2017-09-24, 17:27
Medlem
Hej!

Har planer på att flytta inom en hyffsat snar tidsperiod. Är lite inne på Aspudden, Midsomarkransen eller Liljeholmsskajen. Det som lockar mig är att alla dessa områden är lagom nära city och verkar rätt mysiga. Är det någon som har några erfarenheter av områdena, vad är fördelar och nackdelarna med dessa? Något område jag bör titta närmare på? Jag också lite tankar på Alvik/Traneberg. Jag skulle helt enkelt behöva lite uppslag!
Citera
2017-09-24, 18:01
Medlem
fittslems avatar
Har bott i Midsommarkransen för nått år sedan. Trevligt område, har i princip inget pack och nära till stan. Det ända man bör tänka på där är ljudnivån från E4an.
Citera
2017-09-24, 18:08
Medlem
gurkmajjas avatar
Av de du nämner skulle jag själv välja Aspudden. Trevligare bebyggelse och omgivningar än Liljeholmskajen och något närmare Knivsöder än Kransen även om Aspudden och Kransen i princip sitter ihop.

Det enda negativa med Aspudden är väl att engelsktalande uppfattar det som ass-pudding men det är ett perifert problem.
Citera
2017-09-24, 18:10
Medlem
studioxswes avatar
Verkar inte som priset spelar någon roll då du tittar på tre rätt olika områden ekonomiskt?
Citera
2017-09-24, 18:35
Medlem
Jofs avatar
Rätt olika områden.
Kransen. Gammalt arbetarområde, nu ballt för unge akademikerfamiljer med barn. Gärna vänster.
Citera
2017-09-24, 18:54
Medlem
BigFatCones avatar
Liljeholmskajen känns jävligt steril. Som vilken förort som helst, fast med finare hus och bättre läge. Lite som Hammarbyhamnen. Har man inga problem med det så är det säkert trevligt. Midsommarkransen däremot, det är ju hur mysigt som helst.
Citera
2017-09-24, 19:44
Medlem
Invånarna där är Sveriges mest meningslösa kollektivt sett. Det enda som är acceptabelt är om någon råkar hamna där. Människor som aktivt söker sig dit är vidriga.

Edit: Även områdena utan invånare i är meningslösa och kvalitetsfattiga. Midsommarkransen utnämner jag utan tvekan till hela Sverige mest överskattade bostadsområde.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2017-09-24 kl. 19:47.
Citera
2017-09-24, 20:03
Medlem
Aspudden eller midsommarkransen skulle jag välja. Mysiga områden.
Citera
2017-09-25, 10:53
Medlem
Jag hatar också Kransen men det är en helt personlig åsikt. Det känns alltid som någon form av snobb-Söder där man måste vara lite alternativ för att ens få sätta sin fot. Men jag gillar inte Söder heller, gillar man Söder tror jag att man gillar Kransen.

Aspudden är tusen gånger mysigare än Kransen, men det är så dyrt där (på de ställen man faktiskt VILL bo; det är lite uppdelat) att det är brutalt. Lite som Gröndal, som för övrigt slår alla områden du nämnt.

Liljeholmen är lite för brutalistiskt för min smak (både Aspis och Kransen är gamla klassiska områden med mycket hus från 20-tal och framåt, medan Liljan främst påminner om Hammarby/Sjöstad). Men det ska gå att hitta mysiga områden där också tror jag. Om de någonsin tar sig för att riva allt skit mellan Trekanten och Liljeholmsviken kommer det att bli ett galet attraktivt bostadsområde.

Jag hade nog valt Alviksområdet (om vi specifikt letar efter "mysigt") då jag tycker att det är mycket trevligare att vara nära "det vattnet" / Äppelviken mm. Visst, det är mer "off" - men på ett positivt vis, och fortfarande lätt att ta sig till stan (tvärbanan till Liljan är guld).
Senast redigerad av EG 2017-09-25 kl. 10:57.
Citera
2017-09-25, 14:25
Medlem
Okej! Vilka områden i Aspudden är bra och vilka är mindre bra?

Citat:
Ursprungligen postat av EG
Jag hatar också Kransen men det är en helt personlig åsikt. Det känns alltid som någon form av snobb-Söder där man måste vara lite alternativ för att ens få sätta sin fot. Men jag gillar inte Söder heller, gillar man Söder tror jag att man gillar Kransen.

Aspudden är tusen gånger mysigare än Kransen, men det är så dyrt där (på de ställen man faktiskt VILL bo; det är lite uppdelat) att det är brutalt. Lite som Gröndal, som för övrigt slår alla områden du nämnt.

Liljeholmen är lite för brutalistiskt för min smak (både Aspis och Kransen är gamla klassiska områden med mycket hus från 20-tal och framåt, medan Liljan främst påminner om Hammarby/Sjöstad). Men det ska gå att hitta mysiga områden där också tror jag. Om de någonsin tar sig för att riva allt skit mellan Trekanten och Liljeholmsviken kommer det att bli ett galet attraktivt bostadsområde.

Jag hade nog valt Alviksområdet (om vi specifikt letar efter "mysigt") då jag tycker att det är mycket trevligare att vara nära "det vattnet" / Äppelviken mm. Visst, det är mer "off" - men på ett positivt vis, och fortfarande lätt att ta sig till stan (tvärbanan till Liljan är guld).
Citera
2017-10-10, 11:44
Medlem
Jag bor i Aspudden och kan säga att det är ett väldigt bra område. Lugnt och skönt. Mestadels svenskar här. Visst är det mkt hipsters som man driver om men dom gör liksom inget väsen av sig. Skötsamt område. Och närheten till Vinterviken är toppen. På somrarna går man till Örnberget och grillar och tittar ut över vattnet.

Sen är Midsommarkransen väldigt trevligt också. Finns en bra restaurang som heter Tre vänner.
Citera
2017-10-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandmanii
Okej! Vilka områden i Aspudden är bra och vilka är mindre bra?
Hela Aspudden är egentligen bra. Sedan tycker jag att det är roligare i sekelskifteshusen längs Hägerstensvägen och i kvarteren kring exempelvis Erik Segersälls väg och Manhemsgatan. Men även 40-talshusen är bra, och det finns mycket av dem. Det finns fortfarande en hel del hyresrätter i området, men det känns inte som att de stör som de gör på många andra ställen. Om jag fick välja fritt i Aspudden så hade jag valt att bo någonstans mellan Hägerstensvägen 118 och Manhemsgatan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in