Citat:
Ursprungligen postat av
Realist50tal
Jo, hon sa ju nåt sånt i TV4, hon hade ju inte "haft tid" att sköta sitt ordförandeskap i distriktsföreningen. Ordförande är ju högsta ansvarig för föreningens ekonomi. Innebär ju givetvis inte att kassören är oskyldig, men ordförande är högste ansvarig för ekonomin också, och ska godkänna genomförda transaktioner. Grejen är, att om ordföranden inte bryr sig så mycket, kan ju kassören frestas att låna ur kassan till både sig och andra vid behov.....
Precis. Jag hörde också i programmet att hon inte varit någon "närvarande distriktsordförande" eller hur hon nu valde att uttryckte sig. Jag har själv för många år sedan varit ordförande i en ideell förening och jag tycker det är skrämmande hur lätt det låter som att hon tog det uppdraget. Om jag minns rätt blev hon, enligt sig själv, kontaktad av revisorn med frågan "ska inte jag kolla på ekonomin?". Man skulle ju kunna tänka sig att en närvarande och engagerad ordförande skulle ta kontakt med revisorn på eget initiativ när allt är klart med ekonomin.
Sedan är det givetvis extremt korkat att "låna" pengar från kassan. Min teori är att det absolut inte var tänkt att låna pengar utan istället stjäla, men jag vet inte. Om jag var ordförande i det här distriktet skulle jag se rött om folk började låna pengar till sig själva från kassan, även om pengarna skulle betalas tillbaka med ränta. Ett politiskt parti ska inte "låna" ut pengar till sina medlemmar. Det får banker sköta.