2017-09-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsparkaren
Hur står sig LTU emot de så kallade "fyra stora" på arbetsmarknaden? T.e.x hur mycket skiljer det mellan en ny-exad I-are från LTH/LiU/KTH gentemot LTU ?

Du hittar nog inte så många från LTU inom IB eller MBB men annars är det ingen större skillnad.
Citera
2017-09-24, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
När man har gått klart en kurs så går det i alla fall att få ut betygsfördelning för den kursen (ackumulerat över några år bakåt) i sitt studieutdrag. Kryssa i rutan för att ta med resultattabell på den här sidan.

På LiTH tas dock inte plussare med i resultatfördelningen för kurserna, så det är troligen något högre än vad som kan utläsas genom tentastatistiken. Jag misstänker att det är samma för KTH.
Citera
2017-09-26, 14:44
Medlem
Skillnaden mellan civing industriell ekonomi och civilekonom?

Skillnaden mellan civilingenjör industriell ekonomi och civilekonom?

Väger industriell ekonomi tyngre än civilekonom om man ska göra karriär inom ekonomi och banksektorn?

Vet inte exakt vad industriell ekonomi ska leda till.
Citera
2017-09-26, 15:12
Medlem
Civilingenjör Industriell Ekonomi är en civilingenjörtsutbildning med inriktning på eknonomi, dvs. det är en teknisk utbildning. Fokus är inte att bli ekonom även om man kan jobba som det.
Civilekonom är en utbildning med fokus på ekonomi där man ska jobba som ekonom.

Utbildningarna tangerar varandra på vissa punkter, men vill du jobba inom bank så är det definitivt civilekonom du ska sikta på.
Vill du däremot jobba mot teknikföretag som managementkonsult eller som chef där så är det mer rätt med en civilingenjörsutbildning.
Citera
2017-09-26, 15:14
Bannlyst
Ursäkta om jag lånar denna tråd.
Men jag har en fråga angående industriell ekonomi.
Om man går industriell ekonomi, har man då bredd bas inom det tekniska? Alltså skulle man efter den utbildningen ändå kunna bli något inom energi och eller miljö t ex?
Citera
2017-09-26, 16:17
Medlem
Beror på vilken masterutbildning du väljer. På Lunds tekniska högskola vet jag att det finns ett masterprogram inom miljö.
Citera
2017-09-26, 17:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
Citera
2017-09-26, 17:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Skillnaden är att indek är en ingenjörsutbildning, ekonomi är en generell examen (kand + master). Kurserna i marknadsförings, projektledning etc. överlappar i princip, men indek kör mer matte samt i allmänhet mer teknik. Indek är dock inte i närheten i lika teknisk som en "riktig" ingenjörsutbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy

Utbildningarna tangerar varandra på vissa punkter, men vill du jobba inom bank så är det definitivt civilekonom du ska sikta på.

Att civek definitivt skulle vara bättre indek för bankjobb stämmer ju dock inte. För kvantitativa positioner (betaltjänster, räntor, etc) har indek nog bättre chanser att få jobb. Inom redovisning/finans/avtal/etc har ekonomer bättre läge. Mkt beror på vilka avdelningar man söker sig till.
Citera
2017-09-26, 17:28
Medlem
Kända personer som genomgått denna utbildning någonstans i landet ? Finns förstås
hur många som helst, men så här direkt kommer jag bara på Vattenfalls VD, den
förre basketspelaren. Han ser också ut som en sådan.

Hårda nypor bör hur som helst en person som efter denna utbildning vill ha framgång
behöva ...

"Även Hall är utbildad civilingenjör, men är den första Vattenfallschefen som har en examen från Linköpings Tekniska Högskola – i industriell ekonomi."
Citera
2017-09-27, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Kända personer som genomgått denna utbildning någonstans i landet ? Finns förstås

Hårda nypor bör hur som helst en person som efter denna utbildning vill ha framgång
behöva ...

"Även Hall är utbildad civilingenjör, men är den första Vattenfallschefen som har en examen från Linköpings Tekniska Högskola – i industriell ekonomi."

Tomas Franzén, VD Bonnier, Indek LiTH för att nämna en till.
Citera
2017-09-27, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie

behöva ...

Några alumner kan du se på wikipedias sida: https://sv.wikipedia.org/wiki/Indust...i_(utbildning)

Den "bästa" där är väl Martin Lundstedt som nu är VD för Volvo.
Citera
2017-09-27, 19:21
Medlem
Går 3:e året Teknik på gymnasiet och är mycket intresserad av att läsa Industriell Ekonomi.

Det jag brinner för i linjen är företag, organisation, marknadsföring, produkt m.m. Matematiken har
jag inga större bekymmer med, det kan jag ta mig igenom.

Men däremot Mekanik, Programmering, Hållbar Fysik och de tekniska/fysik ämnena har jag svårt att hitta motivation till. Det jag undrar är om dessa ämnen är riktade åt företags/industri hållet? Har de sammankopplat ämnena för att passa programmet?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in