Kul tråd

, själv fick jag ett nytt jobb för ett halvår sedan, gick upp i lön från 34 000 kr/månad till 45 000 kr/månad. Jobbar inom staten, runt 40+ år gammal. Upptäckte att det inte gjorde så stor skillnad när lönekuvertet kom i mailet. Av höjningen på 11 000 kronor får jag ut cirka 5 000 kronor mer varje månad. Men jag klagar inte, kan unna mig det jag egentligen vill.
Sålde ett hus för ett antal år sedan, en del av vinsten sitter på ett sparkonto med 0,80% ränta, där har jag 6 månadslöner efter skatt som jag aldrig rör för eventuella oförutsedda händelser. För resten av vinsten köpte jag mig en audi a6 allroad 3.0 tdi med 313 hk dock begagnad, jag vet, en bil är en värdelös investering, denna bil är antagligen ännu sämre

, men jag vill leva livet, lever lite efter Raubtiers text "Hellre dör jag levande än lever som en levande död". Bor i hyresrätt, har väl ut cirka 30 000 kr efter skatt, hyra på 5 000 kronor har inte så mycket andra fast utgifter faktiskt jo ett studiebidrag på cirka 1 100 i månaden, maten kostar väl 3-4 000 kronor, driftskostnader bil ligger väl på 2-3 000 kronor per månad inklusive bränsle försäkring (exklusive värdeminskning), äter det jag vill, men lever hälsosamt så inga pizzor. Reser mycket, men inte till Thailand eller soliga stränder, nej mina resor har gått till Svalbard, Alaska, Grönland. Älskar att köra bil (därav den någon flådiga bilen), semestrar gärna längs vägarna i Norge och norra Sverige, sparar just nu för att kunna resa till Antarktis, kostar cirka 150 000 kronor allt som allt. Därefter blir nästa resmål nordpolen men den resan går på mellan 300-400 000 kronor. Så lever jag.
Till alla som vill spara så mycket som möjligt har jag en liten tragisk historia, min före detta kollega är 35 år, han har hunnit med två strokes varav den senaste gjorde att han fick psykiska problem, samborelationen tog slut, förlorade bostadsrätten, förlorade alla sina pengar, från att varit en högpresterande jurist som samlade pengar på hög hamnade han i princip på gatan, bor på vandrarhem när socialen hittar något åt han, han fick nämligen en personlighetsförändring blev aggressiv och allmänt otrevlig och labil. Han ångrar nog att han inte levde livet när han kunde.
Jepp jag flashbackar på arbetstid
"Mer pengar gör dig inte lyckligare, men det gör dig oftast inte mer olycklig heller, lycka kan du bara skaffa dig själv"