• 1
  • 2
2017-05-01, 00:10
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Ngon som provat detta super-medel i kosttillskott? Vad gav det er?

http://articles.mercola.com/sites/ar...s-disease.aspx

http://www.ivlproducts.com/Health-Li...-Brain-Health/

http://doctormurray.com/resveratrol-...rain-function/
Citera
2017-05-01, 00:14
Medlem
Jag kpte 8 burkar eller s 2008 ngt och t ett tag. Borde finnas mer forskning nu kanske.

Har fortfarande kvar ngon burk.
Citera
2017-05-01, 01:08
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad-Macka
Ngon som provat detta super-medel i kosttillskott? Vad gav det er?

Det r en kraftig antioxidant. Jag vet inte vad det gav mig. Mjligen bttre smn. Vissa rapporterar om mera vakenhet dagtid. Jag vet ej vad jag ska tro. Men generellt r antioxidanter bra men inte i fr stora mngder fr kroppen behver fria radikaler ocks. Fria radikaler br drfr inte minskas fr mycket genom diverse tillskott av antioxidanter. Rerservatrol sgs frhindra vissa sjukdomar som exempelvis Alzheimer mfl. Men eftersom underskningar inte gjorts lngsiktigt p mnniskor med reservatrol s vet ingen.

Stora doser av mnet sgs ta bort kroppens frmga att bygga upp kondition. Viktigt r att reservatrol sgs ta bort slaggprodukter i form av protein i cellernas vvnad, ngot som r viktigt fr cellens funktion. Dligt med reservatrol r att mjligen har kosttillskott ingen strre inverkan p kroppen i det lnga loppet.

Jag skulle rekommendera blbrspulver om du vill ha ett "super-tillskott".

Jag kommer testa att ta nu ett tag och s ska jag rapportera upplevelsen, har en burk hemma. Mjligen det gr jag sover bttre.. men jag vet inte..

Kper ni reservatrol ta reda p vilka mrken och sammansttningar som rekommenderas.
Senast redigerad av Hegamon 2017-05-01 kl. 01:11.
Citera
2017-05-08, 13:37
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag skulle rekommendera blbrspulver om du vill ha ett "super-tillskott".
Blbr innehller andra nyttiga mnen, som antocyaniner, men inte resveratrol. Lingon och vindruvor innehller resveratrol.

Vin r poppulrt och vissa vinpimplare skyller sitt drickande p att de vill f i sig resveratrol (men d kan de dricka druvjuice eller ta russin istllet).
Jag ter lingonsylt varje dag fr att f i mig resveratrol.
Citera
2017-05-08, 23:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Blbr innehller andra nyttiga mnen, som antocyaniner, men inte resveratrol. Lingon och vindruvor innehller resveratrol.

Vin r poppulrt och vissa vinpimplare skyller sitt drickande p att de vill f i sig resveratrol (men d kan de dricka druvjuice eller ta russin istllet).
Jag ter lingonsylt varje dag fr att f i mig resveratrol.

Jag frstr mig inte p det hr med att ta exempelvis lingonsylt fr att f i sig resveratrol. Mngden i lingon mste vara frsvinnande liten. Fr att f effekt iaf ngolunda enligt kliniska tester mste mngden resveratrol vara mycket hg. 1 kapsel jag har motsvarar 100 eller om det var 1000 flaskor vin. D mngden av mnet mste vara betydande och det existerar inte p naturlig vg genom exempelvis lingon.

Lingon dremot rcker vl fr att fylla behov av vitamin C.
Senast redigerad av Hegamon 2017-05-08 kl. 23:50.
Citera
2017-05-09, 14:27
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Lingon dremot rcker vl fr att fylla behov av vitamin C.

Nej fr rtta mig. Lingon innehller per 100 gram 11% av rekommenderat dagsinnehll. Vilket motsvarar ca 1 kg lingon fr att n rekommenderat dagsbehov av vitamin C. Sledes en dlig klla fr att tillgodose c-vitaminbehovet.

Jordgubbar dremot, rcker med ca 120 gram jordgubbar fr samma mngd vitamin C.

Lingon har samma mngd resveratrol som rda vindruvor. Men d terstr problemet att f i sig mngden som kliniskt anses pverka kroppen. Och det var allts 1000 glas rdvin, vilket en kapsel p 1000 mg resveratrol motsvarar. Nu rekommenderar mnga ta ca 200-300 mg resveratrol... d mttlighet r bst.

Det motsvarar nd enorma mngder lingon, utan att jag har frskt rkna ut vikten i lingon fr att uppn terapeutiska niver av resveratrol genom just lingon.
Citera
2017-06-04, 12:25
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jag frstr mig inte p det hr med att ta exempelvis lingonsylt fr att f i sig resveratrol. Mngden i lingon mste vara frsvinnande liten.

