2017-09-27, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Inte om vi spekulerar i planen på sex i ubåten under turen. Debatten tidigare är ju hur kul det är att ha sex i en oljig och kvav ubåt, varvid tysken noterar att det finns ytterligare mer problematiska miljöer.
Visst, men tysken är inte här i tråden och diskuterar, det är det jag menar. Att han kan ubåtar och har träffat PM vet vi, och där tillför ju hans åsikter faktiskt något (även om jag inte håller med i de alltid ) men här sitter tysken och diskuterar med någon annan i en annan tråd och vi får små urklipp från det - det blir offtopic för tysken är bara en annan person med åsikt.

(extremt dåligt tråkigt exempel på vad jag menar bakom spoilertaggarna
Citera
2017-09-27, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"Tysken" skriver klokt och bra inatt. Precis så här tror jag också.

Das Boot war weder für eine Nachtfahrt noch für eine Alleinfahrt ausgerüstet. Und schon gar nicht für eine Nacht- Alleinfahrt. Seine Crew hat recht klar gesagt das er der einzige war, der überhaupt das Boot im Alleingang beherrschte.
Ich wäre im Leben nicht auf die Idee gekommen mit diesen nicht automatisierten 40 Tonner Nachts alleine zu fahren.
Und ich mache das als Hobby schon 30 Jahre und auf sehr unterschiedlichen Ubooten.
Lass irgendwo ein einziges Problem auftauchen - dann hat er keine Zeit um sich um seinen Gast zu kümmern.
Egal was der /die gerade mit der Luke oder dem Hauptgetriebe anstellt. Oder auch umgekehrt..
Das war Fahrlässig und das wußte er höchstwahrscheinlich auch. Also eine Tote an Bord, Fahrlässigkeit auf alle Fälle auch gegeben. Und dann setzt ein halblogischen Denken ein - welch Optionen habe ich noch..
Wenn er sie dann nicht mehr als Mensch angesehen hat - sondern als schnell zu lösendes Problem..
Er war/ist Problemlöser.

Einige Leute kritisieren hier, das wir uns zu sehr auf die technischen Umstände und Umgebungsvariablen konzentrieren.
Aber das muss man nun mal tun, wenn man im Ausschlußverfahren arbeiten will. Und bei so wenig Fakten muss man nun mal im Ausschlußverfahren arbeiten.

Warum hat er keine 2te Crew mitgenommen?
Warum hat sie niemanden (Freund, Freundin, Kameramann) mitgenommen?
Warum fährt er in die Dämmerung ohne nautische Ausrüstung?
Warum ?
Usw."

Min översättning:

"Båten var inte utrustad för ensamfärd eller för nattfärd, och i synnerhet inte för natt-ensamfärd. Dess besättning har gjort helt klart, att han var den ende som överhuvudtaget klarade av att köra den ensam.
Jag skulle aldrig i livet komma på idén att åka ut ensam med denna 40-tonnare på natten. Och då har jag ändå framfört ubåtar av väldigt olika typer i 30 år, som en hobby.
Skulle det bara uppstå ett enda problem någonstans, så har han ingen tid att se efter sin gäst. Oavsett vad han eller hon tar sig för med luckan eller spakarna. Eller tvärtom...
Detta var oaktsamt, och det visste han också med största sannolikhet. Alltså, en död ombord - åtminstone oaktsamhet /vållande/ skulle han få för. Och då sätter en halvlogisk tanke in: "vilka valmöjligheter återstår mig?"
Om han då inte längre såg henne som en människa utan som ett problem som snabbt måste lösas...
Han var/är dock en problemlösare.

Vissa kritiserar här att vi koncentrerar oss för mycket på tekniska omständigheter och omgivningsvariabler, men det måste man ju om man ska kunna arbeta med uteslutningsmetoden. Och med så lite fakta måste man nu en gång arbeta med uteslutningsmetoden.

Varför tog han inte med en andre besättningsman?
Varför tog hon inte med någon (pojkvän, väninna, fotograf)?
Varför for han ut i skymningen utan nautisk utrustning?
Varför?
O.s.v.."

Tack för länken, men en liten fråga:

Kan inte tyska, men är inte just det fetade något som du lagt till? Blir det verkligen den mest rättvisande översättningen där?

