Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-01, 00:10
  #1
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Någon som provat detta super-medel i kosttillskott? Vad gav det er?

http://articles.mercola.com/sites/ar...s-disease.aspx

http://www.ivlproducts.com/Health-Li...-Brain-Health/

http://doctormurray.com/resveratrol-...rain-function/
Citera
2017-05-01, 00:14
  #2
Medlem
Jag köpte 8 burkar eller så 2008 ngt och åt ett tag. Borde finnas mer forskning nu kanske.

Har fortfarande kvar någon burk.
Citera
2017-05-01, 01:08
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad-Macka
Någon som provat detta super-medel i kosttillskott? Vad gav det er?

Det är en kraftig antioxidant. Jag vet inte vad det gav mig. Möjligen bättre sömn. Vissa rapporterar om mera vakenhet dagtid. Jag vet ej vad jag ska tro. Men generellt är antioxidanter bra men inte i för stora mängder för kroppen behöver fria radikaler också. Fria radikaler bör därför inte minskas för mycket genom diverse tillskott av antioxidanter. Rerservatrol sägs förhindra vissa sjukdomar som exempelvis Alzheimer mfl. Men eftersom undersökningar inte gjorts långsiktigt på människor med reservatrol så vet ingen.

Stora doser av ämnet sägs ta bort kroppens förmåga att bygga upp kondition. Viktigt är att reservatrol sägs ta bort slaggprodukter i form av protein i cellernas vävnad, något som är viktigt för cellens funktion. Dåligt med reservatrol är att möjligen har kosttillskott ingen större inverkan på kroppen i det långa loppet.

Jag skulle rekommendera blåbärspulver om du vill ha ett "super-tillskott".

Jag kommer testa att äta nu ett tag och så ska jag rapportera upplevelsen, har en burk hemma. Möjligen det gör jag sover bättre.. men jag vet inte..

Köper ni reservatrol ta reda på vilka märken och sammansättningar som rekommenderas.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2017-05-01 kl. 01:11.
Citera
2017-05-08, 13:37
  #4
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag skulle rekommendera blåbärspulver om du vill ha ett "super-tillskott".
Blåbär innehåller andra nyttiga ämnen, som antocyaniner, men inte resveratrol. Lingon och vindruvor innehåller resveratrol.

Vin är poppulärt och vissa vinpimplare skyller sitt drickande på att de vill få i sig resveratrol (men då kan de dricka druvjuice eller äta russin istället).
Jag äter lingonsylt varje dag för att få i mig resveratrol.
Citera
2017-05-08, 23:18
  #5
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Blåbär innehåller andra nyttiga ämnen, som antocyaniner, men inte resveratrol. Lingon och vindruvor innehåller resveratrol.

Vin är poppulärt och vissa vinpimplare skyller sitt drickande på att de vill få i sig resveratrol (men då kan de dricka druvjuice eller äta russin istället).
Jag äter lingonsylt varje dag för att få i mig resveratrol.

Jag förstår mig inte på det här med att äta exempelvis lingonsylt för att få i sig resveratrol. Mängden i lingon måste vara försvinnande liten. För att få effekt iaf någolunda enligt kliniska tester måste mängden resveratrol vara mycket hög. 1 kapsel jag har motsvarar 100 eller om det var 1000 flaskor vin. Då mängden av ämnet måste vara betydande och det existerar inte på naturlig väg genom exempelvis lingon.

Lingon däremot räcker väl för att fylla behov av vitamin C.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2017-05-08 kl. 23:50.
Citera
2017-05-09, 14:27
  #6
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Lingon däremot räcker väl för att fylla behov av vitamin C.

Nej får rätta mig. Lingon innehåller per 100 gram 11% av rekommenderat dagsinnehåll. Vilket motsvarar ca 1 kg lingon för att nå rekommenderat dagsbehov av vitamin C. Således en dålig källa för att tillgodose c-vitaminbehovet.

