Jag har varit på plats i Göteborg runt händelserna sedan tidigt i förmiddags.
My 5 cent....
NMF marcherade ifrån Ica Maxi in emot Korsvägen.
När dom nådde Korsvägen så skulle dom ha fortsatt rakt fram (D.v.s på Skånegatan) tills dom kom till Korsningen Tegnérsgatani/Berzeeligatan/Stensturegatan/Skånegatan.
Där skulle dom fortsätta in på Sten Sturegatan.
Jag stod i korsningen och väntade på att dom skulle komma.
Dom var påväg, och Polisen flyttade bak avspärrningarna ytterliggare 100m för att minska risken att motdemostranter inte skulle storma NMF)
Jag pratade med en Polis utanför Scandinavium. Och tydligen skall våldsaktivister ha konfronterat
NMF vid Korsvägen, vilket gjorde att dom fick gå åt andra hållet (Emot Ica Focus) och gå på baksidan istället.
Men där täpptes dom till ordentligt....
Fredliga "bystanders" som bara var ute på stan hamnade mitt emellan Polis, NMF, AFA, Vänsteraktivister och fredliga motdemostranter.
NMF stod istället nedanför en skåpbil (Typ Mercedes Sprinter med bakgavellift) och höll tal i högtalare.
Polisen hade mer eller mindre byggt murar av bilar, hästar och polispersonal som förhindrade motdemostranter ifrån att komma för nära.
Men 20m ifrån där Polisen höll tal så finns det en kiosk (Kiosken bredvid Lisebergs tågterminal)
Uppe på taket stod det folk (Där stod jag b.l.a) man kunde gå dit igenom att gå på den avspärrade motorvägspåfarten ifrån Ica Focus.
Dom flesta uppe på taket var journalister/fotografer & fredliga motdemostranter, men även ett par högljudda demostranter som stod och visslade, skrek och bytte ordväxlingar mellan NMF och dom på taket.
En snorunge som kastade en banger från taket emot polishästarna...
Så när han stod och tände sin andra runda så tog jag tag i honom snabbt. Så kom Polisen som stod bakom oss 5 sekunder senare och omhändetog honom... (Tjock vit kille i svarta mjukisbyxor och hoodtröja över skallen) uppskattningsvis i 25 års åldern.
Anledningen varför jag skriver motdemostranter och inte våldsvänster är p.g.a att det var så blandat.
Säg att motståndsrörelsen var 3000 personer.... Då var uppskattningsvis 2800 av dom högljudda men fredliga "vanliga" människor, medan ett par hundra var AFA och våldsamt folk.
Likaså i NMF....
Dom var kanske 500 personer utanför Ica...
200 personer stod o nickade o sa inte ett ord... 100 st var 60+ o stod i bakkanten..
Och resterande 100-200 var vakter som stod med sköldar, eller lite mer fysiskt aktiva snubbar som stod och skrek tillbaka emot motdemostranterna på taket.
Min uppfattning är att NMF tryckte på Polisen med sina sköldar av anledning att dom försökte stoppa demostrationen... NMF Ville gå vänster längst med älven för att komma till Sten Sturegatan.
Och Polisen ville att dom skulle fortsätta rakt fram (Bakom Ica Focus) mellan motorvägen och älven..
Karta
https://i.imgur.com/a0LpAyO.jpg
Röd cirkel = Här höll NMF sitt tal i lastbilen
Blå markering = Planerad rutt
Rosa markering = Rutten som det blev istället
Lila markering = Såhär ville NMF gå
Brun markering = Såhär ville Polisen att NMF skulle gå
Röda markeringar = Polisens barikeringar
Bild på "torget" där NMF höll möte:
https://i.imgur.com/blAgC1X.jpg