Att han var den enda som åkte ensam och att han var den enda som "klarade av att åka ensam", är ju två ganska olika saker. Den ena tyder på en hög grad av vårdslöshet eventuellt kombinerat med en obefogad hög grad av tro på sina egna färdigheter, medan din översättning mer tyder på att han hade någon form av unikt talang för att behärska komplicerade situationer i stressiga situationer eller nått.

Om något har väl denna sak visat att han är en hopplös pajas i nödsituationer (som provar att framstå som någon som är det motsatta) och att han just tycks ha en benägenhet att utsätta sig själv och andra för onödigt stora risker? Håller ni inte med?
Citera
2017-09-27, 09:10
Medlem
Citat:
Vem har sagt att PM inte har 25 kr till 3 liter diesel? Det man önskar är ju inte pengar till 3 liter diesel utan att en hel massa personer skall ge x*25 kr styck så man får ihop pengar till tusentals liter diesel så man helst kan helt slippa ta några som helst dieselkostnader. Ingen skillnad mot andra hobbyprojekt som hoppas kunna få donationer. De flesta som har barn har fått hjälpa till att sälja kakor, sockor mm när någon sportklubb är på jakt efter bidrag till sin verksamhet.

Men eftersom projektet tycks haft riktigt stora utmaningar med finansiering tycker jag det är intressant hur ofta PM tycks ha tagit ubåten på ensamma turer, åkt ner och sovit på havets botten och liknande helt utan att det hade något med att skaffa sponsorer eller övrigt. Stärker ju tesen om han narcissistiska drag, med mindre dessa omkostnader på något sätt kom från PM egen ficka. Säger inte det blev enorma belopp, men nån hundralapp per gång ändå är väl rimligt att anta det åtminstone borde kostat allt inräknat? Pratar nu om innan ubåtsklubben skrev över ubåten till PM för att slippa hans tjat.

Jaså, har vi dåligt med pengar. Ja klart vi måste spara. Men jag, Peter Madsen, kan ju naturligtvis få använda ubåten privat närmast obegränsat. Det har vi väl råd till, det tror jag säkert våra kära sponsorer tycker är ett bra ställe som deras pengar går till, att självaste Peter Madsen får leka ut sin pojkdröm ensam!
Citera
2017-09-27, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Usch då. Ja, det värsta är att det är trovärdigt också. Vad FAN kan ha hänt då? Planerat mord tror jag inte på - inte under dom omständigheterna och med så mycket sjabblande från M:s sida efteråt. Jag ser två möjligheter:

1. En ANNAN båtrelaterad olycka, som dock skulle ha varit mer besvärande för M som befähavare och/eller redare än en igenfallen lucka. Något som på intet sätt kunde skyllas på otur, andra fartyg eller K:s egen klumpighet

2. En olycka i samband med (gemensamt önskat) S/M-sex. Typ någon stryp- eller kvävningslek som pågått för länge - och och så upptäckte han plötsligt att hon var död.

Bara för att en annan hobby-fanatiker vad gäller U-båtar, gör sin egen utredning, betyder inte det per automatik att det är omöjligt att tornets lucka inte skulle kunna trycka ner KW i röret.

Hur många av de som skriver här, har själva klättrat i ett mycket smalt rör, flera meter? Alla som inte har det, ta en andra titt på hur röret upp till tornet ser ut! Det behövs inte ens en lucka i skallen, det räcker med att en fot slinter i det ögonblick kroppstyngden läggs på den, samtidigt som händerna är i en förflyttning, för att tappa fästet och rasa ner!

Vad jag försöker säga, är att luckan i sig kanske inte är det farliga, det kan vara ett okontrollerat fall ner genom röret, från toppen är det tre-fyra meter. En person som tappar taget, och börjar rasa nedåt, kommer sannolikt att slå i hakan/huvudet i stegen och det behövs inte en så kraftig smäll för knock-out ( jämför boxning och en lyckad upper-cut mot hakan, den rörelsen huvudet då utsätts för leder ofta till utslagning, och då har de flesta dessutom tjurnackar med muskler att hindra huvudrörelsen).

Samtidigt, för att inte få hela forumet på mig, vill jag förtydliga att jag håller det för mer sannolikt att en annan "olycka"/medveten aktiv handling av PM har skett. Problemet är, att rätten måste visa på och bevisa ett alternativ till PM's version, med fysiska bevis och indicier.

