2017-09-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Vad är det polisen och vi alla andra missar? Tänker så det knakar efter motiv som inte nämnts tidigare ...
Måste inte finnas ett motiv som GW brukar säga. http://www.expressen.se/kvp/gw-motivet-ar-inte-intressant/
Men det är klart att man funderar på vad som hänt och hur GM betett sig.
Citera
2017-09-25, 09:41
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Pappan borde ju dock vara enkel att komma åt om man verkligen vill det, så motivet tror jag definitivt
är riktat mot pojken och ingen annan.

Det brukar vara jämnåriga skolkamrater eller grannar som har något otalt med offret som mördades. 8 årliga pojkar brukar inte mörda, i alla fall inte ett barn och en vuxen dam. Att en vuxen man skulle vara så förbannad på en 8 åring så han planerar att mörda denne, låter inte troligt. Vuxna brukar inte umgås med 8 åringar utanför familjen.
Jag hävdar fortfarande att det är pappan man är ute efter, men att det är enklare att mörda grabben.
Citera
2017-09-25, 13:57
Medlem
Link04s avatar
Link04: Har du möjlighet att få svar på topsad/ej topsad/vägrat?[/quote]

Ja troligtvis, men kan ta tid.

Om den här teorin stämmer ang BE som GM, så är sannolikt det enda sättet för polis att få underlag för skälig misstanke och tvångstopsning av den här personen om något / några av polisens vittnen kan känna igen BE via bilder från 2004 eller så nära som möjligt i tid.

Gamla skolkataloger eller liknande.

(Fortfarande viktigt att hantera den här personen som helt oskyldig).
Citera
2017-09-25, 18:21
Medlem
Var på Ica förut, BE jobbade där idag i butiken. en stor sak som talar emot han som GM är längden, han är inte speciellt lång nu och lär varit ännu kortare när han var 17, GM ska ju ha varit rätt så storväxt enligt vittnen och spänstig. En tidig uppgift i utredning är också att GM ska ha varit kutryggig, intressant iakttagelse som man inte hört så mycket om i media vid senare tillfällen.
Senast redigerad av mckenzy 2017-09-25 kl. 19:03.
Citera
2017-09-25, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Måste inte finnas ett motiv som GW brukar säga. http://www.expressen.se/kvp/gw-motivet-ar-inte-intressant/
Men det är klart att man funderar på vad som hänt och hur GM betett sig.

Måste ej finnas motiv nej , men troligast är nog att det gör det. Behöver inte vara något stort motiv eller orsak som gör att GM spårar ur, för det känns som det inte var ett planerat mord men av någon anledning tappade GM fattningen fullständigt, minst sagt.
Citera
2017-09-25, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Det brukar vara jämnåriga skolkamrater eller grannar som har något otalt med offret som mördades. 8 årliga pojkar brukar inte mörda, i alla fall inte ett barn och en vuxen dam. Att en vuxen man skulle vara så förbannad på en 8 åring så han planerar att mörda denne, låter inte troligt. Vuxna brukar inte umgås med 8 åringar utanför familjen.
Jag hävdar fortfarande att det är pappan man är ute efter, men att det är enklare att mörda grabben.

Är det jämnåriga skolkamrater så får man anta att det är någons storebror/kusin eller liknande som konfronterat Mohammed. Jag kan mycket väl tänka mig att det är som GW säger, en kille i åldern 13-17 år som har gjort det, motivet skulle då vara att hjälpa sin lillebror som blivit behandlad illa av Mohammed på något sätt. Problemet är bara att polisen säger att man har letat efter sådana motiv men inte funnit något, frågan är om man verkligen har gjort det ordentligt?

Jag tror inte det är pappan man är ute efter, då tror jag man skulle ha kidnappat eller bara märkt Mohammed på något vis, inte döda honom med kraftigt övervåld, inte en chans.
Citera
2017-09-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Kör man på sannoliksteorin och uteslutningsmetoden borde man kom fram till följande.

Ingen går upp tidigt i onödan, att offren befann sig på platsen var för att dom var på väg till arbete och skola.
Hur många 9 åriga pojkar går omkring med kniv på sig.

Hur många har något otalt med pojkar i den ålder.

Gärningsmannen har fått betalt av någon som ville åt pappan som man inte kom åt, men man visste att sonen gick till skolan varje morgon vid samma tid vid samma plats där mördaren väntade in honom. Oturligt var att damen råkade gå samra tid, plats och väg som blev hennes död.
hålller med helt i dettaa du skriver...
Citera
2017-09-25, 19:11
Medlem
Jag promenerade runt brottsplatsen igår och gärningsmannens förmodade flyktväg, så långt polisen vet åtminstone, han ska ha mött cirka 13 vittnen efter morden. Försökte tänka hur jag själv skulle ha flytt om jag mot all förmodan hade begått en sådan gärning på den platsen. Det jag kom fram till är att jag hade gjort likadant , speciellt svängt in i trädgårdsföreningen, det hade nog dom flesta gjort. Efter det däremot hade jag knappast gått ut på Djurgårdsgatan och slängt mössan vid Ica, hur man än vrider och vänder på det så går det inte komma fram till någon logisk förklaring till varför han gör så, enda är som sagt att han känner någon där som är där just då eller liknande, vad tror ni?
Citera
2017-09-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nylaserman
hålller med helt i dettaa du skriver...

Inte jag, hur menar ni att man inte skulle kunna komma åt pappan? Utanför jobb, bostad, skugga honom lite var som helst och slå till när man får läge, nej tycker inte den förklaringen håller att det var svårt o komma åt honom om man ville det.
Citera
2017-09-25, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Den här artikeln är mycket intressant. Den här "mystiske kunden" som DE uttrycker det. Han borde ju varit intressant för polis att titta närmare på, men man har aldrig sett några övervakningsbilder från ica affären i media. Eftersom man ännu inte hittat mördaren så är det högst sannolikt att det ej fanns övervakningskameror på ica 2004, då hade dessa bilder visats upp för allmänheten.

En teori är att DE hittat på det här med en mystisk kund i 20 års åldern som handlat en läsk i hans butik för att skydda sin son BE.

Om polisen hade fått något tekniskt spår in mot ica, så kunde DE därmed skylla på den mystiska kunden. DE kan även haft motiv att hitta på historien om den mystiska kunden, för att hålla ryggen fri om något vittne senare skulle höra av sig till polis och säga att dom sett en ung kille gå in eller lämna ica affären under morddagen, troligen då sonen BE.

Enligt en person som bor i Linköping så brukar det aldrig vara mer än 2 st personal på plats samtidigt i affären. Hade varit mycket intressant att veta vem / vilka mer än DE själv som arbetade i affären den här dagen. Ju färre personal, desto lättare att gömma MGM, sonen BE.

När hittades mössan? för är det mördaren som vart inne på ica skulle det kunna vara för att hämta mössan men att den inte fanns kvar? men känns dumt för då måste han ha uppehållit sig någonstans en hel timme? Så när var han i affären?
Citera
2017-09-25, 19:33
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Inte jag, hur menar ni att man inte skulle kunna komma åt pappan? Utanför jobb, bostad, skugga honom lite var som helst och slå till när man får läge, nej tycker inte den förklaringen håller att det var svårt o komma åt honom om man ville det.

En mördare av den här kalibern tänker inte rationellt. Han var tydligen också så ynkligt rädd så han gav sig på 8 årige sonen som var ett enklare offer än pappan.
Citera
2017-09-25, 23:27
Medlem
Ang. Ica-spåret så kan man ju fråga sig vad en person med anknytning till denna butik kan ha för motiv att döda en liten pojke. Följande text är naturligtvis rena spekulationer från min sida.

Gm befinner sig av någon anledning i anslutning till butiken, kanske är han en anställd, varuleverantör eller anhörig på besök. På väg till skolan passerar M Ica-butiken som han känner väl till, men denna morgon gör han dock något som väcker GM:s uppmärksamhet. Kanske snattar han en chokladkaka som han ska bjuda kompisarna i skolan på? Antingen inne i butiken, om den nu var öppen för kunder vid denna tidpunkt, eller i anslutning till varuleveransen. GM tar upp jakten för att få tag i pojken, återta varan och kontakta polisen så att pojkens föräldrar blir varse om vad sonen har för sig. Kanske har butiken haft problem med snattare och GM agerar på en välbekant företeelse. Efter ett hundratal meter är M upphunnen och GM ruskar tag i honom, men till GM:s stora förvåning gör pojken ett förvirrat utfall med en butterflykniv. GM släpper taget och ser till sin fasa ett skärsår på sin arm. Med kroppen fylld av adrenalin sedan jakten får detta honom nu att se rött. Resten av händelseförloppet behöver väl knappast redogöras för. AL är antingen ett vittne som behöver röjas eller har attackerats när hon försökt gå emellan. Efter en runda återvänder en chockad GM till butiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in