2017) står förvaltningen av tillgångarna under viss kontroll av överförmyndaren."

Nu kommer det vara så att detta med stor sannolikhet kommer bli ett problem för mig (min son). Det står om man vill investera i aktier och fonder är det något som de skall godkänna. Men det är inget jag har lust med.

Fråga:

- Har du eller någon du känner haft något problem med denna regel? Jag förstår ju om det är problem inom familjen eller släkten och ett barn ärver mycket pengar att denna kontroll kan vara bra. Mitt mål är dock att maximera utvecklingen av min sons pengar på ett kontrollerat sätt. Jag vill bara hans bästa i alla lägen så jag vill inte ha någon sådan här regel.

- Om du vet mer om detta. Enda lösningen är då att spara åt sin son genom att spara i sitt eget namn? jag hade ju velat lämna över allt till honom i framtiden när det känns rätt så hade ju gärna haft allt på ett konto.

Vet du något? Tacksam för all info.
Citera
2017-10-01, 08:41
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Men det där gäller väl bara om barnet fått tillgångarna med de villkoren, typ genom försäkring? Mina syskonbarn har allesammans haft tillgångar över åtta basbelopp innan 18 år och det har aldrig varit prat om någon överförmyndarkontroll.
Citera
2017-10-01, 09:01
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Så, har sparat åt min son som just fyllde 10 år, eller investerat kanske man skall säga och gått helt ok. Nu har jag dock märkt det finns något i detta övervakarsamhälle som kallas för "Överförmyndarkontroll" vilket då är när någon man/kvinna tar över "huvudansvaret" som jag förstår när ett barn under 18 får "för mycket pengar".

Saxat från Konsumenternas.se

"Om ett barn har tillgångar som överstiger åtta prisbasbelopp (44 800 kr x 8 = 358 400 kr för 2017) står förvaltningen av tillgångarna under viss kontroll av överförmyndaren."

Nu kommer det vara så att detta med stor sannolikhet kommer bli ett problem för mig (min son). Det står om man vill investera i aktier och fonder är det något som de skall godkänna. Men det är inget jag har lust med.

Fråga:

- Har du eller någon du känner haft något problem med denna regel? Jag förstår ju om det är problem inom familjen eller släkten och ett barn ärver mycket pengar att denna kontroll kan vara bra. Mitt mål är dock att maximera utvecklingen av min sons pengar på ett kontrollerat sätt. Jag vill bara hans bästa i alla lägen så jag vill inte ha någon sådan här regel.

- Om du vet mer om detta. Enda lösningen är då att spara åt sin son genom att spara i sitt eget namn? jag hade ju velat lämna över allt till honom i framtiden när det känns rätt så hade ju gärna haft allt på ett konto.

Vet du något? Tacksam för all info.
Handlar oftast om de ärvt, fått pengar osv eller om någon ger dem en gåva med krav på att det ska spärras för förmyndaren. Det har väl tyvärr hänt i detta land att föräldrar stulit allt från sina barn.
Så två val, kör på eller byt strategi!

1 kolla inte med myndigheten vad som gäller.
2 fortsätt som vanligt.
3 undvik att det ens blir tjafs genom öppna ett till eget isk och handla därifrån, när barnet blivit myndig får den en skattefri gåva från sin snälle far.
Citera
2017-10-01, 09:07
Medlem
trottwells avatar
http://haninge.se/sodertorns-overfor...sparrat-konto/

"Ospärrade bankkonton

Huvudregeln är att alla omyndiga barns bankkonton är utan spärr även om barnet har tillgångar över åtta basbelopp. De flesta föräldrar kan därför ta ut sina barns medel utan överförmyndarnämndens samtycke. Fortfarande är det dock barnets bästa och dess behov som är avgörande för hur barnets tillgångarna ska användas och placeras."

TS, det är viktigt att du håller dig informerad i framtiden, detta gäller idag men det kan ändras. Tänk också på att texten ovan gäller bankkonton, vad som gäller för andra tillgångar tex aktier är inte helt klart, är du det minsta tveksam, kontakta en Advokat, det kan vara väl använda pengar.

http://www.vallentuna.se/sv/Omsorg-o...ns-tillgangar/
Senast redigerad av trottwell 2017-10-01 kl. 09:18.
Citera
2017-10-01, 09:43
Medlem
neurobotics avatar
Tack för svaren alla. Då borde detta vara lugnt för min del.
Citera
2017-10-01, 10:21
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Tack för svaren alla. Då borde detta vara lugnt för min del.

Spar du i barnets namn?

Varför gör man det?

Är det inte bättre att själv äga pengarna så slipper man alla bekymmer?
Citera
2017-10-01, 10:30
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Spar du i barnets namn?

Varför gör man det?

Är det inte bättre att själv äga pengarna så slipper man alla bekymmer?

Nä, jag sparar på Avanza. Där genom en Kapitalförsäkring som står på mig men är i mitt barns namn på något sätt. Detta för att jag inte vill att min son skall få pengarna exakt när han är 18. Detta kanske gör att detta inte är något problem alls för mig.
Citera
2017-10-01, 10:57
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Nä, jag sparar på Avanza. Där genom en Kapitalförsäkring som står på mig men är i mitt barns namn på något sätt. Detta för att jag inte vill att min son skall få pengarna exakt när han är 18. Detta kanske gör att detta inte är något problem alls för mig.

Men varför står det i ditt barns namn överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in