Jordgubbar däremot, räcker med ca 120 gram jordgubbar för samma mängd vitamin C.

Lingon har samma mängd resveratrol som röda vindruvor. Men då återstår problemet att få i sig mängden som kliniskt anses påverka kroppen. Och det var alltså 1000 glas rödvin, vilket en kapsel på 1000 mg resveratrol motsvarar. Nu rekommenderar många äta ca 200-300 mg resveratrol... då måttlighet är bäst.

Det motsvarar ändå enorma mängder lingon, utan att jag har försökt räkna ut vikten i lingon för att uppnå terapeutiska nivåer av resveratrol genom just lingon.
Citera
2017-06-04, 12:25
  #7
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag förstår mig inte på det här med att äta exempelvis lingonsylt för att få i sig resveratrol. Mängden i lingon måste vara försvinnande liten.

Du gör ett felaktigt påstående om mängden resveratrol i lingon. Mängden resveratrol i lingon är jämförbar med den i vindruvor:

_______________________
J Agric Food Chem. 2004 Jul 28;52(15):4713-9.
Resveratrol, pterostilbene, and piceatannol in vaccinium berries.
Rimando AM1, Kalt W, Magee JB, Dewey J, Ballington JR.
Author information
Abstract

A study was conducted to determine the presence of resveratrol, pterostilbene, and piceatannol in Vaccinium berries. Samples representing selections and cultivars of 10 species from Mississippi, North Carolina, Oregon, and Canada were analyzed by gas chromatography/mass spectrometry. Resveratrol was found in Vaccinium angustifolium (lowbush blueberry), Vaccinium arboretum (sparkleberry), Vaccinium ashei (rabbiteye blueberry), Vaccinium corymbosum (highbush blueberry), Vaccinium elliottii (Elliott's blueberry), Vaccinium macrocarpon (cranberry), Vaccinium myrtillus (bilberry), Vaccinium stamineum (deerberry), Vaccinium vitis-ideae var. vitis-ideae (lingonberry), and Vaccinium vitis-ideae var. minor (partridgeberry) at levels between 7 and 5884 ng/g dry sample. Lingonberry was found to have the highest content, 5884 ng/g dry sample, comparable to that found in grapes, 6471 ng/g dry sample. Pterostilbene was found in two cultivars of V. ashei and in V. stamineum at levels of 99-520 ng/g dry sample. Piceatannol was found in V. corymbosum and V. stamineum at levels of 138-422 ng/g dry sample. These naturally occurring stilbenes, known to be strong antioxidants and to have cancer chemopreventive activities, will add to the purported health benefits derived from the consumption of these small fruits.

Copyright 2004 American Chemical Society
PMID: 15264904 DOI: 10.1021/jf040095e
________________________________

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
För att få effekt iaf någolunda enligt kliniska tester måste mängden resveratrol vara mycket hög.
Felaktigt påstående om att dosen ska vara extremt hög.

Resveratrol upptäcktes när man undersökte varför människor som åt medelhavskost fick positiva hälsoeffekter. Man såg att de drack vin, åt druvor och russin, och forskarna fann resveratrol i vindruvornas skal. Folk kring medelhavet får dagligen i sig små mängder resveratrol som ger positiva hälsoeffekter. Medelhavskostare får inte i sig extremt höga doser.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
1 kapsel jag har motsvarar 100 eller om det var 1000 flaskor vin. Då mängden av ämnet måste vara betydande och det existerar inte på naturlig väg genom exempelvis lingon.
Du vill slippa känna att du köpt en onödig dyr produkt, men saknar stöd för att det behövs extremt höga doser.

Extremt höga doser är nästan alltid farligt oavsett vilket ämne du stoppar i dig i hög dos.
Alla människor behöver vatten men dricker du för höga mängder vatten på ett par timmar så dör du.
Alla människor behöver mineralet järn men i höga doser får du leverskador.
Alla människor behöver c-vitamin men i höga doser får du frät-skador.
O s v...

