Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-09-26, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Men om du gör det och blir rånad så är du offer för rån - inte medskyldig

Nja jag tänkte på flickan. För att man är under 15 år så kan man inte bjuda ut sig hur som helst och tro att man är orörbar för att man är under 15 år. Jag tycker naturligtvis att grabbarna har gjort fel, men jag tycker inte att flickan skall 'uppmuntras' med 200 000 kronor för att hon uppfört sig horlikt !

Om jag förstått det rät så hade hon haft en 'fling' m Robin tidigare. Ni får henne att framstå som otroligt oskyldig vilket jag inte tycker. Förr var man barn och oskuld vid 13 år. Nu är man inte det längre.....
Citera
2017-09-26, 17:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Nja jag tänkte på flickan. För att man är under 15 år så kan man inte bjuda ut sig hur som helst och tro att man är orörbar för att man är under 15 år. Jag tycker naturligtvis att grabbarna har gjort fel, men jag tycker inte att flickan skall 'uppmuntras' med 200 000 kronor för att hon uppfört sig horlikt !

Om jag förstått det rät så hade hon haft en 'fling' m Robin tidigare. Ni får henne att framstå som otroligt oskyldig vilket jag inte tycker. Förr var man barn och oskuld vid 13 år. Nu är man inte det längre.....
Det är fullständigt betydelselöst hur många flingar hon haft med honom eller någon annan.
Det är likafullt våldtäkt.
Att de dessutom var bekanta innan talar dessutom för det grövre brottet - våldtäkt mot barn
Citera
2017-09-26, 17:55
Medlem
henki420s avatar
Det är barnets föräldrar som dragit våldtäktsmännen inför domstol. Vad hon ville eller tycker är ointressant. Det är också föräldrarna som får skadeståndet. Hade någon supit ner mitt barn och sedan utfört sexuella handlingar mot henne hade jag (och förmodligen alla föräldrar) också dragit förövarna inför domstol.

Hon ska inte straffas av domstolen, utan möjligen av föräldrarna. Förhoppningsvis blev hon lite klokare av händelsen. Tror knappast att hon ser det hela som någon vinst då hon skämt ut sig inför sina jämnåriga.
Citera
2017-09-26, 19:05
Medlem
Tim Sebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det skvallras nu om att tidigare offer som inte ville anmäla förr, nu överväger att anmäla, nu när de ser att det funkar att få en våldtäktsman dömd. Det finns inget målnummer, eftersom det inte finns ett mål, ännu.

De kanske fick ett litet hopp om rättvisa nu när hovrätten dömt två våldtäktsmän.

Det intressanta är ju att trovärdigheten hos brottsoffren i domstol, borde ha ökat då de pekar ut en dömd gärningsman.

Var skvallras detta, och finns det några detaljer i skvallret?
Citera
2017-09-26, 22:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det skvallras nu om att tidigare offer som inte ville anmäla förr, nu överväger att anmäla, nu när de ser att det funkar att få en våldtäktsman dömd. Det finns inget målnummer, eftersom det inte finns ett mål, ännu.

De kanske fick ett litet hopp om rättvisa nu när hovrätten dömt två våldtäktsmän.

Det intressanta är ju att trovärdigheten hos brottsoffren i domstol, borde ha ökat då de pekar ut en dömd gärningsman.

Andra offer som anmäler - nu när de ser att det funkar.
Betänk att offret här fick väldigt mycket pengar.

Det finns ju risker med att man, för fällande dom i det här fallet, inte behövde några andra bevis än ett mycket svagt vittnesmål av en kompis som tyckte sig se ett guppande huvud i mörkret - där ingen av de två utövarna själva uppgav sig minnas att något sexuellt skett. Inga fynd av tekniska bevis, inga funna prover, inga söndriga kläder eller skador. Flickan ifråga behövde inte heller delta i rättegången.

Man kan ju få ihop flera hundratusen på att anmäla nu så här efteråt. Kanske det uppgivna offret själv också slipper delta så mycket i rätten. MGM är ju redan en dömd våldtäktsman, lätt att tro att han varit snett ute i andra sammanhang och kanske därför inte så svårt att vinna ett nytt våldtäktsmål mot honom?

Det finns en stor fara med denna dom. Det kan mycket väl vara så att AB gjort sig skyldig även till andra sexualbrott. Dock finns risken att någon tar chansen att tjäna en hacka skattefritt och nu kommer med falska anklagelser - eller klart överdrivna anklagelser. När beviskraven för fällande dom är så låga är ju oddsen för att göra försök med en anmälan, rätt bra.
Det är inte riktigt rättssäkert.
Citera
2017-09-27, 03:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Det finns ju risker med att man, för fällande dom i det här fallet, inte behövde några andra bevis än ett mycket svagt vittnesmål av en kompis som tyckte sig se ett guppande huvud i mörkret - där ingen av de två utövarna själva uppgav sig minnas att något sexuellt skett. Inga fynd av tekniska bevis, inga funna prover, inga söndriga kläder eller skador. Flickan ifråga behövde inte heller delta i rättegången.

