2017-09-22, 20:20
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Haha, den där var bra. Självklart är det jag som bestämmer vem jag ligger med:

Om någon är oattraktiv känns det motbjudande. Vari ligger makten?

Om det t ex är någon jag är attraherad av på jobbet så struntar jag i det och tampas hellre med min längtan.
Var ligger makten?
Börjar med småchock fast det ser mer ut som en liten härskarteknik för att senare påstå att där inte är makt för det finns oattraktiva du inte vill ha är tecken på att du minsann vet att du har makt men istället för att kunna erkänna det vinklar du det som att män härinne skulle vara avundsjuka(och försöka ta din makt för du känner dig paranoid) när de bara vill diskutera fakta.

Kvinnosörja... inget nytt här, gott folk.
Citera
2017-09-22, 20:21
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninnye
Okej, det är din åsikt och jag respekterar den.
Men en följdfråga: är det bara attraktiva kvinnor som har den här makten? Eller besitter ALLA kvinnor den?
Åsikt baserat på reela saker.
Citera
2017-09-22, 20:22
Medlem
Ninnyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Åsikt baserat på reela saker.

Ptja, men det är ju mina åsikter också

Men vad tycker du - är det bara attraktiva kvinnor som har makten?
Citera
2017-09-22, 20:37
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ptja, men det är ju mina åsikter också

Men vad tycker du - är det bara attraktiva kvinnor som har makten?
Nja dina är lite för mycket feelgood

Nejdå men betydligt mer än män. Män har inte sexuell makt/kapital i ens närheten. Då hade det sett annorlunda ut.
Citera
2017-09-22, 20:47
Medlem
Ninnyes avatar
Citat:
Nja dina är lite för mycket feelgood

Nejdå men betydligt mer än män. Män har inte sexuell makt/kapital i ens närheten. Då hade det sett annorlunda ut.

Haha jag vet, jag får ofta höra att jag är för optimistisk för mitt eget bästa.

Hm...ja kanske det.
Citera
2017-09-22, 22:48
Medlem
Adriadnes avatar
Nej, det ger mig ingen makt att män vill ha sex med mig. Den enda "makt" jag har i detta sammanhang är rätten till min egen kropp, dvs rätten att tacka ja eller nej. Det känns väldigt elementärt och är ingenting som jag skulle kalla "makt".

Makt är att ha makt över andra, att kunna påverka samhället, ekonomisk makt, politisk makt osv. Sexuell "makt" ger inga fördelar utöver att eventuellt då få ha sex med någon av de som vill ha sex med mig... mannen i fråga får ju i så fall också sex så det blir ju ett väldigt ömsesidigt utbyte så jag ser inte vari makten ligger. Att fler män vill ligga med mig än vad jag vill ligga med ger mig ingenting alls förutom obehag.

Dessutom så är det inte ovanligt att män våldtar och tafsar och ofredar kvinnor sexuellt, det är väl betydligt mer "sexuell/våldsmakt" än vad kvinnor har.
Citera
2017-09-23, 00:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Nej, det ger mig ingen makt att män vill ha sex med mig. Den enda "makt" jag har i detta sammanhang är rätten till min egen kropp, dvs rätten att tacka ja eller nej. Det känns väldigt elementärt och är ingenting som jag skulle kalla "makt".

Makt är att ha makt över andra, att kunna påverka samhället, ekonomisk makt, politisk makt osv. Sexuell "makt" ger inga fördelar utöver att eventuellt då få ha sex med någon av de som vill ha sex med mig... mannen i fråga får ju i så fall också sex så det blir ju ett väldigt ömsesidigt utbyte så jag ser inte vari makten ligger. Att fler män vill ligga med mig än vad jag vill ligga med ger mig ingenting alls förutom obehag.

Dessutom så är det inte ovanligt att män våldtar och tafsar och ofredar kvinnor sexuellt, det är väl betydligt mer "sexuell/våldsmakt" än vad kvinnor har.

Redan förhållandevis tidigt i tråden kom vi överens om att "makt" är fel ord. En bättre variant är "kvinnor har större sexuellt kapital".

Krasst sett som är det den som sitter på tillgångarna som har "makt". Kommer jag till dig och föreslår sex så är det du som har "makten". Kommer du till mig så är det jag som har den. Kvinnor har "makten" eftersom generellt sett är det männen som kommer till kvinnorna.

Vem är det som har "makten", arbetsgivare eller arbetssökaren?
Citera
2017-09-23, 03:18
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Okej, det är din åsikt och jag respekterar den.
Men en följdfråga: är det bara attraktiva kvinnor som har den här makten? Eller besitter ALLA kvinnor den?

Det sexuella kapitalet har kvinnorna, är du attraktiv* så har du ett enormt sexuellt kapital.
Av den enkla anledningen att män går på utseende.

*(Attraktiv= utseende)
Citera
2017-09-23, 04:54
Medlem
Ninnyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Det sexuella kapitalet har kvinnorna, är du attraktiv* så har du ett enormt sexuellt kapital.
Av den enkla anledningen att män går på utseende.

*(Attraktiv= utseende)

Kan maktförhållandet skifta om män lär sig att bortse från det ytliga och istället se till de inre egenskaperna?
Citera
2017-09-23, 10:55
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Gå tillbaka och läs de senaste typ tio sidorna det tog för oss att få Buffy att (åtminstone till viss del) inse och acceptera det (nåja). Så vem vet - kanske du också lär dig något nytt?

Får väl göra det nån gång när jag orkar. Men jag tror inte makt är ordet i sammanhanget 🙄

Om vi generaliserar och säger att kvinnor törstar efter kärlek och män efter sex - menar du/ni att killar har en jäkla massa makt över tjejer då?, eftersom det är ett av kompiskretsens och allmänt tjejers största samtalsämne - att män inte visar enough känslor, inte committar, inte säger "jag älskar dig" osv blabla.

Nå, hur känns det att ha så mycket makt 😜
Citera
2017-09-23, 11:11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Om vi generaliserar och säger att kvinnor törstar efter kärlek och män efter sex - menar du/ni att killar har en jäkla massa makt över tjejer då?, eftersom det är ett av kompiskretsens och allmänt tjejers största samtalsämne - att män inte visar enough känslor, inte committar, inte säger "jag älskar dig" osv blabla.

Nå, hur känns det att ha så mycket makt 😜

Nej - det är inte samma sak.
Citera
2017-09-23, 11:16
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Börjar med småchock fast det ser mer ut som en liten härskarteknik för att senare påstå att där inte är makt för det finns oattraktiva du inte vill ha är tecken på att du minsann vet att du har makt men istället för att kunna erkänna det vinklar du det som att män härinne skulle vara avundsjuka(och försöka ta din makt för du känner dig paranoid) när de bara vill diskutera fakta.

Kvinnosörja... inget nytt här, gott folk.

Va ... snacka om projicering, det där är dina tankar. (fetstil)

Om vi vänder på det. Tänk dig en tjej du inte är attraherad av. Hon vill ha ett förhållande med dig men du ser henne bara som en i mängden, inget speciellt alls med henne. Du vill inte ha henne och hon finns inte i dina tankar. Du har fokus på andra som är intressanta för dig.

Hur har du då makt över henne? Vad bestämmer du över henne och hur påverkar du henne i en riktning som är till fördel för dig? Vad har du för inflytande över henne menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in