Har du vetenskapliga bevis för att det är ofarligt att varje dag konsumera 100 gånger mer resveratrol än vad man får i sig via kosten? Källor? Länkar?

Evolutionen har inte anpassat människans kropp för extrema doser. Människans kropp är anpassad för sådana doser som vi kan få i oss genom livsmedel.
Citera
2017-06-04, 12:43
  #8
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du vill slippa känna att du köpt en onödig dyr produkt, men saknar stöd för att det behövs extremt höga doser.

Extremt höga doser är nästan alltid farligt oavsett vilket ämne du stoppar i dig i hög dos.
Alla människor behöver vatten men dricker du för höga mängder vatten på ett par timmar så dör du.
Alla människor behöver mineralet järn men i höga doser får du leverskador.
Alla människor behöver c-vitamin men i höga doser får du frät-skador.
O s v...

Har du vetenskapliga bevis för att det är ofarligt att varje dag konsumera 100 gånger mer resveratrol än vad man får i sig via kosten? Källor? Länkar?

Evolutionen har inte anpassat människans kropp för extrema doser. Människans kropp är anpassad för sådana doser som vi kan få i oss genom livsmedel.

Speciellt dyrt var det inte. Vilket bror duktigt inlägg du skrev. Doser på 1000mg dagligen av Reservatrol kan till och med jag anse vara för mycket. Studier visar på att 200-250 mg är tillräckligt och nödvändigt för människor. Mera tenderar att förstöra kroppens förmåga att bygga upp kondition vid träning. Med resultat menar jag sådana som gjorts på möss och dom är i vanlig ordning oftast inte överförbara till människor. Kortfattat går det inte veta effekten av Reservatrol förutom att det inte förhindrar människor att försöka ta reda på diverse effekter.

Egentligen äter jag Kreatin med mera förstående hållning då jag vet att det gör hjärnans funktion bättre. Medan jag egentligen inte vet vad Reservatrol gör. Därför ligger burken med 1000 mg Reservatrol-kapslar mest och skräpar. Jag äter förstås inte 1000 mg Reservatrol när jag är på det humöret. Utan det rör sig mest om 200 mg per dag och tillfälle. Möjligen att jag sover bättre av Reservatrol men det kan vara placebo. Har väl egentligen testat Reservatrol kanske 10 dagar. Och Kreatin 5 mg för hjärnan intar jag varje dag.
Citera
2017-09-29, 16:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du gör ett felaktigt påstående om mängden resveratrol i lingon. Mängden resveratrol i lingon är jämförbar med den i vindruvor:

_______________________
J Agric Food Chem. 2004 Jul 28;52(15):4713-9.
Resveratrol, pterostilbene, and piceatannol in vaccinium berries.
Rimando AM1, Kalt W, Magee JB, Dewey J, Ballington JR.
Author information
Abstract

A study was conducted to determine the presence of resveratrol, pterostilbene, and piceatannol in Vaccinium berries. Samples representing selections and cultivars of 10 species from Mississippi, North Carolina, Oregon, and Canada were analyzed by gas chromatography/mass spectrometry. Resveratrol was found in Vaccinium angustifolium (lowbush blueberry), Vaccinium arboretum (sparkleberry), Vaccinium ashei (rabbiteye blueberry), Vaccinium corymbosum (highbush blueberry), Vaccinium elliottii (Elliott's blueberry), Vaccinium macrocarpon (cranberry), Vaccinium myrtillus (bilberry), Vaccinium stamineum (deerberry), Vaccinium vitis-ideae var. vitis-ideae (lingonberry), and Vaccinium vitis-ideae var. minor (partridgeberry) at levels between 7 and 5884 ng/g dry sample. Lingonberry was found to have the highest content, 5884 ng/g dry sample, comparable to that found in grapes, 6471 ng/g dry sample. Pterostilbene was found in two cultivars of V. ashei and in V. stamineum at levels of 99-520 ng/g dry sample. Piceatannol was found in V. corymbosum and V. stamineum at levels of 138-422 ng/g dry sample. These naturally occurring stilbenes, known to be strong antioxidants and to have cancer chemopreventive activities, will add to the purported health benefits derived from the consumption of these small fruits.