Man kan ju få ihop flera hundratusen på att anmäla nu så här efteråt. Kanske det uppgivna offret själv också slipper delta så mycket i rätten. MGM är ju redan en dömd våldtäktsman, lätt att tro att han varit snett ute i andra sammanhang och kanske därför inte så svårt att vinna ett nytt våldtäktsmål mot honom?

Det finns en stor fara med denna dom. Det kan mycket väl vara så att AB gjort sig skyldig även till andra sexualbrott. Dock finns risken att någon tar chansen att tjäna en hacka skattefritt och nu kommer med falska anklagelser - eller klart överdrivna anklagelser. När beviskraven för fällande dom är så låga är ju oddsen för att göra försök med en anmälan, rätt bra.

Håller helt med dig. Inte rättssäkert någonstans. Ser fram emot många anmälningar i framtiden !!
Citera
2017-09-27, 10:40
Medlem
Citat:

När det är så dyrt att våldta, leder det till slutsatsen att det ändå är ett billigt nöje för Ant*nio och R*bin, då det är en utgift som i slutändan, blir dyr för oss skattebetalare. Det allmänna står för notan på nästan hela beloppen, och gärningsmännen kommer undan med en struntsumma.

Jag håller inte med dig om faran. Kan man få till fler åtal, så tycker jag det är en utmärkt signal om vad samhället tolererar. Just med tanke på Ant*nio, där polletten inte trillat ner ordentligt i han tjocka huvud. Reaktionen från föräldrarna får mig att tycka att en släng till av rättvisa skulle göra nytta i Ant*nios utveckling. Så att han fattar allvaret, och hur vi andra ser på saken!

Det vi ser är ungdomar som är ute på kvällarna, som unga flest. Men det är uppenbart att alla inom bekantskapskretsen inte vet var gränserna går för normalt umgänge.

Föräldrar ska inte behöva oroa sig för att pojkar langar sprit och våldtar flickorna på detta vidriga sätt. Det ska inte behöva bli så att man låser in flickor i den feministiska stormakten Sverige, för att pojkars okontrollerade sexualdrift och förakt mot flickor normaliseras.
Citera
2017-09-27, 12:56
Bannlyst
Citat:
När det är så dyrt att våldta, leder det till slutsatsen att det ändå är ett billigt nöje för Ant*nio och R*bin, då det är en utgift som i slutändan, blir dyr för oss skattebetalare. Det allmänna står för notan på nästan hela beloppen, och gärningsmännen kommer undan med en struntsumma.

Jag håller inte med dig om faran. Kan man få till fler åtal, så tycker jag det är en utmärkt signal om vad samhället tolererar. Just med tanke på Ant*nio, där polletten inte trillat ner ordentligt i han tjocka huvud. Reaktionen från föräldrarna får mig att tycka att en släng till av rättvisa skulle göra nytta i Ant*nios utveckling. Så att han fattar allvaret, och hur vi andra ser på saken!

Det vi ser är ungdomar som är ute på kvällarna, som unga flest. Men det är uppenbart att alla inom bekantskapskretsen inte vet var gränserna går för normalt umgänge.

Föräldrar ska inte behöva oroa sig för att pojkar langar sprit och våldtar flickorna på detta vidriga sätt. Det ska inte behöva bli så att man låser in flickor i den feministiska stormakten Sverige, för att pojkars okontrollerade sexualdrift och förakt mot flickor normaliseras.

Känns som det är en massa tyckare här som uttalar sig om 'när jag var ung' ungefär. Skulle vara intressant om det fanns några ungdomar mellan 15-25 som kan kommentera hur vanligt det är att man har sex när andra är med osv. Får en känsla att det är annat nu än när vi var unga. Kanske ingen som skäms över att man sugit av någon bland kompisar etc.
Citera
2017-09-27, 20:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Jo det är naturligtvis alltid bra att åtala de skyldiga och helst fälla dem också.

Men det är absolut inte acceptabelt med för lättvindiga åtal och domar - det är total rättsröta.

Om det blir för lätt att få till åtal och fällande domar med alldeles för låga beviskrav, är risken väldigt stor att vi får falska åtal om påhittade brott. Alldeles särskilt som det påstådda "offret" dessutom kan få flera hundratusen skattefritt i skadestånd.

Det finns en väldigt stor risk att några unga tjejer nu kanske tar chansen och anklagar de dömda unga förövarna för fler brott. 13-åringen fick ju ett par hundratusen skattefritt - då kan ju andra tjejer också försöka.

