Citat:
Ursprungligen postat av
LBeria
Förhoppningsvis har du rätt, men jag är inte så säker. En amnesi efter valet kanske inte är den haraki man kan tro. Visst skulle majoriteten väljare bli förbannade, men sen har man gott om tid att ljuga tillbaka väljarna till nästa val.
En del S-väljare skulle dessutom tycka att man var tvungna att tillmötesgå Mp för att ha kvar S vid makten.
Jag är pessimistisk och luttrad. S var duktiga retoriskt ett tag med bl a Ygermans 80.000, men det blev inte mycket av det. Löfven skulle med kraft få ut de illegala efter terrordådet, men just nu occuperar dessa torg efter torg för att demonstrera.
Ett enda blodigt jihadistiskt terrordåd till före valet, eller en skolstrejk med muslimska förtecken, så är tanken på amnesti politiskt stendöd igen - för mycket lång tid framåt.
Och glöm inte: rättegången mot den man som körde skåpbil nerför Drottninggatan kommer att infalla nästa sommar/höst eller något sådant - polisen förklarade att de skulle behöva ca ett års förberedelser inför åtalet (fråga mig inte varför, när han har erkänt...). Det betyder att hela terrorismfrågan och polisens misslyckande kommer att vara *mycket* aktuellt vid tiden för valet - och efteråt.