• 1
  • 2
2017-09-25, 14:19
Medlem
Ska brja trappa ut Duloxetin. Erfarenheter?
Enligt bipacksedeln ska man vara vldigt frsiktig och rdgra med lkare, men d stafettlkaren p vrdcentralen sa "Det r inga problem, du kan bara sluta" knns det som att jag fr klara mig p egen hand.

Har gtt ner frn 120 mg/dag till 60 mg/dag och det knns som att hjrnan r understyrd. Jag kan hra mina gonfransar prassla nr jag blinkar och jag har svr yrsel. Hur ska jag klara detta?
Har dessutom kapslar. Hur pverkas man om man ppnar dem och bara tar halva innehllet? (Sen nr jag ska ner p 30 mg?)

Tacksam fr svar.
Citera
2017-09-25, 15:39
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocelynn
Ska brja trappa ut Duloxetin. Erfarenheter?
Enligt bipacksedeln ska man vara vldigt frsiktig och rdgra med lkare, men d stafettlkaren p vrdcentralen sa "Det r inga problem, du kan bara sluta" knns det som att jag fr klara mig p egen hand.

Har gtt ner frn 120 mg/dag till 60 mg/dag och det knns som att hjrnan r understyrd. Jag kan hra mina gonfransar prassla nr jag blinkar och jag har svr yrsel. Hur ska jag klara detta?
Har dessutom kapslar. Hur pverkas man om man ppnar dem och bara tar halva innehllet? (Sen nr jag ska ner p 30 mg?)

Tacksam fr svar.

Det beror p vilken sorts kapslar du har - en del varianter av Duloxetin innehller dock tidsutlsa kulor, granulat - dessa gr utmrkt att ta undan ett litet antal fr varje dag och sedan snka dosen extremt gradvis.

Frstr inte alls hur din stressade stafettlkare tnker - Duloxetin r nmligen knd fr att ha ganska kraftiga utsttningssymptom fr en del, s drmed borde han ha krt p den frsiktiga linjen istllet.

Skulle lagt till en liten dos extra granulat, eftersom du verkar ha snkt lite fr snabbt, i ngra dagar, och sedan krt p 60 mg igen. Sedan r det bara som sagt att ta ut ngra f korn mer varje dag...
Citera
2017-09-25, 15:59
Medlem
Tack fr svar. ppnade en kapsel och det verkar vara granulat i dem.
Citera
2017-09-25, 17:00
Medlem
burialhexs avatar
tror det finns 30mg-kapslar ocks som du kan be f utskrivet
Citera
2018-09-27, 21:57
Medlem
Livsgjutarens avatar
Vcker upp en gammal trd. Vilket jvla rvgift Cymbalta (Duloxetin) r. Jag har tagit 30 mg dagligen i flera r. Initialt mot ngest och den har helt klart hjlpt. Men att sluta med den. Herregud. Rcker att glmma ta sin medicin ngon dag eller tv och kraftiga "brain-zaps" kommer som ett brev p posten. Hjlper ju inte nr man lser runt p forum om folk som haft dessa symptom mer eller mindre kroniskt efter avslutad medicinering. r man frstrd fr alltid? Fy fan. Tnk efter innan ni brjar med denna medicin gott folk. Lttare att sluta snusa. Det r tminstone inte lika obehagligt.
Citera
2018-09-28, 08:09
Medlem
Mina symtom frsvann efter ca 2 veckor..s hll ut!
Citera
2019-06-09, 17:41
Bannlyst
Jag skall just brja med Duloxetin - r det verkligen rvgift?
Citera
2019-06-10, 06:17
Medlem
ilvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgabelli
Jag skall just brja med Duloxetin - r det verkligen rvgift?

Duloxetin r frsta antidepressiva jag testat av totalt nio stycken som haft tydlig effekt p mig, s kan vara vrt att testa! Missar jag ta medicinen en dag mrker jag inget, dock andra dagen nr jag tar igen fr jag vldigt tungt/segtnkt hjrna och huvudvrk, ngest ect. Vet inget om utsttning av just duloxetin nnu, men som de flesta andra r det bara att hlla ut.
Citera
2023-10-10, 20:05
Medlem
Jag brjade ta duloxetin mot nervsmrta i juli
Initialt mdde jag bra
Men nu mr jag skit
S tnker sluta
Och har brjat
D jag inte fr ngon hjlp frn sjukvrden
Min psykolog som jag gillade jtte mycket har ftt sparken
S har inte ftt ngon ny
Men fan vilken skitmedicin
Citera
2024-07-19, 17:45
Medlem
Sorry fr att jag startade en gammal trd, men jag vill dela med mig av min erfarenhet fr att frhoppningsvis informera andra som ocks slutar duloxetin.

Jag har tagit lkemedlet i ngra r, och till att brja med r det ett skitlkemedel som gav mig obehagliga biverkningar i brjan, och nu nr jag slutar helt har jag lika obehagliga abstinenssymptom. andra sidan tog den bort ngesten helt, men alla andra problem som jag bjd in i mitt liv var inte vrt det. Biverkningarna var sexuell dysfunktion, som efter flera r fortfarande inte har terhmtat sig helt och har blivit en del av min ngestproblematik.

Abstinenssymptom jag knner efter att ha trappat ner frn 60 mg till 30 mg och nu slutat helt r lyckligtvis inte 'brain zaps', men det knns som att jag r i den fasen innan feber bryter ut och mr allmnt dligt med yrsel, huvudvrk och smnsvrigheter. Jag kanske inte knner av brain zaps eftersom jag har haft problem tidigare med vad som kan liknas med det, men fr mig rycker det ibland i hela kroppen s jag tnker nog inte s mycket p det. Dremot kan jag knna ibland att det pulserar i tinningen. Annars har jag kallsvettningar som aldrig frr. Det hr r min andra dag utan duloxetin, och jag hoppas att symtomen frsvinner snart. Vad som hjlper just nu r att frska hlla tankarna p ngot annat som lnga promenader och arbete.

Slutsatsen r att alla br undvika duloxetin och frska hitta stt att hantera ngest utan medicin, som t.ex KBT. Jag kan ocks varmt rekommendera att delta i gruppsamtal som 'ngestskola' med likasinnade mnniskor som ocks lider av ngest. Det var det bsta fr mig att prata med mnniskor som till hundra procent frstr hur jag mr.
Senast redigerad av freddiebox 2024-07-19 kl. 17:52.
Citera
2024-07-25, 22:57
Medlem
Enligt Fass ska man trappa ut duloxetin under 2-4 veckor har jag fr mig. Enligt amerikanska forum och mig sjlv ska man trappa ut duloxetin under minst 6 mnader eller lngre.

Frsta gngen jag slutade med duloxetin var ett helvete pga av fr snabbt avslut (2 veckor). Andra gngen jag slutade fick det ta 6 mnader. Inga problem upplevdes.
Citera
2024-12-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Enligt Fass ska man trappa ut duloxetin under 2-4 veckor har jag fr mig. Enligt amerikanska forum och mig sjlv ska man trappa ut duloxetin under minst 6 mnader eller lngre.

Frsta gngen jag slutade med duloxetin var ett helvete pga av fr snabbt avslut (2 veckor). Andra gngen jag slutade fick det ta 6 mnader. Inga problem upplevdes.

Jag funderar p att brja trappa ner den, tit 90mg i 4-5 r nog fr att den funkar (tror jag), jag funkar ju bttre nu n innan jag brjade med den, d var det spass dligt att dom ville lgga in mig p psyk.

Hur mycket t du och hur lnge? Hur trappade du ner? Enligt Facebook grupper jag lser om Duloxetin knns det som att det kommer ta flera r fr mig att trappa ner..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in