Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Usch då.

Ja, det värsta är att det är trovärdigt också. Vad FAN kan ha hänt då? Planerat mord tror jag inte på - inte under dom omständigheterna och med så mycket sjabblande från M:s sida efteråt. Jag ser två möjligheter:
1. En ANNAN båtrelaterad olycka, som dock skulle ha varit mer besvärande för M som befähavare och/eller redare än en igenfallen lucka. Något som på intet sätt kunde skyllas på otur, andra fartyg eller K:s egen klumpighet
2. En olycka i samband med (gemensamt önskat) S/M-sex. Typ någon stryp- eller kvävningslek som pågått för länge - och och så upptäckte han plötsligt att hon var död.
Bara för att en annan hobby-fanatiker vad gäller U-båtar, gör sin egen utredning, betyder inte det per automatik att det är omöjligt att tornets lucka inte skulle kunna trycka ner KW i röret.
Hur många av de som skriver här, har själva klättrat i ett mycket smalt rör, flera meter? Alla som inte har det, ta en andra titt på hur röret upp till tornet ser ut! Det behövs inte ens en lucka i skallen, det räcker med att en fot slinter i det ögonblick kroppstyngden läggs på den, samtidigt som händerna är i en förflyttning, för att tappa fästet och rasa ner!
Vad jag försöker säga, är att luckan i sig kanske inte är det farliga, det kan vara ett okontrollerat fall ner genom röret, från toppen är det tre-fyra meter. En person som tappar taget, och börjar rasa nedåt, kommer sannolikt att slå i hakan/huvudet i stegen och det behövs inte en så kraftig smäll för knock-out ( jämför boxning och en lyckad upper-cut mot hakan, den rörelsen huvudet då utsätts för leder ofta till utslagning, och då har de flesta dessutom tjurnackar med muskler att hindra huvudrörelsen).
Samtidigt, för att inte få hela forumet på mig, vill jag förtydliga att jag håller det för mer sannolikt att en annan "olycka"/medveten aktiv handling av PM har skett. Problemet är, att rätten måste visa på och bevisa ett alternativ till PM's version, med fysiska bevis och indicier.
Jag anser att något med luckan kan ha lett till att KW rasat ner i röret, och blivit mycket svårt skadad av fallet, själva smällen från luckan behöver inte ha gett de allvarliga skadorna, även om PM sagt att det fanns en intryckning i huvudet. Det kan vara ett försök till att konstruera ett olycksscenario, där den verkliga orsaken kanske var en slägga eller en kofot, som landade i KW's huvud.
Nu är huvudet inte återfunnet och jag tror det behövs för att en slutgiltig dom om dråp/mord ska kunna vinna laga kraft. Det lutar åt att dödsorsaken är våld mot huvudet, antingen genom PM's utfall, eller genom ett fritt fall i röret.
Och, så länge det är möjligt, kan PM klara sig med sin förklaring, om inte en annan händelse kan bevisas, som bygger på analyser av torson. Vi får se, om han håller kvar vid sin förklaring, han har ju ändrat sin historia ett par gånger.......