2017-09-28, 08:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Nu hittar du på igen, "Ljuger till sig intervjuer" - finns inget som tyder på att KW ljugit till sig intervjun och du skriver det bara för att återigen sänka KW.

Det är belagt från flera håll att hon påstod att hon kom från Wired, och att Wired inte hade hört hennes namn, varken på huvud- eller lokalredaktionerna, hade ju DN kollat upp. Om du läser den artikeln som var länkad till någon sida bak, där hennes journalistväninna skriver om K, så berättar hon ju också hur de (unga tjejer som försöker frilansa) arbetar. De träffar intervjupersonerna och skriver ihop något halvfärdigt först som de försöker sälja in, och därefter gör de klart arbetet. I mina ögon mycket märkligt, jag har som sagt frilansat till och från - vid sidan av annat yrke - i över 20 år, och jag har aldrig hört talas om någon som arbetar så. I Sverige skulle det inte gå - man skulle tappa all trovärdighet om man skulle ta upp folks tid, och sedan blir det inget.
Citera
2017-09-28, 08:37
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
Pjaa du, vad är ditt problem?

Ger man sig ut på djup vatten riskerar man att drunkna vare sig man är man eller kvinna...
http://www.expressen.se/nyheter/svensk-journalist-forsvunnen-i-is-omrade/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10846199.ab

Fonden kan ju skicka en frilansare till Nordkorea så får vi se hur det går...
Okej, du tycker alltså att journalister enbart ska hålla sig på säker mark. Då vet vi det.

Att media besitter viss makt och kan främja utvecklingen av demokrati och rättsäkerhet finns inte enligt dig eftersom ett sånt antagande inte är förenligt med ditt tänk.
Citera
2017-09-28, 08:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Falska förespeglingar? Ljuger till sig intervjuer? Att du orkar! Familjer startar fonder jämt efter ett barns död till nytta för något. Varför hacka på det här viset?

Men jag säger ju att jag inte tycker att det är något konstigt att starta en fond. Jag säger att det är fult att göra det med falska förespeglingar. Alltså i det här fallet a) att K är mördad vilket dom inte har rätt att påstå innan dom fallit och b) att hon i så fall skulle ha blivit mördad under någon martyrgärning i Sanningens tjänst och c) att de använder sig av en rad bilder på döda journalister som VERKLIGEN blivit mördade av sådana anledningar. Det är ohederligt.

Och nu diskuterar jag inte detta med fonden mer.
Citera
2017-09-28, 08:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Okej, du tycker alltså att journalister enbart ska hålla sig på säker mark. Då vet vi det.

Att media besitter viss makt och kan främja utvecklingen av demokrati och rättsäkerhet finns inte enligt dig eftersom ett sånt antagande inte är förenligt med ditt tänk.

På vilket sätt främjar det utveckling av demokrati och rättssäkerhet om en journalist skriver om vampyrsex eller folk som har gosedjur som fetischer? Eller för den delen om personer som äger en egen ubåt?
Citera
2017-09-28, 08:44
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På vilket sätt främjar det utveckling av demokrati och rättssäkerhet om en journalist skriver om vampyrsex eller folk som har gosedjur som fetischer? Eller för den delen om personer som äger en egen ubåt?
Så fonden är alltså till för vampyrsexskrivande journalister? Eller kan du möjligen ha fattat fel?
Citera
2017-09-28, 08:44
Medlem
Citat:
Det är belagt från flera håll att hon påstod att hon kom från Wired, och att Wired inte hade hört hennes namn, varken på huvud- eller lokalredaktionerna, hade ju DN kollat upp. Om du läser den artikeln som var länkad till någon sida bak, där hennes journalistväninna skriver om K, så berättar hon ju också hur de (unga tjejer som försöker frilansa) arbetar. De träffar intervjupersonerna och skriver ihop något halvfärdigt först som de försöker sälja in, och därefter gör de klart arbetet. I mina ögon mycket märkligt, jag har som sagt frilansat till och från - vid sidan av annat yrke - i över 20 år, och jag har aldrig hört talas om någon som arbetar så. I Sverige skulle det inte gå - man skulle tappa all trovärdighet om man skulle ta upp folks tid, och sedan blir det inget.
Du får gärna återkomma med dina flertal källor där KW påstår att hon är från Wired som du säger dig ha, DN-artikeln säger bara att media rapporterade fel initialt och att det blev korrigerat av KW:s anhöriga nästan direkt.
Citera
2017-09-28, 08:47
Medlem
Citat:
Nu är du där igen. Vampyrsex? Kom igen, den artikeln handlade ju inte om det utan det har du hittat på. Alla kan läsa och kolla, är det här en artikel som handlar om vampyrsex: https://www.theguardian.com/society/2015/aug/15/real-life-vampires-interview ? eller är det en artikel som i förbifarten säger att blodgrejen inte alltid har med sex att göra?
Citera
2017-09-28, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Bara notering angående slut på luft.

1) Kompressorn drivs mig veterligen mekaniskt kopplat till dieselmotor - så dieseln måste då köras under vatten och få luft och skicka ut avgaser. Kan vara så att tysken själv har eldriven kompressor.

2) Har ubåten läckande ventiler så är de på utsidan och kan alltså inte fixas från insidan - så tveksamt hur nödblåsning med luft från kabinen skulle kunna fungera bättre. Den ursprungliga tryckluften kan blåsa in snabbare och alltså bättre hålla undan för läckage.

3) Har PM fått slut på luft måste han glömt titta på mätarna. Eller gått djupare än han tänkt. Eller att någon i ubåten gjort misstaget att vattenfylla ballasttankarna en andra gång när man var på väg upp så att man ytterligare en gång behövde blåsa tankarna.

Ja eftersom det sista dyket max kan ha pågått i 9 timmar och 40 minuter (om jag förstår tidslinjen korrekt, sannolikt kortare) och det tidigare i tråden stått (tror det var av dig?) att ubåten har 60 manstimmar med luft för att andas vettigt, blir det ju svårköpt att det skulle varit någon form av syrebrist som gjort att PM tagit ett "rationellt" beslut att döda KW för att spara på syret så långt innan det började bli dåligt med syre. Sen är det nog ytterst sannolikt att ubåten varit uppe långt innan 10:40 för att dumpa likdelarna. Så drygt 9 timmar är nog en klar överdrift. Han stod väl knappast och styckade henne medan han var i en situation där syret kunde ta slut...

Om ubåten mot all förmodan fått tekniska problem med att komma upp som PM klarade lösa efter några timmar, verkar det ju hur man än vänder på det som ett exceptionellt kyniskt agerande att ha ihjäl den andra personen så snabbt, i stället för att fokusera på att prova fixa detta påstådda problemet i minst ett halvt dygn innan man ens kommer på tanken att göra något sånt.

EDIT: Insåg att jag inte ville hamna off-topic med massa frgor och reflektioner om ubåtsdetaljer för en redan så långsökt hypotes, så raderade stora delar av mitt inlägg.

Jag tyckte hypotesen att de gått tom för syre var intressant i början av tråden, innan mängden luft ubåten hade var väletablerad i tråden och innan händelseförloppet var väl etablerat. Men nu anser jag att den idén är bland de mer långsökta. Den skapar så otroligt många fler frågor än svar jämfört med många av de övriga händelseförloppen som det spekulerats kring.

PS
Ska vi kanske prova lägga ner snacket om den etiska aspekten av fonden och KWs föräldrars agerande i efterkant och "vampyrsextrams taget från lösa luften". Är det viktigt för saken egentligen? Nej

Och snälla kan folk sluta hitta på saker från lösa luften som förstör tråden genom att dessa påståenden ofta inte klarar stå oemotsagda även hur off-topic de än må vara, vilket gör att vi snabbt får 20-30 inlägg om off-topic trams vilket gör att det intressanta drunknar bort...
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-28 kl. 09:23.
Citera
2017-09-28, 08:53
Medlem
Kim Wall var en duktig och respekterad journalist som hade verkat i över 4 år.
Hon hade minst sagt en stor spännvidd
på sina repotage, inte alls sexfixerat som
en viss sk fd frilansare påstår här i tråden.
Citera
2017-09-28, 09:04
Medlem
Citat:
Men jag säger ju att jag inte tycker att det är något konstigt att starta en fond. Jag säger att det är fult att göra det med falska förespeglingar. Alltså i det här fallet a) att K är mördad vilket dom inte har rätt att påstå innan dom fallit och b) att hon i så fall skulle ha blivit mördad under någon martyrgärning i Sanningens tjänst och c) att de använder sig av en rad bilder på döda journalister som VERKLIGEN blivit mördade av sådana anledningar. Det är ohederligt.

Och nu diskuterar jag inte detta med fonden mer.
Du behöver inte diskutera fonden mer, så jag ska bara korrigera sånt du hittat på:

a) De hävdar precis det här: "On August 10, 2017, Kim disappeared after boarding the Danish inventor Peter Madsen’s submarine off the coast of Copenhagen. Ten days later, her body was found by the police. The investigation to her murder is ongoing. She had just turned 30 in March." vilket är 100% sakligt korrekt. Polisen undersöker frågan som mord. Det är enda stället hennes slut nämns.
b) Till och med du kan väl skriva under på att hon var ute på journalistiskt uppdrag? Även om det här inte var ett av hennes mest speciella uppdrag var det ändå som journalist hon var där.
c) Varken på fondens hemsida eller Gofundme-pagen finns några andra bilder än bilder på Kim och foton hon själv tagit.
Citera
2017-09-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

Naturligtvis inte men stoppar man näsan i vissa saker kan man bli av med den. Demokrati och rättssäkerhet är inget man kan ta för givet när man totar ihop ett reportage vilket en och annan journalist fått erfara... eller nästan 2000 skribenter...
https://cpj.org/killed/
https://cpj.org/killed/2017/kim-wall.php

Då och då är svärdet vassare än pennan... så nu vet du det....
Citera
2017-09-28, 09:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Du får gärna återkomma med dina flertal källor där KW påstår att hon är från Wired som du säger dig ha, DN-artikeln säger bara att media rapporterade fel initialt och att det blev korrigerat av KW:s anhöriga nästan direkt.

Både M och K:s pojkvän sa ju att hon hade sagt att hon arbetade på uppdrag från Wired. Båda kan inte ha dragit ett tidningsnamn på måfå ur minnet eller fattat fel. Hon har sagt att hon "är från Wired" och det är att slira på sanningen väldigt mycket när de (Wired) inte ens hade hört talas om henne. Hon valde såklart att nämna just Wired för att hon visste att det är en tung tekniktidskrift och kanske visste hon även, om hon gjort någon research alls, att M:s friend-turned-enemy har en blogg där. Ett verkligt lockbete alltså. Hade hon sagt sanningen, att hon inte visste om hon skulle kunna sälja in artikeln någonstans, så hade M antagligen inte tagit sig tid med henne när han var så pressad. (Och då hade hon dessutom levt idag.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in