Jag anser att något med luckan kan ha lett till att KW rasat ner i röret, och blivit mycket svårt skadad av fallet, själva smällen från luckan behöver inte ha gett de allvarliga skadorna, även om PM sagt att det fanns en intryckning i huvudet. Det kan vara ett försök till att konstruera ett olycksscenario, där den verkliga orsaken kanske var en slägga eller en kofot, som landade i KW's huvud.

Nu är huvudet inte återfunnet och jag tror det behövs för att en slutgiltig dom om dråp/mord ska kunna vinna laga kraft. Det lutar åt att dödsorsaken är våld mot huvudet, antingen genom PM's utfall, eller genom ett fritt fall i röret.

Och, så länge det är möjligt, kan PM klara sig med sin förklaring, om inte en annan händelse kan bevisas, som bygger på analyser av torson. Vi får se, om han håller kvar vid sin förklaring, han har ju ändrat sin historia ett par gånger.......
Senast redigerad av Whyback 2017-09-27 kl. 09:57.
Citera
2017-09-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Men eftersom projektet tycks haft riktigt stora utmaningar med finansiering tycker jag det är intressant hur ofta PM tycks ha tagit ubåten på ensamma turer, åkt ner och sovit på havets botten och liknande helt utan att det hade något med att skaffa sponsorer eller övrigt. Stärker ju tesen om han narcissistiska drag, med mindre dessa omkostnader på något sätt kom från PM egen ficka. Säger inte det blev enorma belopp, men nån hundralapp per gång ändå är väl rimligt att anta det åtminstone borde kostat allt inräknat? Pratar nu om innan ubåtsklubben skrev över ubåten till PM för att slippa hans tjat.

Jaså, har vi dåligt med pengar. Ja klart vi måste spara. Men jag, Peter Madsen, kan ju naturligtvis få använda ubåten privat närmast obegränsat. Det har vi väl råd till, det tror jag säkert våra kära sponsorer tycker är ett bra ställe som deras pengar går till, att självaste Peter Madsen får leka ut sin pojkdröm ensam!

Det är inte några enorma bränslepengar när den går ut. Blir mer en balansgång - skall man lägga egna pengar på bränslet och regelbundet få använda ubåten? Eller skall man lägga egna pengar på att investera i mer instrument mm, men i stället ha ubåten liggande konstant vid kajen?

Genom att tigga pengar hoppas man väl kunna både ha möjlighet att använda ubåten och ändå få lite pengar över för övrigt underhålls amt vidareutveckla. Det är ju inte så att PM m fl anser att ubåten är färdigbyggd utan den är ett work-in-progress där det finns en bunt ytterligare saker man vill göra i mån av tid och pengar. Man har byggt så långt resurserna räcker - inte tills man nått gränsen för sin kompetens även om en del personer här väljer att tro någonting annat.
Citera
2017-09-27, 09:52
Medlem
Citat:
Det är inte några enorma bränslepengar när den går ut. Blir mer en balansgång - skall man lägga egna pengar på bränslet och regelbundet få använda ubåten? Eller skall man lägga egna pengar på att investera i mer instrument mm, men i stället ha ubåten liggande konstant vid kajen?

Genom att tigga pengar hoppas man väl kunna både ha möjlighet att använda ubåten och ändå få lite pengar över för övrigt underhålls amt vidareutveckla. Det är ju inte så att PM m fl anser att ubåten är färdigbyggd utan den är ett work-in-progress där det finns en bunt ytterligare saker man vill göra i mån av tid och pengar. Man har byggt så långt resurserna räcker - inte tills man nått gränsen för sin kompetens även om en del personer här väljer att tro någonting annat.

Det är intressanta spekulationer, som du och Kanelgas utbyter ideer kring. Jag ger dig rätt, det är inte enorma pengar i bränsle vi pratar om, vi har en deplacementsbåt i ytläge, den största energin går åt till att accelerera upp till marschfart, sedan är inte energiåtgången så stor att tuffa på. Men, det går nog ett par diesel-liter per distans, någon som vet/kan bedöma mer exakt, hur många?