Man behöver inte ljuga så flagrant - man behöver bara kanske mest överdriva.
Ett mer oskyldigt kyssande och lätt hånglande kan beskrivas som ett ofrivilligt påtvingat samlag eller oralsex - eller att killen hade handen innanför trosorna. Vips faller en dom om våldtäkt av en flicka som nu efteråt påstår att hon var för full för att säga nej. Inga säkra vittnen, inga tekniska bevis och nekande gärningsman - men det kommer klirra till hundra tusen i hennes ficka. Till och med kanske att ett gäng av några tjejkompisar påstår sig alla råkat ut för samma sak - det kan bli en rejäl hacka för tjejgänget.

Att fälla en enda oskyldig gärningsman för en våldtäkt han inte begått - är faktiskt värre än att låta hundra våldtäktsmän gå fria.

Som samhälle har vi helt enkelt inte råd med att riskera att folk döms för saker de inte gjort. Särskilt inte om det beror på alltför låga beviskrav och lockande skattefria skadestånd.
Citera
2017-09-27, 20:31
Medlem
Det kan ju oxå vara så att AB faktiskt har mer på sitt samvete och är rent överjävlig att tjejerna hellre får honom dömd igen än smak på stålar. Han var ju faktiskt som det framgår av domen att han var relativt nykter och fullt medveten
om att utnyttja läget
Citera
2017-09-27, 20:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallintorsk
Det kan ju oxå vara så att AB faktiskt har mer på sitt samvete och är rent överjävlig att tjejerna hellre får honom dömd igen än smak på stålar. Han var ju faktiskt som det framgår av domen att han var relativt nykter och fullt medveten
om att utnyttja läget

Naturligtvis kan det vara så att de bägge unga förövarna hamnat snett i andra sammanhang och begått sexualbrott mot andra tjejer, faktiskt fullt möjligt och inte osannorlikt. Då ska de åtalas och dömas.

Men det får inte vara för lätt att åtala och döma någon. Det måste vara ställt bortom allt rimligt tvivel att gärningsmannen har begått just detta brott. Beviskraven måste helt enkelt vara jättehöga eftersom domen är så kraftig. Låga beviskrav - eller inga alls - samtidigt som det delas ut stora lockande skattefria skadestånd till offer som inte ens behöver delta i rättegången och vittna, kan göra att vi hamnar väldigt snett och rättsosäkert.

Vår lust att sätta dit en förövare får aldrig gå ut över beviskraven. Då riskerar vi att en oskyldig döms. Speciellt som vi här lockar med hundratusentals kronor till de som säger sig vara offer.

Det är faktiskt farligt om det är för lätt för offret att anmäla, åtala och få någon dömd för våldtäkt. Det måste finnas en "tröskel" som man är beredd att gå över om man verkligen är ett offer. Ett visst motstånd och obehag som man måste ta sig igenom - så att inte vilken sur eller ratad kvinna som helst bara får lust att anmälla en man - av hämnd eller ekonomisk vinning.
Citera
2017-09-28, 00:02
Medlem
Citat:
Naturligtvis kan det vara så att de bägge unga förövarna hamnat snett i andra sammanhang och begått sexualbrott mot andra tjejer, faktiskt fullt möjligt och inte osannorlikt. Då ska de åtalas och dömas.

Men det får inte vara för lätt att åtala och döma någon. Det måste vara ställt bortom allt rimligt tvivel att gärningsmannen har begått just detta brott. Beviskraven måste helt enkelt vara jättehöga eftersom domen är så kraftig. Låga beviskrav - eller inga alls - samtidigt som det delas ut stora lockande skattefria skadestånd till offer som inte ens behöver delta i rättegången och vittna, kan göra att vi hamnar väldigt snett och rättsosäkert.

Vår lust att sätta dit en förövare får aldrig gå ut över beviskraven. Då riskerar vi att en oskyldig döms. Speciellt som vi här lockar med hundratusentals kronor till de som säger sig vara offer.

Det är faktiskt farligt om det är för lätt för offret att anmäla, åtala och få någon dömd för våldtäkt. Det måste finnas en "tröskel" som man är beredd att gå över om man verkligen är ett offer. Ett visst motstånd och obehag som man måste ta sig igenom - så att inte vilken sur eller ratad kvinna som helst bara får lust att anmälla en man - av hämnd eller ekonomisk vinning.

Är så klart inte acceptabelt att någon döms som är oskyldig,men så tycks det inte vara här.
Kan absolut förstå din oro och frågeställning,men i realiteten så finns det ett stort mörkertal när det gäller anmälda våldtäkter.
Är väldigt få som går till åtal,och ännu färre som blir dömda tyvärr.I just detta fall så fanns det flera vittnen,så är det oftast inte och då går våldtäktsmannen fri.
Om du googlar på det här ämnet så kommer du förstå att det inte är oskyldigt dömda våldtäktsmän som är problemet,utan tvärtom alla våldtäktsmän som går fria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in