2017-01-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Ni höginkomsttagare som tjänar minst 30-40k, hur ser er livsstil ut? Kan ni berätta lite om ert liv?

Vad jobbar ni med? Hur mycket tjänar ni? Hur gamla är ni? Hur bor ni? Vad kör ni för bil? Vad käkar ni? Hur ofta reser ni? Vart reser ni? Vad har ni för kläder? Hur och vad lägger ni pengar på? Osv osv. Hur ser ert liv ut i ett nötskal. Blir intressant.

Ju mer intäkter, ju mer utgifter... tror höginkomsttagare spenderar sjukt mycket onödiga pengar.
Citera
2017-01-25, 19:14
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
man anger aldrig lön i netto. lär dig det.
Detta handlar inte om huruvida jag vet det eller inte, utan om personen jag ursprungligen citerade anser att 31k brutto gör honom till en höginkomsttagare. Lär dig läsa mer än ett inlägg bakåt innan du kastar ur dig någonting.

Personen nämnde 31k som lön varpå en person sedan frågade om han menade brutto eller netto. Jag påpekade då att jag hoppas att personen som tjänar 31k menade, i sitt inlägg, just netto. Om du kan förklara var i detta du får för dig att jag inte vet att man uppger lön i brutto snarare än netto så ska du få 1000 kronor av mig, netto eller brutto väljer du. Överreaktion deluxe men vafan.
Senast redigerad av Scapula 2017-01-25 kl. 19:19.
Citera
2017-01-29, 04:45
Medlem
Enzymers avatar
Vad jobbar ni med: Performance marketing
Hur mycket tjänar ni: mellan 120k-180k SEK per månad före skatt
Hur gamla är ni: 30 år
Hur bor ni: Hyr en two bedroom lägenhet i centrala sydney.
Fasta utgifter (bostad, el, tele, försäkringar, a-kassa, spotify mm): typ 30K SEK.
Status: Singel, inga barn.
Vad kör ni för bil: Bor central och nära jobbet så kan gå. har en sportmotorcykel som jag åker på helgerna med.
Vad käkar ni: Äter mycket ute. Behöver inte tänka på vad det kostar. Gillar at laga mat så försöker göra det 2-3 gånger i veckan.
Resor: 4-5 gånger om året. Asien, Europa, Sydamerika, NZ.
Vad har ni för kläder: Rätt stilmedveten och kanske lite fåfäng. Har två skräddarsydda kostymer som kostade en hel del. Många skjortor av bra kvalitet med till vardags är det mest shorts och polos eller v-necks för det e så jäkla varmt i Sydney.
Hur och vad lägger ni pengar på: Resor, middagar, klockor, min motorcykel. Boendet kostar en förmögenhet här (20,000 sek i hyra). Livet generellt i sydney e grymt dyrt och det är massa events hela tiden som man förväntas bränna pengar på. Men quality of life är jäkligt högt.
Mål: Försöker spara mellan 30K och 60K SEK per månad för att snart ha råd att köpa boende. Bara kontantinsatsen landar på typ 1.3M SEK för ett enkelt boende i centrala sydney.
Citera
2017-01-29, 05:19
Medlem
Hej,

Hyra 11000 i ett väldigt fint område.

Äter ute på jobbet mycket, 3ggr i veckan snitt.

Har körkort men avstår från bil, promenerar till jobbet.

Blir mycket kinamat och annat gott på fritiden.

Finansierar karateintresse(medlemsskap, men har en dyr gi också).

25-30 är jag.
Statlig tjänsteman.
Inte gift. Spenderar Inga pengar på fina svenska damer, de får betala själva.

Sparar cirka 10000 i månaden.
Citera
2017-06-01, 02:41
Medlem
punanihunters avatar
Stafettläkare, 29 år.
Lönen svänger upp och ner. Tjänar iaf inte mindre än 120k per månad.
I juli har jag en del 24 timmars jourer, och kommer upp på en bruttolön på 180 lakan.

Bumpar tråden för att jag e på jour nu och är extremt uttråkad lol

Är väldigt slarvig med pengar, äter dyr mat ute, köper skitprylar som jag aldrig använder, betalar en del parkeringsböter osv...