Kanelgas vill extrapolera dålig ekonomi till dåliga beslut, beroende på personlig läggning ( narcissism). Det kan ju kanske vara så, men det kommer inte att ha någon betydelse i domstolen. Däremot kommer utlåtander från RPU att ha betydelse, mest för påföljden av domstolens utslag, men kanske också bidra i bevis/indicie-kedjan.
Senast redigerad av Whyback 2017-09-27 kl. 09:55.
Citera
2017-09-27, 09:54
Medlem
Citat:

Absolut, det är en balansgång. Tycker bara det är intressant att de flesta turer med ubåten då inte görs med fler av de som varit med och byggt ubåten, men så många med Peter Madsen ensam.

Är rimligt att anta att de flesta av de andra som byggt ubåten också har ett intresse av att åka ubåt. Rimligtvis kan det bero på att PM tar sig själv till rätta som jag skrev. Men inser nu att det också helt enkelt kan bero på att de andra var så trött på hans beteende att de inte tyckte det var skoj längre att åka ut med ubåten om Peter Madsen skulle vara med där han antagligen agerade som självutnämnd kapten, president, kejsare, chef, kung och gud på u-båten, vilket sannolikt övriga, ofta mer kompetenta medarbetare, tyckte var otroligt irriterande.

Att de tigger pengar tycker jag inte är konstigt, och som du säger det blir en balansgång. Ofta när Peter Madsen yttrar sig så tycks han vara stolt över just hur lite pengar och tid de behövt för att komma dit de har kommit. Men ändå tycks Peter Madsen alltså tycka att det är rimligt att han själv drar ut på massa turer i ubåten ensam, som både kostar pengar och som ökar risken avsevärt för skador, förseningar, olyckor och att deras bristande säkerhetstänk kommer till ytan.

Om han verkligen varit så målmedveten och fokuserad som han själv gillar att beskriva sig själv borde rimligtvis hans fokus vara något annorlunda. Det är därför jag anser att hans agerande även i denna aspekt är med att måla fram en bild av att han hade ovanligt höga tanker om sig själv och sannolikt någon personlighetsstörning och där hans egentliga mål snarare var att få leka ut sin pojkdröm medan han övertygar så stor del som möjligt av omvärlden att han är någon form av ubåts-geni som gör guld av gråsten. Hur bra projekten faktiskt gick var kanske inte sååå viktigt för honom, så länge han kunde skapa en bild utåt som bekräftade hans egna förträfflighet.

Men på sistone tycks verkligheten börjat hinna i fatt...
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-27 kl. 09:56.
Citera
2017-09-27, 10:01
Medlem
Jo, jag tycker PM borde låta fler i gruppen få vara med på turer. Dels av rättviseskäl eftersom de ju lägger tid. Dels för att de kanske då även blir villiga att donera mer av sina privata pengar i projektet.

Men PM är ju nu en hel del egofixerad så även om han njuter av att vara guidande kapten så är jag inte så säker på att han tänker detsamma om att för andra, tredje, ... tionde gången ta med sig lagspelarna på turer. Han föredrar nog att antingen vara ensam i ubåten eller bara ta med sig förstagångare som med ögon stora som tallrikar ställer frågor och förundras och samtidigt är lite lämpligt rädda.

Det är nu ingen här som beskyller PM för att vara på tok för social och alldeles för fokuserad på gruppdynamik, rättvisa mm.

Så slutresultatet blir att han är självisk vid turerna med ubåten - han vill få någon personlig vinning varje gång.
Citera
2017-09-27, 10:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag vet inte om Nautilus har något vattenpass men något av visarinstrumenten är en inklinometer som visar ubåtens lutning så PM kan se om fören ligger högt eller lågt. Osäker om det finns något instrument som även visar lutning i sidled - skulle behöva någon bättre närbild på instrumenten.

Edit: Jo, ubåten kan definitivt (och rent av förväntas) komma upp med för eller akter först. Den har tröghet som gör att det är svårt att balansera exakt hur mycket luft som skall blåsas in i de två dyktankarna för att både flyta plant och stiga utan att börja vrida sig.

Och PM vill inte fylla dem fullt på en gång utan vill helst få en lugn uppstigning, så han får dutta en del i respektive tank medan han tittar på inklinometer och djupmätare. Två handtag och två instrument och en hel väldans massa fördröjning mellan PM:s åtgärder och tydliga resultat på instrumenten.