Du gr ett felaktigt pstende om mngden resveratrol i lingon. Mngden resveratrol i lingon r jmfrbar med den i vindruvor:

Author information
Abstract

A study was conducted to determine the presence of resveratrol, pterostilbene, and piceatannol in Vaccinium berries. Samples representing selections and cultivars of 10 species from Mississippi, North Carolina, Oregon, and Canada were analyzed by gas chromatography/mass spectrometry. Resveratrol was found in Vaccinium angustifolium (lowbush blueberry), Vaccinium arboretum (sparkleberry), Vaccinium ashei (rabbiteye blueberry), Vaccinium corymbosum (highbush blueberry), Vaccinium elliottii (Elliott's blueberry), Vaccinium macrocarpon (cranberry), Vaccinium myrtillus (bilberry), Vaccinium stamineum (deerberry), Vaccinium vitis-ideae var. vitis-ideae (lingonberry), and Vaccinium vitis-ideae var. minor (partridgeberry) at levels between 7 and 5884 ng/g dry sample. Lingonberry was found to have the highest content, 5884 ng/g dry sample, comparable to that found in grapes, 6471 ng/g dry sample. Pterostilbene was found in two cultivars of V. ashei and in V. stamineum at levels of 99-520 ng/g dry sample. Piceatannol was found in V. corymbosum and V. stamineum at levels of 138-422 ng/g dry sample. These naturally occurring stilbenes, known to be strong antioxidants and to have cancer chemopreventive activities, will add to the purported health benefits derived from the consumption of these small fruits.

Copyright 2004 American Chemical Society
PMID: 15264904 DOI: 10.1021/jf040095e

Citat:
Fr att f effekt iaf ngolunda enligt kliniska tester mste mngden resveratrol vara mycket hg.
Felaktigt pstende om att dosen ska vara extremt hg.

Resveratrol upptcktes nr man underskte varfr mnniskor som t medelhavskost fick positiva hlsoeffekter. Man sg att de drack vin, t druvor och russin, och forskarna fann resveratrol i vindruvornas skal. Folk kring medelhavet fr dagligen i sig sm mngder resveratrol som ger positiva hlsoeffekter. Medelhavskostare fr inte i sig extremt hga doser.

Citat:
1 kapsel jag har motsvarar 100 eller om det var 1000 flaskor vin. D mngden av mnet mste vara betydande och det existerar inte p naturlig vg genom exempelvis lingon.
Du vill slippa knna att du kpt en ondig dyr produkt, men saknar std fr att det behvs extremt hga doser.

Extremt hga doser r nstan alltid farligt oavsett vilket mne du stoppar i dig i hg dos.
Alla mnniskor behver vatten men dricker du fr hga mngder vatten p ett par timmar s dr du.
Alla mnniskor behver mineralet jrn men i hga doser fr du leverskador.
Alla mnniskor behver c-vitamin men i hga doser fr du frt-skador.
O s v...

Har du vetenskapliga bevis fr att det r ofarligt att varje dag konsumera 100 gnger mer resveratrol n vad man fr i sig via kosten? Kllor? Lnkar?

Evolutionen har inte anpassat mnniskans kropp fr extrema doser. Mnniskans kropp r anpassad fr sdana doser som vi kan f i oss genom livsmedel.
Citera
2017-06-04, 12:43
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Du vill slippa knna att du kpt en ondig dyr produkt, men saknar std fr att det behvs extremt hga doser.

Extremt hga doser r nstan alltid farligt oavsett vilket mne du stoppar i dig i hg dos.
Alla mnniskor behver vatten men dricker du fr hga mngder vatten p ett par timmar s dr du.
O s v...

Har du vetenskapliga bevis fr att det r ofarligt att varje dag konsumera 100 gnger mer resveratrol n vad man fr i sig via kosten? Kllor? Lnkar?

Evolutionen har inte anpassat mnniskans kropp fr extrema doser. Mnniskans kropp r anpassad fr sdana doser som vi kan f i oss genom livsmedel.

Speciellt dyrt var det inte. Vilket bror duktigt inlgg du skrev. Doser p 1000mg dagligen av Reservatrol kan till och med jag anse vara fr mycket. Studier visar p att 200-250 mg r tillrckligt och ndvndigt fr mnniskor. Mera tenderar att frstra kroppens frmga att bygga upp kondition vid trning. Med resultat menar jag sdana som gjorts p mss och dom r i vanlig ordning oftast inte verfrbara till mnniskor. Kortfattat gr det inte veta effekten av Reservatrol frutom att det inte frhindrar mnniskor att frska ta reda p diverse effekter.

