2017-09-23, 20:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Snack! Vapenägare är de mest skötsamma och hederliga i samhället - slarvar man ryker alla licenser och då lär man väl knappast återfå dem. Kriminella däremot kan stå och skjuta på varandra på en skolgård en vardagseftermiddag med barn närvarande, allt fångas på film men båda frikänns ... eftersom bevis tydligen saknades. Tror banne mig både erkände till på köpet. Myndigheter ser mellan fingrarna på de kriminella men kör storsläggan på hederliga! Det kommer ju inte fungera i all evighet. Tänk du på det.

Har du funderat på hur det kan komma sig att LAGLIGA vapenägare är skötsamma och hederliga?

Vapenägare som sådana är inte vare sig skötsamma, ordentliga eller laglydiga, vilket du bevisar med ditt inlägg ovan. De som passerat prövningen är däremot mycket välartade och ofarliga. Ibland blir jag mycket trött, till exempel när jag får för mig att någon tror att det är vapeninnehavet som danar god karaktär och gott omdöme, inte tvärtom. Men inte var det så du menade, hoppas jag.

Tillsammans med Sprithitlers förslag kan man lägga till krafttag mot kriminellt vapeninnehav, i djup och bredd (ta alla, lås in dem länge).
Citera
2017-09-23, 20:57
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Har du funderat på hur det kan komma sig att LAGLIGA vapenägare är skötsamma och hederliga?

Vapenägare som sådana är inte vare sig skötsamma, ordentliga eller laglydiga, vilket du bevisar med ditt inlägg ovan. De som passerat prövningen är däremot mycket välartade och ofarliga. Ibland blir jag mycket trött, till exempel när jag får för mig att någon tror att det är vapeninnehavet som danar god karaktär och gott omdöme, inte tvärtom. Men inte var det så du menade, hoppas jag.

Tillsammans med Sprithitlers förslag kan man lägga till krafttag mot kriminellt vapeninnehav, i djup och bredd (ta alla, lås in dem länge).

Vapeninnehav är nog en bidragande faktor till att hålla sig skötsam, skyttar som innehar enhandsvapen är ju laglydigare än poliser.
Citera
2017-09-23, 21:22
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Det finns begränsat antal platser på ett ställe där jag skjuter, ca 18-20 bås. Jag och många med mig har kommit till klubben senaste 2-3 åren. Skulle man ösa på med 5-10-15 medlemmar till skulle folk inte få plats.
Med fler medlemmar finns kanske möjligheter att kunna skaffa ytterligare skjutbanor eller hyra tillgängliga hallar. Fler medlemmar bättre ekonomi i klubben tänker jag.
Citat:
Dessutom så är man väldigt noga med vilka man vill ha med. Ha en opålitlig person med vapen i båset bredvid känns sådär.
Men en urvalsprocess för att få bort olämpliga folk borde i alla fall inte ta 2.5-3 år. Att kolla upp brottsregister tar inte länge. Vad mer för bakgrundskoll krävs för att kolla "god vandel" inom skytteklubbarnas värld? Skickar dom ut privatdetektiver som skall spana på en i något år för att kolla så att man inte beter sig illa?
Nä, att det skulle ta så länge att kolla upp en person för att han skall anses kunna vara lämplig för att gå med i en skytteklubb köper jag inte.
Varför inte införa någon form av provmedlemskap under en tidsbestämd period precis som man har det inom mc-klubbarna t.ex?
Visar man tendenser som inte anses godtagbara inom klubben så är han inte välkommen tillbaka.
Citera
2017-09-23, 21:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Mitt enda problem är enbart att det inte finns något riktigt bra sätt att maximera frihet under ansvar ihop med en sorteringsmekanism där de olämpliga plockas bort. Jag tycker ju att det fungerar hyfsat idag, men jag förstår ju ändå den principiella skillnaden mellan behovsprövning och hindersprövning (den förra är svår att argumentera för ur ett frihetligt perspektiv).

Hindersprövningen ingår ju i dagens bedömning, och vad gäller jaktvapen är ju behovsprövningen närmast symbolisk. Visst skulle man kunna ge större frihet till rätt personer.
I Schweiz har alla som gjort lumpen sina AK hemma. Har inte sett statistik på att Schweiz har några större problem med skottlossningar än Sverige. Tror faktiskt det är tvärtom.

Vapenlagar löser inga problem.
Citera
2017-09-23, 21:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
I Schweiz har alla som gjort lumpen sina AK hemma. Har inte sett statistik på att Schweiz har några större problem med skottlossningar än Sverige. Tror faktiskt det är tvärtom.

Du tror inte det finns en urvalsprocess för detta i Schweiz? (Ungefär 20 % av åldersklassen sorteras undan från militärtjänst och när man ingår i reserven och har personlig utrustning hemma får man inte ha ammunition.)

