Citat:
Detta är vad jag kallar att förakta vetenskap, att därmed förakta kunskap. Du vill alltså leva i okunnighet och tro på dogmer resten av ditt liv? Väl bekomme, jag hindrar dig inte men försöker du fortsätta sprida dina dogmer och irrläror kommer jag att säga emot. Har du barn tycker jag synd om dem.Det du kallar vetenskap säger inte att jorden är rund, den säger att alla måste tycka att jorden är rund. Det genomsyrar hela din tro, tror man inte på den är man sinnessjuk, komplett idiot, föremål för akademisk studie om mental obalans. Skillnaden mellan dig och bibelförsäljare likt Jehovas vittnen kan endast urskiljas av fasaden.
Det är i synnerhet teister som anser att vetenskapen är en religion. Något man ska tro på. Hur kan man "tro" på kunskap? Kunskapen är vetandet. Vetenskapen är inte skriven i sten utan anpassar sig efter nya upptäckter. Religionens dogmer är däremot skrivna i sten och ska inte ifrågasättas. I vissa länder blir man till och med halshuggen om man gör det.
Du vägrar ens tänka efter om det inte ligger något frö av sanning i det vi säger om att jorden är rund. Den runda jorden är ett faktum och inte en dogm och är urenkel att påvisa men du verkar vara rädd för att din platta världsbild ska rämna.
Exemplet med polstjärnan kan inte en plattjordare förklara på ett trovärdigt sätt.
Exemplet med solen som går ner bakom horisonten kan inte en plattjordare förklara på ett trovärdigt sätt.
Exemplet med flyget mellan Sydney och Santiago kan inte en plattjordare förklara på ett trovärdigt sätt.
Exemplen med geostationära TV-satelliter kan inte en plattjordare förklara på ett trovärdigt sätt.
Det påfallande exemplet med liveströmmen från ISS kan inte en plattjordare förklara på ett trovärdigt sätt.
Jag kan hålla på länge till.