2017-09-26, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl klart att han tänkte bärga N, helt oavsett vad han säger eller inte säger när han kommer iland. Annars hade han ju sänkt henne på ett större djup och simmat i land. För att minska polisens möjligheter att finna henne, OM de skulle få för sig att försöka. (Sedan kan det vara som herr'n med siffrorna och den vackra flickan i avataren säger, att det inte hade hjälpt att sänka på större djup.)

Merwinna. Nu får du sätta på dig tänkarhatten. Gå igenom allt vad Madsen har sagt.
Du kan inte tro på både hans första förklaring och även på hans efterförklaringar.
Jesus, jag tror jag kollapsar nu.
Du kan ju ta livet av folk med din ologik.
PS: Simmat i land? Han väntade ju med att sänka Ubåten tills räddningen kommit fram.
Man kan drunkna även på grunda djup.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-26 kl. 07:47.
Citera
2017-09-26, 07:42
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ja men GW är ju inte någon officiell person i det här målet.

Nej, lägg ingen tid på att försöka hitta det, det är inte viktigt vad GW säger. "Tysken" drämde ju också till honom på den andra sidan i går eller i förrgår. Tysken menar att GW är ute och cyklar (eller lutar sig för mycket ut genom fönstret, som han skrev ordagrant), när han tror att en journalist skulle börja reta upp ett intervjuobjekt med anklagelser och hån, och att denne i sin tur skulle bli så arg att han slog ihjäl journalisten. För tysken har det hela tiden varit uppenbart att de både hade avslutat arbetet för dagen, och gett sig ut på en lustresa på tu man hand i solnedgången...

Menar du tysken som har en ubåt? Han har lika lite att göra med detta som någon annan. Man hittade en lins på golvet, ska vi då också se med någon optiker om det är något syntest som kan ha gått över styr?
Citera
2017-09-26, 07:45
Medlem
Citat:
Jag säger bara att många människor trots allt smiter från olyckor, t.ex. när de kört på en cyklist eller fotgängare. Jag säger inte att det är RÄTT. Och jag tror inte att man själv VET vad man skulle göra, innan man är där. För egen del är jag nästan säker på att jag skulle kontrollera dödsfallet, för jag skulle inte kunna ta på mitt samvete att någon dog som hade kunnat räddas fortfarande.

Men när man väl konstaterat dödsfallet och inget går att ändra mer. Varför skulle man då egentligen utsätta sig för allt obehag och alla problem: polisförhör, kanske häktning (bara det skulle vara kusligt när man aldrig haft med sådant att göra tidigare). Sitta i domstolen, möta de anklagades blickar. Om de är från en hederskultur kan det t.o.m. bli livsfarligt, de kan resonera "öga mot öga och tand för tand". Kanske bli av med körkortet, förlora jobbet, vänner som vänder en ryggen. Kanske bli mobbad i fängelset, och inte kunna freda sig alls mot alla psyksjuka, aggressiva och okontrollerade människor med noll gränser eller sunt förnuft som sitter där. Barnen kan bli retade i skolan, förutom frågan var de ska bo när man sitter i häktet och sedan kanske fängelset. "Bara" för den dödes anhörigas skull? Människor som man inte känner, aldrig har träffat..?

Nej, jag kan förstå att man väljer att "låta de döda begrava sina döda" och räddar sig själv och ev. människor som är beroende av en. M hade nu inga barn, men han hade ansvar för många människor ändå som arbetsgivare, handledare o.s.v. - han höll i en verksamhet som var viktig för många och som nu mycket riktigt har upplösts.
Vad pratar du om? Att smita från en olycka (även om det är vedervärdigt) är inte jämförbart med att stycka upp en kropp och sänka den i havet?

"M hade nu inga barn, men han hade ansvar för många människor ändå som arbetsgivare, handledare o.s.v." - Att du försöker få det till att PM tänkte på någon annan än sig själv i det här.. Jag undrar också om han verkligen är en arbetsgivare? Hur många anställda hade han förutom sig själv egentligen?
Citera
2017-09-26, 07:47
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjallis
Menar du tysken som har en ubåt? Han har lika lite att göra med detta som någon annan. Man hittade en lins på golvet, ska vi då också se med någon optiker om det är något syntest som kan ha gått över styr?

Och ja, jag vet att det säkert är kameralins men blir inte samma klang i jämförelse
Citera
2017-09-26, 08:04
Medlem
Citat:
Ja men GW är ju inte någon officiell person i det här målet.

Nej, lägg ingen tid på att försöka hitta det, det är inte viktigt vad GW säger. "Tysken" drämde ju också till honom på den andra sidan i går eller i förrgår. Tysken menar att GW är ute och cyklar (eller lutar sig för mycket ut genom fönstret, som han skrev ordagrant), när han tror att en journalist skulle börja reta upp ett intervjuobjekt med anklagelser och hån, och att denne i sin tur skulle bli så arg att han slog ihjäl journalisten. För tysken har det hela tiden varit uppenbart att de både hade avslutat arbetet för dagen, och gett sig ut på en lustresa på tu man hand i solnedgången...
Tysken har uppenbarligen ingen koll. Vi vet att Kims vänner vinkade av henne när de åkte iväg, (http://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-nya-teori-om-forsvunna-kim/), hon har alltså inte myglat med att de ska åka ut en tur på kvällen utan det var en del i reportaget helt enkelt. Hade hon varit på G mot en affär så ber man inte sina polare "vinka av en" heller?

Jag tycker det är kul att du säger att "Nej, fan, GW har inget med det här fallet att göra, lyssna inte på vad han säger - det har den här random snubben på ett annat forum sagt"
Citera
2017-09-26, 08:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Vad pratar du om? Att smita från en olycka (även om det är vedervärdigt) är inte jämförbart med att stycka upp en kropp och sänka den i havet?

"M hade nu inga barn, men han hade ansvar för många människor ändå som arbetsgivare, handledare o.s.v." - Att du försöker få det till att PM tänkte på någon annan än sig själv i det här.. Jag undrar också om han verkligen är en arbetsgivare? Hur många anställda hade han förutom sig själv egentligen?

Det ÄR jämförbart, eftersom det p.g.a. de speciella omständigheterna i en ubåt inte GÅR att smita ifrån en olycka på annat sätt än att man får ut liket genom det där höga, smala röret.

Han hade inte betalda anställda, men han hade praktikanter samt en massa frivilligarbetare som verksamheten var viktig för. Nu när M är i fängelset så har ju verksamheten mycket riktigt fallit samman.

Citat:
Och ja, jag vet att det säkert är kameralins men blir inte samma klang i jämförelse

Nej, det var en kontaktlins, Kims vad jag förstod

Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Tysken har uppenbarligen ingen koll. Vi vet att Kims vänner vinkade av henne när de åkte iväg, (http://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-nya-teori-om-forsvunna-kim/), hon har alltså inte myglat med att de ska åka ut en tur på kvällen utan det var en del i reportaget helt enkelt. Hade hon varit på G mot en affär så ber man inte sina polare "vinka av en" heller?

Jag tycker det är kul att du säger att "Nej, fan, GW har inget med det här fallet att göra, lyssna inte på vad han säger - det har den här random snubben på ett annat forum sagt"

Kan man väl mycket väl göra. Vid det laget visste ju ändå pojkvännen och vännerna att hon träffat M redan, det gick inte att mörka längre. Och det är svårt att ge sig ut från hamnen med en UBÅT utan att det går rykten ändå. Vad dom två sedan hade för baktankar med turen behövde de ju inte berätta för folket som vinkade av i hamnen. De skulle snart försvinna vid horisonten ändå, och glömmas bort när de gick ner i sin egen undervattensvärld.

Citat:

Han har nog bättre förutsättningar att förstå fallet än GW i alla fall. Han känner ju M privat. Och han känner alla de saker som blir speciella just när platsen är en ubåt. Och allt som en ubåtskapten och -ägare måste tänka på.
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-26 kl. 08:13.
Citera
2017-09-26, 08:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag är övertygad om att ubåten kan luta mer än 5° i ytläge.

Bara det att jag samtidigt är övertygad att det behöver klart mer än vad ubåten kan luta för att luckan skall gå igen av sig själv. Jag tror att luckans tyngdpunkt + motviktens tyngdpunkt gör att det behövs åtminstone 15° innan luckan går igen.

Så länge PM inte har slut på komprimerad luft ser jag ingen större anledning att klättra ut utan att blåsa båda tankarna fullt. Och det märkliga är att det var så väldigt tyst om problem med dykventiler i samband med förra häktningsförhandlingen.

Just därför som jag tror att PM själv väljer att öppna för att KW tog tag och försökte dra sig upp i luckan i stället för att argumentera att luckan gick igen av sig själv. Efter att ha funderat en stund tror nog inte PM själv att luckan kan ha gått igen av svallvåg eller lutande ubåt.

Och det kan han ju inte ha haft eftersom han dök en gång till senare på natten. Eller - är tryckluften något man har med sig på båten i behållare, och kan fylla på under färd i ytläge? Men inte i u-läge?
Citera
2017-09-26, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Helt korrekt. Johanna Möller levererade lögner hela förundersökningen igenom bl.a. mer än 10-tal olika alibi varpå polisen fick arbeta hårt för att motbevisa dom alla. När ett motbevisats levererade hon genast ett annat. Slutligen hade dom lyckats motbevisa samtliga. Hon fälldes i Tingsrätten för mord/mordförsök av sina förälder samt anstiftan till mord på maken något år tidigare. Nu har hon och advokaten överklagat. Makens död kommer det nog främst att handla om pga att det var ett indiciemål där svårigheten låg att exakt bevisa hur det gick till, oavsett att motivet var uppenbart och att hennes trovärdighet var noll pga alla motbevisade lögner.

