Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-23, 17:49
  #1
Medlem
Iman2014s avatar
Hej!

Mitt problem är att jag har köpt en ny router, en ASUS router. Tidigare hade vi TP-Link. TP-link fungerar fortfarande men när jag försöker ansluta via mitt nya ASUS router så fungerar det inte. Det står att Internetåtkomst saknas. Till och med när vi drar in kabel direkt från routern till datorn fungerar inte Internet.

Jag har konfigurerat routern, och angivit routerns PIN kod. Men inget Internet.

Kan någon hjälpa mig med detta?
Citera
2017-09-23, 17:55
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Hej!

Mitt problem är att jag har köpt en ny router, en ASUS router. Tidigare hade vi TP-Link. TP-link fungerar fortfarande men när jag försöker ansluta via mitt nya ASUS router så fungerar det inte. Det står att Internetåtkomst saknas. Till och med när vi drar in kabel direkt från routern till datorn fungerar inte Internet.

Jag har konfigurerat routern, och angivit routerns PIN kod. Men inget Internet.

Kan någon hjälpa mig med detta?

Har du kopplat din internetanslutning till WAN-porten på din nya router? (Och kopplat din dator till en av LAN-portarna?). Testa med detta först, återkom därefter!
Citera
2017-09-23, 20:11
  #3
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har du kopplat din internetanslutning till WAN-porten på din nya router? (Och kopplat din dator till en av LAN-portarna?). Testa med detta först, återkom därefter!

Det står ingenstans WAN i den nya routern. Dett finns en port där det finns en blå färg. I tillägg till denna finns det fyra portar där det står (1,2,3,4) i varje.

I TP-Link routern däremot finns det en port där det står WAN. Jag kopplade in kabeln från fiberuttaget i väggen till TP-Links WAN uttag och då fungerade Internet. I fiberuttaget så var kabeln inkopplat i LAN 1 uttaget, och därefter in till WAN i TP-Link.

I den nya routern kopplade jag in kabeln från fiberuttagets LAN 1 till den blåa porten. Och då fanns det inget internet.
Citera
2017-09-23, 20:28
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Det står ingenstans WAN i den nya routern. Dett finns en port där det finns en blå färg. I tillägg till denna finns det fyra portar där det står (1,2,3,4) i varje.

I TP-Link routern däremot finns det en port där det står WAN. Jag kopplade in kabeln från fiberuttaget i väggen till TP-Links WAN uttag och då fungerade Internet. I fiberuttaget så var kabeln inkopplat i LAN 1 uttaget, och därefter in till WAN i TP-Link.

I den nya routern kopplade jag in kabeln från fiberuttagets LAN 1 till den blåa porten. Och då fanns det inget internet.

Koppla in din nya router (uttag 1) direkt till din dator. Koppla också in din nya routers blåa uttag till "internet"/fibern. Starta upp (på omstartad dator) en webbrowser där du skriver in adresserna 192.168.1.1 ELLER 192.168.1.0!
Då kommer du in i din nya router (ser routerns "hemsida") och kan ställa in den korrekt. -Exakt hur du gör, står i manualen du fick med routern. Där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Det diffar från router till router.
Citera
2017-09-23, 20:29
  #5
Medlem
När vi byter router behöver vi stänga av fiber"modemet" i ca 10min. Sedan starta upp den och vänta 10min innan vi sätter på routern.
Detta för att mac adressen i förra routern har lagt beslag på ip adressen, så vi får ingen ny IP adress av vår internetleverantör förrän fibermodemet startas om (eller vänta läääänge).

Annars så dubbelkolla att du verkligen har rätt sladd in i routern. Om man har flera vita så kan man lätt råka sätta fel på baksidan på routern.

Kolla annars via kabel från fiberdosan direkt till en dator. Om du har internet där så har ni fått ny ip adress och felet måste vara i/hur kopplingen till routern är gjord.

Underlättar om du berättar modell på nya routern.
__________________
Senast redigerad av ArthurConanDoyle 2017-09-23 kl. 20:33.
Citera
2017-09-23, 21:10
  #6
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
När vi byter router behöver vi stänga av fiber"modemet" i ca 10min. Sedan starta upp den och vänta 10min innan vi sätter på routern.
Detta för att mac adressen i förra routern har lagt beslag på ip adressen, så vi får ingen ny IP adress av vår internetleverantör förrän fibermodemet startas om (eller vänta läääänge).

Annars så dubbelkolla att du verkligen har rätt sladd in i routern. Om man har flera vita så kan man lätt råka sätta fel på baksidan på routern.

Kolla annars via kabel från fiberdosan direkt till en dator. Om du har internet där så har ni fått ny ip adress och felet måste vara i/hur kopplingen till routern är gjord.

