• 1
  • 2
2017-09-29, 15:29
Medlem
Ponera ett "vanligt" 40h/veckan jobb. Det är ganska vanligt att folk förhandlar om att jobba mindre (för en lägre lön givetvist).

Hur ser det ut åt andra hållet? Är det vanligt/möjligt att man förhandlar om att jobba 9h om dan för en 12.5% högre lön?
Citera
2017-09-29, 15:37
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blazyb
Ponera ett "vanligt" 40h/veckan jobb. Det är ganska vanligt att folk förhandlar om att jobba mindre (för en lägre lön givetvist).

Hur ser det ut åt andra hållet? Är det vanligt/möjligt att man förhandlar om att jobba 9h om dan för en 12.5% högre lön?
Nope, årsarbetstiden blir för hög!
Dessutom jobbar du mer än arbetstidsmåttet ska du ha övertid vilket ger mer än 12,5%,
Citera
2017-09-29, 15:39
Medlem
Kaustis avatar
Som sagt finns det lagar som krånglar till det. Du kan dock komma runt detta genom att ha två olika arbetsgivare, då får du jobba 80 timmar per vecka utan att någon kommer klaga.
Citera
2017-09-29, 15:41
Medlem
Finns det lagar som säger att du inte får jobba mer än 40h/veckan?

Det jag försöker säga är att ifall jag självmant vill jobba mer (t.ex. 9h dagar) för en högre lön. Detsamma om man jobbar 80% får man 80% av grundlönen. Om man jobbar 112.5% får man 112.5% av grundlönen.
Citera
2017-09-29, 15:44
Medlem
cacas avatar
Citat:
Finns det lagar som säger att du inte får jobba mer än 40h/veckan?

Det jag försöker säga är att ifall jag självmant vill jobba mer (t.ex. 9h dagar) för en högre lön. Detsamma om man jobbar 80% får man 80% av grundlönen. Om man jobbar 112.5% får man 112.5% av grundlönen.
Du kan jobba mer under vissa veckor, men under året finns det gränser för hur mycket du får arbeta, arbetstidslagen du vet,,, sen är det oftast omförhandlat i kollektivavtalet för passa på arbetsplatsen, men ramen finns alltid kvar.
Citera
2017-09-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Du kan jobba mer under vissa veckor, men under året finns det gränser för hur mycket du får arbeta, arbetstidslagen du vet,,, sen är det oftast omförhandlat i kollektivavtalet för passa på arbetsplatsen, men ramen finns alltid kvar.

Och vad ligger denna gränsen på? Ponera även att företaget inte har ett kollektivavtal. Det jag kunde hitta var:
Citat:
Den sammanlagda arbetstiden under varje period om sju dagar får uppgå till högst 48 timmar i genomsnitt under en beräkningsperiod om högst fyra månader

Då borde inte 45h i veckan vara några problem?
Citera
2017-09-29, 15:54
Medlem
cacas avatar
Citat:
Och vad ligger denna gränsen på? Ponera även att företaget inte har ett kollektivavtal. Det jag kunde hitta var:

Då borde inte 45h i veckan vara några problem?
Inget kollektivavtal då gäller lagen, ta reda på om de har avtal så kan du själv kolla vad som gäller för just dig.

Nej 45 timmar är inget problem, du kan arbeta mer men över en beräkningsperiod så får man inte överskrida tiden. Så jobbar du ex 50 tim v1, v2, v3 och 10 tim V4 så kan det vara ok. Då snittet blir 40 för dessa veckor, men du måste kolla vad som gäller för din arbetsplats.
Citera
2017-09-29, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Inget kollektivavtal då gäller lagen, ta reda på om de har avtal så kan du själv kolla vad som gäller för just dig.

Nej 45 timmar är inget problem, du kan arbeta mer men över en beräkningsperiod så får man inte överskrida tiden. Så jobbar du ex 50 tim v1, v2, v3 och 10 tim V4 så kan det vara ok. Då snittet blir 40 för dessa veckor, men du måste kolla vad som gäller för din arbetsplats.

Vad säger lagen då?
Citera
2017-09-29, 16:02
tror arbetsgivaren kan tvinga dig jobba X antal timmar och efter det kan du neka och då borde det vara förhandlingsbart .
Citera
2017-09-29, 16:44
Medlem
Jag tror ni inte riktigt förstår vad jag är ute efter. Frågan är om man kan förhandla om att få frivilligt jobba fler timmar mot en högre lön, t.ex. 9h om dan.
Citera
2017-09-29, 17:28
Medlem
Klart du kan, lagen är till för folk som inte vill arbeta.

Det är aldrig någon som kommer komma och slå dig på fingrarna för att du jobbar för mycket självmant, beordrar chefen dock att du ska jobba ohumant mycket och du inte vill det kan du ropa efter paragrafryttarna. Jobba på, pengar är kul.
Citera
2017-09-29, 18:36
Medlem
Pungterings avatar
Jag har för mig att det är 150h/år du får överskrida. Men ta det med en stor nypa salt.

Man kan gå runt det genom att starta eget och bli inhyrd.
Egenföretagare får jobba oändligt mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in