Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-24, 07:17
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Det fungerar nu. Jag följde ditt tips.

Får dock fortfarande endast 20-25 Mbit/s på bredbandskollen trots att vi har 100 Mbit/s från vår bredbandsleverantör. Detta när vi kör Wifi, med kabeln inkopplad från routern till datorn får vi 100 Mbit/s.

Detta var anledningen till varför vi testade med ny router, detta låter väldigt skumt. Om någon kan förklara varför det är så hade jag varit tacksam.

Men själva routern fungerar nu.

Dålig hastighet på Wifi. Testa att vara ytterst nära routern med den enhet du mäter på. Är du typ inom ett par meter från accesspunkten ska du ha betydligt bättre hastighet. Är du på "andra sidan huset" är det dock ganska normalt. Testa att byta till en ledig kanal som grannarna inte använder.
Citera
2017-09-24, 08:55
  #14
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Det fungerar nu. Jag följde ditt tips.

Får dock fortfarande endast 20-25 Mbit/s på bredbandskollen trots att vi har 100 Mbit/s från vår bredbandsleverantör. Detta när vi kör Wifi, med kabeln inkopplad från routern till datorn får vi 100 Mbit/s.

Detta var anledningen till varför vi testade med ny router, detta låter väldigt skumt. Om någon kan förklara varför det är så hade jag varit tacksam.

Men själva routern fungerar nu.
Låter nästan som att du kör 802.11G på ditt wifi.
Citera
2017-09-24, 15:48
  #15
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohya
Finns några olika anledningar till dåligt wifi. Ju fler routrar och dylikt dina grannar har desto mer störningar blir det på det trådlösa. Leder ofta till att någon blir less och köper en bättre router, och då får ju alla andra grannar sämre, så då köper de en bättre router osv osv så är man tillbaka där man började.

Ett annat vanligt fel är att någon av ens enheter har en riktigt dålig trådlösmottagare så den klarar inte mycket, och sen gör routern så att den lägger hastigheten på nätverket till den hastighet den enheten klarar av, så alla andra enheter blir lidande.

Det är drygt att felsöka trådlösa problem.

Det börjar bli bättre nu. Vi har två datorer, i den ena får vi nu hastighet upp mot 105 Mbit/s. I min dator så får vi för tillfället 51 Mbit/s efter att jag startat om datorn (Hade 20-25 Mbit/s). Fortfarande inte 100 Mbit/s i min dator men antar att det kommer fixa sig snart. Att åtminstone en dator i hemmet kan få 105 Mbit/s visar väl att det åtminstone fungerar så som det ska.
Citera
2017-09-24, 15:54
  #16
Medlem
PeterNosters avatar
Vad har du för trådlöst nätverkskort i datorn. Dual band? 5GHz=
Min TP-link WDR4300 klarar samma som med kabel, 95 Mbit/s, på 2 meters avstånd i samma rum. I ett rum 7 meter bort med kök emellan sjunker det till 70 - 80 Mbit/s. Din ASUS ska vara något bättre.

Uppdatera drivrutiner i datorerna och firmware i routern. Routern kan ju ha stått på hyllan i affären ett tag och då med gammal firmware.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-09-24 kl. 15:57.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback