Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-15, 08:13
  #13
Medlem
Är själv gammal Kransenbo och gillar det fortfarande, till trots... Ett svart moln är ju såklart att det är så förbannat generiskt, och verkligen fullsmockat med mammor och pappor i undre 30-årsåldern som har föräldraskapet som livsstil. 100 procent svenska familjer med 1, 2, 3, ibland 4 barn, i relativt små lägenheter. Ett stort mått av hyckleri råder givetvis också, när området på bara ett år gått ifrån ett solklart vänster/MP-område till att numera domineras av potentiella moderater. Som tillbörligt i denna samhällsklass så varken tillhör eller tillför man någonting av substans, man rör sig omedvetet och obehindrat mellan begränsade uttryck men uttalar egentligen aldrig ett eget aktivt ställningstagande. Som sagt, egentligt ett bra område, men lik förbannat extremt likriktat och själlöst, just pga den demografiska fördelningen. Tonårshyss eller liknande element på dagar/kvällar slipper du totalt. Tror knappt det bor några tonårsfamiljer alls i området, bara barn på skalan nyfödd - förskoleålder.

Herregud, summa summarum blir nog att kunde bara alla småbarnfamiljer i Kransen rappa på att bege sig vidare mot radhus eller villadrömmen, så kan nog lite av själen bestå i fina Kransen. Oturligt nog häckar dom sig väl kvar ett par kvartalsrundor till, fallande bostadspriser och allt...
Citera
2017-12-15, 21:29
  #14
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Är själv gammal Kransenbo och gillar det fortfarande, till trots... Ett svart moln är ju såklart att det är så förbannat generiskt, och verkligen fullsmockat med mammor och pappor i undre 30-årsåldern som har föräldraskapet som livsstil. 100 procent svenska familjer med 1, 2, 3, ibland 4 barn, i relativt små lägenheter. Ett stort mått av hyckleri råder givetvis också, när området på bara ett år gått ifrån ett solklart vänster/MP-område till att numera domineras av potentiella moderater. Som tillbörligt i denna samhällsklass så varken tillhör eller tillför man någonting av substans, man rör sig omedvetet och obehindrat mellan begränsade uttryck men uttalar egentligen aldrig ett eget aktivt ställningstagande. Som sagt, egentligt ett bra område, men lik förbannat extremt likriktat och själlöst, just pga den demografiska fördelningen. Tonårshyss eller liknande element på dagar/kvällar slipper du totalt. Tror knappt det bor några tonårsfamiljer alls i området, bara barn på skalan nyfödd - förskoleålder.

Herregud, summa summarum blir nog att kunde bara alla småbarnfamiljer i Kransen rappa på att bege sig vidare mot radhus eller villadrömmen, så kan nog lite av själen bestå i fina Kransen. Oturligt nog häckar dom sig väl kvar ett par kvartalsrundor till, fallande bostadspriser och allt...

MP eller M är ju samma skit i mina ögon, samma jävla fittor.

För övrigt är området - inklusive Åsen - ett väldigt bra bostadsområde, de som har möjlighet att flytta dit bör göra det.

Hur gammal kransenbo är du, var du någon gång på Violen?
Citera
2018-01-12, 07:15
  #15
Medlem
Hur är Telefonplan eller för den delen Årsta, i jämförelse?
Citera
2018-01-14, 01:04
  #16
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Underbara områden alla!
(om man har råd förstås)
Citera
2018-01-14, 01:08
  #17
Medlem
Jag bor bland bidragspatrask, bidragsfifflare, kriminella och kommunister. De anser att det är något fel på en om man tjänar mer än allt de fifflar till sig för det är alltid någon annans fel att de är förlorare. Att ha hela och rena kläder är förenat med att man är snut eller att det är något fel på en.

Undvik områden där man inte har jobb eller är vänster (kommunist). Man är kommunist men man kan undra var pengarna kommer ifrån som betalar ens räkningar.
Citera
2018-01-14, 01:12
  #18
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigstick
Jag bor bland bidragspatrask, bidragsfifflare, kriminella och kommunister. De anser att det är något fel på en om man tjänar mer än allt de fifflar till sig för det är alltid någon annans fel att de är förlorare. Att ha hela och rena kläder är förenat med att man är snut eller att det är något fel på en.

Undvik områden där man inte har jobb eller är vänster (kommunist). Man är kommunist men man kan undra var pengarna kommer ifrån som betalar ens räkningar.

Hårda ord Du har ringat in attributer som kan tillskrivas lika väl Tensta som Östermalm...
Citera
2018-01-14, 02:08
  #19
Medlem
namataras avatar
Aspudden och Kransen är bra-om än väldigt gentrifierade. Inflyttade lantisar som tränger ut infödda längre och längre ut eller till sämre områden.
Telefonplan helt okej. Men då är ju Hägerstensåsen, Axelsberg och Örnsberg trevligare. Årsta torg med omnejd är toppen! Tyvärr finns få hyreslägenheter kvar, de som finns kvar kräver minst 10 års kötid (om det inte är extremt dyrt nybygge) och dessutom extremt gentrifierat! Gröndal skulle jag gärna bo i:-)

Liljeholmskajen är otroligt tråkigt, byggt i samma tråkiga stil som Sjöstaden. Det kan vara okej med något kvarter här och där men när hela bostadsområden är byggda i precis samma stil så räkna med att det blir ett getto (om getton nu hade funnits i Sverige, ja, ja du förstår vad jag menar..) om 20-30 år. Miljonprogrammet var också nybyggt, rymligt och modernt en gång i tiden. Med ett oförskämt dåligt rykte idag, tyvärr..

Sundbyberg är ett ställe jag verkligen skulle kunna tänka mej, det är lite som min nuvarande "ort", blandade arkitekturer, småstadskänsla, vatten (om än bara en liten å, en liten sjö finns väl nära det nybyggda villaområdet som ligger lite off?), pendeltåg-som går så mycket snabbare än tuben och dessutom går så smooth att du kan sminka dej på tåget;-) Duvbo är ett av de områden jag gillar bäst i Sundbyberg.
Motsatt sida Bällstaån-Annedal tror jag området heter. Själva Annedal har den där sterila arkitekturen, men gillar du den så kommer du att gilla området, som jag tror är betydligt trevligare än både Sjöstaden och Liljeholmskajen.

Alvik, Stora Mossen, Brommaplan, Abrahamsberg-Ja.

Hammarbyhöjden, Björkhagen, Blåsut- Ja.

Skarpnäck med omnejd är inte så illa heller och tuben tar bara 14 min från Skarpnäck till Medis.

Lycka till med bostadsletandet. Ett tips är att inte vara allt för fixerad vid att det måste vara nära city. Att ta sej från tex Östbergahöjden (nära Årsta) in till stan tar 32-33 minuter. Att ta sej från Upplands-Väsby tar 28 minuter (med 8 tåg i timmen) och Sollentuna 18 min. Blandade orter med arkitektur från olika tider, både hyres-bostads-rätter och radhus/villor som ligger nära både stan, vatten och natur är det bästa, enligt mej iaf

Jag glömde helt två pärlor som har allt detta; Kungsängen (27 min till stan 4-7 tåg/h) och Tyresö (olika beroende på var du bor, tät trafik till Gullmars)

Som sagt..lycka till!
Citera
2018-01-14, 02:12
  #20
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWasBornSixtySix
Hårda ord Du har ringat in attributer som kan tillskrivas lika väl Tensta som Östermalm...

WORD!
Citera
2018-01-14, 02:26
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWasBornSixtySix
Hårda ord Du har ringat in attributer som kan tillskrivas lika väl Tensta som Östermalm...

Kan hända. Det finns säkert gator där man slipper dessa kackerlackor.
Citera
2018-01-15, 10:42
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
MP eller M är ju samma skit i mina ögon, samma jävla fittor.

För övrigt är området - inklusive Åsen - ett väldigt bra bostadsområde, de som har möjlighet att flytta dit bör göra det.

Hur gammal kransenbo är du, var du någon gång på Violen?

Violen var väl formad som fritidsgård eller liknande? Före min tid dock...
Citera
2018-01-21, 20:30
  #23
Medlem
Hur är det med E4:an, hur mycket störst man av den och är hela Midsommarkransen isåfall påverkat?

Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Har bott i Midsommarkransen för nått år sedan. Trevligt område, har i princip inget pack och nära till stan. Det ända man bör tänka på där är ljudnivån från E4an.
Citera
2018-01-23, 22:01
  #24
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandmanii
Hur är det med E4:an, hur mycket störst man av den och är hela Midsommarkransen isåfall påverkat?

Det varierar rätt mycket. Jag föreslår att du åker dit, börja att åka till bostäderna som ligger närmast E4an och sedan beta dig utåt. Sen är det ju beroende på hur väl lägenheten är isolerad som hur drägligheten blir.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback