Wizard, warlock, sorcerer och magician? På svenska har vi, vad jag vet, bara trollkarl och magiker.
Det man kan säga rent generellt är att begreppen wizard, magician och sorcerer är ganska lika varandra. Åtminstone för vanligt folk. En wizard anses i allmänhet vara litet mer kunnig, alltså nästan som en slags professor inom magi.
Sorcerer innebär ibland men inte alltid, att det rör sig om en trollkarl som sysslar med svart och "destruktiv" magi. Svartkonst kanske man kan säga.
Den som skiljer sig från de tre övriga du frågar om är warlock som är det samma som en manlig häxa.
Det är bara det att en Warlocks energier är fantastiskt starka.
Vi lever i en tid då folk självförverkligar sig på de mest oförhappandes sätt och jag undrar: (diskussionsunderlag) Vad är du förnågot?
Wizard, warlock, sorcerer och magician? På svenska har vi, vad jag vet, bara trollkarl och magiker.
Det man kan säga rent generellt är att begreppen wizard, magician och sorcerer är ganska lika varandra. Åtminstone för vanligt folk. En wizard anses i allmänhet vara litet mer kunnig, alltså nästan som en slags professor inom magi.
Sorcerer innebär ibland men inte alltid, att det rör sig om en trollkarl som sysslar med svart och "destruktiv" magi. Svartkonst kanske man kan säga.
Den som skiljer sig från de tre övriga du frågar om är warlock som är det samma som en manlig häxa.
Det är bara det att en Warlocks energier är fantastiskt starka.
Vi lever i en tid då folk självförverkligar sig på de mest oförhappandes sätt och jag undrar: (diskussionsunderlag) Vad är du förnågot?
Vad kan du göra för något då? Hur vet du att du är en warlock? Hur vet man vad man är för något?
Edit Jag känner mig som en alien
Det händer ibland att jag blir helt osynlig också. Det där har jag inte lärt mig styra än.
Vet inte vad jag är för något? Men något är det
Senast redigerad av Tarmstuvning 2017-09-24 kl. 01:55.
[quote=WykkedWitch|61870232]Wizard, warlock, sorcerer och magician? På svenska har vi, vad jag vet, bara trollkarl och magiker.
Vi har även. Exempel. Häxmästare. Häxdoktor. Svartkonstnär. Sen är det uppdelat... Exempel om du håller på med naturen och de krafterna har vi schaman. Eller de olika elementen så elementarist. Eller håller på med de döda (som man skall undvika om man hör från folk som håller på med sånt) nekromantiker. De jag skriver här täcker bara delar av det...
Men warlock skulle nog kunna översättas till det svenska ordet häxmästare.....
Ps i många delar av världen ses män som håller på med detta som opålitliga och makthungriga ... så många gånger lärs sederna bara ut till kvinnor.. ex Finland med klokgummorna... (häxor, völvor) . Ds.
Senast redigerad av Allvetaren79 2017-09-24 kl. 08:59.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!