Egentligen ter jag Kreatin med mera frstende hllning d jag vet att det gr hjrnans funktion bttre. Medan jag egentligen inte vet vad Reservatrol gr. Drfr ligger burken med 1000 mg Reservatrol-kapslar mest och skrpar. Jag ter frsts inte 1000 mg Reservatrol nr jag r p det humret. Utan det rr sig mest om 200 mg per dag och tillflle. Mjligen att jag sover bttre av Reservatrol men det kan vara placebo. Har vl egentligen testat Reservatrol kanske 10 dagar. Och Kreatin 5 mg fr hjrnan intar jag varje dag.
Citera
2017-09-29, 16:13
Medlem
Citat:
Du gr ett felaktigt pstende om mngden resveratrol i lingon. Mngden resveratrol i lingon r jmfrbar med den i vindruvor:

Author information
Abstract

A study was conducted to determine the presence of resveratrol, pterostilbene, and piceatannol in Vaccinium berries. Samples representing selections and cultivars of 10 species from Mississippi, North Carolina, Oregon, and Canada were analyzed by gas chromatography/mass spectrometry. Resveratrol was found in Vaccinium angustifolium (lowbush blueberry), Vaccinium arboretum (sparkleberry), Vaccinium ashei (rabbiteye blueberry), Vaccinium corymbosum (highbush blueberry), Vaccinium elliottii (Elliott's blueberry), Vaccinium macrocarpon (cranberry), Vaccinium myrtillus (bilberry), Vaccinium stamineum (deerberry), Vaccinium vitis-ideae var. vitis-ideae (lingonberry), and Vaccinium vitis-ideae var. minor (partridgeberry) at levels between 7 and 5884 ng/g dry sample. Lingonberry was found to have the highest content, 5884 ng/g dry sample, comparable to that found in grapes, 6471 ng/g dry sample. Pterostilbene was found in two cultivars of V. ashei and in V. stamineum at levels of 99-520 ng/g dry sample. Piceatannol was found in V. corymbosum and V. stamineum at levels of 138-422 ng/g dry sample. These naturally occurring stilbenes, known to be strong antioxidants and to have cancer chemopreventive activities, will add to the purported health benefits derived from the consumption of these small fruits.

Copyright 2004 American Chemical Society
PMID: 15264904 DOI: 10.1021/jf040095e

Felaktigt pstende om att dosen ska vara extremt hg.

Resveratrol upptcktes nr man underskte varfr mnniskor som t medelhavskost fick positiva hlsoeffekter. Man sg att de drack vin, t druvor och russin, och forskarna fann resveratrol i vindruvornas skal. Folk kring medelhavet fr dagligen i sig sm mngder resveratrol som ger positiva hlsoeffekter. Medelhavskostare fr inte i sig extremt hga doser.

O s v...

Det r sant att medelhavskost r bra, men om det r fr att den innehller mer resveratrol finns det inget belgg fr. Det studier jag har sett har varit p mycket hga niver av resveratrol som inte r mjligt att f igenom kosten. Sedan om dessa studier r tillfrlitliga eller inte r givetvis alltid vrt att ifrgastta.

Sedan r det sklart att mnen inom kosten kan vara farliga i hga doser. Resveratrol vet vi inte tillrckligt mycket om i hga doser. Dock kan vissa substanser vara gynsamma i hga doser. Jag har tex varit mycket hjlpt av hga doser av q10 som r vrdelst i sm doser pga fr lgt upptag.
Senast redigerad av Burgundi 2017-09-29 kl. 17:11.
Citera
2017-09-29, 23:07
Medlem
RickRozays avatar
det mystiska med resveratrol var tydligen bara en naturligt frekommande antiinflammator. bara att kpa i mngder och testa, lika spnnande som att ta aspirin.

sen det dr skiten att man ska f i sig det via kost eller nnu mer pantat via vin r ljligt d mngderna r frsumbara och vinet i sig pga ldring r rtt inflammatoriskt, s det r bttre att vara utan om det r sjukdomsfrebyggande man frsker sig p
Citera
2017-10-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
det mystiska med resveratrol var tydligen bara en naturligt frekommande antiinflammator. bara att kpa i mngder och testa, lika spnnande som att ta aspirin.

sen det dr skiten att man ska f i sig det via kost eller nnu mer pantat via vin r ljligt d mngderna r frsumbara och vinet i sig pga ldring r rtt inflammatoriskt, s det r bttre att vara utan om det r sjukdomsfrebyggande man frsker sig p

Det dr med vin hller jag med om. Jag har sett trdar hr om hur bra det r att dricka vin pga resveratrol. Sdana hlsokurer brukar vara speciellt uppskattat hos de som har en dragning till att dricka alkohol och handlar nog mest om det.
Citera
2017-10-01, 13:48
Medlem
Vet inte om det har nmnts men mngden resveratrol i vin r otroligt liten. Ett glas vin innehller inte ens ett mg resveratrol. Det studier jag har sett handlar om 600 mg eller mer. S man br vara alkoholist gnger hundra fr att f ngon nytta av resveratrol. D lr man inte ha ngon lever kvar att processa resveratrol med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in