2017-06-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ingen jag känner sparar så mycket att de inte kan leva, däremot motsatsen, de har sparat så lite att de inte kan leva ett gott liv.
finns alltid extremfall åt alla håll, därför förespråkar jag lagom är bäst , det jag menar är att man inte bara ska lägga pengarna på hög utan även njuta av livet
Citera
2017-06-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
finns alltid extremfall åt alla håll, därför förespråkar jag lagom är bäst , det jag menar är att man inte bara ska lägga pengarna på hög utan även njuta av livet

Smartare att dra in massor och sedan ta det lugnt än att jämföra sig med andra och att lägga sig intill jäntespåret som ligger intill "lagom". genom att argumentera "lagom" kan även förlorare som har alldeles för höga tankar känna sig som de "lyckats".
Citera
2017-06-01, 21:05
Medlem
Citat:
Håller med, spara, investera och lev gott 🙂
Citera
2017-06-01, 23:01
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag hävdar att 95%+ av alla som inte redan är rika, är extrema spenderare.

Och de spenderar inte på att njuta av livet, utan på ränta, försäkringar och bensin.

Å andra sidan anser de flesta att det är jag som är den extrema.
Citera
2017-06-02, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag hävdar att 95%+ av alla som inte redan är rika, är extrema spenderare.

Och de spenderar inte på att njuta av livet, utan på ränta, försäkringar och bensin.

Å andra sidan anser de flesta att det är jag som är den extrema.
De allra flesta har svårt att förstå att varenda ynka tusing man sparar i tex en fond ger en femma mer i månaden i "lön", återinvesterar man femman plus lägger nån ynka tusing till var månad så blir det tusentals kronor i extra lön var månad längre fram... men näää man måste ju "unna sig" att man sedan har noll spänn på kontot en vecka före lön är tydligen att "leva" livet och "fånga dagen" 😂 Men men blir för dessa att stiga opp i ottan långt in på slutet av de 60 fullt med värk i kroppen för att överhuvudtaget överleva medan vi som inte unnade oss lika mycket slutade vid 55 efter att vi gått ner på halvtid sedan 40 och spelar golf eller jagar brudar i nåt varmt härligt land istället 😇
Citera
2017-09-23, 23:32
Medlem
Conells avatar
Jag tjänar 140.000kr/mån.

Jag har ny båt och ny bil, Audi Q7. Bor i en stor lägenhet i Uppsala numera och reser utomlands precis när hela familjen vill.

Vi äter ute nästintill varje dag och bryr oss nog faktiskt inte riktigt om vad saker kostar.

Jag hade nog velat ha hjälp med att placera pengarna smartare än att bara ha dem på banken men investeringar är inte riktigt min grej. Pengahögen växer, men verkligen inte fort.

Vi har nog totalt 5 miljoner i lån, mestadels lägenheten.

Frun är just hemmafru men får väl in 12.000kr från bidrag och sånt.
Citera
2017-09-24, 00:20
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conell
Jag tjänar 140.000kr/mån.

Jag har ny båt och ny bil, Audi Q7. Bor i en stor lägenhet i Uppsala numera och reser utomlands precis när hela familjen vill.

Vi äter ute nästintill varje dag och bryr oss nog faktiskt inte riktigt om vad saker kostar.

Jag hade nog velat ha hjälp med att placera pengarna smartare än att bara ha dem på banken men investeringar är inte riktigt min grej. Pengahögen växer, men verkligen inte fort.

Vi har nog totalt 5 miljoner i lån, mestadels lägenheten.

Frun är just hemmafru men får väl in 12.000kr från bidrag och sånt.

Ja du.. . Som de brukar säga, ju högre lön desto mer slav för systemet blir man...

Aldrig tänkt på att spara en slant så du blir skuldfri innan du köper bilar och båtar för miljoner?
Citera
2017-09-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Ja du.. . Som de brukar säga, ju högre lön desto mer slav för systemet blir man...

Aldrig tänkt på att spara en slant så du blir skuldfri innan du köper bilar och båtar för miljoner?

Den som jobbade som kontroller på en tidigare arbetsplats kom från ett annat EU-land där det inte var helt ovanligt att begära förskottsutbetalning av lönen. Det som gjorde det oftast var de som tjänade bäst. 140kkr i månaden och ändå fattig BLT.
Citera
2017-09-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering

Problem är ju skatten inte hans bostadslån i detta fallet. 140k per månad blir ändå inga pengar kvar efter skatt.

Utan skatt så hade man kunnat betalt av bostad på under 10 års period.

För skatt är det sämsta spendera pengar på.
Citera
2017-09-24, 10:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Problem är ju skatten inte hans bostadslån i detta fallet. 140k per månad blir ändå inga pengar kvar efter skatt.

På den här sidan man räkna på inkomst efter skatt https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
För en församling i Uppsala och medlem i kyrkan så ser det ut enligt nedan.
50% skatt

Arbetsgivaravgift 43 988 kr/mån
Kommunalskatt 29 363 kr/mån
Jobbavdrag -1 408 kr/mån
Landstingsskatt 16 265 kr/mån
Statlig skatt 24 750 kr/mån
Kyrkoavgift 1 925 kr/mån
Behållning 69 105 kr/mån
Total skatt 50,6%
Citera
2017-09-24, 10:12
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror

Ja skatt är till ondo.
Citera
2017-09-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
På den här sidan man räkna på inkomst efter skatt https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
För en församling i Uppsala och medlem i kyrkan så ser det ut enligt nedan.
50% skatt

Arbetsgivaravgift 43 988 kr/mån
Kommunalskatt 29 363 kr/mån
Jobbavdrag -1 408 kr/mån
Landstingsskatt 16 265 kr/mån
Statlig skatt 24 750 kr/mån
Kyrkoavgift 1 925 kr/mån
Behållning 69 105 kr/mån
Total skatt 50,6%

Du räknat fel, 140k är ca 48% via skattetabell, sedan tillkommer arbetsgivaravgifter ovanpå det på lite över 31%.

Glöm inte alla indirekta skatter som moms etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in