Men väl på ytan kommer ubåten att rätta till större delen av eventuellt feltrim. Och så länge PM har kvar tryckluft kan han i lugn och ro korrigera innan han öppnar luckan och klättrar upp - så fort ubåten hamnade på ytan så upphör det stora reglerproblemet med hur ubåten skall balanseras och blir ett linjärt och trivialt problem. Går man från för till akter i en eka så kommer fören att åka upp en viss mängd och stanna i den nya vinkeln - det är under uppstigning som den regeln inte gäller för ubåten utan är fören för lätt och aktern för tung så kommer ubåten under uppstigningen att fortsätta att höja fören fortare än aktern varför ubåten fortsätter att vrida sig.

Ett instrument som mäter samma sak som ett vattenpass alltså? Konstigt att inte tysken sa något om det, han borde ju veta.

Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Att den här tysken har en kompis som haft en affär är väl extremt offtopic, eller?

Nej, för det lustiga (om man törs använda det ordet i det här sammanhanget) var att han svarade någon som anförde samma argument som vissa här, att Kim skulle aldrig åkt iväg för en kärleksstund med Madsen när pojkvännen väntade i hamnen. Då berättade tysken att hans kompis dykinstruktören hade haft sex med en tjej under vatten, medan pojkvännen väntade I BÅTEN. Alltså ännu mycket värre, så det argumentet håller liksom inte. Tänder det till mellan en man och en kvinna så har de ofta sex - i alla fall i vår del av världen där religionen inte håller oss så hårt i schack.

Citat:
Tack för länken, men en liten fråga:

Kan inte tyska, men är inte just det fetade något som du lagt till? Blir det verkligen den mest rättvisande översättningen där?

Att han var den enda som åkte ensam och att han var den enda som "klarade av att åka ensam", är ju två ganska olika saker. Den ena tyder på en hög grad av vårdslöshet eventuellt kombinerat med en obefogad hög grad av tro på sina egna färdigheter, medan din översättning mer tyder på att han hade någon form av unikt talang för att behärska komplicerade situationer i stressiga situationer eller nått.

Nej det är rätt. "...das er der einzige war, der überhaupt das Boot im Alleingang beherrschte." Ordagrant blir det: "att han var den ende, som överhuvudtaget behärskade båten vid ensamkörning"
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-27 kl. 10:24.
Citera
2017-09-27, 10:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
De flesta länder önskar rättssäkra rättegångar. Men det betyder inte att man måste välja samma metod som Sverige - vi har inte ensamrätt på att komma på vad som fungerar bra.

Har du en problematisk rättegång så är det ändå ofta inte så att du skulle märka det om du satt i domstolen under förhandlingen eller i efterhand läser dokumenten. Har åklagaren t ex verkligen varit rättvis i den information som _inte_ presenteras? Har polisen verkligen varit rättvis i vilka förhör och tips man följde upp eller ej? De största juridiska katastroferna brukar ske den vägen - jury m fl tror att det är en rättvis rättegång för att de inte vet att de inte får hela sanningen.

I fallet med danska domstolar är det väl så att tidningarna får se hela materialet - men att de förväntas sålla vad de faktiskt skriver. Lite som att de får sitta med under rättegången men att det finns delar av rättegången de inte får presentera detaljer från.

Jag tycker våra lykta dörrar när åhörarna måste lämna salen är ett större problem än om ett land väljer att FuP inte skall bli offentlig.

Det generella här är att du konstant klagar för att du inte förses med mer information från dansk polis, åklagare och domstol. Du anser att de skall fungera som någon pressbyrå som förser dig med snask så du hela tiden vet vad som händer i denna historia. Finns flera tillfällen då du irriterat klagar att du inte får veta vad PM sagt eller vad polisen gör eller liknande. En utredning och en rättegång kan vara rättvis utan att hela världen måste hållas informerade om alla steg och om alla fakta - räcker gott med "peer review".

Nåja, advokaten har ju möjlighet att kalla in egna vittnen även om polisen har ratat dem. Hur mycket egna utredningar advokaten kan/vill/brukar göra på fältet i Sverige vet jag dock inte - det är möjligt att Madsens advokat t.ex. inte är så energisk som Perry Mason!

Planterar polisen egna bevis vilket förekommer, så kan förstås ingen domstol i världen garantera någon rättvisa.

Jag tyckte mig förresten läsa häromdagen att det var DU som gnällde över att vi inte får några nya köttstycken att sätta tänderna i..?
Citera
2017-09-27, 10:28
Medlem
Citat:
Absolut, det är en balansgång. Tycker bara det är intressant att de flesta turer med ubåten då inte görs med fler av de som varit med och byggt ubåten, men så många med Peter Madsen ensam.