Sverige hade heller inga stora problem på värnpliktstiden (och hemvärnsmän hade vapen hemma), även om det tyvärr förekommit fylleskjutningar med tilldelade hemvärnsvapen. Men i de här fallen (och Schweiz) har man prövat individen innan vapeninnehavet. Sverige har heller inga problem med skottlossningar MED LEGALA VAPEN. Det fungerar så bra man kan begära.

Men det verkar finnas de som tror att om alla vapen görs legala, så får man inga problem (därför att legala vapen är ju problemfria)...
Citera
2017-09-23, 22:53
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Är detta något som ligger i generna i Sverige, eller är det något folk själva väljer? Vi vet ju hur svensk vapenlagstiftning ser ut, och vilka som företräder den.

I minsta sportskytte- eller jägarorganisation, så är det sossetänkande som dominerar. Är du nytänkande och liberal så har du inget att hämta.

Exempel på detta: jaktvapen bedöms hur de ser ut, inte från deras funktion. Detta visar att det är moralism, och inte vetenskap som styr vapenpolitiken. Ja, det är även värre än så: Sossarnas vapenpolis Thorsell och andra lågutbildade tjänstemän med en totalitär anti-vapenagenda dominerar totalt.

Är det inte dags att sätta ner foten? Att vara svensk medborgare är att ständigt förnedras. Tur att man har dubbelt medborgarskap!

Nu är jag visserligen inte svensk medborgare, men jag är såväl jägare som sportskytt. Jag kan bara tala för egen del. Jag ids inte engagera mig i vapenjuridiska frågor. Jag har aldrig upplevt andra problem än orimligt långa handläggningstider.

Jag för min del saknar användning för en halvautomat i klass 2 som ser ut som om den kom från ett tupperwareparty. Därför orkar jag inte engagera mig i frågan, även om jag kan förstå att det är surt för de som anser sig behöva ett sådant vapen och inte får licens trots att naturvårdsverket anser att de är lämpliga jaktvapen.
Citera
2017-09-23, 23:16
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nu är jag visserligen inte svensk medborgare, men jag är såväl jägare som sportskytt. Jag kan bara tala för egen del. Jag ids inte engagera mig i vapenjuridiska frågor. Jag har aldrig upplevt andra problem än orimligt långa handläggningstider.

Jag för min del saknar användning för en halvautomat i klass 2 som ser ut som om den kom från ett tupperwareparty. Därför orkar jag inte engagera mig i frågan, även om jag kan förstå att det är surt för de som anser sig behöva ett sådant vapen och inte får licens trots att naturvårdsverket anser att de är lämpliga jaktvapen.

För min del handlar det om jaktetik, efter värnplikt och henvärnstid så är jag helt enkelt en avsevärt bättre skytt med moderna vapen än jag har råd att bli med min cylinderrepeter.
Jag har alltså större sannolikhet att inte skadeskjuta med en hk91 än med en cylinderrepeter givet samma sikte.
Citera
2017-09-23, 23:30
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:

Jag hade ett tag funderingar på en MR1. Mest för att polisen kört över NVV. Sen tycker jag att vapnet är funktionsdugligt och ergonomiskt riktigt vilket var ett annat skäl. Ett annat var att jag vill ha en funktionsduglig garderob där jag kan välja vapen efter behov och då även klass 2. Jag ser inte varför polisen ska avgöra det åt mig och begränsa mitt vapeninnehav pga något militäriskt utseende. Kulor flyger lika dödligt utan pistolgrepp och picatinnyskena.

Varför måste jaktgevär se ut som de gjorde vid sekelskiftet? Dör det obeväpnade viltet mer etiskt och majestätiskt då?
Citera
2017-09-23, 23:46
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggetabowdit
Jag hade ett tag funderingar på en MR1. Mest för att polisen kört över NVV. Sen tycker jag att vapnet är funktionsdugligt och ergonomiskt riktigt vilket var ett annat skäl. Ett annat var att jag vill ha en funktionsduglig garderob där jag kan välja vapen efter behov och då även klass 2. Jag ser inte varför polisen ska avgöra det åt mig och begränsa mitt vapeninnehav pga något militäriskt utseende. Kulor flyger lika dödligt utan pistolgrepp och picatinnyskena.

Varför måste jaktgevär se ut som de gjorde vid sekelskiftet? Dör det obeväpnade viltet mer etiskt och majestätiskt då?

Det måste de kanske inte, men frågan i TS, var varför vi inte sätter ner foten. Mitt svar för egen del är att jag som klass 2 vapen valde en kipplauf med kallhamrad pipa. Jag fick min licens utan krångel.

Mitt stora problem är istället att jag i egenskap av jaktarrangör för utländska gäster hämmas av att det är dyrt och krångligt att få införseltillstånd för skjutvapen till Sverige, vilket då är den fråga jag ihärdigt men vänligt påpekar för riksdagsledamöterna i mitt län.
Citera
2017-09-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Med fler medlemmar finns kanske möjligheter att kunna skaffa ytterligare skjutbanor eller hyra tillgängliga hallar. Fler medlemmar bättre ekonomi i klubben tänker jag. Men en urvalsprocess för att få bort olämpliga folk borde i alla fall inte ta 2.5-3 år. Att kolla upp brottsregister tar inte länge. Vad mer för bakgrundskoll krävs för att kolla "god vandel" inom skytteklubbarnas värld? Skickar dom ut privatdetektiver som skall spana på en i något år för att kolla så att man inte beter sig illa?
Nä, att det skulle ta så länge att kolla upp en person för att han skall anses kunna vara lämplig för att gå med i en skytteklubb köper jag inte.
Varför inte införa någon form av provmedlemskap under en tidsbestämd period precis som man har det inom mc-klubbarna t.ex?
Visar man tendenser som inte anses godtagbara inom klubben så är han inte välkommen tillbaka.

Jag kan inte svara för sådana långa kötider, egentligen. Jag vet att när jag kontaktat klubbar så har de inledningsvis varit väldigt avvaktande och kyliga. När jag varit med ett tag eller om någon rekommenderat mig tex polis eller skytt som deltagit i SM så har det varit öppna dörren och "ryggdunkningar".

Att man är prickfri i polisregistret idag betyder inte så mycket egentligen. Nu släpper man barnvåldtäktsmän på tekniska detaljer. Tom den som kastade en handgranat mot en piketbuss med poliser i gick fri trots att hans fingeravtryck återfanns på sprinten. I vissa delar av landet hinner polisen inte ens utreda alla mord längre. Då blir det nog ännu viktigare med det personliga intrycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Man förbjuder poliser och militärer att ha tjänstevapen hemma. Man fullkomligen slaktar försvarsmakten. Man ändrar förutsättningarna för vilka som ska antas till polisutbildningen från tidigare bastanta rejäla killar som gjort värnplikten till tjejer i hästsvans, invandrare och hen-"män". Det är naturligtvis ingen slump utan de små stegens förändringar. Med tiden kommer man antagligen göra allt man kan att avväpna även den civila delen.

Citat:
Du tror inte det finns en urvalsprocess för detta i Schweiz? (Ungefär 20 % av åldersklassen sorteras undan från militärtjänst och när man ingår i reserven och har personlig utrustning hemma får man inte ha ammunition.)

Sverige hade heller inga stora problem på värnpliktstiden (och hemvärnsmän hade vapen hemma), även om det tyvärr förekommit fylleskjutningar med tilldelade hemvärnsvapen. Men i de här fallen (och Schweiz) har man prövat individen innan vapeninnehavet. Sverige har heller inga problem med skottlossningar MED LEGALA VAPEN. Det fungerar så bra man kan begära.

Men det verkar finnas de som tror att om alla vapen görs legala, så får man inga problem (därför att legala vapen är ju problemfria)...

Enligt de uppgifter jag fått är de stater i USA med liberal vapenlagstiftning mindre brottsbelastade än de med sträng lagstiftning.

Staten ska frukta folket och inte tvärtom. Jag kan utveckla det om du inte begriper.
Citera
2017-09-23, 23:58
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Enligt de uppgifter jag fått är de stater i USA med liberal vapenlagstiftning mindre brottsbelastade än de med sträng lagstiftning.

Brottslighet beror på sociala faktorer inte på hur sträng eller liberal vapenlagstiftning man har. Österrike som delvis har en mycket liberal vapenlagstiftning, har väldigt lite problem med legala vapen. Där är det stora problemet närheten till Balkan, och inflödet av illegala vapen därifrån.
Citera
2017-09-24, 00:13
Medlem
Citat:
Brottslighet beror på sociala faktorer inte på hur sträng eller liberal vapenlagstiftning man har. Österrike som delvis har en mycket liberal vapenlagstiftning, har väldigt lite problem med legala vapen. Där är det stora problemet närheten till Balkan, och inflödet av illegala vapen därifrån.

Det jag läste om USA var att de stater där folket får vara beväpnade och ha dold beväpning är mycket tryggare eftersom kriminella vet att vem som helst kan dra upp ett vapen och försvara sig eller andra. På de klubbar jag skjuter på är det många som jag tidigare aldrig skulle gissat hade vapen och ännu mindre var så duktiga skyttar. Både män och kvinnor, gammal som ung. Jag hade gärna sett dessa få lov att bära vapen dygnet runt, var som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in