Så du har helt rätt, varje lögn har åklagaren skyldighet att motbevisa för att uppnå "..utom rimligt tvivel".

Så luckteorin måste motbevisas. Han har redan erkänt brott mot griftefriden. Han har aldrig påstått att han bevittnat hur hon fick luckan i huvudet. Bara att han hörde ett ljud och sedan såg henne liggande blödandes nedanför stegen. Nästa förklaringen blir kanske att måste ramlat när hon klättrat upp, eller annan olycka där hon kravlat sig in och sjunkit ihop nedanför stegen osv.

Dansk lag utmärker sig här mot övriga Norden. I Danmark gäller att domstolen från fall till fall avgör beviskraven så länge den inte dömer subjektivt.

Det blir så fel när ni i tråden gång efter gång utgår från svenskt rättsväsende, vilket du även gör i ditt exempel med Johanna Möller. Målsäganden i Danmark vittnar "under straffansvar" och får inte vara med under huvudförhandlingen förrän dom avlagt sitt vittnesmål, Sverige menar att jämnviktsprincipen mellan tilltalad och målsägande rubbas om målsäganden vittnar under ed.
Citera
2017-09-26, 08:43
Medlem
Citat:
Och det kan han ju inte ha haft eftersom han dök en gång till senare på natten. Eller - är tryckluften något man har med sig på båten i behållare, och kan fylla på under färd i ytläge? Men inte i u-läge?
Han har kompressor så uppe vid ytan eller om han åtminstone har snorkel över ytan så går det att fylla på. Om han gör så eller ej får du fråga PM om .
Citera
2017-09-26, 08:44
Bannlyst
Citat:

Men vad gör du här då, om det bara är fel på oss?

Det är nog du och många fler med dig som skall rätta er och se till Dansk rätt här och inte prata utifrån svenskt rätt. Danmark äger huvudförhandlingen. Dansk rätt gäller alltså.
Citera
2017-09-26, 08:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Han har kompressor så uppe vid ytan eller om han åtminstone har snorkel över ytan så går det att fylla på. Om han gör så eller ej får du fråga PM om .

OK - det är vanlig luft man suger in och komprimerar alltså. Det är ju billigt och bra i alla fall!
Citera
2017-09-26, 08:55
Medlem
Citat:
Det ÄR jämförbart, eftersom det p.g.a. de speciella omständigheterna i en ubåt inte GÅR att smita ifrån en olycka på annat sätt än att man får ut liket genom det där höga, smala röret.
Nej, för det ena är passivt. Du fortsätter bara köra. Det andra är aktivt - utan att medicinskt utbildad personal dödförklarat henne börjar han såga i henne. Efter att tagit av henne trosor och strumpbyxor. Att det har med transport att göra har förhandlats en del i tråden - och nej, kunde han få upp torsot så kunde han lika gärna fått upp hela KW.

Citat:
Han hade inte betalda anställda, men han hade praktikanter samt en massa frivilligarbetare som verksamheten var viktig för. Nu när M är i fängelset så har ju verksamheten mycket riktigt fallit samman.
Så han hade inte anställda, skönt, då har vi rett ut det! Ja, han har ju varit duktig på att riva sönder sina företag och samarbeten, så det var nog ingen chock för de "frivilligarbetarna".
Citat:
Kan man väl mycket väl göra. Vid det laget visste ju ändå pojkvännen och vännerna att hon träffat M redan, det gick inte att mörka längre. Och det är svårt att ge sig ut från hamnen med en UBÅT utan att det går rykten ändå. Vad dom två sedan hade för baktankar med turen behövde de ju inte berätta för folket som vinkade av i hamnen. De skulle snart försvinna vid horisonten ändå, och glömmas bort när de gick ner i sin egen undervattensvärld.
"Mörka längre". Kan du iaf visa på något som tyder på att KW försökt mörka det fram tilsl den punkten? Eller egentligen något som visar att det här inte bara var ett reportage, trots att KW och PM har sagt att det var det? Varför skulle han ljuga om det i det här läget? Vi har ju kommit fram till att han lekte runt med ubåten (redan dagen därpå hade han nästa tur planerad - och som du själv sagt åkte han med sin gamla ubåt för att handla ibland) så att det var svindyrt är bara ett påhitt som dykt upp i tråden. Om jag skulle intervjua en halvkänd ubåtsforskare så skulle jag nog också vilja krydda artikeln med en ubåtstur för att ge det lite tryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in