Copyright 2004 American Chemical Society
PMID: 15264904 DOI: 10.1021/jf040095e
________________________________


Felaktigt påstående om att dosen ska vara extremt hög.

Resveratrol upptäcktes när man undersökte varför människor som åt medelhavskost fick positiva hälsoeffekter. Man såg att de drack vin, åt druvor och russin, och forskarna fann resveratrol i vindruvornas skal. Folk kring medelhavet får dagligen i sig små mängder resveratrol som ger positiva hälsoeffekter. Medelhavskostare får inte i sig extremt höga doser.


Du vill slippa känna att du köpt en onödig dyr produkt, men saknar stöd för att det behövs extremt höga doser.

Extremt höga doser är nästan alltid farligt oavsett vilket ämne du stoppar i dig i hög dos.
Alla människor behöver vatten men dricker du för höga mängder vatten på ett par timmar så dör du.
Alla människor behöver mineralet järn men i höga doser får du leverskador.
Alla människor behöver c-vitamin men i höga doser får du frät-skador.
O s v...

Har du vetenskapliga bevis för att det är ofarligt att varje dag konsumera 100 gånger mer resveratrol än vad man får i sig via kosten? Källor? Länkar?

Evolutionen har inte anpassat människans kropp för extrema doser. Människans kropp är anpassad för sådana doser som vi kan få i oss genom livsmedel.

Det är sant att medelhavskost är bra, men om det är för att den innehåller mer resveratrol finns det inget belägg för. Det studier jag har sett har varit på mycket höga nivåer av resveratrol som inte är möjligt att få igenom kosten. Sedan om dessa studier är tillförlitliga eller inte är givetvis alltid värt att ifrågasätta.

Sedan är det såklart att ämnen inom kosten kan vara farliga i höga doser. Resveratrol vet vi inte tillräckligt mycket om i höga doser. Dock kan vissa substanser vara gynsamma i höga doser. Jag har tex varit mycket hjälpt av höga doser av q10 som är värdelöst i små doser pga för lågt upptag.
__________________
Senast redigerad av Burgundi 2017-09-29 kl. 17:11.
Citera
2017-09-29, 23:07
  #10
Medlem
RickRozays avatar
det mystiska med resveratrol var tydligen bara en naturligt förekommande antiinflammator. bara att köpa i mängder och testa, lika spännande som att ta aspirin.

sen det där skiten att man ska få i sig det via kost eller ännu mer pantat via vin är löjligt då mängderna är försumbara och vinet i sig pga åldring är rätt inflammatoriskt, så det är bättre att vara utan om det är sjukdomsförebyggande man försöker sig på
Citera
2017-10-01, 12:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
det mystiska med resveratrol var tydligen bara en naturligt förekommande antiinflammator. bara att köpa i mängder och testa, lika spännande som att ta aspirin.

sen det där skiten att man ska få i sig det via kost eller ännu mer pantat via vin är löjligt då mängderna är försumbara och vinet i sig pga åldring är rätt inflammatoriskt, så det är bättre att vara utan om det är sjukdomsförebyggande man försöker sig på

Det där med vin håller jag med om. Jag har sett trådar här om hur bra det är att dricka vin pga resveratrol. Sådana hälsokurer brukar vara speciellt uppskattat hos de som har en dragning till att dricka alkohol och handlar nog mest om det.
Citera
2017-10-01, 13:48
  #12
Medlem
Vet inte om det har nämnts men mängden resveratrol i vin är otroligt liten. Ett glas vin innehåller inte ens ett mg resveratrol. Det studier jag har sett handlar om 600 mg eller mer. Så man bör vara alkoholist gånger hundra för att få någon nytta av resveratrol. Då lär man inte ha någon lever kvar att processa resveratrol med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback