• 1
  • 2
2017-08-21, 21:27
Medlem
MettaFocks avatar
h vad fint av dig! Vill ocks hra hur det gr.. katter r verlevare, s fyra ben eller tre lr de sig leva med !
Citera
2017-09-24, 00:38
Medlem
Apologists avatar
Uppdatering: Katten klarar sig utmrkt med bara tre ben. ven hoppa kan hon om hon absolut vill. Frsta veckan efter operationen var hon mrkbart deprimerad o saknade sitt ben. Men med lite omsorg o krlek s piggnade hon till. Det viktigaste var nog den dagliga trningen vi gjorde fr att f henne p ftter igen. Bakbenet som r kvar fr ta en strre vikt o arbeta mer. Hon r lite lat s jag fick tvinga henne att g 10-20min varje morgon o kvll. O nu har det gett resultat! Hon gr o springer i 2/3 hastighet jmfrt mot frr.
Citera
2017-09-24, 13:34
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Uppdatering: Katten klarar sig utmrkt med bara tre ben. ven hoppa kan hon om hon absolut vill. Frsta veckan efter operationen var hon mrkbart deprimerad o saknade sitt ben. Men med lite omsorg o krlek s piggnade hon till. Det viktigaste var nog den dagliga trningen vi gjorde fr att f henne p ftter igen. Bakbenet som r kvar fr ta en strre vikt o arbeta mer. Hon r lite lat s jag fick tvinga henne att g 10-20min varje morgon o kvll. O nu har det gett resultat! Hon gr o springer i 2/3 hastighet jmfrt mot frr.

Fick mig allt en tr i gat av att lsa uppdateringen. Hrligt att hra att hon verkar ha klarat det bra nd. Har ni henne helt som innekatt eller?
Citera
2017-09-24, 13:47
Medlem
Pfaltzs avatar
Ja, katten klarar sig nog om den fr bo i mnniskobyn. P egen hand kan den nog inte jaga.

Lite OffT, men p land i gammal tid har man massamputerat hundar fr att de inte skulle skada kronviltet. Antar att man gjorde s fr att de klarade sig p tre ben, annars skulle man ju bara avlivat krken.

http://www.olandsbladet.se/kulturnoj...ebenta-hundar/
Citera
2017-09-25, 11:15
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Fick mig allt en tr i gat av att lsa uppdateringen. Hrligt att hra att hon verkar ha klarat det bra nd. Har ni henne helt som innekatt eller?

Hon har faktiskt vxt upp i en kontorsmilj, dr de anstllda har tagit hand om henne dagtid. Och nu r hon tillbaks dr efter vistelsen hemma hos oss. Hon r 60% av tiden inomhus.
Veterinren sa att det bsta r att kastrera henne fr d kommer hon inte utstta sig fr farliga situationer dr kattslagsml kan uppst. Och inte heller kommer hon ge sig ut p strapatser sjlv.
Just nu fungerar allt perfekt s vi fr se hur det blir med kastreringen. Hon r en vldigt mogen o lugn katt och hon klarar sig utmrkt p egen hand d hon r vldigt frsiktig.
Citera
2017-09-26, 01:54
Medlem
gersmans avatar
Det r en KATT!
Citera
2017-09-28, 18:02
Medlem
Elsharins avatar
Blir s glad ver att hra att katten blev omhndertagen och behandlad.
Jag skulle dock steriliserat katten direkt det r mjligt. ven om hon inte r en katt som sker brk s r det kanske inte s smart att lta risken fr kattungar finnas, bde fr hennes kropps skull som kommer belastas n mer samt fr de kattungar som kommer bli hemlsa d det lter som att ingen ger katten.
Citera
2017-09-29, 15:51
Medlem
Lys avatar
Har traffat pa en trebent katt som verkade klara sig utmarkt. Mycket gosig och hoppade upp I mitt kna. Tar ni bara val hand om katten mar den sakert bra.
Citera
2017-09-29, 18:40
Medlem
Citat:
Hon har faktiskt vxt upp i en kontorsmilj, dr de anstllda har tagit hand om henne dagtid. Och nu r hon tillbaks dr efter vistelsen hemma hos oss. Hon r 60% av tiden inomhus.
Veterinren sa att det bsta r att kastrera henne fr d kommer hon inte utstta sig fr farliga situationer dr kattslagsml kan uppst. Och inte heller kommer hon ge sig ut p strapatser sjlv.
Just nu fungerar allt perfekt s vi fr se hur det blir med kastreringen. Hon r en vldigt mogen o lugn katt och hon klarar sig utmrkt p egen hand d hon r vldigt frsiktig.

Jag rekommenderar d kastrering ja. Svida inte ni vldigt grna VILL ha kattungar efter henne. Kastrera annars. Hon kan inte ens frsvara sig mot en dominant hanne som inte har vett att uppvakta som folk...

I vrigt, jag r jtteglad t att det gr s bra, tack vara din insats...
Citera
2017-10-06, 23:11
Medlem
Citat:
Har blivit tvingad att amputera ena bakbenet p en vildkatt vi tagit hand om hr nere i Thailand dr jag bor. Katten kom till oss efter flera dagar d det verkar som om den fastnat i ntt stngsel eller ngot o tvingat sig ut eller att hon blivit pkrd av en bil. Rntgenbilderna visade att benet gtt av p minst tv stllen och att det gtt s mnga dagar frn olyckan att veterinren rdde till att amputera benet.

S hur klarar sig en katt med tre tassar? Finns det ngot man kan gra fr att hjlpa? Antar att det blir svrare fr katten att hoppa o s men balansen br finnas dr d frambenen nnu finns.
r inte s vrst orolig d jag sg att hon gick ganska bra med tre ben men vill nd att hon ska f optimala frutsttningar fr sitt nya handikappade liv.

Jag och min kille har en hankatt som r innekatt. Hans ena framben har brutits. Han var sdan nr vi kpte honom. Han klarar sig bra men kanske r det skillnad om ni ska ha katten som utekatt fr, som ngon skrev, s kan det ju bli aktuellt att den till exempel behver frsvara sig emot andra katter- Eller s kan det bli aktuellt att hon helt enkelt behver fly fltet om hon t.ex hamnar i slagsml med ngon annan katt.
Citera
2017-10-11, 07:45
Medlem
Apologists avatar
Igr sg jag henne spurta, hon springer minst lika snabbt med tre ben som med fyra. Intressant!
Citera
2017-10-11, 15:04
Medlem
MindRewinds avatar
Fan, man fr nstan en tr i gat, vad fint av er som hjlpte katten, man blir glad nr man lser snt hr! Tummen upp! Och kul med en uppdatering!
Senast redigerad av MindRewind 2017-10-11 kl. 15:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in