Citat:
Ursprungligen postat av
orrecrist
Du menar att grundträning är att springa milen lugnare eller springa kortare distanser för mindre påfrestning? Sen när man känner sig redo öka successivt? Dock svårt att bara dra en mil på 40 hursomhelst efter längre uppehåll. Jag började bara springa rakt av efter några års uppehåll, kan inte säga att jag känner någon påfrestning, snarare tvärtom skulle jag säga, hade lite problem med ena knät samt andra foten, alltså ytterst lite, det har som ett brev på posten helt försvunnit, som att kroppen vänjer sig med löpningen. Jag är såklart tacksam för det men gäller säkert att vilja emellan åt. Speciellt om man känner att något är fel.
Grundträning är framförallt ett nyckelbegrepp inom periodisering. Man tränar kroppen med lugn distansträning. När säsongen närmar sig börjar man toppa kroppen med fart. Tanken är att kroppen då ska vara så stark som möjligt för att klara av påfrestningarna.
Själv började springa ordentligt för nåt år sedan. Pressade mig för att springa fort på milen. Gick skitbra i ungefär ett år. Nu är jag småskadad och får köra tråkig rehab. Anledningen för mig var förmodligen att jag är naturligt snabb i kroppen men var jävligt klen i muskler och senor.
Det kanske är helt annorlunda för dig och om du är i 20-årsåldern så gäller ju lite andra regler

.