Är rimligt att anta att de flesta av de andra som byggt ubåten också har ett intresse av att åka ubåt. Rimligtvis kan det bero på att PM tar sig själv till rätta som jag skrev. Men inser nu att det också helt enkelt kan bero på att de andra var så trött på hans beteende att de inte tyckte det var skoj längre att åka ut med ubåten om Peter Madsen skulle vara med där han antagligen agerade som självutnämnd kapten, president, kejsare, chef, kung och gud på u-båten, vilket sannolikt övriga, ofta mer kompetenta medarbetare, tyckte var otroligt irriterande.

Att de tigger pengar tycker jag inte är konstigt, och som du säger det blir en balansgång. Ofta när Peter Madsen yttrar sig så tycks han vara stolt över just hur lite pengar och tid de behövt för att komma dit de har kommit. Men ändå tycks Peter Madsen alltså tycka att det är rimligt att han själv drar ut på massa turer i ubåten ensam, som både kostar pengar och som ökar risken avsevärt för skador, förseningar, olyckor och att deras bristande säkerhetstänk kommer till ytan.

Om han verkligen varit så målmedveten och fokuserad som han själv gillar att beskriva sig själv borde rimligtvis hans fokus vara något annorlunda. Det är därför jag anser att hans agerande även i denna aspekt är med att måla fram en bild av att han hade ovanligt höga tanker om sig själv och sannolikt någon personlighetsstörning och där hans egentliga mål snarare var att få leka ut sin pojkdröm medan han övertygar så stor del som möjligt av omvärlden att han är någon form av ubåts-geni som gör guld av gråsten. Hur bra projekten faktiskt gick var kanske inte sååå viktigt för honom, så länge han kunde skapa en bild utåt som bekräftade hans egna förträfflighet.

Men på sistone tycks verkligheten börjat hinna i fatt...

Är det/var det så många kvar i "teamet"?? Jag har uppfattat det som att ett ubåtssällskap släppt allt som hade med PM att göra, och det var bara några praktikanter kvar i kretsen.

PM hade nog själv också slutat att fokusera på UC3, han ville vara "raket-Madsen", i en tuff konkurrens med en tidigare kompanjon, "von någonting". UC3 kunde dock användas för att hålla uppmärksamheten kring "den förträfflige" PM igång. Den senaste ( sista?) resan blev dock mindre framgångsrik......
Citera
2017-09-27, 10:40
Medlem
Citat:
Jo, jag tycker PM borde låta fler i gruppen få vara med på turer. Dels av rättviseskäl eftersom de ju lägger tid. Dels för att de kanske då även blir villiga att donera mer av sina privata pengar i projektet.

Men PM är ju nu en hel del egofixerad så även om han njuter av att vara guidande kapten så är jag inte så säker på att han tänker detsamma om att för andra, tredje, ... tionde gången ta med sig lagspelarna på turer. Han föredrar nog att antingen vara ensam i ubåten eller bara ta med sig förstagångare som med ögon stora som tallrikar ställer frågor och förundras och samtidigt är lite lämpligt rädda.

Det är nu ingen här som beskyller PM för att vara på tok för social och alldeles för fokuserad på gruppdynamik, rättvisa mm.

Så slutresultatet blir att han är självisk vid turerna med ubåten - han vill få någon personlig vinning varje gång.

Du speglar personligheten PM precis som jag gör. En fullblodsegoist, som gärna har ett hov kring sig, så länge de gör nytta, för honom, och lyder, och att han kan få någon egen vinning! Men om det inte passar PM, så är de inte ens dasspapper värda.

Den stora frågan är; kan han också vara en mördar- och styckar-maskin? Jag tvivlar på mördare, men kan helt klart tänka mig att han ensam på sin "fantastiska" skapelse, den hafsigt byggda UC3, kan ta sig friheten att bestämma om sjöbegravning. För att kunna genomföra den, krävs styckning, och som den handlingskraftige varelse han är, går han till verket.......

Mycket talar för att det finns olyckliga omständigheter/olycka inblandad, i kombination med en person, som inte har normala sociala spärrar i sin "verktygslåda".
Senast redigerad av Whyback 2017-09-27 kl. 10:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in