Fritidsintressen? datorspel, träning, dateande

Kör en skitig Hyundai i10 (bryr mig inte om bilar)
Bor centralt, hyra på 20 tusen

Lycklig? Inte särklit, men heller inte olycklig.
Senast redigerad av punanihunter 2017-06-01 kl. 03:29.
Citera
2017-06-01, 09:20
Medlem
Kul tråd , själv fick jag ett nytt jobb för ett halvår sedan, gick upp i lön från 34 000 kr/månad till 45 000 kr/månad. Jobbar inom staten, runt 40+ år gammal. Upptäckte att det inte gjorde så stor skillnad när lönekuvertet kom i mailet. Av höjningen på 11 000 kronor får jag ut cirka 5 000 kronor mer varje månad. Men jag klagar inte, kan unna mig det jag egentligen vill.
Sålde ett hus för ett antal år sedan, en del av vinsten sitter på ett sparkonto med 0,80% ränta, där har jag 6 månadslöner efter skatt som jag aldrig rör för eventuella oförutsedda händelser. För resten av vinsten köpte jag mig en audi a6 allroad 3.0 tdi med 313 hk dock begagnad, jag vet, en bil är en värdelös investering, denna bil är antagligen ännu sämre , men jag vill leva livet, lever lite efter Raubtiers text "Hellre dör jag levande än lever som en levande död". Bor i hyresrätt, har väl ut cirka 30 000 kr efter skatt, hyra på 5 000 kronor har inte så mycket andra fast utgifter faktiskt jo ett studiebidrag på cirka 1 100 i månaden, maten kostar väl 3-4 000 kronor, driftskostnader bil ligger väl på 2-3 000 kronor per månad inklusive bränsle försäkring (exklusive värdeminskning), äter det jag vill, men lever hälsosamt så inga pizzor. Reser mycket, men inte till Thailand eller soliga stränder, nej mina resor har gått till Svalbard, Alaska, Grönland. Älskar att köra bil (därav den någon flådiga bilen), semestrar gärna längs vägarna i Norge och norra Sverige, sparar just nu för att kunna resa till Antarktis, kostar cirka 150 000 kronor allt som allt. Därefter blir nästa resmål nordpolen men den resan går på mellan 300-400 000 kronor. Så lever jag.
Till alla som vill spara så mycket som möjligt har jag en liten tragisk historia, min före detta kollega är 35 år, han har hunnit med två strokes varav den senaste gjorde att han fick psykiska problem, samborelationen tog slut, förlorade bostadsrätten, förlorade alla sina pengar, från att varit en högpresterande jurist som samlade pengar på hög hamnade han i princip på gatan, bor på vandrarhem när socialen hittar något åt han, han fick nämligen en personlighetsförändring blev aggressiv och allmänt otrevlig och labil. Han ångrar nog att han inte levde livet när han kunde.
Jepp jag flashbackar på arbetstid
"Mer pengar gör dig inte lyckligare, men det gör dig oftast inte mer olycklig heller, lycka kan du bara skaffa dig själv"
Citera
2017-06-01, 10:57
Medlem
8bitrages avatar
Tjänar väl egentligen inte speciellt bra, jämfört med många andra här i tråden. Enl. deklarationen hade jag en medelinkomst på 39700kr/mån förra året. Sambon ligger en bit under det, tror vi ligger någonstans mellan 70-80k före skatt tillsammans...
Vi bor i ett 50-tals radhus med varierande renoveringsbehov, kör en varsin bil, en mellanklasskombi från 2008 samt en gammal skruttig bil från 97 som inhandlades för 3000kr för 2 år sedan.

Jag har 2-3 par jeans/byxor som jag använder, lite halvtaskiga t-shirts och är egentligen inte speciellt brydd över hur jag ser ut eller vad andra tycker om hur jag ser ut.
Äter ute när jag vill, vilket innebär c:a 2-3k/mån bara i "äta ute"-budget. Är en del resande i jobbet så ibland drar det iväg ganska snabbt.

Jag har i medel de senaste 20 månaderna stoppat undan 10k/månaden, min sambo ungefär samma siffror (jag har ingen koll, vi har inte gemensam ekonomi förutom ett mindre gemensamt konto).

Jag lever iallafall som att jag tjänar kanske 10-15k mindre i månaden än jag gör och har nog mindre "viktiga" utgifter i månaden än jag hade när jag tjänade betydligt mindre.

Mer inkomster gör åtminstone mig snålare tydligen...
Citera
2017-06-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Till alla som vill spara så mycket som möjligt har jag en liten tragisk historia, min före detta kollega är 35 år, han har hunnit med två strokes varav den senaste gjorde att han fick psykiska problem, samborelationen tog slut, förlorade bostadsrätten, förlorade alla sina pengar, från att varit en högpresterande jurist som samlade pengar på hög hamnade han i princip på gatan, bor på vandrarhem när socialen hittar något åt han, han fick nämligen en personlighetsförändring blev aggressiv och allmänt otrevlig och labil. Han ångrar nog att han inte levde livet när han kunde.
Jepp jag flashbackar på arbetstid
"Mer pengar gör dig inte lyckligare, men det gör dig oftast inte mer olycklig heller, lycka kan du bara skaffa dig själv"
Finns det nåt barnsligare än de som hävdar hur dumt set är att spara pengar för man kan ju typ dö i morgon 🙄

Förklara på vilket sätt han skulle varit lyckligare nu i sitt liv om han tidigare bränt allt och haft "Carpe diem" på väggen?

Men du borstar väl inte tänderna heller för du kanske dör i morgon så det är onödigt, eller kör och jobbar, eller betalar räkningarna, trams..
Citera
2017-06-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
man anger aldrig lön i netto. lär dig det.
Jo det gör man, en del jobbar i Norge, andra i USA, länder med helt andra skatter och upplägg så det enda som räknas är hur mycket man får i näven.
Citera
2017-06-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Finns det nåt barnsligare än de som hävdar hur dumt set är att spara pengar för man kan ju typ dö i morgon 🙄

Förklara på vilket sätt han skulle varit lyckligare nu i sitt liv om han tidigare bränt allt och haft "Carpe diem" på väggen?

Men du borstar väl inte tänderna heller för du kanske dör i morgon så det är onödigt, eller kör och jobbar, eller betalar räkningarna, trams..
Säger som Stenmark sa på sin tid "He e int lätt å förklar för nå som int begrip", läste du överhuvudtaget mitt inlägg? Där framgick det väl klart och tydligt att även jag sparat undan pengar jag förespråkade inte någonstans att man INTE skulle spara, jag har själv sex månadslöner på ett konto för mig räcker det, men kontentan av mitt inlägg var att man inte ska lägga pengar på hög om man samtidigt slutat leva, förstod du nu vad jag menade? För somliga tycks det vara en tävling att spara så mycket som möjligt, folk tycks ibland glömma bort att leva också.
Citera
2017-06-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Säger som Stenmark sa på sin tid "He e int lätt å förklar för nå som int begrip", läste du överhuvudtaget mitt inlägg? Där framgick det väl klart och tydligt att även jag sparat undan pengar jag förespråkade inte någonstans att man INTE skulle spara, jag har själv sex månadslöner på ett konto för mig räcker det, men kontentan av mitt inlägg var att man inte ska lägga pengar på hög om man samtidigt slutat leva, förstod du nu vad jag menade? För somliga tycks det vara en tävling att spara så mycket som möjligt, folk tycks ibland glömma bort att leva också.
Ingen jag känner sparar så mycket att de inte kan leva, däremot motsatsen, de har sparat så lite att de inte kan leva ett gott liv.
Citera
2017-06-01, 15:57
Medlem
vargvids avatar
Vad jobbar ni med: IT-tekniker och kontorsansvarig för tekniken
Hur mycket tjänar ni: 31k
Hur gamla är ni: 27
Hur bor ni: Köpt etta på 42 kvm. Ganska stor och fin, inget nybygge eller liknande utan det är rätt standard i "ett dåligt område" i den staden jag bor i.
Fasta utgifter (bostad, el, tele, försäkringar, a-kassa, spotify mm): 6000kr
Status: Singel
Vad kör ni för bil: Renault Megane ifrån 2013
Vad käkar ni: Husmanskost, det jag tillagar själv. Käkar knappt ute. Jo, jag tänkte börja käka ute oftare eftersom jag har ju pengar och råd men det fall lite mellan fingrarna då när jag väl satte mig på lokala så blev det mer öl än mat. Men ibland händer det.
Resor: Reser bara till festivaler eller andra städer för gigs. Jag skulle vilja åka utomlands oftare, men jag har ingen att åka med och inga polare är intresserade. På senaste har jag börjat åka själv.
Vad har ni för kläder: Jeans jag har haft i dryga 10 år, band-tröja normalt och på jobbet har jag en skjorta. Finare än så blir det inte. Jag helt enkelt trivs inte i dyra kläder med mera.
Hur och vad lägger ni pengar på: Alkohol, droger och musik-relaterat. Det kan vara allt ifrån vinyler till ny gitarr eller liknande. Sparkapital har jag knappt, det är mina vinyler som är mitt sparkapital då jag sitter på en del godingar som jag kan sälja för ett ganska bra pris. Men på senaste så har jag lagt ner pengar i ett eget startat bolag som nu är självgående.
Mål: Bra fråga, ha kul skulle jag väl tro. Live fast, die young.

Min egna tanke om det hela : Ja, jag tjänar bra jämfört med mina vänner. Det är alltid jag som bailar ut dom och ger dom möjligheter. Jag måste erkänna att jag skäms lite över att tjäna bättre än alla andra och att jag hela tiden gå upp i pyramiden medans resten stannar i botten.
Jag är inte direkt personen som trivs i att bo och klä mig fint, utan jag gillar sunket.

Att ha pengar är alltid en fördel, jag kan köpa och göra ta mig fan vad jag vill och jag har alltid råd.
Eftersom jag inte har respekt för pengar så är jag ibland för givmild när det kommer till vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in