Citat:
Ursprungligen postat av
IbrahimZlatanovic
Med fler medlemmar finns kanske möjligheter att kunna skaffa ytterligare skjutbanor eller hyra tillgängliga hallar. Fler medlemmar bättre ekonomi i klubben tänker jag. Men en urvalsprocess för att få bort olämpliga folk borde i alla fall inte ta 2.5-3 år. Att kolla upp brottsregister tar inte länge. Vad mer för bakgrundskoll krävs för att kolla "god vandel" inom skytteklubbarnas värld? Skickar dom ut privatdetektiver som skall spana på en i något år för att kolla så att man inte beter sig illa?
Nä, att det skulle ta så länge att kolla upp en person för att han skall anses kunna vara lämplig för att gå med i en skytteklubb köper jag inte.
Varför inte införa någon form av provmedlemskap under en tidsbestämd period precis som man har det inom mc-klubbarna t.ex?
Visar man tendenser som inte anses godtagbara inom klubben så är han inte välkommen tillbaka.
Jag kan inte svara för sådana långa kötider, egentligen. Jag vet att när jag kontaktat klubbar så har de inledningsvis varit väldigt avvaktande och kyliga. När jag varit med ett tag eller om någon rekommenderat mig tex polis eller skytt som deltagit i SM så har det varit öppna dörren och "ryggdunkningar".
Att man är prickfri i polisregistret idag betyder inte så mycket egentligen. Nu släpper man barnvåldtäktsmän på tekniska detaljer. Tom den som kastade en handgranat mot en piketbuss med poliser i gick fri trots att hans fingeravtryck återfanns på sprinten. I vissa delar av landet hinner polisen inte ens utreda alla mord längre. Då blir det nog ännu viktigare med det personliga intrycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
I Schweiz har alla som gjort lumpen sina AK hemma. Har inte sett statistik på att Schweiz har några större problem med skottlossningar än Sverige. Tror faktiskt det är tvärtom.
Vapenlagar löser inga problem.
Man förbjuder poliser och militärer att ha tjänstevapen hemma. Man fullkomligen slaktar försvarsmakten. Man ändrar förutsättningarna för vilka som ska antas till polisutbildningen från tidigare bastanta rejäla killar som gjort värnplikten till tjejer i hästsvans, invandrare och hen-"män". Det är naturligtvis ingen slump utan de små stegens förändringar. Med tiden kommer man antagligen göra allt man kan att avväpna även den civila delen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Du tror inte det finns en urvalsprocess för detta i Schweiz? (Ungefär 20 % av åldersklassen sorteras undan från militärtjänst och när man ingår i reserven och har personlig utrustning hemma får man inte ha ammunition.)
Sverige hade heller inga stora problem på värnpliktstiden (och hemvärnsmän hade vapen hemma), även om det tyvärr förekommit fylleskjutningar med tilldelade hemvärnsvapen. Men i de här fallen (och Schweiz) har man prövat individen innan vapeninnehavet. Sverige har heller inga problem med skottlossningar MED LEGALA VAPEN. Det fungerar så bra man kan begära.
Men det verkar finnas de som tror att om alla vapen görs legala, så får man inga problem (därför att legala vapen är ju problemfria)...
Enligt de uppgifter jag fått är de stater i USA med liberal vapenlagstiftning mindre brottsbelastade än de med sträng lagstiftning.
Staten ska frukta folket och inte tvärtom. Jag kan utveckla det om du inte begriper.