Underlättar om du berättar modell på nya routern.
IP-adressen kan behållas upp till 24-timmar, i generella fall brukar den släppas efter 1 timme. Mitt tips vore att ta kontakt med ISP:en och be dom manuellt ändra MAC-adressen i DHCP:n
Citera
2017-09-23, 21:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
IP-adressen kan behållas upp till 24-timmar, i generella fall brukar den släppas efter 1 timme. Mitt tips vore att ta kontakt med ISP:en och be dom manuellt ändra MAC-adressen i DHCP:n
Ja det är smidigt om man håller på under kontorstider. Min ISP har bara öppet vardagar och bara till kl 18.00. Så länge vill man ju inte vänta, så det går gärna ta 20min med att dra ur ström, vänta och sätta i strömmen igen.
Fast om TS har support på helger är ju det klart smidigast, support kan även se om man råkar sätta kablarna fel.
Citera
2017-09-23, 21:37
  #8
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Koppla in din nya router (uttag 1) direkt till din dator. Koppla också in din nya routers blåa uttag till "internet"/fibern. Starta upp (på omstartad dator) en webbrowser där du skriver in adresserna 192.168.1.1 ELLER 192.168.1.0!
Då kommer du in i din nya router (ser routerns "hemsida") och kan ställa in den korrekt. -Exakt hur du gör, står i manualen du fick med routern. Där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Det diffar från router till router.

Det förstår jag, och jag har försökt göra det men internet fungerar inte. Det är problemet.

Jag kopplar in kabeln från nya routern till datorn men inget internet. Om jag däremot gör samma sak med TP-Link routern så fungerar internet.
Citera
2017-09-23, 21:39
  #9
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
När vi byter router behöver vi stänga av fiber"modemet" i ca 10min. Sedan starta upp den och vänta 10min innan vi sätter på routern.
Detta för att mac adressen i förra routern har lagt beslag på ip adressen, så vi får ingen ny IP adress av vår internetleverantör förrän fibermodemet startas om (eller vänta läääänge).

Annars så dubbelkolla att du verkligen har rätt sladd in i routern. Om man har flera vita så kan man lätt råka sätta fel på baksidan på routern.

Kolla annars via kabel från fiberdosan direkt till en dator. Om du har internet där så har ni fått ny ip adress och felet måste vara i/hur kopplingen till routern är gjord.

Underlättar om du berättar modell på nya routern.

ASUS RT-N66U
Citera
2017-09-23, 21:41
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
Ja det är smidigt om man håller på under kontorstider. Min ISP har bara öppet vardagar och bara till kl 18.00. Så länge vill man ju inte vänta, så det går gärna ta 20min med att dra ur ström, vänta och sätta i strömmen igen.
Fast om TS har support på helger är ju det klart smidigast, support kan även se om man råkar sätta kablarna fel.

Jag har för mig när jag hade problemet, att det fanns något i modemet/routern som hette "release" eller "renew" den dynamiska IP-adressen. Först när detta var gjort, funkade internet igen. Observera att jag snackar om väldigt tidigt 2000-tal, så jag kan minst sagt minnas fel!
Citera
2017-09-24, 04:37
  #11
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurConanDoyle
När vi byter router behöver vi stänga av fiber"modemet" i ca 10min. Sedan starta upp den och vänta 10min innan vi sätter på routern.
Detta för att mac adressen i förra routern har lagt beslag på ip adressen, så vi får ingen ny IP adress av vår internetleverantör förrän fibermodemet startas om (eller vänta läääänge).

Annars så dubbelkolla att du verkligen har rätt sladd in i routern. Om man har flera vita så kan man lätt råka sätta fel på baksidan på routern.

Kolla annars via kabel från fiberdosan direkt till en dator. Om du har internet där så har ni fått ny ip adress och felet måste vara i/hur kopplingen till routern är gjord.

Underlättar om du berättar modell på nya routern.

Det fungerar nu. Jag följde ditt tips.

Får dock fortfarande endast 20-25 Mbit/s på bredbandskollen trots att vi har 100 Mbit/s från vår bredbandsleverantör. Detta när vi kör Wifi, med kabeln inkopplad från routern till datorn får vi 100 Mbit/s.

Detta var anledningen till varför vi testade med ny router, detta låter väldigt skumt. Om någon kan förklara varför det är så hade jag varit tacksam.

Men själva routern fungerar nu.
Citera
2017-09-24, 07:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Detta var anledningen till varför vi testade med ny router, detta låter väldigt skumt. Om någon kan förklara varför det är så hade jag varit tacksam.

Finns några olika anledningar till dåligt wifi. Ju fler routrar och dylikt dina grannar har desto mer störningar blir det på det trådlösa. Leder ofta till att någon blir less och köper en bättre router, och då får ju alla andra grannar sämre, så då köper de en bättre router osv osv så är man tillbaka där man började.

Ett annat vanligt fel är att någon av ens enheter har en riktigt dålig trådlösmottagare så den klarar inte mycket, och sen gör routern så att den lägger hastigheten på nätverket till den hastighet den enheten klarar av, så alla andra enheter blir lidande.

Det är drygt att felsöka trådlösa problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback