2017-09-24, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Länken funkar inte. Är du säker på att fått den rätt?

Angående Google Translate som du skrev om förut, de översättningarna blir för bedrövliga. Lägg ut det här i stället så är det alltid någon som kan översätta.

Angående psykoser så kan M inte vara sjuk på det sättet, det är ju mycket allvarliga tillstånd med störd verklighetsuppfattning. Personen som lider av det hör röster, tror att människor är rymdvarelser eller monster och sådant. Har man en sådan sjukdom så kan man inte fungera /så pass/ bra med arbete, arbetsledning, föreläsningar, sociala kontakter, fundraising och gud vet allt som M ändå har gjort. Det enda som jag överhuvudtaget kan tänka är möjligt i så fall, är att han rökte på tillsammans med K och fick en haschpsykos. En tillfällig psykos som vem som helst kan drabbas av, som du också nämner. Eller vem vet: det kanske var hon som fick en haschpsykos och han som var tvungen att freda sig mot henne, och tog i för hårt? Hon var en liten tjej, men i psykotiskt tillstånd kan människor få stora kroppskrafter.

Men detta med bådas drogvanor är något som polisen helt säkert har frågat runt om, vi får tåla oss när det gäller det också till rättegången misstänker jag.

Tack för tipset!
Länken går ej och trycka på eftersom att jag tog bort märken framför och bakom som dök upp.
(Livrädd för att ställa till det med trasiga länkar som jag är. Har du försökt att skriva in det?)

Nej, mentalsjuka människor går ej omkring med psykoser och hör röster hela tiden. Det kommer periodvis under mkt.påfrestning av sjukdom och dylikt. Man kan också vara röstpåverkad utan att ha fullständig psykos. Som att tvingas lyssna på ett radioprogram i sitt huvud man inte vill höra utan avstängningsknapp, samtidigt som man ska fokusera på sitt jobb och samtal med andra människor.
Man lever alltså fullt ut i verkligheten men är alltså röstpåverkad. Har man fullständig psykos håller man sig inte i verkligheten. Jag är inte säker men jag tror bara man kan drabbas av Hashpsykos vid långvarigt missbruk. Dessutom säger alla att PM varken drack eller tog droger. Han har kanske nog med psykiska problem ändå och det förstärks av alkohol/droger. Eller så gillade han bara inte sån skit.
Efter att jag skrivit att PM skulle skylla på Personlighetsklyvning som försvar så gick jag sedan och funderade,-Tänk om han faktiskt lider av Personlighetsklyvning på riktigt?
De lärde bråkar om den här sjukdomen ens finns. Det finns två skolor. Men den lär vara ett tillstånd som beskrivits enda sedan antiken. Det finns ett par dokumenterade fall som jag tror är äkta. Har sett det på film. Och om det ej är äkta så är ju de personerna skådespelare i världsklass. För de är som 5 totalt olika personer i en och samma kropp. Det som är typiskt är att de inte minns alls vad de gjorde förra veckan eller en helg eller bara gårdagen tex (då var de en annan person vars existens de inte känner till).
Anledningen till att man får splittrad personlighet beror på hemska barndomstrauman. De olika personernas funktion är att ta hand om olika situvationer som huvudpersonen själv inte klarar tex. Googla Evas tre ansikten (bok,film) som bygger på ett känt fall som blev botat.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-24 kl. 00:16.
Citera
2017-09-24, 00:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Tack för tipset!
Länken går ej och trycka på eftersom att jag tog bort märken framför och bakom som dök upp.
(Livrädd för att ställa till det med trasiga länkar som jag är. Har du försökt att skriva in det?)

Nej, mentalsjuka människor går ej omkring med psykoser och hör röster hela tiden. Det kommer periodvis under mkt.påfrestning av sjukdom och dylikt. Man kan också vara röstpåverkad utan att ha fullständig psykos. Som att tvingas lyssna på ett radioprogram i sitt huvud man inte vill höra utan avstängningsknapp, samtidigt som man ska fokusera på sitt jobb och samtal med andra människor.
Man lever alltså fullt ut i verkligheten men är alltså röstpåverkad. Har man fullständig psykos håller man sig inte i verkligheten. Jag är inte säker men jag tror bara man kan drabbas av Hashpsykos vid långvarigt missbruk. Dessutom säger alla att PM varken drack eller tog droger. Han har kanske nog med psykiska problem ändå och det förstärks av alkohol/droger. Eller så gillade han bara inte sån skit.
Efter att jag skrivit att PM skulle skylla på Personlighetsklyvning som försvar så gick jag sedan och funderade,-Tänk om han faktiskt lider av Personlighetsklyvning på riktigt?
De lärde bråkar om den här sjukdomen ens finns. Det finns två skolor. Men den lär vara ett tillstånd som beskrivits enda sedan antiken. Det finns ett par dokumenterade fall som jag tror är äkta. Har sett det på film. Och om det ej är äkta så är ju de personerna skådespelare i världsklass. För de är som 5 totalt olika personer i en och samma kropp. Det som är typiskt är att de inte minns alls vad de gjorde förra veckan eller en helg eller bara gårdagen tex (då var de en annan person vars existens de inte känner till).
Anledningen till att man får splittrad personlighet beror på hemska barndomstrauman. De olika personernas funktion är att ta hand om olika situvationer som huvudpersonen själv inte klarar tex. Googla Evas tre ansikten (bok,film) som bygger på ett känt fall som blev botat.

Har försökt skriva in och det finns inte.

Ja, hur eller hur så har M inte haft tid att vara psykotisk eller flera olika personer. Han jobbade ju jämt, hade folk omkring sig jämt. Och jag antar att detta inte är något som man kan styra över själv, när man ska vara den ena och när man ska vara den andra (eller tredje, fjärde...)? Nä, vi får nog utgå ifrån att M var hyfsat normal om han inte plötsligt fick ett genombrott av någon anledning där på båten då... men 46 är en sen ålder för genombrott av psykiska sjukdomar. Det brukar ju gå åt andra hållet, att sjukdomen rasar som mest i ungdomsåren och sedan blir den sjuke lugnare med åren.
Citera
2017-09-24, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Finns absolut ingen som helst rimlig anledning att ta med en fogsvans (träsåg) på en u-båt.
Skulle han såga upp ved eller ?

En bågfil (med blad för metall) däremot kan finnas möjlig anledning att ta ombord.

Varför inte? Pentrybänkarna och kojbottnarna är av TRÄ (marinplywood)...
https://minfil.org/y1nb55cabf/uc3_pentry.jpg

PM kanske bara ville snygga till dom vassa hörnen på TRÄbordet innan han bjöd på vitt vin och ostron men råkade slinta med TRÄsågen...
https://minfil.org/15nb5acdbc/uc3_bord.jpg

Summa sumarum är det inte det minsta uppseendeväckande med en fogsvans ombord, vad den sen användes till är en helt annan historia...
Citera
2017-09-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Har polisen så bra koll på rutten genom radar borde de ganska lätt kunna kolla om det var något fartyg nära ubåten som kunde gett de svallvågor som medverkade till den påstådda olyckan. Redan där kan hans historia spricka.

De har full koll på allt under rutten. Tom var ubåten stannat till. Förutom platser där kroppen kan ha släppts kan Sound VTS i Malmö ge information om hur strömmarna gått i Öresund vid tiden för försvinnandet och dagarna efter.
Citera
2017-09-24, 00:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium

PM kanske bara ville snygga till dom vassa hörnen på TRÄbordet innan han bjöd på vitt vin och ostron men råkade slinta med TRÄsågen...

Summa sumarum är det inte det minsta uppseendeväckande med en fogsvans ombord, vad den sen användes till är en helt annan historia...

Himmel vilken röra! Undrar om han städade först innan han tog ner sina... väninnor där?

Undrar förresten om K fattade att det här inte bara var en farkost utan faktiskt M:s HEM mellan varven? Att hon ensam följde med en karl HEM dit det fanns sängar o.s.v.? Och sent på kvällen också...
Citera
2017-09-24, 00:48
Medlem
Citat:
Har försökt skriva in och det finns inte.

Ja, hur eller hur så har M inte haft tid att vara psykotisk eller flera olika personer. Han jobbade ju jämt, hade folk omkring sig jämt. Och jag antar att detta inte är något som man kan styra över själv, när man ska vara den ena och när man ska vara den andra (eller tredje, fjärde...)? Nä, vi får nog utgå ifrån att M var hyfsat normal om han inte plötsligt fick ett genombrott av någon anledning där på båten då... men 46 är en sen ålder för genombrott av psykiska sjukdomar. Det brukar ju gå åt andra hållet, att sjukdomen rasar som mest i ungdomsåren och sedan blir den sjuke lugnare med åren.

https://www.bt.dk/krimi/peter-madsen-lader-sig-mentalundersoge-frivilligt
Jag har jobbat med åldriga Scitziofrena: Kejsarinnor och Prinsar och allt vad de nu tror att de är.
Personlighetsstörningar blir däremot bättre med tiden. Vilket kan bero på att den störde har skaffat en "stödkorsett" av fungerande jobb,sambo och familj tex.
Ja,det var bara en tanke jag fick. Men jag tycker att han var en person när han steg i land och en annan person under häktningsförhandlingen. Men det berodde kanske på omständigheterna.
Citera
2017-09-24, 00:58
Medlem
Citat:
Himmel vilken röra! Undrar om han städade först innan han tog ner sina... väninnor där?

Undrar förresten om K fattade att det här inte bara var en farkost utan faktiskt M:s HEM mellan varven? Att hon ensam följde med en karl HEM dit det fanns sängar o.s.v.? Och sent på kvällen också...
Hur kan du kalla det där en röra? Det ser betydligt mer städat ut än 90% av alla arbetsplatser jag har besökt, inklusive min egen.
Citera
2017-09-24, 01:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag har jobbat med åldriga Scitziofrena: Kejsarinnor och Prinsar och allt vad de nu tror att de är.
Personlighetsstörningar blir däremot bättre med tiden. Vilket kan bero på att den störde har skaffat en "stödkorsett" av fungerande jobb,sambo och familj tex.
Ja,det var bara en tanke jag fick. Men jag tycker att han var en person när han steg i land och en annan person under häktningsförhandlingen. Men det berodde kanske på omständigheterna.

Fast "en annan person" i psykiatriska sammanhang betyder väl inte bara att man uppför sig olika, utan att man tror att man har en helt annan identitet. Och så var det ju absolut inte med M, han visste nog att han var M hela tiden - kanske alltför väl med tanke på den fruktansvärda situationen han befann sig i och allt hemskt som skulle följa.
Citera
2017-09-24, 01:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Hur kan du kalla det där en röra? Det ser betydligt mer städat ut än 90% av alla arbetsplatser jag har besökt, inklusive min egen.

Ja OK, det är ju ont om plats där också, så saker måste väl ligga framme. Tar tillbaka det!
Citera
2017-09-24, 01:02
Medlem
Citat:
Ledsen, men jag känner mig tvungen att rätta dig här. Sjukdomen heter "Schizofreni" och de som drabbas blir "schizofrena".
Citera
2017-09-24, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium

När är den bilden tagen? Nautilus har genomgått renoveringar under lång tid och sjösattes helt nyligen (precis innan Kim Wall).

PW har inte haft det frisyren sedan år tillbaka. Så därav frågan, när är bilden tagen?
Citera
2017-09-24, 01:06
Medlem
Citat:
Fast "en annan person" i psykiatriska sammanhang betyder väl inte bara att man uppför sig olika, utan att man tror att man har en helt annan identitet. Och så var det ju absolut inte med M, han visste nog att han var M hela tiden - kanske alltför väl med tanke på den fruktansvärda situationen han befann sig i och allt hemskt som skulle följa.

Ja, det har du rätt i. Han pratade i tredje person om Raket-Madsen.
Han kanske bara är väldigt van att ljuga samt dupera sin omgivning med den roll som han tror tjänar hans syften bäst utifrån situavationen där och då. Inget påstående mer en fundering.

Nu kom jag på en grej. Hypotes: Om PM lider av personlighetsklyvning så var det kanske därför han talade i tredje person. Det var hans Pappapersonlighet (som vi kan kalla Psyko P) som tog över försvaret. Och det var därför han hela tiden talade i tredje person om PM som inte var närvarande.
Hängde du med?
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-24 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in